Het correct trainen van een paardenlichaam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Re: Het correct trainen van een paardenlichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:29

spatter schreef:
Vesceron +:)+ ik zie hier in mijn omgeving nog zoveel anders en als ik dan vertel wat ik doe en waarom krijg ik als antwoord "ja, maar jij rijdt western!" -O-

Apart antwoord, maar ach zo kunnen ze het makkelijk afschepen denk ik :+
Ik heb eerlijk gezegd geen verstand van western, maar moet je gelijk geven dat je in de dressuur inderdaad nog veel anders ziet, errug jammer, want het rijden kan zo veel fijner zijn voor zowel paard als ruiter als je je paard en zijn of haar bewegingen en reacties leert te begrijpen, aanvoelen en controleren :j
Maar hard, hoog en veel schijnt in vele gevallen toch een groter doel te zijn dan harmonie -O-

@nombrado, ik herken dat wel, zit een groot verschil in rijden tussen de 40+ ruiters die ik ken en de jongere generatie. Nu val ik onder de jongere, maar heb het gelukkig geleerd van de oudere ;-)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:31

Ik heb een blauwe maandag western gereden, kan me nog herinneren dat ik direct heel hard werd afgestraft door het paard als ik er maar iets teveel met mijn handen aankwam.
Was een mooi verschil om mee te maken en een wijze leerschool.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:33

Ja dat merk ik ook heel sterk als ik anderen op Dublin laat rijden, het stuur is gewoon compleet weg en hij gaat gewoon rechtdoor. Ik vind dat zo jammer dat bijna alle jongere ruiters van het ruk en pluk werk zijn, ze willen gewoon een paard dat mooi met de kop in de krul loopt en wel zo snel mogelijk. Ik heb Dublin nu iets meer dan een jaar en nu nog steeds loopt hij bijna nooit rond, we hebben nu namelijk pas sinds kort ontspanning (lang en laag, stofzuigen) en het stuur zit er ook nog niet zo lang op. Ik kan mij ook behoorlijk ergeren als de ruk en pluk ruiters klagen dat hun paard lastig is, terwijl ze wel hun rondje gewoon doen zonder de ruiters er af te gooien hoe erg ze ook zagen. Dat getuigd juist van een ontzettend braaf paard! Bij Dublin hoef je dat niet te doen, die laat je wel merken dat dat niet de bedoeling is. Ik heb zelf volgens de klassieke dressuur les en ik zou ook nooit anders kunnen en willen rijden, vind het echt mishandeling gewoon.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 10:38

Oh sorry Karazilver! Verkeerd gelezen dan! :')

Zullen we wel bij het paard lichamelijk blijven ipv de verschillende rijstylen welke geschikt is? (Op oefeningen na) lijkt mij een beetje off topic en daar klassiek vs modern is al een topic over.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:42

Mijn paard lijkt qua exterieur (hoor ik regelmatig van stalgenoten) op een tuiger. Zij is allround gefokt. Qua gangen en bouw is ze heel moeilijk op het achterbeen te krijgen. Ze heeft wel ruime gangen maar wil graag stuwen i.p.v. dragen. Ook al rij ik veel tempowisselingen, ik heb toch vaak haar hele hoofd op mijn handen terwijl ik zo min mogelijk met de teugels doe en zo veel mogelijk op mijn benen figuren rijd. Ze is ook lateraal scheef: linkerschouder drukt ze eruit en haar rechter achterbeen zet ze graag buiten de massa.
Sinds ik bitloos rijd, merk ik wel dat ze veel minder op de teugels hangt en beter voorwaarts is. Ze loopt bitloos nooit te diep, met bit wel snel. Ik wijt dat puur aan mezelf, kennelijk stoor ik haar toch teveel in de mond en daar reageert ze denk ik heel gevoelig op door op de voorhand te vallen.
Halsstrekken gaat bitloos ook beter bij ons, ze rukt dan niet steeds de teugels uit mijn handen wat ze met bit wel doet. Als ik met bit rijd, rijd ik zonder sperriem en met een losse neusriem. Zie ik in een volte het mondje open gaan, dan weet ik dat ik teveel met mijn handen doe en probeer ik meer los te laten.
Niet dat ik vind dat iedereen bitloos moet rijden, maar mij helpt het in de dressuur met rechtrichten enorm.
Bij mij op stal zie ik ook heel veel ruiters zagen en trekken en alleen maar met de voorkant bezig zijn. Ik krijg al pijn in mijn rug en kaken als ik ernaar kijk.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:33

