Is dit normaal als je een paard wilt laten in rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lady62

Re: Is dit normaal als je een paard wilt laten in rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:09

floor2
Wat jij beweerd is een aanname paard word niet gebroken als je goed kijkt naar de lichaams- taal van het paard dan zie je alleen maar dat het hoofdzakelijk bokt vanwege de singel en gewicht van de ruiter met oortjes naar voren
Een paard breek je door geweld omdat hij moet doen wat jij wilt en daar is hiervan geen sprake.
Paard heeft geen bit in en mag alles doen als hij maar voorwaarts blijft en dit is voor eigen veiligheid maar ook voor de veiligheid van het paard.
Geloof me dit is echt paardvriendelijk ik heb paarden zadelmak en doorgereden zien worden onder dwang en daardoor krijg je verknipte paarden en van enige dwang is hier geen sprake Gert wacht gewoon tot het paard hem en het zadel accepteert daarna is het klaar paard is rustig en braaf.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:11

Tendance schreef:
Simpelman schreef:
Neem in topics de zaken niet steeds zo persoonlijk.
Ook een voorbeeld van één paard is niet zo interessant.

Het gaat om de algemene lijn, het zadelmak maken van paarden is geen (commercieel) product.
Het goed uitvoeren is een "tijdloze" zaak, ieder paard is verschillend en moet binnen zijn waarde en rekening houdend met zijn specifieke eigenschappen behandeld en benaderd worden.
Het streven moet zijn een paard dat in vertrouwen zoekt naar deelname aan een proces, daar hebben in de jaren zowel ruiter als paard voordeel van.

Ik neem het niet persoonlijk, maar Gert, die hier besproken wordt kan niet reageren, dus zeg ik wat ik ervan denk.
Plus dat ik meerdere paarden bij Gert vandaan heb zien komen en later ook gereden en allen waren prima en zijn zonder onnodige stress zadelmak gemaakt.
Het idee, dat het na die ene keer klaar zou zijn is ook niet waar.
Maar goed als ik zeg: meerdere paarden, dan zegt men: geef dan een voorbeeld. Dat was ik dus bij deze voor, door een voorbeeld te noemen.

Maar wie beweert en heeft er voorbeelden van, dat een paard door Gert geen vertrouwen krijgt en gaat deelnemen aan het gezamenlijke proces.....?

Wat mij betreft ik heb het ook nergens over Gert persoonlijk.

floor2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:31

lady62 schreef:
floor2
Wat jij beweerd is een aanname paard word niet gebroken als je goed kijkt naar de lichaams- taal van het paard dan zie je alleen maar dat het hoofdzakelijk bokt vanwege de singel en gewicht van de ruiter met oortjes naar voren
Een paard breek je door geweld omdat hij moet doen wat jij wilt en daar is hiervan geen sprake.
Paard heeft geen bit in en mag alles doen als hij maar voorwaarts blijft en dit is voor eigen veiligheid maar ook voor de veiligheid van het paard.
Geloof me dit is echt paardvriendelijk ik heb paarden zadelmak en doorgereden zien worden onder dwang en daardoor krijg je verknipte paarden en van enige dwang is hier geen sprake Gert wacht gewoon tot het paard hem en het zadel accepteert daarna is het klaar paard is rustig en braaf.

Ik ben het zeker met je eens met het feit dat het paard aan het einde zonder gebok of gespring rondloopt. Dat stuk vind ik er redelijk vriendelijk uitzien. Daarnaast vind ik het fijn om te zien dat het paard geen bit in heeft, zodat getrek in de mond uit blijft.

Echter ben ik het niet met je eens dat er niet gebroken wordt. 'Een paard breek je met geweld omdat hij moet doen wat jij wilt', ik zie hier toch echt een paard die het in eerste instantie vreselijk vindt om een ruiter op zijn rug te hebben (wil de ruiter) en laat dit zien door bokken/wegrennen. Waarom wordt er geklapt met een zweep als dat paard al door de bak heen rent? Waarom heeft hij sporen om?
Je ziet aan alles dat dit paard nog niet in evenwicht is, loopt te zwalken, staat niet stevig op zijn benen (leeftijd? Angst?).

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre dit paard zadelmak en ruitermak is. Wat ik zie lijkt van beide geen enkele sprake te zijn. Dan is het toch van de zotten om een zadel erop te leggen, opstappen en wegrijden? Dat beest kent niets (van bovenstaande uitgaande)!!

