Paarden die alleen staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:18

Heimdallr schreef:
xSlvna schreef:
Meen je die TS? :+

Ja, eventjes, heel stom gezegd.

Want mensen hebben toch ook primaire behoeften. Zoals mensen hebben recht op eten/voedsel. In Afrika verhongeren mensen gewoon. Daar wordt grotendeels niks aan gedaan. En dan maken we ons druk om de dieren. Meeste mensen maken zich drukker om dieren dan mensen, althans dat valt mij erg op.

Dat snap ik wel, wat je zegt, maar wij hebben de verantwoordelijkheid voor dieren. Ik begrijp niet dat iedereen een paard kan kopen, zonder verstand van dit prachtige dier. Ik kan er niet over oordelen, maar het is wel belangrijk goed te verdiepen in de behoeften van de dieren die een persoon aanschaft. Of de mogelijkheid te hebben aanpassingen te maken.

Borisje

Mijn Shetlander heeft een half jaar alleen gestaan.
De stalling waar hij stond was slecht, zodoende heb ik hem daar weggehaald en ergens anders neer gezet, op privé terrein.
Ik was toen 14, had mijn pony net en mijn ouders betaalden alles, ik had geen baan, alleen zakgeld.
Mijn ouders zagen ook niet in (onwetendheid) dat mijn pony niet alleen kon staan.

Ik zag, dat mijn pony steeds blijer werd om mij te zien, steeds liever wilde samenwerken en hij stond altijd zielig te hinniken als ik wegging.
Gelukkig, kwam ik tot inzicht dat dit was omdat hij vreselijk alleen was.

Toen heb ik een halfjaar lang, ál mn geld opzij gezet, totdat ik 200 euro had om een Shetlander uit Gelderland op te halen. Het moest ook nog een passende combinatie zijn, omdat ik een moeilijke hengst heb, dus het kon ook niet 'zomaar' een pony zijn.

Ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Ja, van dat half jaar dat hij alleen heeft gestaan, heb ik spijt, omdat ik hem weer zag opbloeien toen hij weer een vriendje had.

Ik ben het volledig eens met GamblersCup, je paard bewust alleen zetten, en hem geen maatje geven, op wat voor manier dan ook, vind ik verwaarlozing.
Tuurlijk bestaat er onwetendheid, en die mensen moeten ook op de hoogte worden gebracht. Maar als je je bewust bent van de ernst van alleenstaande paarden, ben je heel erg verkeerd bezig.

Overal staan shetlanders die je gratis op kan halen. Desnoods spaar je voor een rijpaard en doe je die shetlander weer gratis op Marktplaats zodra je je rijpaard hebt. Niet leuk voor de shet, maar je hebt in ieder geval je best gedaan voor je paard.

dum_my

Ieder zijn ding natuurlijk,
Die van mij staat ook alleen puur omdat hij geen andere paarden verdraagt! Zijn beste vriend (andere haflinger) is afgelopen december overleden en daarna hebben we verschillende paarden bij hem gehad. Hij stopte met eten, bleef bij het hek staan hinniken en als een ander paard dan in de buurt kwam viel hij aan.
Merries en shetlanders, maakt hem allemaal niet uit.
Hij staat nu alleen vanaf februari en hij doet het prima!
Soms is het gewoon belangrijk om te kijken naar hoe het paard zich ontwikkeld. Het ene paard kwijnt schijnbaar weg het andere paard is gewoon graag op zich zelf en heeft genoeg aan de aandacht van de mensen om hem heen!
Niet iedereen heeft het vermogen om twee paarden te houden, of de woon situatie of het financieel plaatje laat het niet toe. Moeten we dan met zijn alle gaan roepen dat die mensen geen paarden meer mogen hebben?
Kom op zeg...
En basis behoefte ontzien; Voortplanten noemen? Hoe veel ruinen lopen er wel niet rond? En welke merrie wordt nou echt ieder jaar gedekt? Dat vind ik nou onzin om dat te noemen, het is nog totaal off topic ook :j

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 18:19

xSlvna schreef:
Heimdallr schreef:

Ja, eventjes, heel stom gezegd.

