Elina trainen met nieuw zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:58

de rug bolmaken zoals Slvna zegt, is zo ongeveer het slechtste wat je kan doen als je rug je lief is. :)
Doe dat dus ook aub niet TS.
Ik ben het er wel mee eens dat je wat meer ontspannen mag gaan zitten maar niet dmv je rug bol te maken.
Laat die benen een keer gewoon "hangen". :) Als jij zo gespannen zit zal hij ook gespannen gaan lopen. :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:59

Al veel beter.
Handen mogen nog minder frummelen, maar al veel beter.
Op het 2e stukje van je filmpje vanaf ongeveer 40 sec zakt hij, neemt wat lengte. Super!

Dan draaf je aan, je handen doen van alles.
Hou ze ontspannen en rustiger.
Niets vragen.
Maar door je lengte in je teugels zie je op 1:10 dat ze zakt, niet meer dat eng hoge.
Ze loopt achter de loodlijn, maar wel omlaag met haar hoofd, helemaal super begin!
Bij 1:15 nog mooier. Dat zijn echt prima stukje.
Dat is maar 2 passen, maar dat zijn er wel al 2.
OP 1:28 trekt ze je zelf naar voren, klinkt raar, maar beloon haar daar. Dit is voor haar heel moedig!
Naar voren en aan het bit durven trekken. Bij een ander paard niet fijn, bij deze goed!
Op 2:19 laat ze ook echt even haar rug los een paar passen.
2:30 super neusje komt er zelfs bijna uit.

Heel netjes gereden meid!!!
Geen racend paard en toch de teugels op lengte zodat hij stukje lengte kan nemen als hij dat wil.
Kritiek puntje is nog wel je handen stiller houden, maar het rijden algemeen is zo super en geweldig verbeterd.
Knap hoor!!!
En geen race paard zoals je verwachte en dat met dit weer.
Super!!!

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 15:00

En de spanning in mijn eigen lijf was deels door de wind waar zij zo gestresseerd van werd en ook omdat ze met moment echt onder mij uitliep door haar tempo.
Ook zie je in het filmpje zo een momentje waarbij ze een metertje vooruit schiet. Heb dat erbij gelaten om te laten zien dat als ik mijn been te hard gebruik ze dan in een keer vooruit schiet :p

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:01

Dat is vluchtgedrag. :) Naar gelang er meer rust in gaat komen, ga je er ook meer met je been aan mogen komen. Verwar dit vluchtgedrag vooral niet met "goed aan het been zijn" zoals veel mensen helaas doen. :) Als ze zo vooruit schieten zijn ze bang voor het been. Ik zou dat persoonlijk een beetje "negeren" ofja... Negeren is een groot woord, maar als ze dat doet, zo snel mogelijk het tempo terug leggen naar wat jij wil (rustig dus) maar niet echt straffen... Omdat ik er vrij zeker van ben dat als ze rustiger wordt, dat gedrag ook zal verdwijnen.

little_king

Re: Elina trainen met nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:03

Dat klopt
Die stukjes gewoon negeren, dat wordt vanzelf beter als hij meer ontspant.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 15:07

Klopt van mijn handen, maar heb zelf ondervonden dat we dat nog nodig hebben..
Heb ook eens geprobeerd, wat ook als tip was gegeven, mijn handen gewoon stil te houden en iets langere teugel en daarbij iets vooruit drijvend, maar dat ging echt nog niet.
Dat is nog een stap te ver.
Heb ondervonden dat deze techniek niet slecht voor ons ging:

Dus zoals in het begin stukje drafje, haar gewone halshouding zoals zij hem wil...
Als ze daarbij geen verzet gaf en gewoon rustig liep, gaf ik haar meer lengte en nodigde ik haar uit mijn hand te volgen.
Zijn vaak nog maar 2 stukjes, maar ik was al enorm blij.
Op dit filmpje hoor je het jammer genoeg niet, maar dan zeg ik ook constant: Goed zo meid, en als ze er echt even blijft beloonde ik haar.
Jammer dat het er niet opstaat, maar vriend had ijskoude handen en wilde niet lang filmen. :)

