Pony is niet meer voor het been in de wedstrijdbaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Axel_Valerie

Re: Pony is niet meer voor het been in de wedstrijdbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:44

Om het nog verwarrender te maken voor je paard?...

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 09:49

Axel_Valerie schreef:
Om het nog verwarrender te maken voor je paard?...

'als dit allemaal niet lukt'. Gelezen? Ik heb om tips gevraagd, niet om de grond worden in geduwd. En ja ik ga van alles proberen, omdat ik het ook gewoon even niet weet en de beste oplossing zoek waardoor dit probleem oplost. En ik neem aan dat dit bij elk paard verschillend is. Maar voorlopig rijd ik gewoon zonder zweep of iets.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:54

Ik bedoel dat je met dit probleem niet gelijk resultaat zult zien. En dat je dus een langere tijd met een methode bezig bent om dit voor elkaar te krijgen. Ik denk dat als je dus doorgaat zoals je nu bezig bent (wat top is!) en het gaat niet snel genoeg of het resultaat is niet naar wens en je gaat de methode van babootje toepassen dat je paard enorm overrompeld raakt. Je moet niet de hele tijd alles als een aanval zien. Ik snap dat ik het een beetje kort door de bocht heb neergezet, mijn excuses daarvoor.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:04

Sporen en zweep weglaten thuis. Leer met je been corrigeren zonder te gaan drijven. Dus 1X lichte beenhulp, geen reactie= kap met je hiel (zonder spoor hé).
Rijd in het begin geen 1 uur, maar bouw even terug af naar 20-30 min en probeer hem dan ook op die 30 min heel actief te rijden en positief en goed voorwaarts af te sluiten.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 10:27

Axel_Valerie schreef:
Ik bedoel dat je met dit probleem niet gelijk resultaat zult zien. En dat je dus een langere tijd met een methode bezig bent om dit voor elkaar te krijgen. Ik denk dat als je dus doorgaat zoals je nu bezig bent (wat top is!) en het gaat niet snel genoeg of het resultaat is niet naar wens en je gaat de methode van babootje toepassen dat je paard enorm overrompeld raakt. Je moet niet de hele tijd alles als een aanval zien. Ik snap dat ik het een beetje kort door de bocht heb neergezet, mijn excuses daarvoor.

Tuurlijk snap ik dat je geen gelijk resultaat ziet, echt niet en dat dit probleem zich al jaren voordoet. dus het ook even zal duren voordat dit is opgelost

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:40

Hoi!
Ik heb even een tijdje mee gelezen omdat ik een deel van het probleem van YvvvWedg zelf ook vaak ervaar bij paarden, hoewel ik meestal meer het soort meelezer ben die niks neerzet wilde ik toch even proberen te helpen met methodes/tips die ik heb gehad van mensen.

Mijn eigen paardje was ongeveer net als de jouwe YvvvWedg! Zo gauw de zweep 'niet meer in zicht is' (en dan hoef ik hem niet eens te gebruiken als ie er wel is..) heeft ze een totaal andere houding en is ze een stuk, bijna stomper, lijkt het. (Ik weet ook niet precies hoe te omschrijven..) Ze maakt er dan een gewoonte van stil te gaan staan, of totaal geen overgang meer te willen uitvoeren, en bij iedere aansporing terug te komen in tempo. (Hier wilde ik ook met verbeteren beginnen.)

Wat mijn instructrice en instructeur mij vertelden was mijn vraag voor het paard zo duidelijk mogelijk te maken door (Vanuit basiswerk gezien) aan te sporen, m'n handen met teugels naar de oren te brengen en een commando te geven. Als ik dat zo'n drie/vier keer had gedaan (en beloonde bij juiste reacties) voelde ik haar veranderen. En hoefde ik geleidelijk steeds minder hulpen (zoals die handen naar voren en stem) te geven. Als dat van halt naar stap goed ging. Namen we de volgende uitdaging van stap naar draf, enz..
Nu heeft ze die 'vergrootte hulpen' niet meer nodig en is ze netjes aan het been bij mij. En lijkt ze het ook leuker te vinden omdat ze het nu snapt en ervoor beloont word, het is een ander soort spelletje geworden, denk dat ik het zo kan omschrijven.

Ik rij nu een nieuw paard op een manege (is een nieuw lespaard daar) met dit zelfde probleem opnieuw, en ook bij hem zag de instructrice daar, vanaf de eerste dag, al verandering hiermee.. Ik hoop dat jij hier ook iets aan hebt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:46

betadine schreef:
Sporen en zweep weglaten thuis. Leer met je been corrigeren zonder te gaan drijven. Dus 1X lichte beenhulp, geen reactie= kap met je hiel (zonder spoor hé).
Rijd in het begin geen 1 uur, maar bouw even terug af naar 20-30 min en probeer hem dan ook op die 30 min heel actief te rijden en positief en goed voorwaarts af te sluiten.

