Hoe reageer je op paniek onder het zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:32

Mousmous schreef:
@Wwijk23, Nee, natuurlijk moeten ze niet door nog eens 6 hekken knallen. Dat zeg ik ook totaal niet.

Daarbij heb ik zulke reakties al vaker gezien in mijn leven, en geen enkele keer kwam door het gebit (problemen met het gebit merk je meestal al met longeren met bit in). Het grootste probleem is dat als zo'n sensibel paard zijn staart aantrekt en wat onder je uit schiet dat , zeker een onervaren ruiter ook nog zonder halsriem, achterover schiet en vol aan de teugels komt te hangen, waardoor het paard een nog grotere paniekreaktie krijgt, er vandoor gaat en de ruiter om te blijven zitten nog steeds met zijn gewicht aan die teugels hangt omdat ie er anders gewoon af kukelt. En dat paard gaat door in blinde paniek tot de ruiter er af ligt of er nu een draad of wat dan ook voor zijn neus staat. TS zal op dat moment echt niet hebben kunnen proberen om te sturen of te stoppen door aan de teugels te trekken. Haar enige oplossing was zich er af te laten vallen, als ik het goed gelezen heb, en daarna zal de pony wel gestopt zijn.

Ik ben het eigenlijk wel met jou eens. Ik denk ook niet dat het door het gebit komt maar gewoon door de omstandigheden. Zeer sensibel/scherp paard met onervaren (qua zadelmak maken) ruiter. Al vind ik het wel een goed plan om altijd het gebit te laten doen voor er een bit in komt.

TS toch nog even een tipje al je er toch perse op moet. Ga het paard nou niet vervelen met halthouden denk gewoon vooruit en niet terug. sowieso moet juist degen die in het middenstaat de commandos geven en neemt de ruiter het langzaam over die geld voor zowel het sturen als het voorwaarts of juist terug nemen.

Mousmous

Re: Hoe reageer je op paniek onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:42

Wij kijken wel altijd zelf of er idd wolfskiesjes zijn, zo ja, dan worden die er natuurlijk eerst uitgehaald.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:07

Mousmous schreef:
@Wwijk23, Nee, natuurlijk moeten ze niet door nog eens 6 hekken knallen. Dat zeg ik ook totaal niet.

Daarbij heb ik zulke reakties al vaker gezien in mijn leven, en geen enkele keer kwam door het gebit (problemen met het gebit merk je meestal al met longeren met bit in). Het grootste probleem is dat als zo'n sensibel paard zijn staart aantrekt en wat onder je uit schiet dat , zeker een onervaren ruiter ook nog zonder halsriem, achterover schiet en vol aan de teugels komt te hangen, waardoor het paard een nog grotere paniekreaktie krijgt, er vandoor gaat en de ruiter om te blijven zitten nog steeds met zijn gewicht aan die teugels hangt omdat ie er anders gewoon af kukelt. En dat paard gaat door in blinde paniek tot de ruiter er af ligt of er nu een draad of wat dan ook voor zijn neus staat. TS zal op dat moment echt niet hebben kunnen proberen om te sturen of te stoppen door aan de teugels te trekken. Haar enige oplossing was zich er af te laten vallen, als ik het goed gelezen heb, en daarna zal de pony wel gestopt zijn.

oh oh sorry ik lees nu terug want ik snapte niet dat je me gequote had haha maar ik heb jou bericht gequote zie ik nu pas ... was het verkeerde bericht.. had het bericht van TS moeten zijn over dat als het aan het gebit lag ze wel reactie had gehad. sorry mousmous was helemaal niet de bedoeling je bericht te quoten!!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:27

Ha, ha, geeft niets, dacht al, wat heb ik nu gedaan? *D

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:56

haha klopt want mijn zinnetje slaat ook totaal niet op het bericht past niet eens bij elkaar :P

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:02

:D

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:06

bliver schreef:
Mousmous schreef:

Ik ben het eigenlijk wel met jou eens. Ik denk ook niet dat het door het gebit komt maar gewoon door de omstandigheden. Zeer sensibel/scherp paard met onervaren (qua zadelmak maken) ruiter. Al vind ik het wel een goed plan om altijd het gebit te laten doen voor er een bit in komt.

