Piaffe Parzival mooi of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardjes123

Re: Piaffe Parzival mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:31

Over smaak valt niet te twisten :D . Ik vond Parzival in het begin niet echt een uitblinker, beetje houterig/strak. Maar moet zeggen dat ik hem echt sterkt verbeterd vindt en Adelinde ook, veel respect voor

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:42

Ik kan niets anders zeggen dan

A) Ik wou dat ik zo kon rijden
B) Geef mij zo een goed dressuurpaard

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:14

Ik snap niet waarom er op Bokt altijd zo ontzettend moeilijk gedaan moet worden over een (goede) rijtechnische discussie. Vooral wanneer er ook maar iets negatiefs wordt gezegd over de Nederlandse ruiters dan mag er niks over gezegd worden omdat:

1. Heb je zelf al eens op zulk hoog niveau gereden?
2. Heb je zelf überhaupt wel eens een piaffe gereden?
3. Zo ja, kan je het beter dan Adelinde?
4. Zo ja, waarom ben je dan geen Olympisch kampioen?
5. Heb je zelf een paard dat zo goed is als Parzival?

Ik mag aannemen dat niemand hier op Bokt een zilveren medaille op de Olympische Spelen heeft behaald. Dat zou betekenen dat niemand op Bokt dan meer een discussie mag voeren, en alleen maar braaf ja en amen mag knikken.

Volgens mij spreek ik voor velen als ik zeg dat ik niet zo goed kan rijden als Adelinde en heel veel respect voor haar heb.
Maar dat houdt niet in dat ik (en anderen met mij) geen mening mag/mogen hebben over de piaffe van Parzival en dat ik niet weet hoe een goede piaffe er uit moet zien.

Ik blijf erbij dat de piaffe van Parzival niet correct is. Toegeven, de bouw van Parzival is niet optimaal. Maar hij zou hoe dan ook meer moeten gaan zitten.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:32

Rivaldo schreef:
@Bomba daar heb je gelijk in, die had ik nog nooit gezien ;)

@Ruitje Er wordt nergens iets aangepast. Als de jury een langer paard in de ring niet tot dragen zien komen krijgt deze gewoon slechte punten.

[ Afbeelding ]
Hoezo kan Parzival niet zitten?

@Annelies Parzival vierkant? Hij is juist langelijnd en niet vierkant. Totilas en Uthopia zijn eerder vierkant.

Deze foto laat eigenlijk wel mooi zien hoe ik het graag zou zien. Normaal zie je dat niet bij Parzival. Hij blijft veel horizontaler en dat vind ik wel jammer. Juist de vierkante paarden kunnen over het algemeen goed zitten en niet de lange. Dus volgens mij klopt het ook niet dat Parzival vierkant is.
En of de FEI de regelementen aan heeft gepast aan de moderne langgelijnde warmbloedpaarden? Dat lijkt met niet. Maar perfecte piaffes zijn er maar weinig, dus hetgeen dicht in de buurt komt, scoort hoog. Dat is altijd al zo geweest volgens mij. Een 10 zou ik er meestal ook niet voor over hebben, maar wel iets wat er heel dicht in de buurt komt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:51

Van mij mag iedereen een mening hebben. Alleen doet die mening er niet toe. ;)
De enige mening die er toe doet, is die van de internationale jury. :D Die heeft bepaald dat Adelinde al jaren aan de top staat. Mocht die jury het niet goed hebben gezien, volgens jullie, dan diskwalificeer je de (internationale) jury en hebben ook de medailles van de andere ruiters, zoals o.a. die tijdens de OS van Charlotte, geen waarde. Immers als de jury het bij Adelinde niet goed heeft gezien, volgens de internationale regels van de Fei, dan ziet de jury het ook niet goed bij een andere ruiter. Opmerkingen als de regels aanpassen zijn totaal uit de lucht gegrepen, Adelinde heeft totaal geen invloed, geld of macht om een jury te kunnen beïnvloeden, dus ze moet toch al die jaren wel iets goed doen samen met Parzival, ze staat immers al jaren aan de internationale top.