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:25

Muppet, interessant verhaal, niet helemaal waar het hier geloof ik over gaat, maar wel interessant. Denk dat bitloos heel erg paard-afhankelijk is, waar reageert paard beter op en wil je dan juist het paard laten "wennen" aan hetgene hij/zij niet of minder fijn op reageert of juist kiezen voor hetgene paard het meest comfortabel vind? (wat overigens net zo goed een bit kan zijn, ken genoeg paarden die bitloos helemaal niks vinden, net als andersom paarden die juist met bit niet fijn vinden, of degene waarbij het geen drol uitmaakt)

Levita; och wat vind ik het nu jammer dat ik niet meer in NL woon.. :( had daar graag bijgeweest!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:08

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 09:10

Zullen we ontopic blijven? Anders komen de groentjes zo langs.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:19

Ik zag gister een filmpje van spaanse rijschool of zoiets en dat was met dubbele lijnen aan de hand.

Mijn paard heeft de neiging om in een wending om de achterhand , zijn achterhand uit te draaien(wat nou net niet de bedoeling is natuurlijk) en nu zag ik op het filmpje hoe zij dat doen.

Als ik aan de hand een draai om de achterhand vraag, geef ik druk bij de buitenschouder en laat mijn paard wijken voor mij en een prikje van mijn vinger in de schouder.
Zij gingen bij de achterhand lopen en lieten het paard een wending om de achterhand maken maar omdat ze zelf ter hoogte van het achterbeen stonden, kon het paard niet uitzwaaien.
Heel logisch natuurlijk dus dat ga ik zo eens uitproberen, scheelt ook een heleboel loopwerk :P

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:19

Stille meelezer hier. Ik denk dat het niet uitmaakt welke stijl je rijdt, maar dat de discussievraag en stelling gaat over trainen van het paard zelf. De stijl is je uiteindelijke doel van je training.

Vwb de vraagstelling. Ik ben van mening dat je, net zoals bij mensen, een goede en gevarieerde training moet aanbieden om je doel te bereiken. Als ik wil afvallen ga ik daar niet komen met alleen maar buikspier oefeningen.

Zelf probeer ik voor elke training een duidelijke opbouw met een warming-up, daarna bouwen naar zwaarder werk en afbouwen naar een coolingdown.

Per training heb ik een doel, hier richt ik mij op van de eerste tot de laatste minuut als rode draad en kies de verschillende oefeningen uit die erbij horen. Als het doel niet is bereikt, maar ik zit wel op de goede weg dan kan ik mijn training op een goede manier afsluiten en push niet door tot mijn doel bereikt is. Dan kan ik 100% garantie geven dat mijn paard over een paar weken stuk is, zowel fysiek als mentaal.

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:50

Danique_G schreef:
Zullen we ontopic blijven? Anders komen de groentjes zo langs.

Goed idee denk ik, anders worden er teveel zijpaden ingeslagen.

Ik ben nu op weg naar Ermelo voor Rondje educatie over het optimaal trainen van je paard! Ben benieuwd :)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:41

Nombrado, ik zeg nergens dat het niet kan, tuurlijk kan je alles ook zonder bit. Alleen is die discussie hier totaal niet ontopic, het gaat hier over het correct trainen van een paard, mbt spieren, conditie, hartslag e.d.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:06

ArGieVai schreef:
Nombrado, ik zeg nergens dat het niet kan, tuurlijk kan je alles ook zonder bit. Alleen is die discussie hier totaal niet ontopic, het gaat hier over het correct trainen van een paard, mbt spieren, conditie, hartslag e.d.

dat kan je ook waarnemen op dat filmpje. Hoe traint ze het paard? vanachternaar voor
dat is niet off topic...dat is juist ontopic/

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:30

Heel interessant topic
Ik probeer me ook zeer bewust bezig te houden met de training van mijn paard en mij

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 00:20

Ik merk dat er weinig dressuurruiters hun paard werkelijk trainen, als in.......conditieverbeterend bezig zijn. Heel veel ruiters denken met een uurtje in de bak hun paard te trainen, maar in werkelijk gebeurd er conditioneel bar weinig. Interval training in het bos bijv. is een hele goede om werkelijk de conditie omhoog te krijgen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 01:20

oji schreef:
Ook een marathon loper is onwijs gespierd. Het verschil tussen sprinters en lange afstandlopers is dat sprinters korte bolle spieren hebben en lange afstandlopers langgerekte dunne spieren. In aanleg is in het lichaam al een voorkeur voor korte of lange spieren, dus een natuurlijke aanleg voor sprint of langeafstand en door training wordt dat verschil nog extra vergroot. Maar het is dus niet zo dat een sprinter meer spieren heeft, ze hebben een andere vorm en liggen er dus meer op. Daarnaast is de marathonloper helemaal droog getraind, dus daar zit echt geen grammetje vet op, waardoor het beeld schraal wordt...maar dus zeker niet onbespierd!
De verschillende spiertypes gaan ook verschillend met de verbranding van suikers om. De korte spier verbrand heel snel en levert in 1 keer veel energie, de lange spier verbrand traag en gaat duurzaam om met de energie. Een lange afstandloper die zal gaan sprinten, mist de explosieve kracht van de korte bolle spier en de snelle suikers. De sprinter die een lange afstand zal gaan lopen, zal misschien best een eind komen op karakter en algehele conditie, maar volledig verzuren omdat de korte bolle spier in 1 keer alle suikers wegtrekt bij de start, en dus de hele rit in het 'rood' loopt.