Daarnaast lees ik ook dat deze man wordt ingezet bij al ingereden probleempaarden. Deze paarden vertonen plotseling raar gedrag. GOH hoe zou dat komen? Zadel nagekeken? Osteo erbij? Tandarts? Wbt trauma... Dit zou hij allemaal kunnen doorbreken. Weet niet of iemand hier ooit van psychologie heeft gehoord, 'exposure in vivo'. Blootstellen aan angst, stap voor stap wennen aan situaties die eng zijn. Nee bij deze techniek is daar geen sprake van, dat moet gewoon in een keer doorbroken worden. Stel je bent overvallen s avonds op straat, maar je moet maar gewoon weer in een keer s avonds alleen de straat op. Tuurlijk, want zo gaat dat hier toch ook?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:45

In eerste instantie is het niet gert maar het paard het bokt door de druk van de singel daarna geert erop
en dan weer bokken tegen de singel en de ruiter.
Paard is niet in paniek dus niet bang alleen vind hij het niet leuk maar de oren staan gewoon naar voren.
De sporen is wat over te zeggen maar de longeer zweep is normaal om het paard voorwaarts te houden en in te grijpen voordat het paard iets gaat doen wat gevaarlijk kan zijn voor allebei dit is ervaring om dat moment te kiezen.
Elk paard dat voor het eerst een ruiter op zijn rug heeft raakt uit balans zeker als hij ook nog heen en weer gaat springen

Hij heeft wel degelijk informatie gehad over dit paard en doet zijn ding uit ervaring hij let goed op het paard hoe hij overal op reageert en doet dan wat het paard aankan.
Let wel een paard is een paard en uit angst reageert ieder paard door te vluchten.
Daarnaast heb je te maken met het karakter en wees eerlijk iemand op een paard is al niet natuurlijk

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:48

"Waarom wordt er geklapt met een zweep als dat paard al door de bak heen rent?"
Heb je nooit geleerd dat zo een paard altijd voorwaarts moet gaan? Zodra hij stilstaat klapt ie zich zeerw aarschijnlijk achterover ;)

Ik vind er echt niets zieligs aan en dat paard doet het uiteindelijk goed. Ik vind het zieliger voor de paarden dat die verkloot zijn door domme ruiters, en dat Gert hun enige laatste redding is, dan de manier waarop hij handeld ;)

floor2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:04

Poiuytrewq schreef:
Heb je nooit geleerd dat zo een paard altijd voorwaarts moet gaan? Zodra hij stilstaat klapt ie zich zeerw aarschijnlijk achterover ;)

Ik vind er echt niets zieligs aan en dat paard doet het uiteindelijk goed. Ik vind het zieliger voor de paarden dat die verkloot zijn door domme ruiters, en dat Gert hun enige laatste redding is, dan de manier waarop hij handeld ;)

Als je zin goed leest: ... 'Al door de bak heen rent'. Klap jij ook met de zweep als jij je paard aan het logeren bent en hij rent als een raket door de bak? Dat het paard niet stil moet staan ben ik me zeer zeker van bewust.

En kun jij mij dan misschien uitleggen wat het effect is van deze methode? Eenmalig (zo iemand als bijv. Gert) op een paard te gaan zitten die dit klaarblijkelijk niet wilt, maar net zolang blijft zitten tot het paard het opgeeft? Denk jij daadwerkelijk dat als je dit paard weer meeneemt na zo'n dag, dat je een mak paard hebt waar je alles mee kunt? Ik heb nog nooit gezien dat een paard in een dag zowel zadel- als ruitermak is. Tell me if i'm wrong

floor2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:13

lady62 schreef:
In eerste instantie is het niet gert maar het paard het bokt door de druk van de singel daarna geert erop
Paard is niet in paniek dus niet bang alleen vind hij het niet leuk maar de oren staan gewoon naar voren.
De sporen is wat over te zeggen maar de longeer zweep is normaal om het paard voorwaarts te houden en in te grijpen voordat het paard iets gaat doen wat gevaarlijk kan zijn voor allebei dit is ervaring om dat moment te kiezen.
Elk paard dat voor het eerst een ruiter op zijn rug heeft raakt uit balans zeker als hij ook nog heen en weer gaat springen

