Vera had inderdaad een half jaartje niets gedaan
daarvoor wel alleen niet dit werk hahaJe hebt er mooi opgepakt! En tjah ze is ook gewoon leuk
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dorine92 schreef:Sjolvir schreef:Dat is overigens ook het idee. dat ze zakken vanuit daar en dan ruimte pakken voor en achter.
Kan je haar staplengte met balkjes wel langer krijgen?
Dat wil ik zeker gaan doen. Ik ben alleen niet zo'n expert qua afstanden, want ik wil ook draf met balkjes en cavaletti aan de slag, maar ik weet niet welke afstanden passen bij welke gang.
Wil er dus wel mee aan de slag, maar ik moet eerst mijn scriptie afmaken, daarna ga ik even goed uitzoeken hoe ik het aan ga pakken. Maar qua tijd red ik dat nu even niet. Over een maandje ga ik daarmee aan de slag.
Kelly_Taco schreef:Over Veertje is er idd verder geen discussie.
Ik rij haar al een aantal jaar niet meer.
Kon altijd zo opstappen en heb nooit last met haar gehad.
Het is een werkwillige merrie die fijn ijverig is maar die je wel met gevoel moet rijden.
Maar goed, dat kan veranderd zijn in de loop der jaren.
Ze is nog steeds heel werkwillig en ijverig, daarom vind ik haar ook zo leuk
Evy schreef:Lara_Silver schreef:Bij travers plaats je de achterhand en blij appuyeren de voorhand, dit is een verschil als dag en nacht en alles behalve hetzelfde.
Precies! Als je je appyement rijdt als een travers dan komt de achterhand voor en dit wordt als een grote fout gezien
Het artikel van Kelly is ook interessant!
Verder betekend dribbelen niet dat een paard zich verveelt, maar dan loopt ze onder je hulpen vandaan
Maar ik vind dat je er netjes op zit, je vormt een leuke combinatie met haar!

