Jong paard mist onder het zadel balans en kracht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:44

Dat paard wordt als een 5 a 6jarige gereden, moet al veels te veel nagefelijk lopen. Een 3 jarige behoorje enkeld in de aanleuning te rijden en voorwaarts te laten lopen op de rechte lijnen. Op langere duur gaat het paard je ruiterhand opzoeken, vanaf dat moment kan je m vanuit de achterhand naar je hand toe rijden voor de nagefelijkheid.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 11:12

Paard wordt als een 6 jarige gereden? :?
Paard loopt 1 x in de week onder het zadel 15 minuten en dan voornamelijk stap en 3 rondjes draven. Nageeflijk? Joh, ik ben blij als ze voorwaarts is. Als je in ieder geval mijn berichten had gelezen had je die uitspraak al vast voor je kunnen houden...

Edit: Ze is vandaag 4 jaar geworden. :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:20

fleurtjeuh schreef:
Niet denken aan teugels op maat. Ze kruipt achter het bit, en loopt zichzelf in de krul.
Teugels langer laten, en alleen maar vooruit laten lopen.
Geen oefeningen doen in de bak, gewoon over de hoefslag laten gaan.
Of als ze braaf genoeg is gewoon buiten kilometers maken.
En zo min mogelijk druk op het bit.

Ik zou je exact hetzelfde aanraden. Veel naar buiten, is ideaal om spieren te kweken en de voorwaarts er goed op te krijgen. Ik zou het longeren achterwege laten en echt alleen verlangen dat ze vooruit loopt. Pas als dat helemaal bevestigd is het werk wat moeilijker gaan maken.

Het klinkt heel simpel, maar een paard dat op simpele hulp gewoon op een regulier tempo kan lopen is echt de basis en daar loopt het bij veel paarden al eens mis. Mijn merrie is nu 6 en heeft soms dagen waar ze echt heel plat is qua vooruit. Na een kleine springsessie of wandeling voel ik altijd verschil. Dan gaat ze minder compact en ter plaatse galloperen maar meer lengte in haar rug laten waardoor de passen een stuk ruimer en vlotter worden. Ook qua draf krijg ik de mooiste en ruimste draf op buitenrit en nu krijg ik het er heel soms uit in de bak. Merk echt dat andere diciplines dressuur heel goed kunnen aanvullen, zeker bij een jong paard.

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:15

Giolli schreef:
Edit: Ze is vandaag 4 jaar geworden. :)

Gefeliciteerd! *\o/*

Tot zover deze nuttige bijdrage. :')

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:29

Poeh lastig al die adviezen. Ik ben het er mee eens dat een pessoa een goede vorm van training kan zijn maar alleen goed gebruikt en fijn afgesteld. Ik zie erg vaak dat hij of te strak of scheef is afgesteld en dat is nooit goed. Maar goed dat geldt voor alle hulpteugels.
Mijn paard loopt dus ook soms achter de loodlijn en ik heb liever dat ze zonder bijzet aan de longe loopt. Lekker vooruit. Ze is heel goed te schakelen op stem en ontspant ontzettend fijn in de rug, dan neemt het bit fijn aan voorwaarts neerwaarts. Ik heb dus geen reden om bij te zetten aangezien ze zonder bijzet ook doet wat ik graag zie.

Maar ieder paard is anders, als die van jou aan de longe bv de neiging heeft om de rug weg te drukken. Ik zag wel dat je zelf aangeeft dat ze fijn ontspant aan de longe, dus even ter voorbeeld. Dan zou bijzetten wellicht wel een optie kunnen zijn. Dat verschilt per paard.

Daarnaast is je eigen doel belangrijk en de tijd die je bereid bent daarvoor te nemen. Op veel professionele stallen worden de paarden klaargemaakt voor keuringen/ jonge paarden wedstrijden e.d. dat is wellicht een ander doel in een ander tijdbestek dan jij hebt.

