Hoe hoger het niveau, hoe vlakker de galop lijkt wel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:17

Janneke2 schreef:
[naam] schreef:
Kan een paard jou yoga oefeningen?

Vast wel... :j :j :j

Bij Linda Tellington heet "de kat maakt een bolle rug" de ruglift. Paarden vinden het doorgaans prettig.
De "hondhouding" kan ik geen nekel paard aanbevelen, maar ik zie het helaas wel eens...

Linda Tellington heeft duidelijk geen verstand van de bouw van dieren....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:28

_Marinke_ schreef:
Sodeju! Ik ben even (door omstandigheden) minder actief op bokt en dit topic schiet ineens in pagina's omhoog. Interessant om alles te lezen! :)
Ook wil ik nog even zeggen dat ik heel blij ben met de verschillende reacties hier en hoe uitgebreid erop in gegaan word!

Hoe Pien gestimuleerd werd/word door dit topic om met de galop bezig te gaan (of in elk geval bewuster, wat gebeurd er nu eigenlijk echt en hoe ga ik dat oplossen?) Super!!! +:)+ Heel leerzaam ook om te lezen over jou ervaringen en jou oplossingen, ik hoop dat je vanuit frankrijk ons op de hoogte blijft houden. Zelf heb ik momenteel een hittevakantie voor mijn paard ingelast (staat zins zondag al stil :+ ), maar wil straks toch ook beter met die van mij aan de slag. We hebben hier mooie lange zandpaden (helaas niet echt bergopwaarts, daarvoor moet ik toch een stukkie verder). En eerst maar is vooral gaan VOELEN. :)

Bedankt Pien!

Marinke,

Mijn filmpje dat ik geplaatst had in het topic heb ik inmiddels verwijderd want we zijn weer een behoorlijke stap verder gekomen en het filmpje is achterhaald. Omdat je aangeeft dat je in mijn vorderingen geïnteresseerd bent zal ik verder vertellen over onze ontwikkeling als het om de galop gaat.
Nav het filmpje schreef Turqoises per pb aan mij o.a. dat tempo controle in de draf belangrijk is om in de galop rustig te kunnen galopperen. De oplossing ligt in de draf. Omdat galop impuls opwekkend is en paardje heel erg heet kan zijn, kon je op het filmpje zien dat de galop stormachtig werd gedaan en op de voorhand. Dus in de lagere regionen van de sport is de galop zeer zeker niet altijd beter als in de hogere regionen.

In een ander topic kwam ik dit filmpje tegen dat geplaatst is door xmarliez https://www.facebook.com/video/embed?vi ... 8219018346 en ik plaats het hier om dat ik precies op diezelfde manier aan het werken was met mijn paard nadat ik haar in stap en draf helemaal had los gewerkt. Dus deze week helemaal geen galop gedaan maar terug gegaan met haar naar de kleuterklas (basis=basis=basis), veel wijken, overgangen rijden zie filmpje enz. Gisteren was ze weer zo rustig en fijn zichzelf dragend. Zo gaaf om te rijden. Dus spoedig na een korte tijd gestopt.
Vanochtend les weer opgepikt en op dezelfde manier getraind (dit paardje vindt herhaling erg fijn want dan is ze zeker, trots van kijk eens wat ik allemaal goed kan). Dus met recht was Polie het ijverigste meisje van de klas die nu wel heel erg rustig bleef. Het stuwende was helemaal verdwenen, ze was fijn nageeflijk en ze reageerde super op welke hulpen ik ook maar gaf aan haar.
Vanuit die rust weer de galop erbij gepakt of het doodnormaal was zonder extra aandacht er aan te geven en nu ging het dus wel goed en net als in de draf ben ik na een klein stukje hardop gaan tellen en kon middels aantrekken van het kruis/ halve ophouding een mooie overgang maken naar draf en idem naar stap, galop weer kort stukje vanuit stap en later draf enz. en dat links en rechts om. Wouw wat een progressie in een week tijd. Ik heb het galopperen heel kort gehouden om te voorkomen dat ze weer te heet zou worden, moe, of om andere reden uit elkaar zou vallen want goed is gewoon goed dus haar goed beloond, af gestapt en samen zijn we naar huis gelopen iets wat paardje altijd zo fijn en gezellig vindt en een beloning voor haar is als ze het heel erg goed heeft gedaan.

