Mousmous schreef:@Wwijk23, Nee, natuurlijk moeten ze niet door nog eens 6 hekken knallen. Dat zeg ik ook totaal niet.
Daarbij heb ik zulke reakties al vaker gezien in mijn leven, en geen enkele keer kwam door het gebit (problemen met het gebit merk je meestal al met longeren met bit in). Het grootste probleem is dat als zo'n sensibel paard zijn staart aantrekt en wat onder je uit schiet dat , zeker een onervaren ruiter ook nog zonder halsriem, achterover schiet en vol aan de teugels komt te hangen, waardoor het paard een nog grotere paniekreaktie krijgt, er vandoor gaat en de ruiter om te blijven zitten nog steeds met zijn gewicht aan die teugels hangt omdat ie er anders gewoon af kukelt. En dat paard gaat door in blinde paniek tot de ruiter er af ligt of er nu een draad of wat dan ook voor zijn neus staat. TS zal op dat moment echt niet hebben kunnen proberen om te sturen of te stoppen door aan de teugels te trekken. Haar enige oplossing was zich er af te laten vallen, als ik het goed gelezen heb, en daarna zal de pony wel gestopt zijn.
Ik ben het eigenlijk wel met jou eens. Ik denk ook niet dat het door het gebit komt maar gewoon door de omstandigheden. Zeer sensibel/scherp paard met onervaren (qua zadelmak maken) ruiter. Al vind ik het wel een goed plan om altijd het gebit te laten doen voor er een bit in komt.
TS toch nog even een tipje al je er toch perse op moet. Ga het paard nou niet vervelen met halthouden denk gewoon vooruit en niet terug. sowieso moet juist degen die in het middenstaat de commandos geven en neemt de ruiter het langzaam over die geld voor zowel het sturen als het voorwaarts of juist terug nemen.
en ja soms moet je nou eenmaal 5 stappen terug om uiteindelijk weer een stap vooruit te kunnen zetten
Succes nog!