Dressuur vs Western? Opvoeding, gedrag en karakter...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:54

Koper schreef:
O, ik begrijp dat 't veel kracht kost. Dat zie ik nog zelfs. Maar té veel verzameling lijkt me nou niet de bedoeling. De "gang" die je uiteindelijk krijgt is zo gekunsteld dat het niet meer lijkt op wat het zou moeten zijn. Vind ik dan :o

Mijn vraag aan jou: wat de dan de bedoeling?

Als je het mij vraagt is de bedoeling wat de mens wil.
Wanneer is een paard te veel verzameld?
Wat zou een gang dan moeten zijn? Nee een pleasure lope lijkt in de verste verte niet meer op een galop die paarden in het wild hebben, maar hetzelfde geldt voor een galop die je ziet in hogere dressuur, die is namelijk ook erg "gekunsteld".

orion456

Re: Dressuur vs Western? Opvoeding, gedrag en karakter...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:17

TS: als je het gevoel hebt dat je nichtje elke keer van alles aan je vraagt, maar niks van je wil aannemen als je antwoord geeft, praat daarover! Begin altijd vanuit jezelf en val de ander niet aan. Zeg haar dat je het idee hebt dat als zij iets vraagt, dat ze graag iets wil weten van jou en daar interesse in heeft. Maar dat als jij haar antwoord dat jij het idee hebt dat ze er dan niks mee doet......vraag haar hoe dat zit? Klopt jouw gevoel? Misschien ziet zij het wel heel anders...
Probeer heel open erin te gaan in zo'n gesprek en echt te luisteren naar wat de ander aangeeft. Als je dan nog het idee hebt dat je nergens komt en dat het echt niet gaat werken, dan kun je besluiten of je weg gaat of niet. Maar heeeel vaak is het gewoon communicatie die verkeerd loopt, doordaat beide personen tekst en woorden van de ander, verkeerd interpreteren of anders opvatten dan die bedoeld is.

Als je wil blijven wonen op 1 stal met elkaar is het belangrijk dat je elkaar respecteert in wat de ander denkt en doet. Respecteren wil niet zeggen dat je het ermee eens moet zijn, maar wel dat je elkaar in de eigen waarde laat en de dingen laat doen waarvan hij/zij denkt dat die goed zijn. Als dat voor die persoon werkt en hij/zij er blij mee is, dan is het goed (tenzij een paard echt wordt mishandeld, maar dat is geloof ik niet het geval).

Succes ermee! Hoop dat je eruit komt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:22

PowerReiner schreef:
maar hetzelfde geldt voor een galop die je ziet in hogere dressuur, die is namelijk ook erg "gekunsteld".

Maar nog wel gewoon drietakt. Tenminste dat hoop ik, maar ik kijk niet zo vaak naar "dressuur". Kan ik namelijk niet zo goed tegen.

Té veel verzameling vind ik in dit geval dus als je een gang zo beïnvloedt dat je de takt verstoort. In plaats van een zo soepel, ontspannen en dragend mogelijke galop laat je weliswaar iets heel geconcentreerds zien maar wel met verstoringen. De verzameling zou even belangrijk moeten zijn als de takt. En niet belangrijker. Of je nou op een pleasurepaard, stierenvechterspaard, recreatiefjord of muildier zit.
Laatst bijgewerkt door Koper op 16-08-13 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:22

Cassidy schreef:
Is het niet ook zo dat tig procent van de dresuur mensen ook geen idee heeft hoe een goed verzameld dresuurpaard dient te lopen? :D

Maybe :') maar iedereen heeft edward gal weleens gezien of anders anky of een ander op hoog niv op televisie. Wanneer zie je nou een pleasure paard? Nooit. Dus daarom heb ik t idee dat veel dressuurmensen oordelen over western (of quarters :') ) zonder enig idee hoe dat er nou uitziet.

Waratje: dat bedoel ik ook, hetzelfde als jij. Je kan een q opgericht gaan rijden maar het zal nooit een echt dressuurpaard worden. Daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt. Met uitzondrring maar dat zijn de quarters die ik weer geen rastypische bouw vind hebben. Dat je niet eens meer ziet dat het een quarter is..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-13 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:28

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:42

Koper schreef:
PowerReiner schreef:
maar hetzelfde geldt voor een galop die je ziet in hogere dressuur, die is namelijk ook erg "gekunsteld".

Maar nog wel gewoon drietakt. Tenminste dat hoop ik, maar ik kijk niet zo vaak naar "dressuur". Kan ik namelijk niet zo goed tegen.

Té veel verzameling vind ik in dit geval dus als je een gang zo beïnvloedt dat je de takt verstoort. In plaats van een zo soepel, ontspannen en dragend mogelijke galop laat je weliswaar iets heel geconcentreerds zien maar wel met verstoringen. De verzameling zou even belangrijk moeten zijn als de takt. En niet belangrijker. Of je nou op een pleasurepaard, stierenvechterspaard, recreatiefjord of muildier zit.