Hij heeft wel degelijk informatie gehad over dit paard en doet zijn ding uit ervaring hij let goed op het paard hoe hij overal op reageert en doet dan wat het paard aankan.
Let wel een paard is een paard en uit angst reageert ieder paard door te vluchten.
Daarnaast heb je te maken met het karakter en wees eerlijk iemand op een paard is al niet natuurlijk

Ik zie een paard dat het raar vindt om iets op zijn rug te voelen (het zadel), het aansingelen vind hij ook vervelend maar niet ondraaglijk. Het moment dat de ruiter op het paard stapt gaan alle remmen los. Het paard reageert dus op datgene wat de ruiter van hem vraagt/bij hem doet, opstappen en en gewicht van zowel zadel als ruiter accepteren. De ruiter vraagt dus aan het paard iets te accepteren waar het paard in het begin enkel en alleen weerstand tegen kan bieden. Er word hem geen tijd gegunt om te wennen aan al die verwachtingen/hulpen en gewicht.

Ik begrijp dat dit soort praktijken (bokken etc) vaker bij het ruitmak zullen voorkomen maar het gaat mij echter om de duur van het hele gebeuren.

Ik vraag me af waar jij uit kan opmaken dat het paard niet in paniek en/of bang is.
Het paard rent weg --> vluchtgedrag --> ontstaat door --> angst, wegrennen van het gevaar (= druk op de rug)

floor2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:14

floor2 schreef:
lady62 schreef:

Daar heb je zeker gelijk in :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:29

floor2 schreef:
Poiuytrewq schreef:

Als je zin goed leest: ... 'Al door de bak heen rent'. Klap jij ook met de zweep als jij je paard aan het logeren bent en hij rent als een raket door de bak? Dat het paard niet stil moet staan ben ik me zeer zeker van bewust.

En kun jij mij dan misschien uitleggen wat het effect is van deze methode? Eenmalig (zo iemand als bijv. Gert) op een paard te gaan zitten die dit klaarblijkelijk niet wilt, maar net zolang blijft zitten tot het paard het opgeeft? Denk jij daadwerkelijk dat als je dit paard weer meeneemt na zo'n dag, dat je een mak paard hebt waar je alles mee kunt? Ik heb nog nooit gezien dat een paard in een dag zowel zadel- als ruitermak is. Tell me if i'm wrong

Naast het feit dat ik naast mijn lichaamstaal en mond geen zweep nodig heb en mijn paard niet als een raket aan de longe laat gaan, hoop ik dat je je er van bewust bent dat je longeren hier niet mee kunt vergelijken.

In 1 dag krijg je dat zeker!! niet voor elkaar, zoja kappe kerel die dat kan. *D Hier gaat echt wel een tijd overheen voor je er normaal mee kunt wegrijden!

Ken je de zegwijze 'zo zacht als kan, maar zo hard als moet'? Het paard moet gewoon de ruiter en het zadel accepteren. Als het niet anders kan, dan maar zo. Ik vind dat ze paardvriendelijk bezig zijn.
En ik zal nooit zeggen dat het goed is om er zomaar een zadel en een ruiter op te kwakken, er met de zweep achteraan te jagen om op die manier een paard in te rijden. Maar als je alles al geprobeerd hebt, of je paard is gewoon naar de gallemiezen omdat je er niets van bakt... tsja. (en zoals ik ergens al zei vind ik dat zieliger dan gert zijn handelswijze)

floor2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:42

Citaat:
Naast het feit dat ik naast mijn lichaamstaal en mond geen zweep nodig heb en mijn paard niet als een raket aan de longe laat gaan, hoop ik dat je je er van bewust bent dat je longeren hier niet mee kunt vergelijken.

In 1 dag krijg je dat zeker!! niet voor elkaar, zoja kappe kerel die dat kan. *D Hier gaat echt wel een tijd overheen voor je er normaal mee kunt wegrijden!