Ik denk dat plezier echt voorop moet staan en ik zou gewoon lekker doen waar je je goed bij voelt. Daarnaast gewoon lekker lessen nemen, ik zie dat je zelf heel goed weet dat er rijtechnisch ook nog geschaafd kan worden. En bedenk voor je zelf haalbare doelen, alles stap voor stap. Vraag hulp waar je zelf kennis tekort komt en kijk wat voor jou en je paard werkt. Er zijn 100 wegen naar Rome!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:32

6 pagina's al.

Ik blijf bij mijn advies, laat rustig aan groeien en bouw relaxed op en train niet de energie eruit. Het is nog een baby....

GJ9

Re: Jong paard mist onder het zadel balans en kracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:35

Van een kwartiertje per dag heeft ook zo'n jonkie weinig te lijden denk ik. Mocht ze terugvallen in conditie en/of bespiering, dan weet TS dat het te zwaar voor haar is.

Ik kan je filmpje niet zien Giolli, maar fijn dat er al verbetering is!
Dat zie ik dan maar als reden om ook bij mijn advies te blijven, namelijk rijtechnisch oplossen, door paard van voren de ruimte en het vertrouwen te geven vooruit te mogen op het been, dan komt die nettere aanleuning later wel, zodra ze je hand gaat zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:44

Maar een kwartiertje per dag met bv dubbele lijnen longeren, ik heb eerste half jaar 3 x per week een half uur en was zat....

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:50

Arjan1983 schreef:
Dat paard wordt als een 5 a 6jarige gereden, moet al veels te veel nagefelijk lopen. Een 3 jarige behoorje enkeld in de aanleuning te rijden en voorwaarts te laten lopen op de rechte lijnen. Op langere duur gaat het paard je ruiterhand opzoeken, vanaf dat moment kan je m vanuit de achterhand naar je hand toe rijden voor de nagefelijkheid.

Heb idd alles in je topic gelezen, dat was positief in hoe je er mee omgaat en je trainings opbouw. Mijn reactie is alleen gebasseerd op t feit wat ik in t filmpje zie9op rijtechnisch gebied!

Misschien is een drafbaan ook een optie, als dat in de buurt hebt, daar kan je ook lekkers lange stukken recht uit rijden.

Wilde je echt niet negatief afkatten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 20:01

Ah, dan heb ik je reactie verkeerd opgevat. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:06

Giolli schreef:
Ah, dan heb ik je reactie verkeerd opgevat. :j

Gefeliciteerd met je verjaardag :)

Qua longeren, ik denk dat heel licht bijzetten het beste effect heeft, bijv enkel stootteugel of touwtjes, van naast de schoft door het bit tussen de benen en dan niet te strak zodat het paard zelf de hoofdhouding wat kan bepalen, zo in balans kan komen en dan lekker meters maken. Schakelen om de achterhand wat sterker te maken, voltes vergroten en verkleinen is ook goed voor de balans.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 10:33

Bedankt. :)

Ik heb haar laatst heel licht bijgezet, ze zoekt dan zelf op waar ze wilt gaan lopen. De ene keer is dat sterrenkijken, het andere moment stofzuigen. Ik laat haar een beetje zoeken en kan hem in etappe's wat strakker doen.

Vandaag er maar weer eens op, gister een buitenrit gemaakt met een ander paard (ik heb dan voor de zekerheid de slof mee)
Gister was haar eerste 'lange' buitenrit (40 min) ze vond sommige stukjes wel spannend maar haar reactie is dan hetzelfde als in de bak wanneer het haar even te veel wordt. Stilstaan en bevriezen.

Gister dus ook voor het eerst lange stukken achter elkaar draven. Ze vond het hélemaal geweldig en werd heel enthousiast! Iedereen die hier vertelde dat buiten beter was, had zeker gelijk. Ze droeg mij makkelijker en in tempo moest ik haar soms zelfs wat terug nemen.

Gister langs autosnelwegen, trekkers, vrachtwagens (allemaal wel van ver af)
En auto's op de zelfde weg als ons, die ons passeerde en tegemoed kwamen rijden. Allemaal echt super braaf.

Ben mega trots op m'n meisje. +:)+
Vandaag 20 minuutjes even in de bak en dan is ze morgen weer een dagje vrij.