Martine leuk dat jou dit topic ook inspireert om jezelf te verbeteren.

Licor

Re: Hoe hoger het niveau, hoe vlakker de galop lijkt wel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:58

Leuk om te lezen Pien! Ik ben ook benieuwd naar de vorderingen..
Verder heb ik er blijkbaar niet zo heel veel verstand van haha, in ieder geval minder dan ik dacht voorafgaand aan dit topic.. er komen veel nieuwe dingen voorbij en ik vind het reuze interessant! Zo leer ik weer eens wat :)

Zelf is galop bij mijn paard (draver) nog hard en plat door de bochten, vind ik niet gek aangezien hij gewoon nog de spieren en de kracht mist.. Wij houden het zelf dus bij stap en draf en wanneer deze 100% zijn bouwen we de galop verder uit.. Nu pak ik alleen af en toe de galop even mee zodat hij reageert op mijn hulp en zijn galop wel gebruikt blijft.. om vervolgens weer terug naar de draf te gaan en daar weer te werken aan ontspanning en een correcte houding

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:11

TS, misschien heeft iemand het al wel aangekaart, maar jij telt mee met de galop 1, 2 en 1,2 enz. Dat is niet helemaal juist gezien door jou. Het is 1,2,3 en 1,2,3 enz.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:20

pien_2010 schreef:
_Marinke_ schreef:
Sodeju! Ik ben even (door omstandigheden) minder actief op bokt en dit topic schiet ineens in pagina's omhoog. Interessant om alles te lezen! :)
Ook wil ik nog even zeggen dat ik heel blij ben met de verschillende reacties hier en hoe uitgebreid erop in gegaan word!

Hoe Pien gestimuleerd werd/word door dit topic om met de galop bezig te gaan (of in elk geval bewuster, wat gebeurd er nu eigenlijk echt en hoe ga ik dat oplossen?) Super!!! +:)+ Heel leerzaam ook om te lezen over jou ervaringen en jou oplossingen, ik hoop dat je vanuit frankrijk ons op de hoogte blijft houden. Zelf heb ik momenteel een hittevakantie voor mijn paard ingelast (staat zins zondag al stil :+ ), maar wil straks toch ook beter met die van mij aan de slag. We hebben hier mooie lange zandpaden (helaas niet echt bergopwaarts, daarvoor moet ik toch een stukkie verder). En eerst maar is vooral gaan VOELEN. :)

Bedankt Pien!

Marinke,

Mijn filmpje dat ik geplaatst had in het topic heb ik inmiddels verwijderd want we zijn weer een behoorlijke stap verder gekomen en het filmpje is achterhaald. Omdat je aangeeft dat je in mijn vorderingen geïnteresseerd bent zal ik verder vertellen over onze ontwikkeling als het om de galop gaat.
Nav het filmpje schreef Turqoises per pb aan mij o.a. dat tempo controle in de draf belangrijk is om in de galop rustig te kunnen galopperen. De oplossing ligt in de draf. Omdat galop impuls opwekkend is en paardje heel erg heet kan zijn, kon je op het filmpje zien dat de galop stormachtig werd gedaan en op de voorhand. Dus in de lagere regionen van de sport is de galop zeer zeker niet altijd beter als in de hogere regionen.

