werkelijkheid van de rodeo SCHOKKEND!! deel 2 nieuw jasje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 08:08

Dat "Cassidy" de rodeo won is toch een teken aan de wand ;) :D :D !
Als al die mensen met zoveel kritiek op rodeo ( waarvan o.a. ook barrel racing en pole bending een onderdeel is ) nou eens de hand in eigen boezem zouden steken ( en dus naar de excessen met paarden en koeien in Nederland en Europa zouden kijken) i.p.v. Amerika op de korrel te nemen dan zou er misschien iets op te lossen zijn.
Domme, oeverloze kritiek en in dialoog gaan met jezelf, zoals sommigen hier doen om toch maar gelijk te krijgen getuigt niet van veel nadenken. Rodeo, in al zijn onderdelen bestaat al zolang er paarden, koeien en cowboys in Amerika ( en daarbuiten) zijn.
Zoals hier al duidelijk is gemaakt, zijn er excessen, zoals in alles maar de goed georganiseerde rodeo is niks mis mee.
Het calf roping is simpelweg een onderdeel van het ranch werk, daar wordt dan een wedstrijd element aan toegevoegd. Of denkt men hier dat de kalfjes op de uitgestrekt Amerikaanse "plains" komen als je ze een brokje voorhoudt?
Het roping schijnt de minste stress op te leveren en de minste verwondingen!

En dit was ook het laatste wat ik hieraan bijdraag, want het wil toch niet doordringen tot een aantal mensen.

Paperboy

Re: werkelijkheid van de rodeo SCHOKKEND!! deel 2 nieuw jasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:01

Het is natuurlijk erg raar om dierenleed te vergelijken, dat is echt iets minder erg maken omdat er altijd dingen gebeuren die erger zijn! Dat iemand hier persoonlijk een rodeo heeft gezien zegt me niets dat weegt niet op tegen al die filmpje op internet, die zijn ook realiteit. Excessen betwijfel ik hoor, het zijn er wel erg veel. Niemand hoef zijn hand in eigen boezem te steken, wat er bij sommige rodeo's gebeurd is niet goed te praten en is net zo erg als elk ander dierenleed. En mensen die het mooi vinden om naar die bokkende paarden en opgejaagde kalfjes te kijken....... ach, smaken verschillen zullen we maar zeggen.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:08

Citaat:
Wat is er zo geniaal aan een niet onderbouwde oneliner die niks met het onderwerp te , maken heeft?

ik kan het best onderbouwen, in nederland is rodeo verboden. tuurlijk gebeurd het nog wel. maar wat ga je dan lopen zeuren, andere landen gaan het echt niet afschaffen omdat een paar bokkers in nederland het zielig vinden

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:37

nou sorry hoor, kijk de filmpjes die ik geplaatst heb, als dat geen dierenmishandeling is eet ik mijn schoen op! Snap niet dat mensen dat ok vinden. Al hebben ze het zo goed buiten de arena om, wat daar gebeurt kan echt niet :n
En god waarom zou t verboden zijn in Nederland?...echt niet voor de kat zn troelala

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:00

Ik snap wat je bedoelt, maar je kan er niks tegen doen. Dat is het enige wat ik wil zeggen.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:03

helaas niet nee, kon t maar....jammer dat er bedrijven zijn die het blijven sponseren. En mensen die het goed praten, ik zou geen paard van die mensen willen zijn, als ze dit geen leed vinden wil ik niet weten wat ze thuis allemaal met hun paard uitspoken ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:41

Paperboy schreef:
Het is natuurlijk erg raar om dierenleed te vergelijken, dat is echt iets minder erg maken omdat er altijd dingen gebeuren die erger zijn! Dat iemand hier persoonlijk een rodeo heeft gezien zegt me niets dat weegt niet op tegen al die filmpje op internet, die zijn ook realiteit. Excessen betwijfel ik hoor, het zijn er wel erg veel.

Hoe meet je dat?

Citaat:
mooi vinden om naar die bokkende paarden en opgejaagde kalfjes te kijken....... ach, smaken verschillen zullen we maar zeggen.