Ken je de zegwijze 'zo zacht als kan, maar zo hard als moet'? Het paard moet gewoon de ruiter en het zadel accepteren. Als het niet anders kan, dan maar zo. Ik vind dat ze paardvriendelijk bezig zijn.
En ik zal nooit zeggen dat het goed is om er zomaar een zadel en een ruiter op te kwakken, er met de zweep achteraan te jagen om op die manier een paard in te rijden. Maar als je alles al geprobeerd hebt, of je paard is gewoon naar de gallemiezen omdat je er niets van bakt... tsja. (en zoals ik ergens al zei vind ik dat zieliger dan gert zijn handelswijze)

Wat ik probeer duidelijk te maken met dat stukje over de zweep, is waarom hij blijft klappen met die zweep als dat paard als een dolle door de bak heen rent? Als het paard in tempo afneemt en lijkt te willen gaan stilstaan dan kan ik er nog inkomen dat dat gedaan wordt. Maar WAAROM bij een dol paard?
Wat ik dan met het longeer voorbeeld probeer duidelijk te maken, is het feit dat je tijdens het longeren toch ook niet gaat staan klappen met een zweep voor het geval dat het paard vanuit galop stil gaat staan om zodoende op eigen initiatief de andere kant op gaan??

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:51

Tja maar het KAN wel, dat hij zomaar gaat stilstaan :). Ik kan wel begrijpen dat hij het doet.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:55

Ik heb de meeste topics steeds gevolgd en wat ik nou zo verschrikkelijk sneu vind voor dat paard is dat het moet wennen aan iets nieuw terwijl er overal wordt gelachen, geroepen, gepraat,... Mensen lachen met de sprongen van het paard, maar hoe chaotisch moet dit wel niet overkomen bij het paard? Blijf het echt erg jammer vinden dat hij steeds zulke onervaren paarden in zulke omstandigheden wil 'helpen'. En een spoortje erbij, het kan niet op. Ik vind dit geen manier om een paard van een probleem af te helpen. :n

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:33

Ik snap niet waar het vandaan komt dat men denk dat er alleen paarden als laatste redding bij Gert komen. Dat is namelijk de grootste onzin. Dat zouden namelijk een paar paarden per jaar zijn. En niet de aantallen waar het nu over gaat.
En Gert stapt toch op zonder te weten of er medisch iets aan de hand is.

Ik weet vrijwel zeker dat er weinig echte probleempaarden zijn.

Een paard wordt al gevaarlijk genoemd als alleen het opstappen niet goed gaat, maar eens kijken naar de daadwerkelijke oorzaak daarvan en dat op te lossen, wordt de schuld direct bij het paard meergelegd en bevelen mensen Gert aan.

Vind ik krankzinnig, paardonwaardig.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:53

Je zegt het zelf al ;) (en definieer laatste redding.. dat is voor iedereen anders.)

"Een paard wordt al gevaarlijk genoemd als alleen het opstappen niet goed gaat"

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:15

Tenenkrommend filmpje 8)7

Ik weet niet wat ik erger vindt, de trainer zelf, de man met de longeerzweep of het dom lachende publiek.
Aan de hand van dit filmpje is het enige positieve dat ik kan zeggen dat hij erg goed op een bokkend paard kan blijven zitten.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:31

van mij mag die mijn paard zo inrijden hoor.
vind het een paardvriendelijkere manier dan maar wat aan rommelen.
nu is het geen getut en gaan.
lijkt me veel prettiger voor het paard aangezien het beest geen pijn heeft of wat dan ook, hij moet zich alleen overgeven maar dat moet uiteindelijk ook met elke andere manier van in rijden alleen bespaard dit een hoop geklooi als je een goeie hebt die t niet pikt.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:36

Air schreef:
Ik snap niet waar het vandaan komt dat men denk dat er alleen paarden als laatste redding bij Gert komen. Dat is namelijk de grootste onzin. Dat zouden namelijk een paar paarden per jaar zijn. En niet de aantallen waar het nu over gaat.

Een paard wordt al gevaarlijk genoemd als alleen het opstappen niet goed gaat, maar eens kijken naar de daadwerkelijke oorzaak daarvan en dat op te lossen, wordt de schuld direct bij het paard meergelegd en bevelen mensen Gert aan.

:)* :j _/-\o_

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:42

Poiuytrewq schreef:
Je zegt het zelf al ;) (en definieer laatste redding.. dat is voor iedereen anders.)

"Een paard wordt al gevaarlijk genoemd als alleen het opstappen niet goed gaat"

Laatste redding voor iedereen anders? Daar gaat het dan dus al fout.
Hoe kan je iets een laatste redding noemen als dat het absoluut niet is?
Dat bedoel ik dus met paardonwaardig.

En wat zeg ik zelf al? Ik stelde geloof ik nergens een vraag.