Little king, dankje voor de uitleg. :)
Maar ik snap alleen niet dat je dat briezen zo goed vind?
Ik heb gehoord dat briezen goed is, maar zij doet dat wel extreem vaak. En dan trekt ze mij ook echt uit het zadel. Vaak doet ze dit 3 keer op een cirkel.... Dat vind ik toch te veel van het goede. Dus heb ook gehoord dat het van irritatie kan zijn?
Of gewoon echt slijmpjes die in de weg zitten...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:10

Briesen is in principe ontspanning of iig poging tot ontspanning. :)
Je mag haar wel zachtjes begrenzen in het "uit het zadel" trekken als je dat lukt. Maar dat is wel erg moeilijk om te begrenzen, zonder dat je gaat trekken..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:12

Briezen is meestal ontspanning.
Als ze echt te vaak uit het zadel trekt (dat zie je natuurlijk niet op het filmpje) mag je best een keer euh zeggen.
Maar omdat ik het hier eenmalig zag vond ik het wel heel goed van haar.
Ze durft niet goed aan je hand te komen, maar dan wel. Dus het gaat me niet zozeer om het proesten/briezen, maar dat ze daar zelf de lengte en zelfs aanraking in haar mond durft te pakken.

Ik denk als je dit dus zo vaker doet dat het echt beter gaat.
En dit is ook wat ik eerder bedoelde, geef gewoon die lengte en ze gaat wel naar beneden komen.
En dat doet ze dus ook. :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 15:15

Dus op zich is het al beter? :)
En het tempo?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:21

Heel veel beter!
Echt super knap van je.

Ik vind het tempo helemaal niet rennerig of te hard. Gewoon zo laten.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:22

Ik vind het er al veel beter uitzien! Ik zou het tempo voorlopig gewoon zo laten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:25

Ayasha schreef:
de rug bolmaken zoals Slvna zegt, is zo ongeveer het slechtste wat je kan doen als je rug je lief is. :)
Doe dat dus ook aub niet TS.
Ik ben het er wel mee eens dat je wat meer ontspannen mag gaan zitten maar niet dmv je rug bol te maken.
Laat die benen een keer gewoon "hangen". :) Als jij zo gespannen zit zal hij ook gespannen gaan lopen. :)

Ik zeg 'alsof', meer bol dan hol, in princiepe heb je op die manier je rug 'recht' maar het voelt wat bol als je die spanning andersom gewend bent. :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 15:30

Mijn rug, klopt... Maar heb een verschrikkelijk slechte rug, komt ook door een verkeersongeluk (heel harde slag gehad) dus die is vanuit zich zelf al enorm gespannen, daar kan ik zelf weinig aan doen maar daar wordt wel aan gewerkt. Ik had bijvoorbeeld ook een immobilisatie van mijn bekken en paardrijden ging dan ook niet zo makkelijk, nu zijn die als iets wat losser.
Ook mijn schouders zitten helemaal vast en gespannen.

Maar het klopt wel dat ik in het rijden ook ontspannender moet zijn. Maar dat is mee psygisch dan. Heb voor Elina een dominant springpaard gehad, dat constant bakkabouters (niet alleen bij mij) zag. Daardoor ben ik ook die gespannen houding gaan creëren.
Moet Elina daar dus nog meer in gaan vertrouwen en het weer maakte het er niet makkelijker op ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:20

Erg van dat ongeluk, bekken is toch het geen waar je het meest mee doet en de meeste invloed mee moet hebben, denk aan verplaatsen van het gewicht (bekken bewegen), bekken kantelen od.
Bij mij persoonlijk helpt het als iemand er bij is 'en op mij let', dan voel ik me veiliger waardoor ik totaal ontspan.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:04

Ik heb elina ook even gereden/ ingereden voordat ik daar weg ging. Het was geen makkelijke merrie. had er niet een klik mee. moeilijk te ontspannen
Afbeelding

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:54

Ik vind het laatste filmpje al een super beeld geven hoor!
Het is echt niet makkelijk om binnen zo'n korte tijd alles te veranderen aan je rijden. +:)+
In stap zoekt ze al goed je hand op, ook met de lange teugels.
Wat me dan opvalt is dat je je hand 'strak' houd bij de boom van het zadel. Elke keer als het paard haar hoofd beweegt, door de beweging in stap, tikt ze met haar mond tegen jouw hand aan.
Ik zou hier meer leren mee bewegen, naar voren, met de beweging van het hoofd.