Want mensen hebben toch ook primaire behoeften. Zoals mensen hebben recht op eten/voedsel. In Afrika verhongeren mensen gewoon. Daar wordt grotendeels niks aan gedaan. En dan maken we ons druk om de dieren. Meeste mensen maken zich drukker om dieren dan mensen, althans dat valt mij erg op.

Ja is toch alleen maar goed ook, wij hebben het leven van onze dieren in handen, aan die Afrikanen kunnen we niks doen (neen, wil ik ook niet).

Mijn pony staat ook regelmatig alleen dus ik vind het geen probleem als je paard gewoon rustig is alleen.

Maar een kudde is wél belangrijk, als het even gaat graag in de kudde, gaat het niet dan niet.

Egoistisch. Dus stel dat jij in Afrika woont en in zo'n situatie terecht komt. Vind je het niet erg als we je laten verhongeren? :')

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:19

Kermis schreef:
marjan19 schreef:

Voortplanten primair? Dus als ik besluit een hengst te castreren is dat ook egoïstisch en mishandeling? En als ik besluit dat ik mijn merrie niet laat dekken is dat ook mishandeling en egoïstisch? Sorry, maar dat vind ik een beetje kort door de bocht en een aparte gedachtegang..

Misschien niet zo letterlijk nemen :)

Dat doet iedereen hier, dus waarom ik niet? Alles wat TS nu zegt is niet goed en wordt ze op afgerekend ja. Beetje respectvoller naar elkaar reageren is tegenwoordig ook wel moeilijk. Er zijn zoveel mensen die een paard alleen hebben en TS komt er in ieder geval eerlijk mee naar buiten, zoekt in haar andere topic zelfs naar een oplossing zodat ze een 2e stal erbij kan maken en dus een 2e paard en hup, er wordt gereageerd met: Oh, dus jou paard staat nu alleen? Dan reageer ik maar niet meer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:20

Heimdallr schreef:
[
Ik ben bezig, al heel lang. Dat meen ik echt en ik probeer alle mogelijkheden aan te grijpen om twee paarden thuis te houden. Alleen de stallen zijn er niet genoeg.

In de zomer geen probleem, dan kunnen ze samen op de weide blijven, dag en nacht. Maar in de winter is het andere koek. Dit is voornaamste reden dat het er nog niet van gekomen is.

Ik snap heus wel dat het niet goed is om een paard alleen te houden. Maar in mijn ogen, zolang het paard niet slecht eruit ziet, vermagerd is of raar gedrag vertoon heeft het geen haast. Ik weet dat ik bij deze uitspraak veel commentaar kan verwachten, maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen.

Ik heb liever een paard alleen die gezond is dan een paard op een kudde waar hij het niet naar zijn zin heeft en zich ziek eet.

TS,
Soms zoekt een eigenaar weleens (tijdelijk) een wei, omdat paard een blessure heeft. Kosten blijven voor de eigenaar. Misschien is dit een optie? Een "soort" pensionpaard erbij? Desnoods tot oktober en dan kijk je weer verder. Misschien heb je dan wel een andere oplossing.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:21

Heimdallr schreef:
Situatie gaat over primaire behoeftes en dat soort dingen. Niet over alleen staan. :')

Alleen staan heeft JUIST met primaire behoeftes te maken. Het samen staan met andere paarden IS een primaire behoefte. Alle andere dingen die je erbij haalt, niet. Babies, mensen in Afrika die honger hebben... wat heeft dat met het verkeerd houden van je paard te maken? Dat is hier en nu, waar jij de verantwoording voor hebt en waar je wat aan kunt veranderen. Een jaar geleden al. Maar wat je gewoon niet doet.

Heimdallr schreef:
GamblersCup, ik heb alle mogelijkheden in Dronten aangenomen! Maar geen enkele ging daar! Jezus.

En Dronten is de hele wereld, de enige mogelijkheid, de enige plek waar ze paarden houden in Nederland? Kom op zeg, je had verder moeten kijken dan je neus lang is, als je paard niet happy is.