In een ander topic kwam ik dit filmpje tegen dat geplaatst is door xmarliez https://www.facebook.com/video/embed?vi ... 8219018346 en ik plaats het hier om dat ik precies op diezelfde manier aan het werken was met mijn paard nadat ik haar in stap en draf helemaal had los gewerkt. Dus deze week helemaal geen galop gedaan maar terug gegaan met haar naar de kleuterklas (basis=basis=basis), veel wijken, overgangen rijden zie filmpje enz. Gisteren was ze weer zo rustig en fijn zichzelf dragend. Zo gaaf om te rijden. Dus spoedig na een korte tijd gestopt.
Vanochtend les weer opgepikt en op dezelfde manier getraind (dit paardje vindt herhaling erg fijn want dan is ze zeker, trots van kijk eens wat ik allemaal goed kan). Dus met recht was Polie het ijverigste meisje van de klas die nu wel heel erg rustig bleef. Het stuwende was helemaal verdwenen, ze was fijn nageeflijk en ze reageerde super op welke hulpen ik ook maar gaf aan haar.
Vanuit die rust weer de galop erbij gepakt of het doodnormaal was zonder extra aandacht er aan te geven en nu ging het dus wel goed en net als in de draf ben ik na een klein stukje hardop gaan tellen en kon middels aantrekken van het kruis/ halve ophouding een mooie overgang maken naar draf en idem naar stap, galop weer kort stukje vanuit stap en later draf enz. en dat links en rechts om. Wouw wat een progressie in een week tijd. Ik heb het galopperen heel kort gehouden om te voorkomen dat ze weer te heet zou worden, moe, of om andere reden uit elkaar zou vallen want goed is gewoon goed dus haar goed beloond, af gestapt en samen zijn we naar huis gelopen iets wat paardje altijd zo fijn en gezellig vindt en een beloning voor haar is als ze het heel erg goed heeft gedaan.

Martine leuk dat jou dit topic ook inspireert om jezelf te verbeteren.

Net terug van mijn les. Ik moest vanuit mijn draf aan galopperen zonder dat ie zich er onderuit drukte. Mijn paard komt regelmatig voor met zijn hoofd weer omhoog, dus nog niet volledig lopend over de rug. dit ging goed. Aangesprongen volgens het boekje en heerlijk verzameld aan het galopperen. Begint mijn instructeur te vragen of ik bezig ben met goed verzameld te galopperen. Tja toen kwam dit topic naar voren. Hij gaf nog als aanvulling dat hij vaak bij wedstrijden ziet dat er toch ook net teveel wordt tegen gehouden aan de binnenteugel. Hier moet je het paard wel voor de ruimte geven om zijn voorbeen naar voren te kunnen brengen zodat ie ook achter beter kan ondertreden. maw als het paard achter goed ondertreedt voor de ruimte geven om zijn voorbenen naar voren te kunnen brengen en zo naar de bergopwaartse galop te brengen.
Kleine aanvulling, mijn instructeur is ook jury. Eentje die erg streng is en de punten absoluut niet gratis weg geeft. Hij geeft les echt vanuit de basis. Krijgen we die tijdens een les niet helemaal voor elkaar, dan komen er ook geen lastige oefeningen enkel oefeningen om de basis te verbeteren. Ik ben dus erg blij met hem.

Aanvulling, tijdens de les extra goed opgelet bij de galop hoe hij zijn benen neerzette. Keurig achterbeen eerst .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:28

horsies5 schreef:
Leuk om te lezen Pien! Ik ben ook benieuwd naar de vorderingen..
Verder heb ik er blijkbaar niet zo heel veel verstand van haha, in ieder geval minder dan ik dacht voorafgaand aan dit topic.. er komen veel nieuwe dingen voorbij en ik vind het reuze interessant! Zo leer ik weer eens wat :)

Zelf is galop bij mijn paard (draver) nog hard en plat door de bochten, vind ik niet gek aangezien hij gewoon nog de spieren en de kracht mist.. Wij houden het zelf dus bij stap en draf en wanneer deze 100% zijn bouwen we de galop verder uit.. Nu pak ik alleen af en toe de galop even mee zodat hij reageert op mijn hulp en zijn galop wel gebruikt blijft.. om vervolgens weer terug naar de draf te gaan en daar weer te werken aan ontspanning en een correcte houding

