Een goede galop bevordert de draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Re: Een goede galop bevordert de draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:59

Daarom heeft een voorbeen qua blessures zoveel te verduren.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:03

Precies, in de springsport.
Daarom willen we in de dressuur het gewicht naar de achterhand, de achterbenen kunnen door de vering in de 5 gewrichten het gewicht van paard en ruiter veel beter dragen zonder blessures.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:10

Jemig, je moet niet iedere keer je posten aanpassen, Murphy. Ik zit te lezen en filmpjes te kijken en dan staat er ineens een andere post.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:13

murphy102 schreef:
Precies, in de springsport.
Toch zijn er veel meer dressuurpaarden dan springpaarden die blessures aan de voorbenen oplopen. Dit heeft dan weer te maken met de (slechte) rijkunst van de ruiter.

murphy102 schreef:
Daarom willen we in de dressuur het gewicht naar de achterhand, de achterbenen kunnen door de vering in de 5 gewrichten het gewicht van paard en ruiter veel beter dragen zonder blessures.

Het gaat niet alleen om de gewrichten. Het achterbeen is heel anders gebouwd dan het voorbeen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:18

Doma_clasica schreef:
Het gaat niet alleen om de gewrichten. Het achterbeen is heel anders gebouwd dan het voorbeen.

Dus?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:22

setteke schreef:
Jemig, je moet niet iedere keer je posten aanpassen, Murphy. Ik zit te lezen en filmpjes te kijken en dan staat er ineens een andere post.

Sorry, maar anders staat het zo versnipperd en zo staat het bij elkaar. Lijkt me duidelijker.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:24

Ok, maar lastig om te reageren.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:27

Dat ben ik met je eens, Doma_clasica.

Door die gewrichten krijg je die noodzakelijke vering die voor de Hankenbiegung zorgt, die het handwortelgewricht (voorknie) in het voorbeen niet geeft.
En inderdaad, de motor zit achter die eerst de stuwkracht levert om deze later om te zetten in draagkracht.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:33

En een goed gedragen achterbeen ontlast het voorbeen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:05

Interessante discussie!
Maar is dit gestart na aanleiding van de in uitjes?
Naar mijn idee zijn in uitjes goed om een paard sterker te maken, niet zo zeer om de galop te verbeteren.
De gangen van het paard zullen naar mijn inziens verbeteren omdat het dier hier krachtiger van wordt en spieren worden elastischer.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:18

Corrigeer mij als ik het fout heb No_No. Ik begrijp de 2 laatste zinnen van uw bericht niet zo goed. 'In-uitjes' maken het paard sterker en verbeteren niet zozeer de galop. Maar in de laatste zin stelt u dan toch dat de gangen van het paard verbeteren door dat werk, omdat de paard krachtiger wordt en de spieren elastischer worden.
Het lijkt alsof iets wilt ontkennen, maar dat doet dan weer niet. Mij ontgaat wat u met dit bericht duidelijk wilt maken. Er er per ongeluk een stuk tekst uit weggevallen?

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:20

_Esther_87_ schreef:
Voorbeeld: Ik rijd een paard dat enkele jaren geleden heel slecht galoppeerde. Paard was heel scheef en niet sterk genoeg om door te kunnen springen in de galop. Ik heb daar toen weinig mee gegaloppeerd, kon ze toch niet immers dus had geen zin. Wel heb ik heel veel stap- en drafwerk gedaan, rechtrichten en veeel overgangen zodat ze sterker en soepeler werd. Daardoor werd de galop beter, en toen pas kon ik ook in galop wat meer werk gaan doen.
Het heeft geen zin om door te rijden in een slechte galop snap je? Als je paard geen sprong kan houden, niet over de rug kan blijven, scheef gaat, noem maar een probleem...Wat is dan het nut van doorgalopperen?

Vaak is het slecht galopperen een algemeen kracht- of balansprobleem. En dat kan je prima oplossen in draf, overgangen, inbuigen naar alle kanten, zijgangen. En overgangen, overgangen, overgangen. Zowel om meer kracht op te bouwen die je weer nodig hebt in die galop maar ook om het paard beter aan de hulpen te krijgen wat je later weer van pas komt als je wel meer galoptraining gaat doen.