Freya6

veerle1807 schreef:
Brainless schreef:
@Veerle
Maar het moet ook klikken tussen de paarden.
Sommige combi's gaan gewoonweg niet.

Mijn vorige paardje kon ik letterlijk overal bij in zetten, die was heel makkelijk.
Ook mijn Fjord is daar redelijk makkelijk mee.
Mijn rijpaardje daarentegen kan niet (zomaar) bij alles ingezet worden.
Ze kon niet met mijn jaarling overweg.
Het gaat gelukkig super met mijn Fjord en ze zijn een hele goede combi geworden.

De man waar ik rij koopt vaker ponys in voor anderen;) en met geen 1 klikt het! Mijn pony is liever onder de mensen klinkt mis alsof ik een penny meisje ben en echt uit me nek banketstaaf. Maar als ik op concour ga loopt ze als een hondje achter me aan ik heb in het begin of aan ook nooit alleen in de trailer gezet als ik ergens stond te kijken waar zij ook kon kijken mis klinkt dit heel raar maar ze trapte ook niet de trailer in elkaar als ze even alleen was maar dat deed ik gewoon omdat ik merkte dat zij het fijn vond en ik vond het fijn. Toe laatst hadden we een half uur op paard les en een halfuur naast paard en me vader was aan het hardlopen en een vrouw wou haar meenemen naar de andere kant van de bak alleen me lesgever begon al te schreeuwen dat dat niet kon want als ze mij of mijn vader niet in de gaten heeft en iemand ander met dr op de loop gaat raakt ze in paniek toen zette die vrouw haar weer met de neus naar me toen en keek ze de hele tijd naar me en stond ze rustig op rust en ondertussen kwam me vader en die nam haar mee om in de trailer te doen en dan loopt ze zo mee. ze is gewoon heel erg aan ons 2 gehecht en ponys om haar heen of niet het maakt haar niet uit ze wil grazen overdag en ze wil daar niet gestoord bij worden en lekker slapen.

Dit is nu precies waarom een paard in de kudde moet, dit paard gaat jou als kudde beschouwen en als leider en als het met andere paarden in aanraking komt moet ze het dominantie spel uitzoeken om te weten waar ze staat in de kudde, zodat ze weet op wie ze moet vertrouwen in onveilige situaties. Het is dus precíes de omgekeerde wereld!! Ze is gewoonweg het kuddegedrag verleerd en doet dit indirect met jou. Dat is dus de reden dat een paard in de kudde moet staan.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 09-05-14 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

marjan19

dum_my schreef:
Ieder zijn ding natuurlijk,
Die van mij staat ook alleen puur omdat hij geen andere paarden verdraagt! Zijn beste vriend (andere haflinger) is afgelopen december overleden en daarna hebben we verschillende paarden bij hem gehad. Hij stopte met eten, bleef bij het hek staan hinniken en als een ander paard dan in de buurt kwam viel hij aan.
Merries en shetlanders, maakt hem allemaal niet uit.
Hij staat nu alleen vanaf februari en hij doet het prima!
Soms is het gewoon belangrijk om te kijken naar hoe het paard zich ontwikkeld. Het ene paard kwijnt schijnbaar weg het andere paard is gewoon graag op zich zelf en heeft genoeg aan de aandacht van de mensen om hem heen!
Niet iedereen heeft het vermogen om twee paarden te houden, of de woon situatie of het financieel plaatje laat het niet toe. Moeten we dan met zijn alle gaan roepen dat die mensen geen paarden meer mogen hebben?
Kom op zeg...
En basis behoefte ontzien; Voortplanten noemen? Hoe veel ruinen lopen er wel niet rond? En welke merrie wordt nou echt ieder jaar gedekt? Dat vind ik nou onzin om dat te noemen, het is nog totaal off topic ook :j

Maar als je dan vervolgens over dat voortplanten begint dan moet je dat niet zo letterlijk nemen. Nee, dan moet dat gewoon niet genoemd worden want dat voortplanten een primaire behoefte van mijn paard is vind ik grote onzin.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:22

ThreeFingers schreef:
xSlvna schreef:
Even serieus, hoeveel van de mensen die hier reageren heeft hun paard in stal staan?