Persoonlijk vind ik de bullriding leuker om te zien :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:50

Hier 1 van die "zielige" stieren ( Bulls) die gebruikt voor de rodeo.
http://www.youtube.com/watch?v=COSZGvkJWiI
http://en.wikipedia.org/wiki/Bodacious_(bull)
Het dier heeft echt een rotleven gehad..........., altijd buiten, veel koeien dekken, en ouder geworden dan menig stier. Maar daarvoor moest hij, met zijn ca. 1000 kg zo nu en dan een cowboy in het zand laten happen :D :D
Hij is 12 jaar oud geworden en ingeslapen door een bot infectie als gevolg van een wond aan zijn voet; anders had hij nog heel wat Cowboys (geen) 8 seconden op zijn rug gelaten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:30

En zo zijn er positieve en negatieve berichten en zegt het beiden niet alles en neemt elkaars bestaan niet weg.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:03

Dat sommige dieren het buiten de arena goed hebben geeft geen reden om ze zo te bahandelen in de arena!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 05:57

Oenka schreef:
Dat sommige dieren het buiten de arena goed hebben geeft geen reden om ze zo te bahandelen in de arena!

'zo te behandelen', hoe te behandelen? Niet elk paard wordt zo behandelt ;).

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:23

Ik snap niet goed, dat mensen een dicussie aangaan zonder eerst daadwerkelijk achtergrondkennis te hebben.
Er zijn mensen, die reageren met: Je kunt ook op een andere manier deze dieren zadelmak maken.
Het is binnen deze tak van sport niet de bedoeling, dat deze paarden zadelmak worden en dat is ook niet het doel dat de cowboys willen bereiken.
Deze paarden zijn gefokt om te bokken en worden niet maar 1, maar vele keren opnieuw ingezet. Als deze dieren tijdens dit onderdeel van de rodeo zadelmak zouden worden, dan heeft de eigenaar er daarna direct niets meer aan.
De controle, die je bij iedere bok van het ziet, die het paard heeft over zijn lichaam, laat zien dat dit paard bewust weet wat hij doet.
Juist bij bokken van vele andere "soorten" paarden, waarbij het wel om paniek gaat, zie je dat het paard het niet onder controle heeft en gaat het vaker mis!
Deze paarden weten wat ze doen, daarom ziet iedere bok er ook nagenoeg hetzelfde uit. Er zit een ritme en een cadans in.

Natuurlijk keur ik bepaalde dingen zeker niet goed, maar dat zijn de excessen.
Ik ben iemand uit de dressuur en springwereld en sta achter het springen en dressuren met paarden, ja ook met stang en trens, als de ruiter daar kundig genoeg voor is, maar ook daar ga ik niet akkoord met hoe sommige ruiters met hun paarden omgaan.
En datzelfde geldt voor de cross.

Wat ik zelf veel zie is, dat juist de NIET wedstrijdpaarden er vaker minder goed en in conditie bijlopen, dan de wedstrijdpaarden.
Wedstrijdpaarden worden aan publiek getoond en lopen er vaak goed bij, want je wilt graag goed presteren en geen naam krijgen omdat je je paarden niet goed verzorgd. Zowel voor prestatie als voor het behouden van een goede naam als de liefde voor paarden, zorgen ervoor, dat eigenlijk bijna ieder wedstrijdpaard er goed bijloopt.
En dat is lang niet bij ieder NIET wedstrijdpaard het geval (wie de schoen past.....).

Een filmpje laten zien van een paard dat instort (door een scheur in aorta) zegt niets over de sport, dat gebeurde met Hickstead ook, die stortte in terwijl hij rustig naar de uitgang stapte.
Behalve Hicksetead heb ik enige tijd terug ook een filmpje voorbij zien komen op FB waarin een tuigpaard zomaar tegen de vlakte ging.
Dit dier had enkel wat rondjes met een kar gedraafd en was in topconditie.
Dit kan ieder paard overkomen.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:50

ik ben er 2 dagen niet opgeweest, en nu alweer 2 pagina's verder :')
En, zijn jullie er al uit? :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:58

Gaat het erom, dat we "eruit" moeten komen dan?
Zolang er zowel vleesetende mensen als vegetariërs op deze wereld rondlopen, zullen we het over dierenleed nooit helemaal eens worden, maar dat hoeft toch ook niet?
En deze tweedeling is maar een voorbeeld.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:15

Tendance schreef:
Zolang er zowel vleesetende mensen als vegetariërs op deze wereld rondlopen, zullen we het over dierenleed nooit helemaal eens worden, maar dat hoeft toch ook niet?

