Help, pony staakt. Is niet meer te rijden zo!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:05

joeluna schreef:
Haha geeft niet, ben blij met ieder idee en tip :D :j
Tjaa, dat zou ook kunnen. Eergisteren toen ik reed deed ze op het begin heel braaf, (ik had toen nog geen neusnetje) maar toen ik wat intensiever begon te dressuren begon ze ineens weer. Dit begrijp ik ook niet echt....

In dat geval zou ik toch wel degelijk aan een lichamelijk probleem denken. Headshaking is overigens altijd een teken van pijn/ongemak.
Neem de moeite om 2 euro te investeren en bekijk de informatieve (wetenschappelijke) filmpjes hierover, zodat je weet in welke hoek je kunt zoeken.

http://epona.tv/professor-daniel-mills

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 12:54

Update: Ik heb gereden met het neusnetje en dit heeft niets geholpen, ik merkte vooral dat ze heel de tijd tegen dat netje aan zat te snuffen waardoor ik het idee kreeg dat ze erdoor moeilijker kan ademhalen tijdens het rijden. Voor de rest heb ik zonder het netje gereden met mijn instructrice erbij (in de volle zon :+ ) En zodra ze het weer deed was het volgens mijn instructrice gewoon onder het werk uit komen, ik ben verder gegaan en ze stopte vanzelf. Ik weet dat veel van jullie van mening zijn dat een pony zelf niet kan bedenken van: 'laat ik eens vervelen'. Maar ik ben echt wel van mening dat dit wel kan, ik heb al genoeg pony's gereden die allemaal van alles probeerden om er onderuit te komen haha ;) Maar dit was even een update zodat jullie ook weer weten hoe het is gegaan na het kopen van het neusnetje :j

Emie99

Re: Help, pony staakt. Is niet meer te rijden zo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:15

En waarom willen die er onder uit komen Joeluna?
Just ja omdat het waarschijnlijk pijn doet ergens ;)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:43

Kan het zijn dat je hoofdstel gaat vervelen door de warmte? Mijn verzorgpony schudde op een gegeven moment ook een tijdje in de zomer, het leek alsof het materiaal van het hoofdstel hem niet meer beviel (biothaan). Ander hoofdstel gepakt met warme dagen en het was over (we reden bitloos met beide hoofdstellen dus dit lag niet aan de tanden)

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 09:06

Emie99 schreef:
En waarom willen die er onder uit komen Joeluna?
Just ja omdat het waarschijnlijk pijn doet ergens ;)

Toen ik haar net had was dit nooit, pas toen ik begonnen ben met
wat dressuur (wat ze niet leuk vind) begon ze pas. Als ik begin met
springen doet ze het eerst nog wel en daarna stopt ze ermee en begint
ze er helemaal plezier in te krijgen met haar oortjes naar voren ;)

Mijn instructrice kent deze pony al sinds ik haar heb en ze heeft het met
warm weer ook nooit gedaan op de ponyclub, dat is wel een beetje vreemd.
Mijn instructrice ziet aan de pony dat het gewoon vervelen is, niks lichamelijks. ;)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:15

Toch jammer dat je daar zo overtuigd van bent, waarom heb je een topic geopend als je er zeker van bent dat het klieren is? Wat wil je horen? "Het is een rotknol, doorzetten met de zweep erbij?"

En hoe weet je dat ze dressuur niet leuk vindt? Kan het zijn dat ze het moeilijk vindt of last oplevert en dat dát deze klachten oplevert?

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 09:22

Toen ik het topic opende dacht ik meer aan rijtechnische problemen, die ik met rijtechnische tips zou kunnen oplossen. Maar toen kwamen er veel reactie's over pijn etc. Ik heb het er toen (op het laatst van dit topic) met mijn instructrice erover gehad en die zei dat het niets lichamelijks was, ze kon echt aan de pony zien dat het klieren was. Ik heb een echte merrie, ze pest je heel graag, ze duwt altijd expres haar poortje open bij de box. Ze weet dat ze dit niet mag, dus als ze het poortje open heeft geduwd trekt ze gauw haar hoofd weg hahahahah }:) Ik merk gewoon heel duidelijk dat ze met dressuur echt geen zin heeft, en met springen blijft ze maar door gaan omdat ze het zo leuk vind. Ze word bij dressuur ook best sloom, en bij springen is ze een heel stuk sneller hahahha

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:28

Rijtechnische tip: haal er iemand bij die verstand heeft van houding en ga na wat jij daarin verkeerd doet en wat dit gedrag dus veroorzaakt
Als het niet lichamelijk is (wat ik nog steeds niet uit zou sluiten want jouw beschrijving van het gedrag dat ze laat zien omdat ze dressuur niet leuk vindt, past ook prima in het plaatje dat ze dressuur moeilijk vindt) dan is het rijtechnisch en dan doe jij iets verkeerd. En dan ben je er niet met tips als vooruit rijjden als ze staakt, dan moet je de oorzaak zien te vinden en die aanpakken :)

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 19:15

We hebben nog eens heel goed naar onze pony gekeken en het viel heel erg op dat als er (supersupersuper kleine) vliegjes op haar neus gingen zitten/of ertegen aan vlogen dat ze dan zo erg met haar hoofd schut. Tijdens het opzadelen zit ze ook flink naar die rot dingen te stampen haha. Ik denk toch nog maar eens met het vliegennetje rijden om te kijken of ze het nog doet (eventueel zonder die vliegjes dus)

Denken jullie dat zoiets kan?

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:24

ik herken genoeg pony's uit jou verhaal, wat ze doet met springen is 'stormen' en ja dat is lastig, maar wij hebben het opgelost door lekker de handen te ontspannen en vooral de pony te laten 'verassen' dus vlak voor de hindernis lekker op de volte zetten en dan gaat het beter en even later hadden we met hem een mooi beheerst handgalopje en ging hij rustig over de hindernis, ik denk persoonlijk dat het iets rijtechnisch is, misschien geef je niet genoeg ontspanning in je hand, of heeft ze gewoon een bloedhekel eraan om in de zon te lopen net zo als pony's die een hekel hebben aan regen...en nog iets als jou pony dressuur niet leuk is moet je zorgen dat je haar daar wel gemotiveerd voor krijgt, je kunt dan bijv: eerst dressuur en daarna een paar hindernisjes en dan ziet ze het springen als beloning voor dressuur (is een voorbeeld uit eigen ervaring ;) ) succes

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 19:33

Goed idee, ga ik zeker doen :D hoe kan ik dan uiteindelijk merken dat ze dressuur wel leuk gaat vinden? haha

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:37

joeluna schreef:
Goed idee, ga ik zeker doen :D hoe kan ik dan uiteindelijk merken dat ze dressuur wel leuk gaat vinden? haha

als ze haar oortjes naar voren doet, vlot doorloopt, en geen rare fratsen uithaalt zoals dat schudden met het hoofd bijv.
als ze haar best doet om naar jou te luisteren dus echt op jou concentreert dat merk je dus aan de oortjes en hoe ze loopt.
als ze doorheeft dat springen bijv. de beloning is dan zal ze uiteraard vlotter lopen tijdens het dressuur, hoeft niet zo te zijn maar zo kun je het wel herkenen.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 20:14

Als ze vlotter loopt zal ik dat wel herkennen, want ze is behoorlijk sloom. Maar ik moet zeggen dat ze bij springen soms ook nog wel even flink moet worden aangespoord. Ze is uit nature gewoon een beetje lui.
Liever lui dan moe ;) haha