Idd was ook mijn gedachte.

Want als we het dan allemaal zo optimaal willen hebben. Dan horen de paarden lekker op de velden, weides enz hengsten blijven hengsten....en alles loopt in kuddes...

Nee nu overdrijf je, maar 24/7 weide, onbeperkt eten en gepaste beweging vind ik eigenlijk wel vereisten voordat je uberhaupt je mond open trekt over anderen.

"Hee, die van jou staat 24/7 alleen op de weide, wat slecht! Je kunt hem beter als die van mij 16 uur per dag in de stal zetten, alleen!" :')

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:22

ThreeFingers schreef:
xSlvna schreef:
Even serieus, hoeveel van de mensen die hier reageren heeft hun paard in stal staan?

Idd was ook mijn gedachte.

Want als we het dan allemaal zo optimaal willen hebben. Dan horen de paarden lekker op de velden, weides enz hengsten blijven hengsten....en alles loopt in kuddes...

Die laatste zijn geen primaire behoeften.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 18:23

Dankje marjan19!
Jij snapt hem. Het gaat hier niet om mijn paard, maar om de andere paarden die alleen staan en de eigenaren die het zo beul worden dat ze erop afgerekend worden.

lectra63 Bedoel je dan allebei de paarden? Want ik heb er nu eentje en die heeft alle basis behoeften (min een maatje dan :') ) Want dat is inderdaad een mooie oplossing. Tegenover mij is er een weiland met paarden, kleintje maar misschien passen ze er nog wel bij dan. Of de pensionstalling met oude paarden, 200 euro en je paard kan er staan. Is beter dan 800 euro in de maand voor twee paarden. Maar dit is dan idd alleen voor de zomer. En maar tijdelijk

coldsummers

Re: Paarden die alleen staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 18:25

GamblersCup: Ik zeg alleen dat Dronten de oplossing niet was! Waar maak jij uit dat ik niet bezig ben om de situatie te verbeteren? Nergens toch? Ik heb duidelijk gezegd dat er nog een topic van mij open is waarin staat dat ik bezig ben met de situatie. Twee stallen etc. Maar ik word er op afgerekend... Beetje raar...

Ik heb het beste met mijn paard voor en ik ga hem niet zien doodgaan in een kudde waar hij zich rot in voelt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:26

Heimda
[quote="GamblersCup schreef:
EskeGirl schreef:
Als een maatje overlijdt of iets in die richting, dan kan je er niets aan doen als het dier tijdelijk alleen zit. Maar als je het op voorhand weet, had je het dier niet moeten kopen. Zo simpel is het.

Je moet TS nu niet gaan beschuldigen van het "op voorhand weten en dan had je m niet moeten kopen" want dát is niet waar zoals je kunt lezen.
Maar zeker wel dat er snelle oplossingen zijn als een maatje wegvalt, dier hoeft niet alleen te staan en zeker niet langer dan een jaar!

Ik ben bezig, al heel lang. Dat meen ik echt en ik probeer alle mogelijkheden aan te grijpen om twee paarden thuis te houden. Alleen de stallen zijn er niet genoeg.

In de zomer geen probleem, dan kunnen ze samen op de weide blijven, dag en nacht. Maar in de winter is het andere koek. Dit is voornaamste reden dat het er nog niet van gekomen is.

Ik snap heus wel dat het niet goed is om een paard alleen te houden. Maar in mijn ogen, zolang het paard niet slecht eruit ziet, vermagerd is of raar gedrag vertoon heeft het geen haast. Ik weet dat ik bij deze uitspraak veel commentaar kan verwachten, maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen.

