Fijne mond aangeboren of ingereden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anitatje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:29

Manegepaarden reageren minder op druk omdat ze continu veel druk ervaren. Deste meer druk men gebruikt deste meer druk is er steeds nodig om tot een effect te komen. Het is dus puur aangeleerd! Ik heb een paard gereden die reageerde op het kantelen van je bekken! Een paard voelt alles wat je op zijn rug doet! En dus evenveel in de mond.. Een prikkel moet steeds sterker worden naarmate je met veel druk begint. Als je met zo min mogelijk druk rijdt zal het paard veel lichter in de mond blijven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:11

Absoluut aangeboren. Sommigen hebben gewoon een stugge mond.
Maar de ruiter kan vervolgens veel doen. Sommige paarden worden nooit heel licht in de mond, dat krijgt zelfs een Anky niet voor elkaar. Maar je kunt door goed rijden wel zorgen dat het werkbaar blijft.
Een gevoelige mond kan door verkeerd rijden (en rugproblemen) een stugge trekbek worden. Dat zie veel helaas. Met rijden moet je zorgen dat je paard leert wat de juiste houding is, dus in die houding moet je als ruiter ook los kunnen laten om te ontspannen. Gaat het paard met het hoofd omhoog, dan werk je weer sterker in, enz. Maar je moet nooit continu inwerken en zagen, dan wordt een paard stug.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:28

IK geloof echt niet dat het aangeboren is.
Ik ben er van overtuigt dat het een ruiter/trainers fout is.
Zelf rij ik koudbloeden en die staan ook vaak bekent als stug te zijn, maar niets is minder waar,
Het valt of staat met een juist training, een paard wat stijver in zijn lijf is zal stugger in zijn mond voelen, logisch toch , als je dat niet oplost door het paard soepeler te maken zal hij alleen maar stijver en stugger worden.
Je kan de stugheid ook nog oplossen in de mond, wat vele wel willen door een ander bit er in te hangen,
Daarom rij/train ik een stug paard nooit met bit, ik ga eerst zorgen dat hij zijn lijf beter kan gebruiken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:17

Het is de kunst je paard op lichtheid te leren reageren, dit is een geschikte methode voor slimme ruiters.
Dit is het tegenovergestelde van wijken voor druk, dat is voor de minder slimme.

Lichtheid is: wijzen naar de flank van je paard om hem opzij te laten stappen.
Halt houden op een knipoogje.
Naar je toe komen.
Een paard wordt licht wanneer het beloond wordt.

Wanneer je met druk werkt kom je in het weerstandsvermogen van een paard terecht.
Vooral koudbloeds hebben een hoog incasseringsvermogen en kunnen dus heel veel weerstand leveren tegen de druk.
Dat heeft niets met een stugge mond te maken.

Volbloeds zoeken het eerder in de vlucht, het ontwijken van druk.
Wanneer ze niet meer kunnen vluchten worden ze hard.

Gevoeligheid voor hulpen ontwikkel je met beloning.
Elk paard kan zonder ze te zien het verschil voelen tussen een huisvlieg, een mug of een horzel die op zijn flank land......,
het reageert namelijk met meer of minder afweer afhankelijk van die waarneming.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:39

midgie schreef:
IK geloof echt niet dat het aangeboren is.
Ik ben er van overtuigt dat het een ruiter/trainers fout is.
Zelf rij ik koudbloeden en die staan ook vaak bekent als stug te zijn, maar niets is minder waar,
Het valt of staat met een juist training, een paard wat stijver in zijn lijf is zal stugger in zijn mond voelen, logisch toch , als je dat niet oplost door het paard soepeler te maken zal hij alleen maar stijver en stugger worden.
Je kan de stugheid ook nog oplossen in de mond, wat vele wel willen door een ander bit er in te hangen,
Daarom rij/train ik een stug paard nooit met bit, ik ga eerst zorgen dat hij zijn lijf beter kan gebruiken.

hier is eentje super fijn en licht op de hand en eentje is na de opwarming wel licht maar nooit van het begin zoals de eerder genoemde. Zelfde ruiter, zelfde opleiding. :)
De ene is van nature gewoon veel zachter en lichter.

