cherie78 schreef:Hoe een paard kan nageven als er geen verbinding is, is je eerste vraag.
Raar eigenlijk, al eens op een jong, net zadelmak paard gezeten die nog niet "verknoeid" is met bijzets?
Dan weet je dat een onbedorven paard nergens vasthoudt.
Het zijn juist die paarden die geleerd hebben zich "vast te houden" uit angst voor juist die (vaak) te harde ruiterhand.
Het is blijkbaar zo normaal die "weerstandbiedende" hand in de hedendaagse rijderij, dat men niet eens beseft, dat het symptoombestrijding is.
Wie bepaalt of die zijgangen niet goed uitgevoerd worden?
De meeste ruiters moeten "leren" om iets goed uit te voeren en gevoel hiervoor te ontwikkelen.
De hulpen zijn juist zo fijn omdat een paard vaak zelf "verbinding" zoekt, al of niet OOK met de ruiterhand.
Een paard wat goed gereden wordt, zal altijd eerst losgewerkt worden etc, maar het meest baat heeft een paard bij een langzaam tempo waarin het leert zijn passen af te mogen maken.
De kwaliteiten van een paard ontwikkelen zich juist ipv te onderdrukken.
Dat er een hele commerciële toestand rondom ontstaan is, is waarschijnlijk één van de oorzaken van die fouten die soms te zien zijn.
Maar een ieder moet toch echt alles leren.
Met je laatste aliniea kan ik het volmondig eens zijn.
Een paard laat zelf al voelen of bepaalde zaken goed gaan of juist niet.
Maar het is de ruiter die zich daar bewust van moet zijn.
En dat zijn er niet veel.
Sorry wat is dit voor lariekoek?
Hoezo verknoeid met bijzetteugels? Heb je enig idee wat de werking is van een bijzet teugel en hoe je daar een paard mee traint?
Ik begrijp je antwoord niet maar ik doe een poging het wel te doen. Jij meent dus dat een paard kan nageven als er geen verbinding is? Hoe geeft een paard dan na? Leg me dat uit in plaats van de hele toestand er omheen.
En hoe kan een paard verbinding zoeken als de ruiter niets doet, dat is namelijk wat je eerder aangeeft, nageven doet een paard volgens jou uit zichzelf, maar hoe kan er dan verbinding ontstaan? Komt dat alleen vanuit het paard? Hoe kun je dan hulpen geven? Hoe kun je dan rijden??
Wie het bepaald of de zijgangen juist of niet juist uitgevoerd worden dat kan een goede ruiter zelf en het paard laat dat zien. Bij de AR gaan alle paarden op de voorhand, de oefeningen zijn verre van juist, dat kun je zien aan de uitvoering en aan de bespiering van het paard en nog aan vele andere factoren.
Dat ruiters het moeten leren om juist uit te voeren te voelen hoe het goed uitgevoerd is dat is waar. Maar een oefening rijd je omdat je paard daar beter van wordt, deze oefening hoeft niet perfect te zijn maar wel zijn waarde afgeven aan het paard. Door dit te herhalen voor ruiter en paard leert de ruiter het vanzelf te voelen. Daarom is juiste begeleiding vanaf de grond onmisbaar, die leert je namelijk inzien wat je moet voelen om het je te laten ervaren. Een goede instructeur kiest de juiste oefeningen voor ruiter en paard, om uit te voeren om de ruiter wat te leren.