TS toch nog even een tipje al je er toch perse op moet. Ga het paard nou niet vervelen met halthouden denk gewoon vooruit en niet terug. sowieso moet juist degen die in het middenstaat de commandos geven en neemt de ruiter het langzaam over die geld voor zowel het sturen als het voorwaarts of juist terug nemen.

Ben het met jullie eens.
Maar goed, ik moet eerlijk zeggen dat dit alles zo voor de hand liggend is, evenals licht bijzetten in de opleiding en een touwtje om de hals om paard niet te storen bij onverwachte bewegingen, dat ik het onbegrijpelijk vind dat dit niet gebeurd is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:08

Volgens mij is TS allang afgehaakt.... :o

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:10

pien_2010 schreef:
Volgens mij is TS allang afgehaakt.... :o

Eerlijk gezegd zou ik dat denk ik ook doen, mensen vinden het nu eenmaal niet leuk om te horen dat ze fout zaten. :o

Maar ja, om dan een topic te openen.. Er werd wel een beetje om gevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:25

Nou ja, TS doet het ook met alle goede bedoelingen, het zal haar rauw op haar dak vallen als ze merkt dat iedereen zo reageert. Dat kan best even pijnlijk zijn wanneer je erachter komt dat je toch niet helemaal goed bezig bent ;)

Ik hoop voor TS dat ze de tips en adviezen toch ten harte neemt. Denk er rustig over na, laat alles wat hier gezegd wordt even bezinken, en denk om je eigen veiligheid :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:48

Joolien schreef:
Nou ja, TS doet het ook met alle goede bedoelingen, het zal haar rauw op haar dak vallen als ze merkt dat iedereen zo reageert. Dat kan best even pijnlijk zijn wanneer je erachter komt dat je toch niet helemaal goed bezig bent ;)

Ik hoop voor TS dat ze de tips en adviezen toch ten harte neemt. Denk er rustig over na, laat alles wat hier gezegd wordt even bezinken, en denk om je eigen veiligheid :)

Precies! Het is helemaal niet vervelend bedoeld. En aanvankelijk werd er ook zeker met veel tact gereageerd.
Maar omdat TS alleen maar reageert op raad die haar goed uitkomt werd de toon wat meer expliciet.
Nog steeds niet om vervelend te doen, maar om TS zich goed te laten realiseren waar ze mee bezig is.
TS heeft de eerste keer heel erg veel geluk gehad. Hoop dat ze zich dat goed beseflt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:14

Ik ga er ook vanuit dat TS dit met goede bedoelingen doet, en misschien is dit voor haar wel de voorlopig enige mogelijkheid om zelf een paard te kunnen rijden, waardoor haar belang ook groter is. Ik kan me dat op zich heel goed voorstellen.

Maar toch ben ik oprecht gewoon bezorgd en vind ik dat TS dit echt niet meer moet doen, voor haar eigen veiligheid, maar zeer zeker ook voor de veiligheid van het paard ( wat in dit geheel al helemaal geen eigen keuze heeft...). Vind het zonde/ jammer dat de eigenaar van het paard op deze manier toch misbruik maakt van TS..

MiraeChaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 18:22

Nieuws!

1. Jullie hadden gelijk! Wolfstandjes.
Ik had het niet verwacht omdat mij eerder niets op was gevallen, en ze het bit in alle andere gelegenheden wel accepteerde, maar vandaag heb ik er eens echt goed naar gevoelt, en ja hoor. Aan een kant was hij al helemaal door, en aan de andere kant voelde ik hem onder het tandvlees een beetje uitsteken.
Nu ik een duidelijke reden heb om de tandarts te laten komen heb ik de eigenaar een ultimatum kunnen stellen; geen bit erin tot de tandarts is geweest.
Ik had hier nooit aan gedacht zonder jullie advies, dus heel erg bedankt!

2. Ik heb vandaag bijna een half uur op haar gezeten. Ik zou het geen rijden noemen, maar ik zat er op en liet een vriendin van mij (aan wie ze al gewend is) met haar aan het halster rondstappen. Ik heb haar hierbij ook meteen laten wennen aan een touw om haar hals waar druk op komt. kreeg haar zelfs zo ver om op deze druk en het commando 'ho' te stoppen. :)
Zij bleef heerlijk ontspannen, en ook kon ik weer ontspannen, zonder angst zitten.
Het word natuurlijk nog een heel traject, maar ik vind het toch een stapje in de goede richting.