Simpelman

Re: Fijne mond aangeboren of ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 15:12

Wijken voor druk of "wijken" voor beloning, dat is het verschil

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:40

Het probleem van de mond zit m voor een deel in het lijf van het paard en voor een deel in het gevoel van de ruiter. Een paard met een slecht en stug lijf zal echt nooit een fijne aanleuning gaan geven. Sommige dingen moet je gewoon niet willen verlangen van een paard, dat is niet eerlijk.

midgie schreef:

Ik weet dat jij nogal een fan bent van de AR en dat zelf ook beoefend. Wat ik veel zie is dat koudbloeden [maar ook warmbloeden] in het academische cirquit op flinterdunne stangen met giga scharen al dan niet met een met fietsenketting onderlegde neusriem worden gereden. De aanleuning die je met dergelijke hulpmiddelen verkrijgt is absoluut niet te vergelijken met wat we in de derssuur sport nastreven.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:47

@Abacab,
Kan het zijn dat je nu aanleuning verwart met Dürchlasigheit?
Een minder atletisch gebouwd paard zal zijn ruiter een gevoel geven dat het minder beheersbaar is, logisch, het paard heeft van nature minder beheersing over zijn eigen lijf.
Fijne aanleuning is, in losgelatenheid, met vertrouwen aan leunen aan het bit, meer niet.
Met dit soort van aanleuning kunnen we een paard alles vragen te doen dat in zijn vermogen ligt, dat wil zeggen dat waar het aan toe is, meer niet, dan stopt het paard met aanleunen.
Aanleuning is als een kleuter dat ons de hand toesteekt en daarmee vraagt hem mee te nemen en te ondersteunen.
Aanleuning is iets anders dan nageeflijkheid, deze kan uit aanleuning voort komen wanneer het paard voldoende sterk geworden is om zich in evenwicht te houden onder de ruiter en gehoorzaam voorwaarts gaat op aandrijvende hulpen.

Fijne aanleuning is niet datgene wat we krijgen wanner we het paard in de krul zetten en het voorwaarts drijven het bit in, dat is "aanleuning" afdwingen, echte aanleuning is een cadeau van het paard.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:25

Je hebt gelijk Simpelman. Dank je voor je uitleg.

Als ik denk aan aanleuning denk ik meteen aan het gevoel dat het paard je geeft. Maar dan ga ik dus eigenlijk al een stap te ver. Want aanleuning is nog geen nageeflijkheid.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:53

Abacab schreef:
Het probleem van de mond zit m voor een deel in het lijf van het paard en voor een deel in het gevoel van de ruiter. Een paard met een slecht en stug lijf zal echt nooit een fijne aanleuning gaan geven. Sommige dingen moet je gewoon niet willen verlangen van een paard, dat is niet eerlijk.

midgie schreef:

Ik weet dat jij nogal een fan bent van de AR en dat zelf ook beoefend. Wat ik veel zie is dat koudbloeden [maar ook warmbloeden] in het academische cirquit op flinterdunne stangen met giga scharen al dan niet met een met fietsenketting onderlegde neusriem worden gereden. De aanleuning die je met dergelijke hulpmiddelen verkrijgt is absoluut niet te vergelijken met wat we in de derssuur sport nastreven.

Ik rij mijn koudbloeden en ook mijn pre over het algemeen bitloos,
En ik gebruik idd ook een stang, maar die is niet flinterdun en dat is ook niet gebruikelijk in de AR, dus weet niet waar je je info vandaan haalt, de dressuur stang is dunner en gaat het niet om de hand die er aan vast zit??
Idd is het niet met dressuursport te vergelijken, ik ben niet zo van het ruk en pluk werk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:01

Waarmee je dus wil zeggen dat alle hedendaagse dressuurruiters rukken en plukken? En bedankt.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:58

@Midgie, ik weet heel goed hoe jij je paarden rijdt. Dus nu weet je ook waar ik mijn info vandaan haal.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:08

Ayasha schreef:
Waarmee je dus wil zeggen dat alle hedendaagse dressuurruiters rukken en plukken? En bedankt.

voel je niet aangesproken, maar als ik op de meeste wedstrijd terreinen kijk dan zie ik toch heel veel druk op die teugel, ook zi eik hier op bokt best vaak foto,s en filmpjes voorbij komen waar me tenen van gaan krullen en dan word er ook nog gereageerd van heel netjes, dus het is waarschijnlijk wat de meeste willen zien , maar of het dan zo fijn is voor het paard??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:11

Abacab schreef:
@Midgie, ik weet heel goed hoe jij je paarden rijdt. Dus nu weet je ook waar ik mijn info vandaan haal.

Denk dat je dan niet op de hoogte ben hoe ik mijn paarden rij, zeer zeker niet met
een scherp dun bit en als dat al wel zou zijn dan weet ik in elk geval wat ik er niet mee moet doen.
Ik ben idd ook met AR bezig , dat is ook dressuur , alleen er word meer naar het paard gekeken ,
Miss kun je me even laten weten waar en wanneer jij mij zie rijden en wie je ben??
Mag ook via pb als je dat hier niet wil