Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
murphy102 schreef:Toch zijn er veel meer dressuurpaarden dan springpaarden die blessures aan de voorbenen oplopen. Dit heeft dan weer te maken met de (slechte) rijkunst van de ruiter.Precies, in de springsport.
murphy102 schreef:Daarom willen we in de dressuur het gewicht naar de achterhand, de achterbenen kunnen door de vering in de 5 gewrichten het gewicht van paard en ruiter veel beter dragen zonder blessures.
_Esther_87_ schreef:Voorbeeld: Ik rijd een paard dat enkele jaren geleden heel slecht galoppeerde. Paard was heel scheef en niet sterk genoeg om door te kunnen springen in de galop. Ik heb daar toen weinig mee gegaloppeerd, kon ze toch niet immers dus had geen zin. Wel heb ik heel veel stap- en drafwerk gedaan, rechtrichten en veeel overgangen zodat ze sterker en soepeler werd. Daardoor werd de galop beter, en toen pas kon ik ook in galop wat meer werk gaan doen.
Het heeft geen zin om door te rijden in een slechte galop snap je? Als je paard geen sprong kan houden, niet over de rug kan blijven, scheef gaat, noem maar een probleem...Wat is dan het nut van doorgalopperen?
Vaak is het slecht galopperen een algemeen kracht- of balansprobleem. En dat kan je prima oplossen in draf, overgangen, inbuigen naar alle kanten, zijgangen. En overgangen, overgangen, overgangen. Zowel om meer kracht op te bouwen die je weer nodig hebt in die galop maar ook om het paard beter aan de hulpen te krijgen wat je later weer van pas komt als je wel meer galoptraining gaat doen.

No_No schreef:Interessante discussie!
Maar is dit gestart na aanleiding van de in uitjes?
Naar mijn idee zijn in uitjes goed om een paard sterker te maken, niet zo zeer om de galop te verbeteren.
De gangen van het paard zullen naar mijn inziens verbeteren omdat het dier hier krachtiger van wordt en spieren worden elastischer.
De meeste dressuurruiters hebben niet zoveel balken en staanders en al helemaal geen zin om dat elke keer op te zetten of balken van de grond te rapen.Anne_GTI schreef:No_No schreef:Interessante discussie!
Maar is dit gestart na aanleiding van de in uitjes?
Naar mijn idee zijn in uitjes goed om een paard sterker te maken, niet zo zeer om de galop te verbeteren.
De gangen van het paard zullen naar mijn inziens verbeteren omdat het dier hier krachtiger van wordt en spieren worden elastischer.
In-uitjes verbeteren kracht, uithoudingsvermogen en coördinatie, daar heb je in alle gangen gemak van.
Maar om echt effect ervan te merken moet je er minimaal een stuk of 5 achter elkaar zetten en twee keer per week op beide handen er minimaal 10x over en dat zeker 6 weken volhouden.
De meeste dressuurruiters hebben niet zoveel balken en staanders en al helemaal geen zin om dat elke keer op te zetten of balken van de grond te rapen.