Dat is lastig en ik kan me voorstellen dat dit ook te maken heeft met draver zijn. In het begin van de overstap moest ik leren om paardje onder het tempo te laten stappen en draven. Vond ze heel moeilijk maar dat heeft heel goed gewerkt. Wellicht ook voor jou een idee. Nu kan ze in een normaal tempo draven zonder dat ze neus in de grond gaat boren. Ze is al meer in evenwicht en dat voelt zo gaaf. Daarvoor moet ik zo min mogelijk licht rijden want met doorzitten en rijden met halve ophouding is ze zo fijn.
Tevens horsies werkte het voor mijn paard heel goed om met vallende stelling hals (pas op dat je niet te veel verbuigt dus) met paard schuin over de hoefslag in een hoek van 45 graden te leren wijken. Eerst in stap toen in draf. Dat is niet alleen goed voor de gehoorzaamheid maar ook goed om paard los te werken. Polie knabbelt altijd gelijk op het bit en laat op een gegeven ogenblik mooi los in nek, kaak en dus later in de rug.
En natuurlijk goede instructie want zonder dat had ik dit vanochtend nooit zo fijn kunnen rijden en had ik dit probleem nooit kunnen teckelen.
Ik heb in die twee jaar dat ik in NL was intensief gelest bij Duits klassieke instructrice en zo verschrikkelijk veel geleerd. en nog ondersteund ze me per mail of telefoon als ik filmpje opstuur. Echt heel gaaf.

Leuk Martine je verslag van je les.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:33

martine0503 schreef:
Aanvulling, tijdens de les extra goed opgelet bij de galop hoe hij zijn benen neerzette. Keurig achterbeen eerst .

Als ze eerst met een voorbeen landen is het ook geen galop. :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:11

oef...dat fb filmpje...ik erger me kapot aan dat been met die spoor die elke stap prikt
niet echt klassiek

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:32

Hoi Pien bedankt voor je berichtje!
Ik heb zelf met hulp mijn draver omgeschoold, en we zijn eigenlijk nooit helemaal tot de galop gekomen.. Echter lukte het toen niet meer om te lessen, en zodoende heb ik de galop even gelaten voor wat het was (na een valpartij met hem zat er ook wat angst en dat is al helemaal geen goede basis om mee te beginnen).. Verder zijn we druk bezig met richtrechten ed en wij gaan er wel komen :)
Bedankt voor je tips ik zal eens kijken hoe en of ik dit kan inpassen tijdens onze training, en of het voor ons ook werkt.
Wat betreft het wijken, wat ik vaak doe is een kleine volte inzetten met stelling de 'verkeerde' kant op (naar buiten dus) in principe krijg je dan wijken op een cirkel.. dit doe ik dan naar beide kanten, tussen door goed recht stellen en omstellen.. en zo komt hij ook mooi los in zijn lijf..

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:34

asjemenou schreef:
martine0503 schreef:

Als ze eerst met een voorbeen landen is het ook geen galop. :D

Haha, ik bedoelde natuurlijk in het juiste ritme. De 3 takt. :o

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:34

Vera schreef:
Kan een paard zijn bekken niet kantelen?
Nooit van gehoord!
Vertel, vertel waarom niet :?

Niemand die zich hier aan waagt?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 21:59

Johanna59 schreef:
TS, misschien heeft iemand het al wel aangekaart, maar jij telt mee met de galop 1, 2 en 1,2 enz. Dat is niet helemaal juist gezien door jou. Het is 1,2,3 en 1,2,3 enz.

Als ik er op zit tel ik inderdaad 123, maar aan de kant tel ik moment van omhoog komen, 1 is sprong omhoog 2 is ook sprong omhoog en dan kom ik dus in het galop ritme van het paard, op de tel dus klikken voor het juiste moment. Trucje van mezelf, had het beter moeten verwoorden in de OP.