Wat een onzin. Vaag ergens een klok horen luiden maar bepaald geen idee hebben waar de klepel hangt.
Als je zo weinig en opppervlakkige kennis van spierfysiologie hebt zou je een dergelijke post beter achterwege kunnen laten.

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:53

Nou Kuggur, zou je dan kunnen zeggen hoe het dan wel zit? Ik vind het niet echt netjes om de post van een ander af te doen als onzin, maar zelf niet te zeggen wat volgens jou niet klopt en wat wel.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 08:57

Kuggur, explain your self. Met zulke klare taal moeten er wel ijzersterke argumenten achter zitten :D

R12312, alsnog moet je weten welke afstanden je gaat pakken en welke opbouw. Da's ook een vak apart.

Karazilver, ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:15

Danique_G schreef:
Kuggur, explain your self. Met zulke klare taal moeten er wel ijzersterke argumenten achter zitten

Dat is mijn gedachte eigenlijk ook Kuggur. Zou je de post van oji uit willen leggen svp, wat klopt er niet en waarom niet? Hoe zit het wel volgens jou?
Ik ben erg geïnteresseerd.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:33

Eigenlijk vind ik juist dat er te snel wordt grsproken over het trainen van het paard.
Imo moet je vooral jezelf als uitgangspunt nemen om te trainen. Zorgen dat je correct zit, de juiste hulpen leert geven, zorgen dat je je paard leert aanvoelen. Leren om niet teveel te vragen van het paard, dus iets wat moeite kost niet langdurig oefenen, maar steeds korte momenten en rekening houden met de conditie van je paard.
Ondertussen zal het paard met je mee groeien in de bespiering en conditie.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:36

Ik lees namelijk vaker over de "training" van het paard over wat ze welke dagen doen......
Met welke oefening van het paard ze bezig zijn.....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:44

Helemaal eens sneeuwpop.
Je onderschat heel snel hoeveel invloed je eigen zit heeft op een paard.

Ik was wel benieuwd hoe iedereen de mentale/gedragstraining van hun paard combineert met fysieke training?
Vaak zijn dat tegenovergestelde belangen en het is vaak moeilijk om daar een goede balans in te vinden :j

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:28

ff puntje om topic te volgen!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:28

Precies sneeuwbal! Ben heel benieuwd wat voor oefeningen jullie precies doen als het gaat over warming up en cooling-down. Met de warming up stap ik eerst met een lange teugel over de hoefslag om het lichaam warm te stappen. Doe dit een paar rondjes, maar misschien mag dit wel wat langer zijn. Vervolgens pak ik de teugels op en rijd ik voorwaards neerwaards voltes in stap en op de lange lijn met stelling waarin ik afwisselend haar af en toe laat strekken tot aan de grond. Krijg de indruk dat ze dat fijn vind en ze volgt mijn hand makkelijk. Mijn cooling down zijn een aantal rondjes uitdraven en vervolgens stap ik het liefst buiten uit met een lange teugel.
Waar ik de laatste tijd tegen aanloop en misschien hebben jullie hier goede tips voor, is dat ze erg gestrest raakt na de training. Tijdens de training is hier niets van te merken totdat ik ga stappen met lange teugel, dan heb ik opeens een super rap stap “stress” tempo. Het valt me op dat hoe lekker de ze aan het been staat, goed geactiveerd loopt en erg oplettend is, hoe gestrester ze na afloop is…. Pas als ik naar buiten ga gaat het knopje om en is ze relaxed.
De “stress” (weet niet of het dat wel werkelijk is, lijkt meer een drive om te werken) is erg fijn in de training. Ze is erg werkwillend, maar ik schrik nu wel van haar reactie. Ik heb absoluut niet het idee dat ik haar overvraag en rijd geregeld met pauzes waarbij ze hals stekt in draf en stap. Alleen pas als ze los is en lekker loopt komt ook die drive omhoog.
Herkennen jullie dit? Ze heeft het overigens al vanaf de dag dat ik haar heb, maar dan werd het na een paar rondjes stappen wel beter.