Op die manier.
Het verschil tussen onze manier van kijken denk ik dan. Bij een goed uitgevoerde pleasure proef kijk ik namelijk wel naar een soepel, ontspannen en dragend paard, en al helemaal niet verstoord. Als ik pleasure vergelijk met hogere dressuur vind ik eerlijk gezegd de pleasure er veel meer ontspannen uitzien.

Waarom kijk je niet zo vaak naar dressuur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:56

koper schreef:

Zoals in dat filmpje in dit topic van die 4.5 jarige quarter die aan het passageren is met tig fouten ...

Edit : je hebt gelijk hoor. Je ziet wel veel dat er teveel aan verzameling word gedacht en dat daardoor er geen sprong meet aanwezig is .. halve dralop etc. Maar zo hoort het natuurlijk niet en die mensen heb je in dressuur ook weer; die galloperen met een rond paard aan de voorkant, maar niks ondertredends aan de achterkant..

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:14

nombrado schreef:
Grappige (maar eigenlijk trieste) is, dat je hier het merendeel van die foutgefokte QH voorbij ziet komen, en je ze in america nauwelijks ziet.
Daar zie je de krachtige lenige evenwichtig gebouwde types!

Helaas is dit niet juist.
Als je het merendeel van de (show) paarden bekijkt dan is het daar net zo erg....of erger.
Er worden daar veel meer medische ingrepen toegepast om ze aan de praat te houden.

De paarden die jij bedoelt zijn ranch (stock) Quarters. De werkpaarden.
Die twee stromingen kun je niet met elkaar vergelijken.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:03

Ik ben het met jou eens. Vaak denken mensen, tot 3 jaar zetten we ze in een wei en kunnen ze paard zijn en daarna gaat het om zo snel mogelijk het paard op een hoog niveau te krijgen.
Door jou paard al in handen te hebben vanaf veulen zijnde, hem binnen zetten, voeren ben je
Eigenlijk al bezig met trainen (je bent dan al bezig met het leiderschap, je brengt m naar het voer en wanneer je je paard in een kudde op het land zet, krijgt het paard te maken met de rang orde van de kudde en daar hoor jij als mens niet bij. Buiten dat is dat paard dan gewend aan weiland, vriendjes paard zijn, en word dat hem later ontnomen, terwijl die van jou niet beter weet dan dat op stal staan normaal en vertrouwd is.. In mijn ogen ben je vroeg begonnen maar kun jij beter tellen. Jij telt: 1,2,3,4,5 enz die andere persoon telt: 1, 2, 16, 45, 63 zij slaat stappen over. De kleinste dingen maken het grootste verschil.

Aldus, mijn mening:)

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:16

Eerder had ik een NRPS gefokte merrie van Ed King Hill, niet de gemakkelijkste maar met geduld en westerntraining een heel fijn betrouwbaar paard geworden!
Nu heb ik een quartermerrie, schatje maar wat onzekerder. Van jongsafaan veel in handen geweest en rustiger dan mijn NRPS merrie, tsja. Elk paard is anders zou ik zeggen maar een goede opvoeding kost tijd.
En mijn tip van de week ik: zoek nou niet naar verschillen maar ga eens waardering naar elkaar uitspreken, complimenten. Als je nicht wil voorrijden en jou vraagt naar een andere bak te gaan kan je ook zeggen dat dit volgens jou niet nodig is omdat zij een mogelijk probleem juist zo goed weet op te lossen. Dat hoort er toch ook bij, je bent zo eerlijk naar kopers enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:31

Dat gezeur altijd tussen dressuur en western. Het is vooral zo jammer dat er zo wordt afgegeven op de disciplines onderling en er geen respect is voor over en weer.

Inderdaad zie je bij de dressuur soms een dramatisch niveau, maar kom op, bij de western kan ik mij soms ook doodschamen als ik het niveau zie.

De top van de paardensport, hetzij dressuur, hetzij springen, hetzij western, dat is voor mij genieten. Dat is overal keihard werken en bijzonder moeilijk om daar te komen, als het al lukt.
Laten we toch niet doen alsof het één zoveel makkelijker is dan het ander. Het is vooral anders, maar dat maakt geen verschil in niveau.

Daarbij, een Quarter in de dressuur vind ik persoonlijk geen gezicht. Net als ik een KWPN´er niet mooi vind in de reining.
Ik ben voorstander van een bruikbaar paard kopen bij de bedoelde discipline. Daar komt men het verst mee, maar het scheelt ook veel ongemak voor het paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:50

hollywood86 schreef:
Ik ben voorstander van een bruikbaar paard kopen bij de bedoelde discipline. Daar komt men het verst mee, maar het scheelt ook veel ongemak voor het paard.