Nou Bethadine, veel succes ermee dan. Een flegmatieke gaat echt niet lopen van een porretje met je hiel :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:55

YvvvWedg schreef:
Babootje schreef:
Wat je ook kunt proberen is alles (hulpen) tegelijk geven (been, zweep, stemhulp) en er dan vervolgens steeds eentje weg te laten (te beginnen met de zweep). Hij voelt dan net alsof de zweep er dan nog is (als ie ze allemaal tegelijk verwacht), soort geconditioneerd Pavlov effect zeg maar. Heb ik ook ooit als suggestie gehoord van een professional maar zelf niet in praktijk hoeven brengen (dus ik weet niet helemaal zeker of t werkt haha :D )

Dat is ook wel een goed idee idd! Die ga ik uitproberen als dit allemaal niet lukt! Thanks

Persoonlijk vond ik dit wel een logisch verhaal. Je conditioneert als ware het verwachtingspatroon van het paard. "Alles tegelijk" is ook een vergrote hulp en als die goed bevestigd is, kun je steeds een hulp weglaten, tot de beenhulp icm zithulp overblijft, waarna je de beenhulp ook weer steeds kleiner kunt maken.
Paard "voelt" als het ware nog steeds de zweep, terwijl die er niet meer is.

Maar dit gaat natuurlijk ook niet van vandaag op morgen. Conditionering betekent dat je dit een poos heel consequent zult moeten uitvoeren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:01

Thuis zonder sporen rijden en dan op wedstrijd met vanuit de gedachte dat je dan nog wat "over" hebt is m.i. verkeerd om (gedacht). Want je wil juist naar steeds kleinere hulpen. En om naar die kleinere hulpen te komen zal het in de meeste gevallen nodig zijn om met grotere hulpen te beginnen.
"Dood aan het been" zijn heeft niets te maken met spoorgebruik, maar met het bevestigen van de reactie die het paard op je been moet geven en hoe consequent je bent in het goed africhten "aan je been".

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:46

Babootje schreef:
betadine schreef:

Nou Bethadine, veel succes ermee dan. Een flegmatieke gaat echt niet lopen van een porretje met je hiel :D

Wel bij sommige paarden is dit mij uitstekend gelukt zo. Maar ik kreeg ook wel eens een bok hier en daar op mijn hielkapje dus niet onderschatten hoor :o

Is duidelijk en hoef ik dan ook geen 2de keer op dezelfde manier te doen. Daarna is een veel lichter kapje voldoende om alerter te maken.

Dit lukt mij waarschijnlijk niet bij alle paarden hoor, maar door actief te gaan rijden en minder lang + duidelijke beencorrectie bij het negeren van hulpen heb ik toch al goede resultaten bereikt met paarden die als sloom werden bestempeld. De absoluute oplossing zal het wellicht niet voor alle paarden zijn en dan moet je ook een bepaalde beenligging hebben op het paard wat je soms bij wat slankere paarden niet hebt.

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:34

Is hij ook zo moeilijk voorwaarts te rijden als je bijvoorbeeld een buitenrit maakt?

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:53

Dit probleem ben ik tijdens mijn overgang naar het m ook tegengekomen.hij wist precies wanneer ik de zweep weggooide voor we de ring in gingen. Ik ben zonder zweep gaan rijden, en heel consequent kleine overgangetjes mee gaan pakken. En dan geen twee op een rondje maar minimaal tien. Binnen de gangen en tussen de gangen. Hier moet je wel heel bewust en consequent voor rijden, ik deed in het begin dan ook liever een half uurtje, anders hield ik het niet vol. Dat werd vanzelf langer toen hij dit goed oppakte. Als je begint met losstappen ook niet eerst een hele poos lange (re) teugel, maar max twee rondjes en dan gelijk wat oppakken en in stap al beginnen met afwisselen. Dan heb je hem gelijk scherper bij de les.
Ik merk veel verbetering, en ik merk het ook gelijk als ik een niet zo geconcentreerde dag heb :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:56

maessie schreef:
Ik merk veel verbetering, en ik merk het ook gelijk als ik een niet zo geconcentreerde dag heb :+

Ja, idd dat ook. Je wordt je er iig ook van bewust als je op de "automatische piloot" gaat

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:01

Heel bewust haha, soms erg confronterend! Mijn ruin is van zichzelf helaas geen heel fanatieke loper met wat een traag achterbeen. Maar als ik hem er scherp op maak heeft ie best veel power en kan dan errug leuk sjouwen! Bij een voorwaartse is het juist andersom is mijn ervaring. Die van mij moet je op het achterbeen zien te krijgen, een voorwaartse er juist niet vanaf laten lopen :D

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:48

Babootje schreef:
YvvvWedg schreef:
Ik snap wat je bedoelt. Het is vaak alleen met oefeningen ;) de basis zit er goed op bevestigd maR het grootste probleem ligt in de wedstrijd ring. Het is moeilijk uit te leggen maar ik vond altijd dat hij traag is maar dat zit vaak ook in m'n hoofd en is echt dus vaker alleen op wedstrijd. Sorry voor de slechte uiteg, maar kan het zo lastig uit leggen want t is ook dat ie de ene dag wel goed voorwaarts is en de volgende dag weer niet. Ik vind het gewoon moeilijk en ben er echt hopeloos in omdat we al zo veel ook hebben geprobeerd.

ik ken het probleem van het "afslaan" in de wedstrijdring. mijn dochter heeft het ook gehad. maar het heeft echt te maken met consequent rijden thuis en in de wedstrijdring. in de ring reed ook zij ietsje voorzichtiger en die paarden hebben dat zo door. het is wel een bekend probleem hoor, je bent niet de enige.

Dit probleem heb ik ook. Ga nog meer consequent worden en indd minder voorzichtig in de ring!