germie schreef:In navolging van DIR-duiken lijkt het er soms op dat we ook maar DIR voor paardrijden moeten invoeren. Dus hier maar eens een korte (en nog niet volledige) samenvatting van DIR voor de omgang van ruiters met paarden. DIR (Doing It Right) is een manier van omgaan en rijden met je paard die eerlijk is naar je paard toe en voor iedereen te doen is.
Het welzijn van het dier is een uitgangspunt. Het africhtingsniveau is niet van belang om volgens DIR te trainen of te rijden.
DIR:
- Geen hulpteugels tijdens de dressuur onder het zadel. Met springen alleen een losse martingaal die niet te strak mag staan. Met dressuur dus geen slof, gogue, martingaal of wat dan ook. Dit is allemaal niet nodig, zelfs niet op een manegepaard. Met longeren mag er gebruik gemaakt worden van een enkele of dubbele longe met een eerlijke hulpteugel waarbij de longeur weet wat hij/zij doet.
- Correct zweep en spoorgebruik.
- Bitloos of een normaal bit. Dit bit mag enkel of dubbelgebroken zijn en in de Z-dressuur mag het gewoon stang en trens zijn. Maar geen waterfordtrensen, tongspelers, rare ribbels enz.
- Passend zadel, hoofdstel, bit en halster. Merk of prijs doet er niet toe, wel of het op het paard past en geschikt is voor de ruiter. Halster wordt expliciet genoemd omdat die op de jukbeenderen wel eens voor schuurplekken zorgen indien ze niet goed passen. Met omdoen van een halster dient hierop gelet te worden. Sperriem niet te strak, neusriem uiteraard ook niet.
- Als ruiter ben je je bewust van je kunde en onkunde. Je kent je zwakke punten en doet je best ze te verbeteren. Je werkt elke training weer aan het ruitergevoel. Indien nodig laat je je corrigeren en bijsturen door een instructeur met oog en verstand van zaken.
- Met de paarden wordt paardvriendelijk omgegaan, dat betekent dat ze elke dag buiten komen, los wel te verstaan. Verder een schone stal en voldoende te eten. Een paard mag paard zijn, en krijgt dus de kans om om te gaan met soortgenoten.
En zo kan het DIR principe verder uitgewerkt te worden.
Moeilijk is dit toch niet?
Waarom zie je dan nog zo veel getrek, sloffen, butsende ruiters , rokers te paard, slecht passende zadels, enz?
Ik zou een boek uitgeven en dik cashen. Echt een gat in de markt dit.. Dan doe ik de doing it wrong methode.. misschien die eerst uitgeven en dan de DIR? Dan krijg je misschien meer fans?
DIW:
- zoveel mogelijk hulpteugels gebruiken, 1 teugel is voor losers. Gewoon slofteugel eraan en trekken maar! Gaat ievanzelf mooi lopen.
- met een zweep ken je je knol voor zn harses meppen en die sporen prik je gewoon in z'n flanken. waarom zou je ze anders gebruiken?
- normale bitten? Wat zijn dat? die enkele trensjes? wat? Stang en trens? nee man, rij gewoon met drie waterfords erin, kun je nog aan elke een andere hulpteugel hangen ook!
- Zadels en hoofdstellen hoeven helemaal niet te passen, gewoon de goedkoopste, is goed voor je portemonnee. drukplekken? nee joh. mijn paard is bont op zijn rug.
- Het ligt nooit aan de ruiter, het ligt altijd aan het paard. Beest hoort maar te luisteren
- Paarden hoeven niet naar buiten, sterker nog, hoeven geen frisse lucht te hebben... Een rookhok is goed genoeg.
Voor de heldere lichten onder ons, bovenstaande is uiteraard uitermate sarcastisch bedoeld. Expres in het absurde getrokken om het punt duidelijk te maken.
Anyhow, even serieus. Ik denk dat het grootste deel van de paardeneigenaren zich wel bewust is van wat er wel en vooral niet goed gaan in de omgang met het paard.
Kan er zelf niet tegen dat mensen denken de regels voor te kunnen schrijven. Wie bepaald wat juist/onjuist gebruik van sporen/zweep is? Waarom is een stang en trens een 'normaal bit' en een waterford (bij wijze van) niet?
Naar mijn idee is er geen "need for"sorry,kom even niet uit mn NL een DIR. ik denk dat iedereen harmonieuze samenwerking nastreeft met zijn/haar paard. En misschien moet men wel fouten maken voordat het lichtje gaat branden. Ik denk dat we niet zo hard moeten zijn en mocht je het ergens fout zien gaan mensen handvatten aanbieden om hun kennis te verbreden maar zeker geen belerende "zo moet het, en niet anders" lijstjes aanbieden. Dat werkt mijn inziens alleen maar averechts.. Maar misschien ben ik wat dat betreft recalcitrant aangelegd.