44Myrthe44 schreef:Ik denk dat ts dit artikel bedoeld: http://www.paardenbegrijpen.nl/oefeningen/appuyement/
Ik citeer:Citaat:Het appuyeren is hetzelfde als het rijden van de travers, met het verschil dat de oefening niet langs de wand wordt uitgevoerd, maar op de diagonaal van de rijbaan.
Dus het paard moet echt op eigen benen lopen en heeft geen steun aan de wand meer.
Stelt je je eens voor dat de wand met de hoefslag over de diagonaal loopt en rijdt langs die denkbeeldige wand travers, dan ontstaat vanzelf het appuyement.
Het komt op mij toch wel erg logisch over, het plaatje erbij vooral ook.
Edit:
Deze link ook: http://www.klassiekpaardrijden.nl/58/appuyeren.htmlCitaat:Nu alle vier de achterbenen getraind zijn, is de tijd rijp voor een appuyement.
Bij het appuyeren loopt het paard echt op eigen benen zonder aanleuning van de wand.
Een appuyement is eigenlijk een travers (langs een denkbeeldige lijn) over de diagonaal.
Het staat zelfs in de bokt encyclopedie!: http://www.bokt.nl/wiki/ZijgangCitaat:Het paard loopt voorwaarts-zijwaarts, gebogen over 2 hoefslagen. Het is gebogen in een hoek van 30 graden in de richting waar het paard zich heen beweegt. Een appuyement is in feite niets meer dan travers op de diagonaal.
Ik denk nu toch dat ts echt gelijk heeft!
liekec schreef:Ik vind net redelijk storend dat je blijft denken dat je het goed hebt, terwijl mensen die er echt wel verstandvan hebben zeggen van niet.
Wel een leuke fjord!
MirandaFuego schreef:Over de ts wil ik zeggen dat er weinig lengtebuiging in haar paardje zit en dat daar nog het nodige werk aan valt te verrichten!
Verder vind ik het erg goed gaan.
Klopt, de buiging is nu even niet ons aandachtspunt omdat ze heeeel erg scheef was toen ik met haar begon, dus ik ben nu vooral heel erg blij dat ze recht loopt
Maar we zijn nu inderdaad wel op een punt dat ze gewoon op 2 teugels kan lopen, dus ik kan misschien best wel weer eens wat aandacht gaan richten op de buiging
Sybelle schreef:Kelly_Taco schreef:Ik rij haar al een aantal jaar niet meer.
Het is een werkwillige merrie die fijn ijverig is maar die je wel met gevoel moet rijden.
Kelly, ik vind dit wel een beetje raar overkomen. Je doet alsof je haar jaren getraind hebt. Sandrien trainde Vera en jij hebt ooit een aantal wedstrijden met haar gereden. Dat was zaterdag nog even opstappen en puntjes er op zetten dan de dag erna starten. En verder heb je haar eens een paar weekjes gehad om te rijden. Maar nu komt het over alsof jij alles aan haar geleerd hebt. En dat vind ik te kort doen aan Sandrien en ook aan Dorine die haar nu zo lekker aan het sjouwen krijgt.
Kelly_Taco schreef:44Myrthe44 schreef:Natuurlijk is de inzet anders, je komt immers vanuit een andere hoek aangereden. Dat de inzet anders is wil nog niet zeggen dat het een andere oefening is, het paard moet in principe hetzelfde doen.
Huist omdat je vanuit een andere hoek aangereden komt is het een andere oefening.
Beenzetting is bijna het zelfde.
Dit is de beenzetting in travers
[ Afbeelding ]
Je kunt zien dat in de travers de voorbenen elkaar dus minder overkruisen dan in een appuyement.
Dus het is echt een andere oefening.
Anders had het wel travers op de diagonaal geheten (immers is er ook travers op de AC lijn)
Priscilla_90 schreef:jeetje wat een gedoe ik ben het er nog steeds van overtuigd dat travers en appuyeren verschillen
anders hadden ze net zo goed hetzelfde kennen hetenkort door de bocht
) dus ook dat is dezelfde oefening maar dan omgekeerd.. pinkie87 schreef:Leuk vera
Vera had inderdaad een half jaartje niets gedaandaarvoor wel alleen niet dit werk haha
Je hebt er mooi opgepakt! En tjah ze is ook gewoon leuk
)
Dorine92 schreef:Kelly_Taco schreef:Over Veertje is er idd verder geen discussie.
Ik rij haar al een aantal jaar niet meer.
Nee hoor is nog steeds zoZe is nog steeds heel werkwillig en ijverig, daarom vind ik haar ook zo leuk

Kelly_Taco schreef:Goed zo
Dan gewoon lekker doortrainen en gaan jullie het Z zeker halen..
Moest wel even lachen om je pak vla
Als ik Veer wilde rijden was het idd een dik uur rijden.
zo'n schommelpaard

LOLLYYwood schreef:Leuke combi!
Ben geen dressuurpiep, dus ik kan niet veel zeggen over de oefeningen die je uitvoert. Alles ziet er wel rustig uit vind ik!
Het viel me wel op dat je je handen nogal dicht bij je houdt, tussen je benen..
Trouwens, de manen van mijn fjord mag je ook wel eens komen knippen hoor! Wat een boog
Hoe doe je dit?
Dorine92 schreef:LOLLYYwood schreef:Leuke combi!
Ben geen dressuurpiep, dus ik kan niet veel zeggen over de oefeningen die je uitvoert. Alles ziet er wel rustig uit vind ik!
Het viel me wel op dat je je handen nogal dicht bij je houdt, tussen je benen..
Trouwens, de manen van mijn fjord mag je ook wel eens komen knippen hoor! Wat een boog
Hoe doe je dit?
Thx![]()
Uhm.. Heel veel aandacht aan besteden, iedere week knippen. Eerst het witte korter maken, daarbij de schaar goed recht houden. Ik knip altijd eerst de binnenkant van het witte (dus dat wat tegen de zwarte manen zit) ietsje korter dan de buitenkant, en dan knip ik later de buitenkant van het witte zodat dat heel mooi recht is. Dan de andere kant, en als laatste het zwarte, en die laat ik altijd lekker lang zodat het altijd goed zichtbaar is.
Als je dit iedere week doet is het niet zo heel veel werk, want je ziet precies waar je moet knippen (je ziet bij het witte zo'n overgangsstukje omdat de haren in fases groeien) dus dat is lekker makkelijk