Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
midgie schreef:IK geloof echt niet dat het aangeboren is.
Ik ben er van overtuigt dat het een ruiter/trainers fout is.
Zelf rij ik koudbloeden en die staan ook vaak bekent als stug te zijn, maar niets is minder waar,
Het valt of staat met een juist training, een paard wat stijver in zijn lijf is zal stugger in zijn mond voelen, logisch toch , als je dat niet oplost door het paard soepeler te maken zal hij alleen maar stijver en stugger worden.
Je kan de stugheid ook nog oplossen in de mond, wat vele wel willen door een ander bit er in te hangen,
Daarom rij/train ik een stug paard nooit met bit, ik ga eerst zorgen dat hij zijn lijf beter kan gebruiken.
midgie schreef:Zelf rij ik koudbloeden en die staan ook vaak bekent als stug te zijn, maar niets is minder waar,
Abacab schreef:Het probleem van de mond zit m voor een deel in het lijf van het paard en voor een deel in het gevoel van de ruiter. Een paard met een slecht en stug lijf zal echt nooit een fijne aanleuning gaan geven. Sommige dingen moet je gewoon niet willen verlangen van een paard, dat is niet eerlijk.midgie schreef:Zelf rij ik koudbloeden en die staan ook vaak bekent als stug te zijn, maar niets is minder waar,
Ik weet dat jij nogal een fan bent van de AR en dat zelf ook beoefend. Wat ik veel zie is dat koudbloeden [maar ook warmbloeden] in het academische cirquit op flinterdunne stangen met giga scharen al dan niet met een met fietsenketting onderlegde neusriem worden gereden. De aanleuning die je met dergelijke hulpmiddelen verkrijgt is absoluut niet te vergelijken met wat we in de derssuur sport nastreven.
Ayasha schreef:Waarmee je dus wil zeggen dat alle hedendaagse dressuurruiters rukken en plukken? En bedankt.
Abacab schreef:@Midgie, ik weet heel goed hoe jij je paarden rijdt. Dus nu weet je ook waar ik mijn info vandaan haal.