Ik vraag me altijd af, waarom iemand zo'n topic opent? Het heeft direct een negatieve lading.
Dat stoort mij, sowieso vaak in Nederland. Topsporters krijgen vaak heel wat over zich heen, dat gebeurt niet alleen in de paardensport. Het publiek heeft vaak een mening, bepaalt ook het liefst altijd wanneer een sporter zijn hoogtepunt heeft bereikt en moet stoppen.
Ik haal het niet in mijn hoofd om tegen Zonderland te zeggen, dat zijn armen wat verder uit elkaar moeten tijdens het rondzwaaien, omdat ik vroeger een paar jaar geturnd heb. Hij is de kampioen, hij en zijn coache zullen het beter weten dan ik. Waarom moet iedereen altijd commentaar en kritiek hebben op onze topsporters? Ik heb alleen maar waardering, dat iemand van zijn of haar hobby zijn of haar beroep kan maken en daarmee (internationaal) kan presteren, zeker als je uit zo'n klein landje als Nederland komt. En ik heb veel familie/vrienden in of vanuit het buitenland, ik ben echt niet chauvinistisch.
Je kan zeggen, dat je Charlotte (voorbeeld) een mooiere combinatie vindt of dat je het terecht vindt, dat zij tijdens de OS goud heeft gewonnen, omdat de Piaffes beter zijn of dat het er meer ontspannen uitzag of dat je de muziek mooier vond ;), de combinatie of wat dan ook . Maar bij "verlies" (je bent 2e van de wereld of van Europa) van Adelinde en ook Anky, lijkt het vaak of sommigen zelfs "leedvermaak" hebben en het de genoemde dames niet gunnen. Dat komt op mij over als jaloezie, daar hou ik niet van.

Ik vind het knap van Adeline dat zij met zo'n sensibel en moeilijk paard de wereldtop heeft bereikt en dat zij zich nog steeds verbetert. Het is niet perfect, maar ze scoort ook geen 100%. Maar perfectie is misschien ook wel heel erg saai, dan heb je niets meer om aan te werken of naar uit te kijken.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:01

Die mening doet er niet toe? Dan kan heel Bokt gesloten. Als je deze meningen er niets toe vind doen, wat doe je dan überhaupt op een forum?

Wie zegt dat ik het niet knap vind wat Adelinde heeft bereikt? Ik ken Parzival uit z'n dagen voordat hij (inter)nationaal goed ging presteren, dus ik weet wat ze heeft moeten doorstaan.

Ik hoor niemand Parzival (of Adelinde) afkraken, of ik zie niemand hier leedvermaak hebben. Enkel een puntje van kritiek op z'n piaffe. Ik hoor niemand zeggen dat z'n piaffe slecht is. Hij zou meer moeten zakken in de achterhand. Dat kán hij, dat hebben we allemaal gezien op die ene foto. Vraag is waarom hij dat (helaas) niet laat zien in de proef.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:08

Bomba schreef:
Die mening doet er niet toe? Dan kan heel Bokt gesloten. Als je deze meningen er niets toe vind doen, wat doe je dan überhaupt op een forum?

Wie zegt dat ik het niet knap vind wat Adelinde heeft bereikt? Ik ken Parzival uit z'n dagen voordat hij (inter)nationaal goed ging presteren, dus ik weet wat ze heeft moeten doorstaan.

Ik hoor niemand Parzival (of Adelinde) afkraken, of ik zie niemand hier leedvermaak hebben. Enkel een puntje van kritiek op z'n piaffe. Ik hoor niemand zeggen dat z'n piaffe slecht is. Hij zou meer moeten zakken in de achterhand. Dat kán hij, dat hebben we allemaal gezien op die ene foto. Vraag is waarom hij dat (helaas) niet laat zien in de proef.