In draf beweeg je je handen goed naar voren, als zij contact zoekt.
Je doet het nu alleen wat TE groot, zodat je zo direct weer het contact, wat zij zoekt, verbreekt.
Maar je ideeën zijn goed, nu nog even afstemmen hoeveel nodig is.

Ik denk, net als een paar anderen hier, dat je met je been moet gaan LEREN rijden.
Zij moet er aan gaan wennen dan been NIET per definitie HARDER betekend.
Je zult ook moeten sturen e.d met je zit en been. Je hoeft natuurlijk, bij zo'n rennerig paard niet met je hakken/ sporen te drijven. Een kleine kuitaanspanning is dan vast al voldoende.

Als laatste denk ik dat je in draf iets achter de beweging komt met lichtrijden. Daardoor gaan je onderbenen elke pas wat naar voren en kom je iets te hard achter in het zadel te zitten. Een mini-stoelzit eigenlijk.

Veel dingen om aan te denken en om rekening mee te houden, dat is erg lastig!
Maar je bent op zoek naar hulp en staat open voor ideeën en tips, echt goed van je!
+:)+
Af en toe een filmpje is erg leuk.

Zoals Jolien al zei, dit is een erg leuk en leerzaam topic, waar je ook foto's kan plaatsen voor tips en hulp!
[RT-D] [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:44

Ga mee met de voorgaande tips. Ik vond de briesjes erg fijn om te zien (jammer dat je dan net een tikje te laat was met meegeven waardoor ze je wat naar voor trok. )Vond het een stuk fijner om naar te kijken.

Idd een tussenweg vinden in contact krijgen en toch meeveren. Maar knap dat je het roer zo om durft te gooien!

En ja ze schoot een paar meter naar voren.. Maar ondanks je langere teugel zie ik geen paard die door de bak raced en gevaarlijke capriolen uithaalt.

Ben benieuwd of ze Als je zachter met je been bent en je handen los en stil kan houden of ze dan meer durft te zakken!!

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 00:10

Nefertarie schreef:
Ik vind het laatste filmpje al een super beeld geven hoor!
Het is echt niet makkelijk om binnen zo'n korte tijd alles te veranderen aan je rijden. +:)+
In stap zoekt ze al goed je hand op, ook met de lange teugels.
Wat me dan opvalt is dat je je hand 'strak' houd bij de boom van het zadel. Elke keer als het paard haar hoofd beweegt, door de beweging in stap, tikt ze met haar mond tegen jouw hand aan.
Ik zou hier meer leren mee bewegen, naar voren, met de beweging van het hoofd.

In draf beweeg je je handen goed naar voren, als zij contact zoekt.
Je doet het nu alleen wat TE groot, zodat je zo direct weer het contact, wat zij zoekt, verbreekt.
Maar je ideeën zijn goed, nu nog even afstemmen hoeveel nodig is.

Ik denk, net als een paar anderen hier, dat je met je been moet gaan LEREN rijden.
Zij moet er aan gaan wennen dan been NIET per definitie HARDER betekend.
Je zult ook moeten sturen e.d met je zit en been. Je hoeft natuurlijk, bij zo'n rennerig paard niet met je hakken/ sporen te drijven. Een kleine kuitaanspanning is dan vast al voldoende.

Als laatste denk ik dat je in draf iets achter de beweging komt met lichtrijden. Daardoor gaan je onderbenen elke pas wat naar voren en kom je iets te hard achter in het zadel te zitten. Een mini-stoelzit eigenlijk.