Helemaal mee eens, met jonge paarden galoppeer ik pas echt als ik vind dat ze genoeg balans hebben in de stap en draf!
Vooral omdat het voor deze paarden al moeilijk genoeg is om dat stukje te vinden! bovendien heb ik tijd zat :D

Anne_GTIJarig

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:42

No_No schreef:
Interessante discussie!
Naar mijn idee zijn in uitjes goed om een paard sterker te maken, niet zo zeer om de galop te verbeteren.
De gangen van het paard zullen naar mijn inziens verbeteren omdat het dier hier krachtiger van wordt en spieren worden elastischer.

In-uitjes verbeteren kracht, uithoudingsvermogen en coördinatie, daar heb je in alle gangen gemak van.
Maar om echt effect ervan te merken moet je er minimaal een stuk of 5 achter elkaar zetten en twee keer per week op beide handen er minimaal 10x over en dat zeker 6 weken volhouden.
:') De meeste dressuurruiters hebben niet zoveel balken en staanders en al helemaal geen zin om dat elke keer op te zetten of balken van de grond te rapen.

Ik vind galop het belangrijkste maarja, ik ben ook geen dressuurruiter.... Al kan mijn paard prima een dressuurproefje lopen.
Andere leuke training die ook voor een dressuurpaard goed toe te passen is: Leg een heel parcours uit van balken op de grond en probeer daar altijd op de juiste afstand bij te komen. Daar leer je van schakelen. Balken op de grond zijn ook leuk om voltes omheen te rijden, ze dwingen je uit je vaste patronen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:30

Inderdaad Anne_GTI, dat vind ik ook.
Dressuurruiters zouden hier veel vaker mee aan de gang moeten gaan om de kwaliteit van álle gangen te bevorderen en ook om de coördinatie en hun eigen balans te verbeteren.
Bovendien zouden ze zich veel meer gaan ontspannen tijdens dit werk en zijn ze dus minder gefocust op hun -vaak geforceerde- oefeningen op het paard.
En voor het paard is het al helemaal een verademing. Ik denk dat je een paard niet harder kan straffen dan door 6, 7 dagen per week te "dressuren". Geef dat paard toch eens wat afleiding en verbeter hem en jezelf in alle opzichten door cavaletti-/balkenwerk.
Ik vind dat daar vooral voor de instructeur (-trice) een taak weggelegd is en laat die ook maar werken voor zijn/haar geld door balken te sjouwen ipv in de hoek staan "les te geven" (doet gelukkig niet iedereen; zou verboden moeten worden ...).

En varieer eens. Er zijn zoveel variaties op dit vlak. Train de galop door tussen elke balk/cavaletto een galopsprong te nemen, ook op de volte.
Leg 2 balken op of naast de AC-lijn met een lengte ertussen van 25 m. Kijk hoeveel sprongen je maakt in arbeidsgalop, hoeveel sprongen je max ertussen krijgt en verruim en kijk hoeveel sprongen je min. ertussen kan krijgen. Tel daarbij hardop zodat je instructie het kan horen en verbeter zo je ritmegevoel en tevens de galop van je paard.
Gymnastiseer je paard in dráf en verbeter daardoor tevens de draf door de volgende oefeningen:
Leg op de middellijn min. 5 balken in aaneengesloten driehoeken, dus zigzaggend (sorry,ik kan niet tekenen):
Kom vanaf die hoek van de bak (bijv. vanaf de rechterhand) waarover je de 1ste balk op de diagonaal pakt, draaf over het hart van de balk, in eerste instantie rechtuit richting de hoefslag waarna je vervolgens vóór aankomst op de hoefslag een volte rijdt (correct gereden in stelling en buiging!) rechtsom en je krijgt vervolgens de volgende balk in het vizier.
Stel je paard recht, draaf over de balk richting hoefslag en maak een volte nu linksom.
Kijk ondertussen over je schouder naar de volgende balk, eroverheen en volte rechtsom enz. enz.
Zo zijn er nog heel veel meer oefeningen: goed voor de springruiter, maar zeker ook voor de dressuurrruiter!