Je hoeft je mijn reactie niet zo persoonlijk aan te trekken hoor. :D Mijn mening is gebaseerd op al die negatieve berichten die al jaren voorbij komen, niet op dit éne bericht :D.
Feit is dat de jury deze combinatie goede punten geeft, ongeacht zijn lichaamsbouw, houterigheid, strakke rug, het niet onderbrengen van de achterhand, het overmatige stanggebruik en de spierballen van de amazone (even kort samengevat wat hier o.a. alleen in dit topic wordt geschreven).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:58

janderegelaa schreef:
anneliesdj schreef:
Dat is toch waar een piaffe om draait, hoogste graad van verzameling, dus max hoeveeheid gewicht op de achterhand.

Nee hoor, waar staat in het reglement dat hij een max hoeveelheid gewicht op de achterhand moet hebben?

janderegelaa schreef:
Artikel 116 - De piaffe
De piaffe is een zeer verzamelde, gecadanceerde, verheven, diagonale beweging op de plaats. De piaffe geeft de indruk van een draf op de plaats, met tegelijkertijd een dui- delijk zichtbare voorwaartse drang. De rug van het paard is soepel en elastisch. De ach- terhand daalt licht, de heupen en de spronggewrichten zijn actief, goed onder gebracht en geven aan de schouder en de hele voorhand een zeer grote lichtheid, vrijheid en be- weeglijkheid. Ieder diagonaal benenpaar wordt om en om opgetild en weer neergezet in dezelfde takt en cadans en met een enigszins verlengd zweefmoment. De toon van de hoef van het opgeheven voorbeen reikt tot het midden van het pijpbeen van het andere voorbeen. De toon van de hoef van het opgeheven 2 achterbeen reikt tot juist boven de kogel van het andere achterbeen. De hals is in oprichting en het hoofd nadert de verticale loodlijn. Het lichaam van het paard rijst en daalt in een elastische, gecadanceerde en harmonieuze beweging.

Je zou dus ook kunnen stellen dat dat ontzettende zitten niet de bedoeling is...

Je zegt het toch zelf, lees je er bewust overheen of ..?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:10

Ik lees nog steeds niets over een maximaal gewicht op de achterhand...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:15

vur schreef:
@Annelies Parzival vierkant? Hij is juist langelijnd en niet vierkant. Totilas en Uthopia zijn eerder vierkant.

Lange benen is wat anders dan langgelijnd hé? Zo op 't oog is hij lang genoeg in de rug maar icm zulke lange benen maakt het het geheel weer vierkant.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:27

janderegelaa schreef:

Citaat:
Verzameling is het dragen van meer gewicht op de achterhand dankzij het sterker buigen van de heup-, knie- en spronggewrichten van de achterbenen en het daardoor verder treden onder het zwaartepunt.
Door het meer verzamelen op de achterhand verkrijgt men verlichting van de voorhand waardoor oprichting in de voorhand ontstaat en de voorbenen vrijer bewegen.
De stappassen, de drafpassen en de galopsprongen worden korter zonder in te boeten in vlijt en activiteit, wat in draf en galop leidt tot een verhevener beweging met volledig behoud van impuls.

Het doel van de verzameling van het paard is:
- het verder ontwikkelen en verbeteren van het evenwicht en de regelmaat van het paard dat min of meer gewijzigd is door het gewicht van de ruiter,
- het ontwikkelen en vergroten van het vermogen van het paard om zijn achterhand te laten dalen en zijn achterbenen meer onder de massa te brengen, teneinde de lichtheid en beweeglijkheid van de voorhand te bevorderen,
- het verbeteren van de ongedwongenheid, de zelfhouding en de gedragenheid van
het paard, waardoor het aangenaam te berijden is.