Veel dingen om aan te denken en om rekening mee te houden, dat is erg lastig!
Maar je bent op zoek naar hulp en staat open voor ideeën en tips, echt goed van je!
+:)+
Af en toe een filmpje is erg leuk.

Zoals Jolien al zei, dit is een erg leuk en leerzaam topic, waar je ook foto's kan plaatsen voor tips en hulp!
[RT-D] [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Dat gevoel met mijn been had ik idd enorm hard dat het te ver naar voor ging.. Wat kan ik daar aan doen?
Heb de indruk dat het door haar tempo komt, omdat ik dat anders niet zo hard heb.

Toch bedankt nog voor de tips :D

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:40

Je tempo is niet te hard. Dit is een gewoon normaal prettig tempo.
Je moet echt niet zachter willen gaan, dan ga je tutteren, de achterhand er niet meer aan het werk en gaat ze weer opkroppen.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 09:42

Maar ik zeg toch niet dat ik terug met een lager tempo wil gaan rijden? In vraag gewoon wat ik eraan kan doen dat mijn beenhouwer beter aanvoelt in dit tempo?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:50

Ik zeg ook niet dat je dat gaat doen, ik zeg alleen dat je het niet moet gaan doen.
Omdat dit toch eerder wel een gewoonte was. :)

Het kan best zijn dat het nu ook even zo is totdat je aan dit tempo gewend bent, daar beter in mee kunt zitten omdat je er aan gewend raakt en het dan al voor een deel zelf oplost.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:40

_Michelleee schreef:
Dat gevoel met mijn been had ik idd enorm hard dat het te ver naar voor ging.. Wat kan ik daar aan doen?
Heb de indruk dat het door haar tempo komt, omdat ik dat anders niet zo hard heb.

Toch bedankt nog voor de tips :D

Ik denk dat je gewoon even moet wennen aan het nieuwe zadel en als je dan in gedachte houd dat je je benen iets terug moet brengen om je hele zwaarte punt rechterop ipv naar achter te krijgen, komt het vast wel goed!

overdreven gezien zit je zo als op plaatje 1:
Afbeelding

Dus elke keer als je gaat staan moet je je evenwicht zoeken en als je gaat zitten "klap" je terug achter in het zadel.

Ik kreeg het zelf ook de laatste keer als commentaar op mijn foto's namelijk.
Daarvoor zat ik juist zoals plaatje 2, met mijn benen TE ver naar achter.
Nu de juiste tussenweg vinden :o

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 21:48

Heb vandaag terug kunnen rijden na 2 maanden examen.. Ze was vandaag iets moeilijker in draf. In stap krijg ik haar al redelijk diep, vaak nog maar een kwart van een cirkel, maar het is een begin. :)
Toch blijft ze het moeilijk vinden om het bit aan te nemen.

Toch was er iets raars gebeurd vandaag. Na het rijden ging een meisje van stal er even op. Zij rijdt FEI proeven en heeft haar pony zelf zover gebracht. Maar toen ze Elina in draf wilde zet, ging Elina alleen maar snel en na 5 sec was ze in galop en zelfs rengalop. Ze was ook niet te stoppen. Na 20 toeren terug naar stap gekregen. Daarna wou ze terug proberen en dan had ik haar gezegd haar been eraf te houden, maar ze schoot weer direct in rengalop. Daarna nog een keer en weer hetzelfde verhaal. Dus ze is dan maar af gestapt. Dus ben ik er terug opgekropen en ze liep gewoon terug normaal..
Wss dan toch te veel van been naar mond gereden waardoor Elina de druk niet aankon?

Zo zien jullie. Het is vanaf het zicht makkelijk te zeggen hoe je het moet doen, maar met haar rijden is echt een ander verhaal. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:09

Waarschijnlijk reed ze met heel veel beendruk, doen mensen vaak als ze gespannen zijn :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 22:09

Joolien schreef:
Waarschijnlijk reed ze met heel veel beendruk, doen mensen vaak als ze gespannen zijn :)

Oh die is niet gespannen hoor, nee weet ik zeker! :D
Is gewoon haar manier van rijden en dat is niet de manier voor Elina :P