Jwl: Op het moment dat jij met geduld en respect een paard beleert komt daar geen overgeven aan te pas, een paard WIL namelijk samenwerken.
Alleen mensen hebben het in hun hoofd gestopt dat dat niet zo is... dat is makkelijker, dan hoef je fouten nooit bij jezelf te zoeken.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:44

Air schreef:

Misschien komen mensen bij iemand als Gert omdat het anders de worst wordt. Het is de laatste redding voor veel paarden. Soms wordt er ook door Gert gezegd dat het niet te doen is. Bij dit (tuig)paard zegt hij eerlijk dat het niet verstandig is er mee te gaan rijden. De kans is heel groot dat het paard achterover klapt. Dan komt de ruiter er onder. De belangrijkste reden om dit paard steeds voorwaarts te houden is het risico van achter over klappen. Dat wordt gezegd. Conclusies worden soms heel makkelijk getrokken.

En, ja, een paard bokt wel eens. Dat is soms ook heel moeilijk te begrijpen voor leken. Die denken dat er nooit een paard hoeft te bokken.

Er is genoeg te vinden over Gert op internet om te weten dat hij dit al heel lang doet (dertig jaar o.i.d.). Dat het zadelmak maken veel discussie met zich meebrengt. Maar kijk eens verder en luister naar wat er bij het filmpje wordt gezegd. (Het is soms wat moeilijk te verstaan, maar er wordt wel degelijk naar het paard gekeken en over gepraat).

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:46

Met al die mensen met paarden die denken met een boek, een dvd en een touwhalster een paard te kunnen beleren zijn er erg veel probleempaarden voor Gert vd Hof. Een paard wil een duidelijke leider, als het dat niet heeft, dan raakt het het vertrouwen in mensen kwijt en krijg je dit soort paarden.
Ik vind het Super dat hij dit zo kan, hij heeft al vele paarden van de slager gered.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:47

Een paard bokt om iets duidelijk te maken. Imo verdien je geen paard als je daar niet naar wil luisteren en het paard maar voor het gemak monddood maakt.

Er wordt moord en brand geschreeuwt over de join-up, maar dit is maar normaal? Kan ik met mijn kop niet bij.

floor2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:49

Air schreef:
Een paard bokt om iets duidelijk te maken. Imo verdien je geen paard als je daar niet naar wil luisteren en het paard maar voor het gemak monddood maakt.

Er wordt moord en brand geschreeuwt over de join-up, maar dit is maar normaal? Kan ik met mijn kop niet bij.

Zooooo mee eens _/-\o_ _/-\o_ ! Helemaal wbt die join-up, zat er vanmiddag nog aan te denken mbt dit topic. Moet zeggen dat dit topic me zelfs buiten Bokt bezighoud.. Bizar maar waar.

Sluit me in alles bij Air aan

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:53

dit paard is niet gewend om iets op zijn rug te hebben dus dit is een natuurlijk iets om dit af te werpen. ik denk dat niet veel jonge paarden die voor het eerst een zadel op krijgen niet op of om kijken wanneer dat ding begint te klapperen.
iedereen staat hier op zn achterste benen omdat die man alles achter elkaar doet.

als mensen die het paard onwaardig vinden eens goed zouden kijken hoe hij het paard niet hinderd in de mond netjes mee beweegt en mee gaat in alle bokken sprongen. een paard in paniek doet wel anders dan een paard die wat ongemak ervaart van iets wat nog niet eerder gebeurd is.

ik snap dat mensen er tegen zijn omdat het er heftig uit ziet maar ik geloof niet dat dit het paard ook maar iets zal schaden

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:54

Dit is iemand die beroepsmatig bezig is. Hij zal nooit iets als join up doen. Hij kijkt naar het paard, leest de lichaamstaal en gaat kalm aan de slag. De kunst is de ontspanning overbrengen op een gespannen paard. Dat het in een momentopname wat heftig kan tonen, daar is het een momentopname voor. Er voor en erna zit een traject wat niet op de film staat. Er wordt van de aanname uitgegaan dat het in een minuut klaar is. Dat is nooit zo, en ook nooit zo geweest.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:55

zelfde verhaal met die join up. dit kan effect hebben op sommige paarden mits je het goed doet.
mijn pony mepte me laatst bijna tegen mijn hoofd en draaide zowat door omdat hij zijn zin niet kreeg, maar na een korte joinup heeft hij het nooit meer gedaan. niet iets wat je elke dag moet doen maar sommige situaties moeten duidelijk gemaakt worden wie de baas is dat doen paarden bij elkaar niet anders