Aldus is de verzameling niet het resultaat van het verkorten van de gang door middel van de weerstand biedende hand, maar door gebruik van zit en benen, ten einde de achterbenen meer dragend onder de massa van het paard tebrengen

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:28

anneliesdj schreef:
vur schreef:

Lange benen is wat anders dan langgelijnd hé? Zo op 't oog is hij lang genoeg in de rug maar icm zulke lange benen maakt het het geheel weer vierkant.

Zo op het oog heeft hij lange benen maar dat valt wel mee. Je ziet alleen bijna nooit een standfoto van hem.
http://www.paardenspul.nl/wp-content/up ... jris-6.jpg

Duidelijk langgelijnd en...best wel een kort voorbeen ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:42

Dat is leuk om eens te zien! Het maakt gelijk heel veel duidelijk over zijn wijze van piafferen!

Bedankt voor de toevoeging van de foto Janderegelaa!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:43

janderegelaa schreef:
anneliesdj schreef:
Zo op het oog heeft hij lange benen maar dat valt wel mee. Je ziet alleen bijna nooit een standfoto van hem.

wat lelijk gebouwd :') := net een teckel _O-
in beweging ziet hij er wel heel mooi uit hoor :')

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:44

anneliesdj schreef:
janderegelaa schreef:

Citaat:
Verzameling is het dragen van meer gewicht op de achterhand dankzij het sterker buigen van de heup-, knie- en spronggewrichten van de achterbenen en het daardoor verder treden onder het zwaartepunt.
Door het meer verzamelen op de achterhand verkrijgt men verlichting van de voorhand waardoor oprichting in de voorhand ontstaat en de voorbenen vrijer bewegen.
De stappassen, de drafpassen en de galopsprongen worden korter zonder in te boeten in vlijt en activiteit, wat in draf en galop leidt tot een verhevener beweging met volledig behoud van impuls.

Het doel van de verzameling van het paard is:
- het verder ontwikkelen en verbeteren van het evenwicht en de regelmaat van het paard dat min of meer gewijzigd is door het gewicht van de ruiter,
- het ontwikkelen en vergroten van het vermogen van het paard om zijn achterhand te laten dalen en zijn achterbenen meer onder de massa te brengen, teneinde de lichtheid en beweeglijkheid van de voorhand te bevorderen,
- het verbeteren van de ongedwongenheid, de zelfhouding en de gedragenheid van
het paard, waardoor het aangenaam te berijden is.

Aldus is de verzameling niet het resultaat van het verkorten van de gang door middel van de weerstand biedende hand, maar door gebruik van zit en benen, ten einde de achterbenen meer dragend onder de massa van het paard tebrengen

Meer gewicht is geen maximaal gewicht. De achterhand moet licht dalen volgens de regels dus iets meer gewicht dan normaal is al correct.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:46

Zooist schreef:
Dat is leuk om eens te zien! Het maakt gelijk heel veel duidelijk over zijn wijze van piafferen!

Bedankt voor de toevoeging van de foto Janderegelaa!

Nu is het denk ik meteen duidelijk waarom hij piaffeert zoals hij dat doet. Het lange achterbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:50

Wel bijzonder om te constateren dat de TS een gevoelig onderwerp aanhaalt, dan al erg snel vraagt waarom er niemand reageerd en vervolgens niet meer online komt. Ik krijg sterk het gevoel dat het topic is aangemaakt met een bepaalde reden. :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:06

Anoniem schreef:
Wel bijzonder om te constateren dat de TS een gevoelig onderwerp aanhaalt, dan al erg snel vraagt waarom er niemand reageerd en vervolgens niet meer online komt. Ik krijg sterk het gevoel dat het topic is aangemaakt met een bepaalde reden. :+

ik dacht al toen ik de OP las, "ik voel een reltopic aankomen", maarrrrr we laten ons niet de bomen injagen :D . goed die foto, janderegelaa, ook met niet het meest ideaal gebouwde paard kun je dus de os bereiken. instelling van het paard is ner zo belangrijk. respect hoor, voor Adelinde.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:22

Dressuur blijft een kwestie van smaak denk ik. Waar ik veel respect voor heb ik het kunnen zien van potentie in een paard. Kijk hoe Totoilas erbij liep in een jonge paarden cup, en hoe hij werd. Was niets bijzonders aan hoor. Steeg niet uit boven de rest, maar hij kwam er. Parzival zelfde verhaal. Geduld blijft een schone zaak.