Galop is 3 takt, rijtechnisch mee tellen doet bv een jury om te zien of het paard inderdaad in 3 takt galoppeert, ik tel zodat ik op het juiste moment klik. ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:16

@pien_2010, fijn dat je vorderingen in de galop maakt. +:)+

nombrado schreef:
het is jammer dat er elke keer termen voorbij komen in de paardensport als ruggebruik....buikspieren aanspannen, enz enz.

Wat snap je niet aan dat een paard 'buikspieren aanspant' Nombrado?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:17

Vera schreef:
Vera schreef:
Kan een paard zijn bekken niet kantelen?
Nooit van gehoord!
Vertel, vertel waarom niet :?

Niemand die zich hier aan waagt?

Een bekken kan wel degelijk kantelen, maar (zeker bij verder getrainde paarden) maar relatief kleine mate. Dit komt omdat de omliggende (zeer sterke) spiergroepen het bekken op z'n plaats houden. Ondanks dat zegt deze mate van mogelijkheid tot buiging in bekken wel over het vermogen en de mate van ondertreden van de achterhand.
Een spronggewricht dat goed kan buigen en functioneel is is minstens zo belangrijk.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:04

Et voilà, een paard kan wel zijn bekken kantelen. Ik was benieuwd waarom iedereen dat zomaar aanneemt, het is namelijk helemaal niet zo. Een paard zou nooit goed kunnen zakken als hij dit niet zou kunnen (samen met inderdaad een sterk achterbeen wat goed kan buigen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:48

turquoises schreef:
nombrado schreef:
het is jammer dat er elke keer termen voorbij komen in de paardensport als ruggebruik....buikspieren aanspannen, enz enz.

Wat snap je niet aan dat een paard 'buikspieren aanspant' Nombrado?

niet anders dan bij ons.
maar als je je teveel focussed op het 1 spiergroep trainen bij een paard, trek je zijn skelet uit balans.
dit geld voor een mens net zo.
als je goed in balans beweegt, als mens of dier, heb je nl geen buikspiertraining of rugspiertraining nodig.
buik en rugspieren horen in de beweging te zorgen voor een goed in balans werkend skelet....dat is dus af en toe aanspannen en weer ontspannen (en dit laatste is net zo belangrijk)
ik wil absoluut geen paard met een sixpack :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:52

De lange rugspier trekt in de beweging het bekken aan dat daardoor iets naar voren kan kantelen waardoor de onderliggende gewrichten via het kogelgewricht van heupbeengewricht onder het eigen lichaamsgewicht gebogen kunnen worden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:57

Niet alleen een vlakke galop ,ook een korte stap!
Waarom een paard een vlakkere galop (en een slechte korte stap) krijgen is simpel uit te leggen.

Paarden kunnen gewoon hun bekken kantelen hoor net als mensen! :j 8-)

Veel paarden hebben spierproblemen in de schouders ((die ze al op jonge leeftijd oplopen) door bv spelen /vallen in de wei, vastliggen in de box etc.
Paarden worden dus al beleerd met spierproblemen en aangezien 9 van de 10 zadel niet perfect passen helpt dat ook niet mee..aangezien de rug dan ook vast gaat zitten
Paard gaat in training doet zijn ding en door compensatie gaan andere spieren tegenwerken

ELKE SPIER (GROEP) DIE NIET ACTIEF MEEWERKT, WERK NL ACTIEF TEGEN!

Er komt een moment in galop dat al het gewicht op 1 voorbeen beland
Een paard wat geen gewicht wil nemen op de schouder (door spierproblemen) wil zo snel mogelijk van dat been af dus zo krijg je een kortere galopsprong!
Afbeelding

Hoe losser het paard qua spieren hoe mooier/beter de galop van de grond af komt!