Ik heb ontzettend veel gehad aan de tips hier in het topic! Maakte mij weer een beetje wegwijs.

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:55

super dat het zo goed gaat nu. Veel plezier met je paardje!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:12

Fijn om te horen dat je er zoveel aan hebt. Buiten is natuurlijk fijn voor ze omdat ze rechte stukken kunnen maken, maar ze zien ook nog eens heel veel en doen dus veel indrukken op. Ga je later alleen maar profijt van hebben. Straks heb jij een lekker voorwaarts, bomproof paard opgeleid!

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:14

Ik denk dat ze zelf meer haar balans moest zoeken :9

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 11:24

danoesje schreef:
Fijn om te horen dat je er zoveel aan hebt. Buiten is natuurlijk fijn voor ze omdat ze rechte stukken kunnen maken, maar ze zien ook nog eens heel veel en doen dus veel indrukken op. Ga je later alleen maar profijt van hebben. Straks heb jij een lekker voorwaarts, bomproof paard opgeleid!

En dat is wat ik altijd al wilde. :)

Bedankt allemaal! Overige tips mogen gewoon door blijven komen hoor, heb er vast wat aan.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:41

Eigenlijk wat al gezegd is; indien het kan veel buiten rijden, rechtdoor. Is minder belastend voor de gewrichten. Heuveltjes lopen voor de achterhand (indien die er zijn) en goed longeren over de rug, en dan opbouwen over balkjes heen, balkjes uiteindelijk aan 1 kant klein stukje verhogen (krijgen ze hele sterke buikspieren van)

Veel succes!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 21:15

Ik wilde even een update plaatsen vanuit een ander topic. :)

Nou, hier het complete verslag van vandaag.

Fee en ik hadden donderdag heel hard gewerkt. Zie:

Afbeelding
(Vriendin van mij, kan helaas wat beter rijden dan ik. :+ )

Afbeelding
En ik.

Wegens wat plannen van mij 2 dagen niet gereden dus vandaag er weer op. Fee wordt steeds frisser dus heb haar even aan de longe gedaan, maar dan is ze zo dood als een pier.
Dus hup, er op.

Stap is ze heel braaf, paar rondjes laag en rond gestapt en toen wat hoger ingesteld, harstikke braaf.
Op een gegeven moment begint ze zich denk ik te vervelen, want dan gaat ze dribbelen. Maar..... We gaan niet draven voor de baas dat zegt, dus dan maar veel slangevolte's.

Nou, daar was mevrouw het al niet mee eens. Elke keer wanneer ik mijn been aanlegde, kwam er een klein huppeltje inclusief bok van af. Eerst maar niet op gereageerd... Voorwaarts is de oplossing. :)*
Dus, daar gingen we. In draf... Nou nou nou, ik heb echt alle hoeken van de bak gezien. Mijn eerste 254 pogingen om haar te bedaren waren mislukt, dus ... Voorwaarts is de oplossing. :)*
Hop, in galop. Tot nu toe kan ze langer dan 1 bakrondje nog niet volhouden, maar daar is vandaag verandering in gekomen. Continu bokken naar mijn been en er keihard van door gaan. Toen heb ik de rollen omgedraaid hoor, werd er moe van. Dan maar gas... Daar kwamen toch wat valse bokken van af! Ben er een aantal keer bijna afgekukeld en een keer op haar hals beland. Het was gewoon een kwestie van: "Gas geven en blijven zitten!"
Zo hebben we dus 12 rondjes gegaloppeerd, zonder te draven. Steeds als ze terug wilde in draf en moe werd, spoorde ik haar weer aan waardoor ik weer een bok kreeg. Ze werd steeds valser met bokken en toen was ik er helemaal klaar mee, heb met mijn zweep een énorme klets op haar kont gegeven en toen ineens... Was het klaar. Nog 1 rondje gegaloppeerd en in draf meteen ontspanning en zo heeft ze 10 minuten lang heel fijn gelopen en super gewerkt. Ben toen gestopt... Man man man, wat een rodeo rit. Maar schijnbaar had ze dat even nodig. Voorheen had ik al lang afgestapt en haar aan de longe gegooid, maar écht... Voorwaarts is de oplossing.

