Tong naar buiten, ontspanning of protest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:29

Ayleen_R schreef:
Waarom zou ik dan mijn pony moeten verdoven?

Je moet hem zelf zeker niet gaan verdoven voor de tandarts. Mocht dat wel nodig zijn doet de tandarts dat zelf of laat hij dat doen door de veearts. De tandarts van dior is gewoon een prutser geweest als hij/zij die wolfstanden niet gezien heeft.

Ayleen_R

Re: Tong naar buiten, ontspanning of protest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:34

ik denk dat de tandarts zelf het beste kan zien of hij verdoving nodig heeft of niet.
Deze beslissing laat ik aan de tandarts over!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:49

Ayleen_R schreef:
ik denk dat de tandarts zelf het beste kan zien of hij verdoving nodig heeft of niet.

Het verschilt ook per pony of paard.
je tandarts neemt inderdaad zelf deze beslissing.
Ik ben benieuwd of hij nog wat gaat vinden bij je pony.
Waardoor hij zijn tong mischien weer naar binnen gaat houden.
Doet je pony het ook aan een halster. ?
En op welke mannier brengt je pony zijn tong naar buiten, aan de zijkant van zijn mond. of tussen de snijtanden door. ?

Ayleen_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:55

Hij doet t niet als hij een halster om heeft.
Hij doet een stuk van zijn tong aan de zijkant uit zijn mond!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:00

Het kan ook zo zijn dat je pony een hangend rooster heeft en dat het bit te weinig ruimte voor de tong overlaat, bit kan hij niets mee maar zijn tong kan hij wat opzij tussen de tanden doordrukken. Kijk eens in zijn mond en dan vooral naar zijn gehemelte.

Ayleen_R schreef:
Hij doet t niet als hij een halster om heeft.
Hij doet een stuk van zijn tong aan de zijkant uit zijn mond!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:14

Ayleen_R schreef:

Wat voor bit gebruik je. ?

RoosShauntay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:23

@ayleen_R ,
precies het probleem dat jij hebt, had ik ook !
Ik heb dus ook een 3,5 jarige, en ik wist echt haast zeker dat 't niet aan mijn te harde hand lag ,
maar ook hij is aan het wisselen wat ik zag doordat hij een paar mistte, naja mistte aan het wisselen was voor een andere !

patbaelemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:15

amaai zeg, al die "ruzies" over wie er gelijk heeft of niet, wie er iets verzint... dat is toch allemaal niet nodig ?! of zijn jullie altijd zo onder elkaar bokkers ? kan best zijn ?
Ik heb nu een happy mouth bitje gebruikt zonder ruberen tonglepel en mijn paard laat haar tong niet meer uit haar mond hangen, maar doet wel pogingen om haar tong over het bit te doen, dit altijd tijdens het longeren; ik durf nog niet met haar rijden, schrik om fouten te maken wan Ik ben ermee eens dat de fout bij mij ligt, ik rijd namelijk met de rem erop, vooral in het begin en ze is niet voorwaarts genoeg. Aan de longe laat ik ze flink voorwaarts gaan en laat ik ze veel overgangen doen, zodat ze geen tijd heeft om te prutsen met haar tong. Ik was af en zie wat de komende dagen zal geven. Ik ben benieuwd. Onder het zadel zal ik ze dus ook meer voortwaarts moeten laten gaan en met de rem eraf.... maar ja zoiets lukt niet meteen... ik zie wel. Intussen kijk ik toch nog uit naar tips.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:14

patbaelemans schreef:
amaai zeg, al die "ruzies" over wie er gelijk heeft of niet, wie er iets verzint... dat is toch allemaal niet nodig ?! of zijn jullie altijd zo onder elkaar bokkers ? kan best zijn ?
Ik heb nu een happy mouth bitje gebruikt zonder ruberen tonglepel en mijn paard laat haar tong niet meer uit haar mond hangen, maar doet wel pogingen om haar tong over het bit te doen, dit altijd tijdens het longeren; ik durf nog niet met haar rijden, schrik om fouten te maken wan Ik ben ermee eens dat de fout bij mij ligt, ik rijd namelijk met de rem erop, vooral in het begin en ze is niet voorwaarts genoeg. Aan de longe laat ik ze flink voorwaarts gaan en laat ik ze veel overgangen doen, zodat ze geen tijd heeft om te prutsen met haar tong. Ik was af en zie wat de komende dagen zal geven. Ik ben benieuwd. Onder het zadel zal ik ze dus ook meer voortwaarts moeten laten gaan en met de rem eraf.... maar ja zoiets lukt niet meteen... ik zie wel. Intussen kijk ik toch nog uit naar tips.

Het zijn geen ruzies, maar eerlijke commentaren op dior bokt. Lees even de historie van dior_bokt en dan weet je waar het in dit topic om gaat/ waarom iedereen zo heftig reageert op dior_bokt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:53

Allemachtig, wat een gekat een gezeur tegenover elkaar.

Mijn paard toen die net beleerd was vond het reuze leuk om zijn tong over het bit te werken.
Dat is niks bijzonders bij een jong paard. Opgelost door het bit "een gaatje op te hijsen", maar toen hing het te hoog. Met kniptang tussengaatje gemaakt, en vooral met je handen van die mond af blijven, dan kies je de middenweg.