En wat betreft het gezeur wanneer je een mening mag hebben en wanneer niet. Doe er hoe dan ook je voordeel mee en reflecteer op iedereen. Iedereen mag een mening hebben, of je nu kassajuffrouw bent of je Edward Gal, je kan altijd meer leren. Dram ook niet door als je geen gelijk hebt, daar gaat het niet om, het is en blijft een discussie :D

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:34

Ik heb niet alles helemaal gelezen dus vergeef mij als ik in herhaling val.

Als je een piaffe 'correct' uitvoert verschuift het zwaartepunt naar achteren, althans dat is wat je zou willen. Bijkomend effect is dan dus dat de schouders veel vrijer zijn en je paard dus wendbaarder. Probleem: mijn paard is super wendbaar maar moet wel op 1 plek blijven piafferen om goede punten te krijgen... In dat opzicht is het best logisch om je paard wat meer op de schouders te 'parkeren', zeker als je op hoog niveau moet presteren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:43

janderegelaa schreef:
anneliesdj schreef:

Kort voorbeen of gewoon een lang achterbeen?
Ik vind hem ook hier vrij vierkant hoor.
Even voor mijn duidelijkheid, vind je hem ook grootramig en royaal dan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:50

janderegelaa schreef:
Meer gewicht is geen maximaal gewicht. De achterhand moet licht dalen volgens de regels dus iets meer gewicht dan normaal is al correct.

Nou dat lijkt me toch niet, als je een paard laat aanrommelen loopt hij op de voorhand, ga je hem bij elkaar rijden dan krijg je een gelijke verdeling en ga je verzamelen dan komt het gewicht op de achterhand. Dan praat je nog niet over GP niveau, verzamelen doe je ook al in het Z. Wat je in GP ziet is toch wel de overtreffende trap van verzameling, maximale verzameling dus. 'Iets meer gewicht dan normaal' krijgt een L combinatie ook wel voor elkaar.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 01:00

anneliesdj schreef:
janderegelaa schreef:

Nou dat lijkt me toch niet, als je een paard laat aanrommelen loopt hij op de voorhand, ga je hem bij elkaar rijden dan krijg je een gelijke verdeling en ga je verzamelen dan komt het gewicht op de achterhand. Dan praat je nog niet over GP niveau, verzamelen doe je ook al in het Z. Wat je in GP ziet is toch wel de overtreffende trap van verzameling, maximale verzameling dus. 'Iets meer gewicht dan normaal' krijgt een L combinatie ook wel voor elkaar.

Afbeelding

Deze gaat zeker niet bergop maar toch in piaffe, dus heb je gedragenheid dan écht nodig voor de piaffe?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 01:11

Rivaldo schreef:
[ Afbeelding ]

Deze gaat zeker niet bergop maar toch in piaffe, dus heb je gedragenheid dan écht nodig voor de piaffe?

Dit is geen piaffe. Dit is huppelen op de plaats :+

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 09:20

anneliesdj schreef:
janderegelaa schreef:

Kort voorbeen of gewoon een lang achterbeen?
Ik vind hem ook hier vrij vierkant hoor.
Even voor mijn duidelijkheid, vind je hem ook grootramig en royaal dan?

Lang achterbeen had ik al gezegd volgens mij...Daarnaast is het voorbeen ook kort, de paarden naast hem hebben ongeveer hetzelfde voorbeen en zijn een stuk kleiner.
Hij staat absoluut royaal in het rechthoeksmodel. Noem het grootramig ;)