Hoop alleen niet dat Fee zo'n paard is dat je 6 dagen in de week moet rijden, anders krijg je een rodeo rit. Ben gewoon 40 minuten lang bezig geweest met haar af te matten. Slangevolte's, gewone volte's, hand veranderen, veel galopperen, en toen was het ineens goed. Aldus Fee. #)

Oja, en met haar voorbeen maaien kan ze af en toe ook nog wel als de pet er naar staat.
Afbeelding

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:44

Ik denk dat je eens heel hard op zoek moet gaan naar instructie die je uit kan leggen waarom je de reactie krijgt die je krijgt.... je hebt haar nu namelijk op haar donder gegeven voor iets wat je zelf hebt 'uitgelokt'. Je vergeet totaal dat het een jong paard is en ze balans en kracht mist. Tel daar bij op dat ze twee dagen heeft stil gestaan.... ik vind het een compleet logische reactie.

'Oppakken'? Ze heeft die lengte nodig! Eerst met lengte balans krijgen, dan krijgt ze meer kracht. Je kan niet van voren oppakken wat er vanachter mist.

Dat ze 'zo dood als een pier' is aan de longe geeft ook al dat ze zelf zonder iemand op haar balans en kracht mist. Als het daar al niet goed gaat, kan het met het rijden ook niet goed gaan.

Ik snap nooit zo goed waarom iedereen zo snel wil rijden, juist een stevige basis op de grond geeft veel verlichting onder het zadel. Helemaal bij een paard wat nog zo puppy is en duidelijk nog flink in de groei is.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 22:33

Met oppakken bedoel ik gewoon mijn teugels op maat maken, wees maar niet bang.

We zijn opzoek naar goede instructie. Ik heb er ondertussen al veel versleten, gezien ik nogal kieskeurig ben vrees ik.

Met zo dood als een pier (had mijn topic even doorgelezen, dan had je het begrepen.) Bedoel ik dat ze daar niets uit vreet, maar onder het zadel wel in is voor een geintje.

Maargoed, genoeg verantwoord. Hoe had jij dit dan opgelost?
Die tik had ze verdiend. Ze was continu aan het miwpwn. Overal waren bak kabouters en ze kon alleen maar bokken en debiel rennen als reactie op mijn been. Ze moest daar echt even doorheen, daarna was alles prima.

Fee is juist het eerste paard waar ik het zo rustig aan mee doe. Als ik merk dat het te veel wordt en ze het niet meer kan bolwerken in haar knappe koppie, staat ze gerust een week stil om even bij te komen.
Tot voor kort reden we nog maar 20 minuten en dat rekken we steeds. We stappen normaal voornamelijk, maar dat was vandaag niet echt een optie.

Jammer dat je schijnbaar alleen mijn laatste bericht hebt gelezen. Fee is al erg lang "op de grond" aan het werk en heeft 3 maanden stil gestaan.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:39

Volg je topic al even en ik ben het helemaal met je oplossing eens!

Soms moeten ze er even doorheen, bijna elk jong paard doet het op deze manier (sommige bokken alleen iets minder :+ )

Maar zeer goed gedaan _/-\o_

Ik ben benieuwd wat ze volgende keer doet met rijden :) ik blijf volgen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 11:33

Leuk! Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het anders hadden opgelost. Maar dit was echt wat ze even nodig had.
Leuk dat je volgt. Vandaag even aan de longe spierpijn er uit werken, en morgen moet ze weer aan de bak. (Les)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:34

Ja doe je goed, kijk uit dat je echt alleen de spierpijn eruit werkt en verder niks "extra's" vraagt, ze werkt al hard genoeg.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 11:37

Absoluut niet, 10 minuten elke kant op. Los bijzitten zodat ze lekker gaat stofzuigen en dan weer terug de wei op. Woensdag is ze vrij, donderdag weer les en dan weer vrijdag en zaterdag vrij.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:36

Toppie :j