Ik heb nooit overwogen om een bit "met tonglepel" er in te hangen; ik wilde liever, dat hij het zelf zou laten.
Hij liet het ook, vervolgens liep ik tegen het "achter het bit lopen" probleem aan.

Mij was toen wel duidelijk: laat eerst de paardentandarts eens komen. En pas even of je het juiste bit (ook in de breedte) er wel bij hebt.

Paardentandarts geweest, haken afgevijld, juiste maat zowel in hoogte (dikte) als breedte bepaald, geen problemen meer.

Conclusie: Ik had het juiste bit qua breedte,maar te dik voor mijn halve Tinker, die ofschoon hij een knoert lijkt, bijna geen ruimte in zijn mond heeft. En toch reed ik met een redelijk dun dubbelgebroken bit. Toch nog te dik, dus!
Ik rijd nu (schrik niet) met een Waterford-rolletjes-bit, of met een dubbelgebroken-koperenrollertje in het midden- Knevel- trens). Die zijn normaal gesproken voor als je paard het bit "vastpakt".
Doet hij nooit, maar ik vind het juist vriendelijkle bitten, omdat je paard er ook nog wat mee kan spelen.

.

ozzie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:16

Mijn paard gooit ook zijn tong naar buiten tijdens het rijden. Ik ben er van overtuigd dat dit ooit ontstaan is door onkunde van mijn kant en "problemen" in zijn lijf. Alles wordt jaarlijks één of meerdere keren gecontroleerd en/of behandeld (denk aan gebit, zadel, fysio, osteo/chiropractor/DA) en alles is (nu) goed. Hij blijft nog steeds met zijn tong buitenboort lopen maar het is al wel veel minder dan voorheen, dus er zit verbetering in. Ik heb een tijdlang bitloos gereden, maar ook dan gooit hij zijn tong naar buiten. Ook als mijn paard gegeten heeft en/of ik sta hem lekker te borstelen en hij heeft het prima naar zijn zin, dan doet hij zijn tong tussen zijn gebit "krullen" en gaat hier dan op staan sabbelen (ik noem het maar duimen). Dat heeft hij altijd al gedaan (ik kreeg hem toen hij 1,5 was en hij wordt nu 16). Ik heb al bij meerdere mensen nagevraagd wat dat kan zijn, maar niemand weet daar een antwoord op. Ik heb wel eens gedacht hij heeft gewoon te veel tong, maar ik weet niet of dit kan. Ik probeer, onder goede begeleiding, met de juiste mensen mijn paard lichamelijk en geestelijk goed te houden en "hoop" dat hij ooit zijn tong binnen gaat houden. Maar ook als ik totaal geen druk heb (met lange teugel en helemaal hoe hij zelf wil lopen) gooit hij zijn tong eruit en dus ook zonder bit.

Ik ben van mening dat je altijd goed bij jezelf na moet gaat waarom een paard iets wel/niet doet en bij jezelf te raden gaat wat de oorzaak kan zijn en proberen alles er aan te doen (wat in je mogelijkheden ligt) om het zowel tussen de oren als in het lijf goed te houden.

Succes ermee.

PS: heb laatst ergens gelezen dat men wel eens stroop in (dus niet op de lippen) de mond van een paard doet, hierdoor gaat hij lopen knabbelen en laat hij de kaak los en dit zou moeten resulteren in geen tong eruit? Ik heb het (nog) niet geprobeerd.

patbaelemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:31

ik ben, zoals reeds gemeld op BOKT nieuw. en ken dus niet de geschiedenis van sommige. ik begrijp jullie reacties ! dank om we wat wegwijs te maken ...

RoosShauntay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:34

ik ben het eigenlijk wel met ozzie1 eens , goede opmerking. :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:44

Stroopje of appelmoes heb ik uitsluitend ooit gebruikt om mijn paard met 2,5 3 jaar aan het aannemen van het bit/hoofdstel in de eerste instantie te doen wennen. VOOR de beleringsfase zelfs.
Nu al jaren niet meer. Kom op zeg!
Bij het oppakken van het bit als ik dat aanbied zeg ik: HAP?" en pakt Japie zelf het bit op, aan en in.

Waar ik werk zijn er eigenaren die het bestaan te beweren dat hun men- paard geen enkel bit aanneemt zonder dat daar appelstroop op gesmeerd is.
Ik weet wel beter.....

En de ingehuurde menners die die paarden rijden ook.

Was ook een bij die de tong er maar steeds zijdelings uit liet hangen.
Tandarts laten komen en het bit een gat lager gehangen. Onder het zadel juist eens even de SPERRIEM er af gelaten.
Het probleem is over.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 19:09

Het paard waar ik het over had heeft inderdaad een sperriem om, maar deze heeft voor de rest geen werking. Meestal hebben we deze er ook af, maar voor foto's doen we hem om.
Hij heeft geen werking omdat deze te groot is en niet strak kan. Zelfs al zit hij op het strakst, zit hij nog niet goed aangesloten.

Bij dit paard heeft dit dus denk ik niet zoveel nut.