Ik heb liever een paard alleen die gezond is dan een paard op een kudde waar hij het niet naar zijn zin heeft en zich ziek eet.[/quote]

Ik wilde even zeggen dat ik TS nergens van beschuldig, ik bedoel je in het algemeen. Situatie van TS is lastig, maar ik heb het idee dat ze er wel mee bezig is.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 18:28

EskeGirl, inderdaad. Situatie is echt lastig. Ben al maanden bezig om twee stallen te krijgen. Al komt mijn vriendin met haar paardje hier staan, kan mij het schelen. Dan heeft die een vriendje! Maar twee stallen is blijkbaar te duur, of geen ruimte of weet ik het. :') Sommige dingen gaan nou eenmaal niet van een Leie dakje.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:29

Jullie weten dat primaire behoeftes, de behoeftes zijn om te overleven.
en een paard wat allee, staat overleeft het ook. Alleen het is wel fijner voor het dier als het een soortgenoot heeft. Maar het is geen primaire behoefte, een secundaire wel.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:29

Ik heb ooit eens een merrie gekend die kon gewoon niet in de kudde staan. Die was als veulentje alleen met d'r moeder opgegroeid. Heeft (ik meen) nog wel in een kleine opfok gestaan en was iets van 4 jaar oud toen ze bij ons op de manege/pension kwam. In eerste instantie is ze wel in de pensionkudde neer gezet (na een correcte 'introductie' natuurlijk) maar het ging gewoon niet. Om de een of andere redenen mistte ze de sociale kennis om op de juiste manier op de andere paarden te reageren waardoor ze al heel snel het pispaaltje van de wei werd (en nee, zo'n vervelende kudde paarden was het eigenlijk helemaal niet) en ook met enig regelmaat de wei uitvluchtte. Uiteindelijk is er voor gekozen om haar op een kleiner stukje weide direct naast de pensionpaarden neer te zetten zodat ze nog wel zicht op hen had maar er niet meer tussen hoefde te lopen.

Ook ik ben van mening dat een paard een kuddedier is en minimaal met zijn 2en moet zijn maar in zeer uitzonderlijke gevallen gaat dat gewoon niet.
Wij hebben zo'n 6 jaar geleden ook eens een jonge Shetlander opgevangen. 2,5 jaar oud en was de laatste 2 jaar achter in een tuin opgegroeid en deelde zijn stal met de honden (oftewel: zijn stal zat in de hondenkennel). Dit beestje had sociaal gezien ook echt een 'achterstand'. Ik heb hem uiteindelijk redelijk goed in mijn kleine kudde kunnen introduceren maar mijn oudste merrie heeft er heel wat werk aan gehad om hem een beetje de paardentaal te leren. Hij kan nu zonder problemen in een kudde lopen maar toch zal hij altijd wat 'asociaal' in zijn gedrag t.o.v. andere paarden blijven. Verder was het wel een schat van een pony die vre-se-lijk mensgericht was <3

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:32

GamblersCup
Ik heb het over optimaal.

Overleven kan een paard ook in een volgescheten stal met een beetje voer en water....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:33

spotterick schreef:
Jullie weten dat primaire behoeftes, de behoeftes zijn om te overleven.
en een paard wat allee, staat overleeft het ook. Alleen het is wel fijner voor het dier als het een soortgenoot heeft. Maar het is geen primaire behoefte, een secundaire wel.

Toch valt onderdak (bij mensen) onder de primaire levensbehoefte, ondanks dat je zonder prima kan overleven.

edit:
Citaat:
De primaire levensbehoeften van een paard zijn voedsel, water, interactie met soortgenootjes en beweging. (en natuurlijk de medische zorg.)
Laatst bijgewerkt door Brainless op 09-05-14 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:35

TS

Ik bedoel "tijdelijk' een paard van een ander erbij. Bijv. omdat paard (tijdelijk) niet bereden kan worden en op "rust" staat. Paard blijft van de eigenaar, deze kan dan zelf de onkosten betalen. Eigenaar is goedkoper uit dan dure pensionstal en jij hebt tijdelijk een weidemaatje.

Hier is een pensionstal in de buurt, zonder weide en/of paddocks. 's Zomers vertrekt een aantal pensionklanten naar een wei in de buurt. 's winters weer terug naar de pensionstal.

Soms zoeken mensen (tijdelijk) een wei, omdat eigenaar niet kan rijden door blessure/ziekte of (tijdelijke) stage/lange vakantie in buitenland of weet ik wat voor reden.

Je kan een advertentie plaatsen en een plaats aanbieden (tegen kleine vergoeding) tot bijv. 1 oktober. In de tussentijd kan je een andere oplossing zoeken. Stal erbij bouwen (voor pensionklant) of shet erbij.