Ik niet. Ik train trail en western horsemanship met mijn IJslander en daar heeft hij helemaal geen ongemak van. Verre van. Hij wordt er zelfverzekerder en ondernemender van. Ik zou zelfs bijna zeggen: dapperder. Laat dat nou ook precies de bedoeling zijn geweest :D
Maar 't zijn natuurlijk niet de typische, heel erg hardcore westernonderdelen. Het zal nooit een reiningtalent worden nee. Hoeft 'ie ook niet dus dat scheelt weer.

PowerReiner schreef:
Op die manier.
Het verschil tussen onze manier van kijken denk ik dan. Bij een goed uitgevoerde pleasure proef kijk ik namelijk wel naar een soepel, ontspannen en dragend paard, en al helemaal niet verstoord. Als ik pleasure vergelijk met hogere dressuur vind ik eerlijk gezegd de pleasure er veel meer ontspannen uitzien.

Waarom kijk je niet zo vaak naar dressuur?

Misschien heb ik dan meer slechte dan goede proeven gezien, dat kan natuurlijk. Ik zeg ook niet dat élk pleasurepaard (of elk paard in een pleasureproef) een verstoorde takt heeft in galop. Moet wel zeggen dat ik liever naar een pleasureproef kijk dan naar "dressuur" (en nog liever naar een mooie F3 natuurlijk maar ik ben uiteraard bevooroordeeld) Het krampachtige wat je in de dressuurring ziet, daar krijg ik toch wel een figuurlijke pijn van in m'n rug en vooral nek :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:57

Ts, jouw probleem heeft niets te maken met het paardenras of de discipline.
Jullie zijn ZELF gewoon twee tegenpolen.
Of je accepteert dat van elkaar of je gaat je eigen weg.
Maar op iedere stal die niet van jezelf is zul je mensen tegenkomen die 'anders' met hun paarden omgaan dan jij.
Ik zou het heerlijk vinden als het er maar 1 was eerlijk gezegd. Op de meeste stallen heb je met 20 eigenaren te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:20

Koper dan kijk je naar de verkeerde mensen want dressuur hoort natuurlijk ook niet krampachtig te zijn. Zoals pleasure geen tactfouten rubriek hoort te zijn :D dat is geen dressuur, en dat is geen pleasure.. laat je beeld van een tak vd sport niet afhangen van incompetente ruiters. .

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:54

hollywood86 schreef:
Daarbij, een Quarter in de dressuur vind ik persoonlijk geen gezicht. Net als ik een KWPN´er niet mooi vind in de reining.

Dat valt toch wel mee? Aangezien dressuur in de VS in opkomst is denk ik dat er juist meer dressuurgerichte quarters gaan komen. http://www.aqha.com/Showing/News-Articles/06272013-A-Cash-Vantage.aspx

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 08:14

Ik kan zo een discussie echt niet begrijpen eigenlijk. Twee grote disciplines tegenover elkaar plaatsen omdat twee mensen er een andere visie op na houden. En natuurlijk is jouw eigen visie altijd de beste. :D
Zo redeneer ik ook hoor, maar met dat verschil dat ik andere visies respecteer. Als iemand tegen mij zegt, "wil je alsjeblieft je jas van de bakrand halen, mijn paard schrikt daar van." Dan haal ik gewoon netjes mijn jas weg en ga ik echt niet (arrogant) denken "amai, voed je paard eens op, mijn paard schrikt daar niet van hoor". Want waarschijnlijk zit het inderdaad gewoon tussen de oren van de ruiter en schrikt het paard omdat de ruiter dat overbrengt, maar who cares. Als die persoon ontspannender kan rijden zonder die jas op de bakrand, kleine moeite toch om die even weg te nemen. En dat jouw paard niet naar die jas kijkt, tja, leuk. Maar die zal op zijn beurt weer naar een opvliegende vogel kijken. Een paard en een mens is een levend wezen, met eigen karakter en eigen visie. Dat een ruiter zo bang is dat die met zijn paarden het erf niet af durft, maar in de bak toont die wel zeer mooie dingen en een harmonie met het paard, is die dan slecht bezig?
Je kan en mag gewoon niet verwachten dat iedereen denkt en doet zoals jij.
Ik heb zowel op een spring- als op een westernstal gewerkt. Bij beiden zag ik dingen die ik niet zou doen en bij beiden zag ik dingen die ik wel zelf zou doen. Ik heb voltige gedaan op springpaarden die dan suf in het midden bleven stilstaan, en ik heb een Quarterkruising gereden waar je al stappend op moest stappen. Wie is goed en wie is slecht? Niemand. Het zijn paarden. Allemaal verschillende paarden.