Ik denk niet dat ik hoef uit te leggen dat dit een heel belangrijke uitwerking heeft op de gymnastisering van paard én ruiter!
Je leert hierbij ook goed om je heen te kijken en je niet zo te fixeren op die hoofd-halshouding van het paard, wat veel teveel ruiters doen, wat gepaard gaat met veel spanning.
En, het is gewoon ook heel erg leuk voor de combinatie. Soms vraag je je wel eens af als je combinaties ziet gaan of ze wel plezier hebben.
Nou, dit geeft plezier ... voor beiden!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:42

Anne_GTI schreef:
No_No schreef:
Interessante discussie!

In-uitjes verbeteren kracht, uithoudingsvermogen en coördinatie, daar heb je in alle gangen gemak van.
Maar om echt effect ervan te merken moet je er minimaal een stuk of 5 achter elkaar zetten en twee keer per week op beide handen er minimaal 10x over en dat zeker 6 weken volhouden.
:') De meeste dressuurruiters hebben niet zoveel balken en staanders en al helemaal geen zin om dat elke keer op te zetten of balken van de grond te rapen.

Dit is inderdaad wat ik er mee bedoel :j

Mijn terugkoppeling was vooral bedoeld omdat de discussie alleen om een goede galop ging terwijl de vraag van ts bedoeld was om de draf te verbeteren. Daarom benoemde ik dat het niet specifiek voor de galop is maar ook voor de andere gangen van het paard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:34

Buitenrijden en zwaardere oefeningen doen is ook goed voor je paard. B.v. heuveltjes op galopperen of een sloot in gaan met paard en dan paard er uit laten klimmen. Talud op als je geen heuveltjes heb.
Hier heb je grit paden en veel heuvels dus kun je buiten bergopwaarts galopperen. Dan staan de paarden boven met benen wijd te puffen zo zwaar is dat voor ze, maar de ogen stralen dus je houdt ze ook goed tussen de oren en ze worden er sterk van. Als wij buiten rijden dan pak ik ook altijd loswerkende oefening mee zoals in een bocht laten wijken (op de volte) enz. dan blijven de paarden fijn in de aanleuning en blijven ze hun rug goed gebruiken, daar ben ik heel kien op. We hebben hier ook paden die omlaag gaan met grote keien en modder en dan moeten ze goed opletten waar ze voeten neerzetten. De achterhand zakt helemaal willen ze in balans kunnen blijven dus ook dat is goede kracht oefening. Hier heb je dus in Frankrijk iets meer mogelijkheden vanuit de natuur om je oefeningen te doen maar in NL kun je ze ook vinden ook daar waar het vlak is. Het buiten rijden wisselen wij af met dressuur maar wij hoeven niet zo hoog te dressuren hoor wij willen gewoon goed rug gebruik en voorkomen van slijtage en daarom dressuren wij hier op het veld van de boer paar keer per week afwisselend met buiten rijden. Dus bij gebrek aan balkjes zoeken wij in de natuur de oefeningen op.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:38

Dat is zeker goed, pien_2010!
Weet je dat Ingrid Klimke haar paarden tot op het hoogste dressuurniveau het terrein mee in neemt; heuvel op en heuvel af.
Dát is training van spieren en conditie en houdt de "bovenkamer" lekker fris. Dus helemaal mee eens.
Het onregelmatige werkterrein doet ze ook heel goed. Iets waar veel dressuurruiters juist bang voor zijn.
Gek genoeg zijn het juist hún paarden die de meeste blessures oplopen, zoals Doma_clasica ook al heel terecht opmerkte.