Overigens zijn deze problemen al op een standfoto waar te nemen
Weke ingevallen rug, onderhals, knikje voor de schoft,ingevallen schoft, platte/vlakke billen etc.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:28

nombrado schreef:
Martine1972 schreef:
een hele kleine aanvulling, een paard is niet in staat om zijn bekken te kantelen! anatomisch niet mogelijk. hij buigt uiteraard wel in de gewrichten waardoor je optisch dit resultaat krijgt.

precies ;)

Citaat:
De lange rugspier trekt in de beweging het bekken aan dat daardoor iets naar voren kan kantelen waardoor de onderliggende gewrichten via het kogelgewricht van heupbeengewricht onder het eigen lichaamsgewicht gebogen kunnen worden.

:?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:01

Op de onderstaande animatie wordt het kantelen van het bekken zichtbaar daarbij is ook de verkleining van de hoeken via het heupbeen (kogel) gewricht zichtbaar.

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:01

Vera schreef:
Et voilà, een paard kan wel zijn bekken kantelen. Ik was benieuwd waarom iedereen dat zomaar aanneemt, het is namelijk helemaal niet zo. Een paard zou nooit goed kunnen zakken als hij dit niet zou kunnen (samen met inderdaad een sterk achterbeen wat goed kan buigen.

Nou Vera,
graag jouw uitleg dan...?
Wat je hier schrijft, bevredigt me niet: natuurlijk heeft het bekken meerdere functies, waaronder stabiliteit.

(Misschien in een ander topic...? Op zich lijkt het me een belangrijk onderwerp, maar het is ruimer dan galop.)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:53

nombrado schreef:
Op de onderstaande animatie wordt het kantelen van het bekken zichtbaar daarbij is ook de verkleining van de hoeken via het heupbeen (kogel) gewricht zichtbaar.

[ Afbeelding ]

Dit filmpje klopt theoretisch totaal niet.
Rug en hals en staart doen helemaal niets!

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:24

Interessant topic! Ik lees mee! Een paard kan idd wel degelijk zijn bekken kantelen. Over het schouderprobleem daar ben ik het totaal niet mee eens want stel dat een paard dat zou hebben zou je dat in de stap en draf ook zeker moeten zien en dan voornamelijk in de bochten.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 06:55

Janneke2 schreef:
Nou Vera,
graag jouw uitleg dan...?
Wat je hier schrijft, bevredigt me niet: natuurlijk heeft het bekken meerdere functies, waaronder stabiliteit.

(Misschien in een ander topic...? Op zich lijkt het me een belangrijk onderwerp, maar het is ruimer dan galop.)

Wervels kunnen drie bewegingen maken;
-Bollen en hollen
-Draaien en kantelen t.o. Van eigen positie
-Links en rechts zijwaarts.
Meeste beweging zit onder je zadelgedeelte want andere wervels want de voorste wervels zitten vast aan de borstkas en de andere aan het borstbeen. De lendenwervels zitten met kraakbeen aan elkaar of liggen door de uitsteeksels te dicht bij elkaar. Maar kunnen wel wat hollen en bollen. Draaien en kantelen kan alleen in het bekkengebied door het ondertreden van het achterbeen.

Vind het wel hier passen omdat het ook een verklaring voor de galop is.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:13

@Vera
+:)+

Paarden die hun bekken niet goed kunnen kantelen gaan compenseren door hun rug te bollen (neiging karper rug)
In galop wordt je dan als ware uit het zadel gewipt, rijd niet fijn..

snissje schreef:
Interessant topic! Ik lees mee! Een paard kan idd wel degelijk zijn bekken kantelen. Over het schouderprobleem daar ben ik het totaal niet mee eens want stel dat een paard dat zou hebben zou je dat in de stap en draf ook zeker moeten zien en dan voornamelijk in de bochten.

Dat is ook zeker zichtbaar als je weet waar je naar moet kijken!