Nee hoor, daar gaat het zeker niet om.
Het was dan ook een sarcastische vraag, omdat je hier gewoon niet uit kúnt komen.
Het zijn meningen, geen feiten, en daar kun je dus eeuwig over door discussiëren :j

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:27

Nou ook hier zie ik het bokken baak mis gaan, zoals benen breken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:42

XEefjuhX schreef:
Tendance schreef:

Nee hoor, daar gaat het zeker niet om.
Het was dan ook een sarcastische vraag, omdat je hier gewoon niet uit kúnt komen.
Het zijn meningen, geen feiten, en daar kun je dus eeuwig over door discussiëren :j

Zoals over alles, dus dan moeten ze bokt maar uit de lucht halen wat het is toch allemaal zinloos :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:48

Dat niet iedereen dezelfde mening deelt wil niet zeggen dat je er niet over mag discussiëren en je niet meer van elkaar kunt leren.
Al moet je je mening dan wel met feiten onderbouwen en niet met uit de lucht gegrepen, niet bestaande onderzoekjes. Wie de schoen past......

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:50

Nou ja, soms is iemand ergens heel star in (en dat mag best :j ) en dat heeft geen zin in een discussie.. dan is het meer het veranderen van iemands gedachtengang, en de vraag is dan of je dat moet willen cq moeite in moet steken..?

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:23

Idd, dus als je 2 van die stijfkopppen hebt, kun je ellenlang discussiëren :P
Maar nu rest alleen nog mijn vraag: Wat is/was in hemelsnaam de bedoeling van dit topic? :')

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:30

XEefjuhX schreef:
Maar nu rest alleen nog mijn vraag: Wat is/was in hemelsnaam de bedoeling van dit topic? :')

En die 2 stijfkoppen inspireren andere mensen :).
denk dat 't doel van dit topic is mensen meer te laten nadenken over de rodeo, en niet zo maar in ene uitgaan van hun onderbuikgevoel, maar ook echt na gaan denken over de rodeo :)

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:36

LoveBodin schreef:
XEefjuhX schreef:

En die 2 stijfkoppen inspireren andere mensen :).
denk dat 't doel van dit topic is mensen meer te laten nadenken over de rodeo, en niet zo maar in ene uitgaan van hun onderbuikgevoel, maar ook echt na gaan denken over de rodeo :)

Dit is de OP:
forest11 schreef:
hoi, ik heb eerder een topic geplaatst namelijk:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=6&t=1707527. na een hele discussie ben ik op andere ideeën gekomen namelijk:

dit: http://www.flickriver.com/photos/caranxcaranx/3447448674/ is hetzelfde als: http://www.youtube.com/watch?v=y-sj6bAx4c4.
rodeo en western maar net zo goed eventing en cross, zijn wel wat risicovolle tacten, maar het gaat ook vaak goed! het zijn de ongelukken die naar boven komen, want dit is ook rodeo:http://www.youtube.com/watch?v=p262ArQNljw&feature=related

Niemand snapte volgens mij de bedoeling :P En ik ook niet ;)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:48

Volgens mij snapt iedereen prima de bedoeling: discussiëren over rodeo, en samen bekijken wat er nou eigenlijk precies gebeurt :)

In de OP staat TS haar mening. Deze mening wordt in dit topic meer als stelling gebruikt, en over die stelling wordt gediscussieerd.
Volgens mij snapt iedereen het best hoor. :)

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:51

LoveBodin schreef:
Volgens mij snapt iedereen prima de bedoeling: discussiëren over rodeo, en samen bekijken wat er nou eigenlijk precies gebeurt :)

In de OP staat TS haar mening. Deze mening wordt in dit topic meer als stelling gebruikt, en over die stelling wordt gediscussieerd.

Kijk eens op de 1e pagina, iemand zei zelfs dat dit topic niet eens mag? :P
Maar dit had ook in het 1e topic gekunt, daarom snap ik dus niet waarom er een 2e is nu. ;) (of was het 1e gesloten? :o)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:16

XEefjuhX schreef:
LoveBodin schreef:

Kijk eens op de 1e pagina, iemand zei zelfs dat dit topic niet eens mag? :P
Maar dit had ook in het 1e topic gekunt, daarom snap ik dus niet waarom er een 2e is nu. ;) (of was het 1e gesloten? :o)

De OP was misschien niet helemaal correct, maar het is (imo) een mooie discussie geworden. Dus logisch dat 't topic niet werd gesloten :).
En iedereen snapt de bedoeling toch?