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 07:14

@Murphy ik probeer me een voorstelling van te maken maar ik kom niet ver. De zigzag-balken snap ik maar vervolgens wordt het me vreemd voor de ogen zoals je het beschrijft. Heb je geen plaatje ergens?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 08:29

Suikerp, ik heb geen plaatje, maar zal zien of ik een tekening kan plaatsen. Heb daar nu geen tijd voor, heb een hele drukke dag voor de boeg, dus wordt morgen.
Het zijn lijnen die je ook rijdt in een parcours. Sterker nog, als je de balken in de lepels van de staanders zou hangen, heb je een mini-parcours op de middellijn. Echter, wel voor de gevorderde springruiter, dus niet zomaar vanuit galop doen.
Door het in draf te rijden, gebruik je de gymnastiserende werking van deze oefening.
Je rijdt -als je eenmaal over de balk bent- beurtelings halve voltes halve baan, dus als in een links- en rechtsomkeert van zo'n 7 tot 10 m. linksom, dan weer rechtsom.
Waarom je ná de balk eerst rechtuit richting hoefslag dient te rijden, is omdat als je te vroeg je halve volte halve baan inzet, je niet uitkomt op het hart van de volgende balk, maar helemaal aan de buitenzijde zit van die balk, hetgeen natuurlijk niet wenselijk is.
Zodra ik even heb, zal ik proberen iets te plaatsen, oké.

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 23:30

Volgens mij begin ik hem te snappen wat je bedoeld, maar een tekening erbij zou fijn zijn ;-)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:22

Suikerp, ik vrees dat ik je teleur moet stellen. Mijn printer is aan vernieuwing toe, hij "staakt".
Probeer zelf eens te tekenen wat ik beschreven heb. Het is vrij logisch.
Als je een ruimte van een halve meter tussen de balken op de A-C-lijn laat, is het weer gemakkelijker uit te voeren. Hoe meer aaneengesloten en hoe scherper de hoek van de balken t.o.v. elkaar, hoe moeilijker. Afhankelijk van de graad van opleiding van je paard kun je de moeilijkheidsgraad verhogen.
Hopelijk kun je zo een visualisatie maken. En evt. zou jouw instructeur/-trice, indien je die hebt, je kunnen helpen hierbij, als ze tenminste enige ervaring heeft op dit gebied. Het gaat erom dat e.e.a. correct uitgevoerd wordt. Je kunt alleen al op deze oefening een aantal varianten loslaten. En zo zijn er nog heel veel andere leuke en leerzame oefeningen op dit gebied, die je paard gymnastiseren en daarmee ook de gangen helpt te verbeteren.
Succes!

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:42

Al sinds het begin ben ik mee aan het lezen, erg interessante discussie!
Ik meld mij nu toch even. I.t.t. Murphy had ik wel even de tijd om vlug een tekeningetje in elkaar te zetten. Volgens mij wordt er een oefening bedoeld die ik zelf ook wel heb uitgevoerd.
http://i227.photobucket.com/albums/dd21 ... lken-1.jpg
Heb alleen voor de eerste helft de pijlen gezet. Daarna doe je natuurlijk hetzelfde over de overige balken.
Een erg fijne oefening. Lijkt simpel, maar als je hem geheel correct wilt uitvoeren kan het nog best lastig zijn.

Een 'versimpeling' op deze oefening is bijv. twee balken overslaan ipv één. Dan krijg je dit:
http://i227.photobucket.com/albums/dd21 ... alken2.jpg

Of om hier nog op te variëren kan je bijv de balken als (uiteindelijk zo smal mogelijke) 'gangetjes' neerleggen. Bijvoorbeeld:
http://i227.photobucket.com/albums/dd21 ... alken3.jpg

Op alle oefeningen kan je veel variëren door de balken op andere afstanden te leggen en/of door andere lijnen te rijden.

Van de verhoudingen klopt helemaal niets, maar het geeft een idee. En natuurlijk zouden de lijnen veel vloeiender moeten worden gereden dan dat ze door mij getekend zijn... :P

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:28

Alle variaties zijn welkom, Evanne.
Waar jij linksaf gaat, ga ik over de 1ste rode balk rechtsom(keert) door een halve volte halve baan te maken (in correcte stelling en buiging), kijk over mijn schouder en focus me op het hart van de blauwe balk. Eenmaal over de blauwe balk draai ik een halve volte halve baan linksom, stel weer recht en focus mij op de 3e (rode) balk, waarna een volte halve baan rechtsom volgt enz. enz.

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:39

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:20

Juist Evanne!