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:36

[/b][/quote]Dit is nu precies waarom een paard in de kudde moet, dit paard gaat jou als kudde beschouwen en als leider en als het met andere paarden in aanraking komt moet ze het dominantie spel uitzoeken om te weten waar ze staat in de kudde, zodat ze weet op wie ze moet vertrouwen in onveilige situaties. Het is dus precíes de omgekeerde wereld!! Ze is gewoonweg het kuddegedrag verleerd en doet dit indirect met jou. Dat is dus de reden dat een paard in de kudde moet staan.[/b][/quote]

Een paard moet je sobieso toch als leider beschouwen? je wilt iets van haar gedaan hebben en ik heb al bij de manege geleerd dat je paard moet weten dat jij het bepaald en niet zij en ze luistert ook prima naar mij! Ze weet precies wat ik niet wil en wel en als ze over me grenzen gaat straf ik haar daar ook voor! Ze staat ook bij ons boven aan in de kudde maar ze is ook graag alleen! Ze staat ook bij ponys in en die luisteren allemaal naar haar maar ze is gewoon graag alleen en bij mij ook want ze is altijd los bij dr en ik als ze iets doet wat ik niet wil en eehh zeg dan kijkt ze me meteen aan houdt ze er mee op dat vind ik gewoon goed africhten en ze ziet mij echt niet als kudde! en heeft ze een nacht alleen gestaan loopt ze dood normaal het weiland weer in en als de kleintjes dan beginnen te klieren doet ze ook normaal mee maar ze wil het niet uren doen en dat laat ze duidelijk merken en gaat ze alleen staan.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 18:38

Oh snap je! Vriendin van mij heeft een paard, maar vind 210 euro per maand teveel, ze betaalt 75 euro zelf en de rest doet iemand anders. Bij mij kan hij dan alleen op de weide. Maar zodra het hard regent gaat de mijne naar binnen. Dan staat die pony dus alleen buiten en dat vind ik sneu. Eigenlijk zieliger dan wanneer hij alleen staat zonder dat er een stalgenootje bij staat. Want als die pony er is weet hij dat die in de wei staat en dus in de beurt is. Maak je je paard alleen maar meer van streek. De stal die er nu is, is helaas te klein om twee paarden te houden. Zelfs als je hem doortrekt over de gehele breedte van de schuur. :(

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:39

Ik heb op dit moment ook twee paarden alleen staan. Ze kunnen wel ruiken en neuzen.

De ruin wil ik niet bij mijn andere twee merries hebben staan. Hij blijft continu de merries dekken. En er is geen stal vrij om een ruintje aan te schaffen.
Als hij nou gewoon zijn staaf bij zich kon houden, dan had hij lekker met de twee andere dames kunnen staan.

De andere die alleen staat is m'n oude merrie van bijna 26 jaar.
In het verleden geprobeerd om te koppelen met de één van de merries. Toen had ik alleen die twee nog maar.

Dit ging totaal niet, m'n oudje werd met de dag triester en neerslachtiger. Ze werd continu achterna gezeten.
Vanaf die tijd staat ze lekker alleen, en je zag haar weer vrolijk worden.

Terwijl ze altijd erg sociaal was naar andere paarden, vanaf die tijd niet meer.

Vorig jaar nog een poging gewaagd, maar blijft hopeloos.
Ze blijft nu lekker alleen staan, ze kan neuzen wanneer ze dit wil. En dit vind ze prima.

Zoals je ziet heb je soms geen andere mogelijkheid.
Is niet m'n keuze, maar de situatie is niet anders.

nonosb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:43

Een paard moet je als paard behandelen. Het blijft een kudde dier die sociaal contact nodig heeft. Ik vind absoluut niet dat je een paard alleen kan laten staan want dan kan het geen paard zijn. Als er geen mogelijkheid is voor een paardje/pony/shetje erbij kan er altijd nog een geit bij.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 18:44

Paardje loopt nu met konijn, fazant en specht in de wei. Genoeg gezelschap toch? :')