Dominantie versus participatie zonder dwang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boompje1985

Re: Dominantie versus participatie zonder dwang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:12

Ik denk dat ieder paard een andere aanpak vereist, bij de 1 bereik je meer door dominant te zijn en bij een ander paard bereik je meer door hem uit te nodigen... Een paard die onzeker is kan meer baat hebben bij een rustige aanpak en geef hem de tijd om zelf na te denken en een paard die te hard van stapel loopt heeft meer duidelijke richtlijnen nodig. Ik denk dat de meeste gevallen er toch wel tussen in vallen en dat je gelukkig niet vaak een extreem geval meemaakt. Ten minste ik heb er maar een handvol meegemaakt in mijn 10 jaar paarden ervaring en stage op verschillende stallen...

sonjamoelaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 18:21

Zelf was ik vroeger echt een "bek dicht en niet zeuren maar werken" ruiter. Maar naar een aantal jaren ervaring heb ik geleerd dat dit niet werkt voor een groot deel van de paarden. Vaak veroorzaakt dit veel miscommunicatie tussen paard en ruiter en daar word het rijden niet beter van.

Samenwerking tussen paard en ruiter heb ik echt geleerd sinds ik Moelafka ben gaan rijden. Zij pikt dwang absoluut niet en laat dit ook zeer duidelijk merken doormiddel van steigeren of andere ongein.
Met haar meedenken, samen grenzen opzoeken; wat kunnen we al proberen? wat kunnen we beter nog even rustig aan doen? dat vind Moelafka prettig en daardoor is het rijden voor mij ook prettiger.

Rust in mijn trainingen vind ik erg belangrijk. Hiermee kom je veel verder dan met dwang.

Rust, geduld en samenwerking zijn voor mij echt de code woorden voor goed paardrijden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:56

Simpelman schreef:
Duhelo schreef:
De vergelijking/tegenstelling met honden vind ik hier trouwens niet opgaan, als je nl kijkt in wilde roedels heb je ongeveerd de gelijkenis als met wilde kuddes paarden. je hebt ook een of twee dominante leiders bij de honden die hun wil opleggen, en dan heb je de rest van de pack die rustiger met elkaar omgaat. Waarom zou je bij honden wél de dominante moeten spelen, en bij paarden niet?

Dat heb ik niet bedoeld te zeggen.
Ik bedoel, als je bij een hond de dominantie druk opvoert komt hij naar je toe een paard gaat wég. Lichamelijk én emotioneel....
Dit schijnt in eerste instantie een beloning voor de ruiter, het paard gaat harder, het wijkt, het buigt, maar ook "vlucht" het, of het begint zich sluit af te sluiten.
Dit is waar het wat mij betreft in dit topic om gaat, ik denk nl dat het onbegrip dat hier over bestaat de oorzaak is dat het merendeel (zomaar, heel vriendelijk geschat, 80%) van de paarden vandaag ACHTER de loodlijn gaan.
Deze paarden participeren niet, ze zijn hier nooit toe uitgenodigd, de enige manier die de ruiter restte om de "boel bij elkaar te houden" is ze bij de kop te pakken, iets dat het paard op allerlei manieren zal proberen te ontwijken tot het punt dat het dit niet meer kan nl ACHTER de loodlijn.

Duhelo schreef:
Daarnaast, ook als je een paard uitnodigt om mee te spelen, moet je nog altijd de dominantste van de twee "vrienden" zijn, anders heb je het risico dat jouw paard jouw eens een "vriendschappelijk duwtje" geeft omdat hij dat lekker stukje gras wilt. Hoe komt een "duwtje" van 700 kilo paard over tegen een mens van 70 kilo? juist ...

Dat ben ik helemaal met je eens.
Het lijkt er op dat men op dit topic denkt dat ik tégen dominantie ben, dat is niet het geval, ik denk dat het gebruik van dominantie bij de opvoeding van paarden door héél veel ruiters héél erg verkeerd begrepen wordt doordat het bij toepassen ervan in eerste instantie de ruiter beloond wordt.

Dominantie als ruiter vind ik een verkeerd gekozen woord.
Ik wil liever het woord Leider (begeleider) gebruiken.
Waarin je dingen vraagt aan een paard , verzoekt, zonder dwang. Dan pas krijg je harmonie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:14

pol013 schreef:
Over dat dansen. Ik dans toevallig zelf (in een parendans)

Of ik fijn kan dansen met iemand is dan afhankelijk van zijn manier van leiden. Iemand die knijpt en aan mij trekt en dwingend over komt vind ik niet fijn. Dan verloopt alles ook wat harkeriger.
Iemand die mij niet leidt vind ik net zo vervelend. De druk op mijn hand valt regelmatig weg. Het wordt een slap geheel en het is voor mij moeilijker om mijn balans te bewaren en ik wordt onzeker over welke beweging wij in gaan zetten,

Een fijn danspartner geeft precies genoeg druk. Net zo veel druk als ik terug geef. Die geeft mij af en toe een duidelijker kneepje of grotere arm beweging als ik het heel even niet snap. Met zo'n partner ziet het er harmonieus uit. Net alsof hij geen aanwijzigingen geeft. Maar wel alleen maar 'net alsof'

Maar in alles leid de man. Ik heb geen inbreng in de figuren die wij gaan doen. Ik doe wat hij mij opdraagt. Anders wordt het chaos en is alle harmonie zoek.

Meer ruiters zouden eens een parendans moeten doen. (En eens flink sporten maar dat even buiten beschouwing gelaten)

Leuk voorbeeld!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 10:52

Ik had het meer over dit soort dingen

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:03

Simpelman schreef:
Ik had het meer over dit soort dingen

[ Afbeelding ]

En zo zijn er nog wel miljoenen voorbeelden, die niets met "zuiver" rijden te maken heeft.
Dat is voor iedere individuele ruiter een proces
Er is niet 1 methode, iedere ruiter doorloopt zijn eigen proces op zijn eigen tempo.
Het enige wat je kan doen, is het voorbeeld geven. Geen wedstrijd meer bezoeken of bekijken , je eigen weg gaan. Meer kan je niet doen. Je zal zien, dat uiteindelijk meer ruiters deze weg zullen gaan.
Het vergt kracht en moed, je niet meer te "kunnen" vereenzelvigen met de huidige gevestigde ruiters.
Maar, als er uiteindelijk geen publiek/sponsors meer zijn? slaan ze vanzelf een andere weg in.
http://www.youtube.com/watch?v=YdpuVjN- ... video_user

pavarottiB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:23

ik ben van mening dat er veel mensen het uiterste hebben van trainingen.
ze houden van hun paarden maar vergeten na alle trainingen en wedstrijden vaak waar het echt om draaid. plezier. samen met je paard. dwang zit overal, ook in ons leven dar hoort erbij. wij moeten dagelijks werken, vinden we dat leuk nee? maar moet wel voor de samenleving. dus wat doen we? we zoeken een leuke baan en zien het positieve erin. geeft je uiteindelijk een goed gevoel. dat hebben somige paarden ook. er zijn paarden zoals die van mij... die veel verplicht is in zijn jongere jaren en nooit plezier heeft gekend, tot dat ie bij mij kwam. hij geeft aan wanneer is wel of niet door de beugel kan. betekend niet dat hij altijd zn zin krijgt.... maar dat.is teamwork. er is een tussenweg wil ik ermee zeggen......