Ik lees nog steeds alle reacties en tips, maar het wordt een beetje moeilijk om overal op te reageren, sorry daarvoor, maar ik neem iedereen serieus!

MiraeChaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 18:42

En verder een reactie; Ik heb haar voordat ik erop ging zitten wel bijgezet, ja, idd, aan het bit.
Daar reageerde ze destijds netjes op. Blijf alsjeblieft niet beweren dat ik er zonder nadenken op ben gestapt, want zo zit de vork niet in de steel.

De fouten waren dat ik ondanks beter weten los ging rijden, en ten tweede natuurlijk dat ik er nooit aan gedacht had om haar gebit te controleren. En als laatste mijn reactie toen ze ging rennen, die was ook niet best.

Nu echter hebben we 5 stappen terug genomen, en ga ik het een stuk langzamer weer oppakken, en absoluut niet meer er op (ik of iemand anders) zonder hulp. En geen bit tot die tanden goed zijn.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:59

Goed nieuws! Heel veel succes verder. Maar blijf wel voorzichtig he!

MiraeChaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 21:38

Dankjewel! We blijven zeker voorzichtig! Genoeg hekken gebroken voor een paar jaar.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 06:42

Ik heb het hele tolic gelezen, en als eerste wil ik zeggen: gefeliciteerd met deze stap.
Verder vind ik het heel goed van je dat je naar alle tips hebt geluisterd en je fouten toegeeft!
Nog veel succes en plezier verder!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 06:43

Super TS. Hopelijk gaat het nu verder goed...

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 06:44

knap dat je toch zo snel weer op durft. ondanks al mijn commentaar hoop ik dat het zo goed blijft gaan

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:59

Wat fijn TS nou neem de tijd en geniet ervan *\o/* en ja soms moet je nou eenmaal 5 stappen terug om uiteindelijk weer een stap vooruit te kunnen zetten :j Succes nog!

MiraeChaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 15:42

Ik weet niet of mensen zich dit verhaal nog herinneren, maar ik dacht, ik eindig toch even met een laatste update.
Hierna mag er van mij een slotje op, want er komt geen vervolg meer :(

De tandarts is een tijd geleden geweest en heeft haar gebit gefikst. Anderhalve week later kon het bit er in.
Nu was ik ondertussen net zo bang voor het bit als dat paard, dus hebben we iemand met ervaring geregeld die mij dan zou helpen, en er iig de eerste keren op zou stappen.

Hellaas houd die persoon zich niet aan de afspraak en heeft ze in plaats van te helpen het hele verhaal overgenomen; het enige wat ik nodig heb is om haar een paar keer te zien rijden, maar zelfs even een berichtje sturen zodat ik kan kijken blijkt haar teveel moeite te zijn. Bovendien doet ze net alsof zij al het werk heeft gedaan. Dus ik heb me handen er van af getrokken. Als ik wat meer tijd heb ga ik ellen misschien introduceren aan het buiten rijden en hindernissen en dergelijke, maar dan moet ze eerst wat verder zijn.

Het goede nieuws; het blijkt dat ik de vooropleiding wel goed had aangepakt, want onze ervarings 'deskundige' kon zo opstappen en wegrijden. Stappen en draven alsof het een volledig ingereden paard was. Ellen kende de hulpen, en was niet bang voor de ruiter.
Ik vind het alleen jammer om te zien dat ze bijna niet vooruit gaat. Toen ik met haar begon had ze altijd binnen een half uur door wat de bedoeling was, maar als ik haar nu af en toe gereden zie worden lijkt het sturen alleen meer slechter te gaan. Ik vermoed dat het nieuwe ruiter haar gewicht niet goed gebruikt en teveel druk op de teugels heeft voor dit paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:27

Oh wat jammer dat het zo gelopen is.
Misschien vind je snel een ander paard om mee aan de slag te gaan.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 06:51

jammer voor je!

Je zegt dat je je handen ervan af hebt getrokken maar je wilt haar toch introduceren aan het buiten rijden en hindernissen? Die snap ik ff niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 08:37

Sneu dat het zo gelopen is. Is het de bedoeling dat die andere persoon het paard nu blijft rijden?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:04

Ik vind het vervelend voor je TS, maar het klinkt toch alsof er een verstandige ruiterwissel is geweest. Ben blij dat je niet meer zelf hoefde te experimenteren en hoop dat je voor jezelf snel een passend bijrijdpaard vind!