slof om nageeflijk te rijden?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:17

Joolien schreef:
Askja schreef:
Toegegeven, over de kop slaan zal alleen gebeuren bij extreem gebruik van een slof: ineens hard aantrekken waardoor het paard op de voorhand klapt en kan struikelen. Maar ook als je 'm alleen begrenzend gebruikt, werk je nog steeds terug met je handen, versterkt door de slof. Als de basis goed is, kun je daar ook buiten op terugvallen. Zelf rijd ik heel veel buiten, ook met jonge paarden, dus voor mijn paarden is buiten rijden niet zo'n item, wat het voor paarden die doorgaans alleen in een bak gereden worden, vaak wel is. Dat zal ook wel schelen.

Dat ben ik met je eens, ik was alleen zo'n naief meisje van 17 die met haar 50 kilo een klophengst van 1.70 mtr kocht inclusief onderhals en weinig respect en zelf miste ik nog aardig wat kennis dus was dit voor mij de enige manier.
Nu zou ik het anders oplossen. En ik ging trouwens nog zeer regelmatig naar de duinen maar hij vond het gewoon zo leuk :P

Je bent in ieder geval heel eerlijk om toe te durven geven dat jezelf eigenlijk toen een verkeerde combinatie was met je paard.
En daar ontbreekt het bij veel ruiters ook vaak aan....de fout bij zichzelf in te zien.
Maar dan denk ik altijd...doe niet zo eigenwijs, zie je eigen tekortkoming in want als je die ziet dan pas kan je voor verbetering gaan.

Anoniem

Re: slof om nageeflijk te rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:22

Tja doendertijd ging ik mee in de meute, geruk en gepluk was hoe ik reed, want zo reed iedereen. Zelfs mijn instructrice leerde me veel op hand te rijden en niet op been, wist ik veel. Ik ben vooral niet eerlijk geweest tegen mijn laatste paard, zat moeilijk in zijn lijf, maar ik zag gewoon niet wat er aan de hand was, ik luisterde gewoon niet. Toen heb ik hem vorig jaar verkocht en vlak daarna viel 'het kwartje' bij mij. Ik voel me nu zo schuldig naar dat paard, zo braaf een ik m maar oneerlijk behandelen... Ik zoek m ook omdat ik zoveel schuldgevoel heb dat ik m weer terug wil kopen en m lekker op t land wil zetten maar ik ben hem kwijt...

Maar anyway, dat is waar het aan schort, omdat 'iedereen het doet, ziet niemand dat het fout is'.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:54

AAhhh Joolien, probeer dat schuld gevoel los te laten meid, je wist niet beter en het was geen kwade opzet.
Wees niet te streng voor jezelf en wees ook trots dat je je gemaakte fouten hebt ingezien.
Je weet het....de eerste mens die zonder zonden(fouten) is werpe de eerste steen!
Wel jammer dat je het paard niet meer kunt vinden want misschien zou een bezoekje aan het dier je al wat kunnen doen laten loslaten.
Zo heeft ieder mens op zijn eigen manier een leerschool te doorlopen. :(:)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:59

Jolien, ik keek net even in je profiel maar zie jou op de paarden zitten als een eerlijke ruiter die het paard nergens in de weg zit....ben jij niet een beetje te streng voor jezelf????

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:52

Mee eens! Fouten maken we allemaal, maar er daadwerkelijk van leren en niet meegaan in de gemakzucht van de meerderheid, dat is een ander verhaal. Je laat je snel iets wijsmaken als je niet sterk in je schoenen staat. Begrip hebben voor en geduld hebben met je paard, zo te leren rijden dat je paard met je gaat samenwerken in plaats van met je gaat vechten, de fout zoeken bij je eigen tekortkomingen als ruiter, dat is nu eenmaal moeilijker dan een shortcut kiezen via een slof of ander hulpmiddel met het idee dat je hem er dan 'gemakkelijker doorheen kunt rijden'.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:07

Onassa schreef:
Ik zie hier boven veel ruiters naar mijn hart.
En ook ik zou graag zien dat KNHS en jury eens terug gingen kijken naar wat is meer paard vriendelijk en vandaar zouden gaan jureren.
Enkel je paard van voren in een idiote krul zien te trekken maar de achterhand totaal vergeten is in mijn ogen geen kunst aan, dat kan een kind van 10 nog.
Laat je paard in zijn waarde en leer hem en laat hem in zijn hele lijf atletisch worden.
Het zou zoveel ellende voorkomen.
Ik heb mijn paard ingereden met een halster, toen dat goed ging het hoofdstel met eroverheen het halster en af en toe even de teugel op pakken.
Nu rijd ik dan wel zo'n 30 jaar paard maar zonder wedstrijd ambitie maar wil mijn paardjes wel goed en eerlijk trainen en zie wat er gebeurt...paardje is relaxed, vind alles leuk en eigenlijk op soms wat kleine dingetje(vaak van buiten af dingen die nieuw voor hem zijn) na altijd super ontspannen.
Even de tijd nemen in het begin om zijn spieren op te warmen en ik hoef mijn pink maar iets te bewegen en hij zakt en ontspant meteen.
En dat is zo relaxed rijden, zowel voor mij als zeker ook voor hem en dan krijg je een paard wat alles voor je wil doen omdat het weet dat je hem met respect behandelt.

Zo zijn we met onze dochter ook begonnen. Ze mocht zonder zadel, met halster rijden op haar pony. Toen ze voldoende evenwicht had, wilde ze graag met zadel rijden en mocht dat. Inmiddels is ze 9 en krijgt ze veel commentaar, dat de teugels korter moeten. En dan wint dat éne meisje, waarvan de pony idd gewoon in de krul loopt, maar mijn dochter oogst gelukkig ook veel prijsjes, omdat ze haar pony op zijn eigen benen laat lopen. :j In de Bixie zijn er nog voldoende die dat gelukkig wel zien, of ik tref gelukkig net die ene jury elke keer, die ik persoonlijk ken en die lest bij dezelfde instructeur als ik, omdat we heel erg op één lijn zitten met hoe je hoort te rijden. :+ Sinds vorige week heeft mijn dochter haar pony ook aan de teugel lopen! Echt op de manier, zoals het hoort in de klassieke dressuur. Helemaal bereikt vanuit de beentjes! Onze pony pikt het niet als je hem in de krul wil trekken. Dan trekt ie zijn bol tussen zijn voorbenen, maar bij haar is het echt netjes met het hoofdje verticaal.
Je geeft precies ook de reden aan, waarom ik mijn lidmaatschap heb opgezegd. Als ik zo hogerop moet komen in de dressuur, dan hoeft het van mij niet meer. Ik rijd voor mezelf en voor niemand anders!

De kwestie speelde echter al een jaar of 20 geleden. Toen had je ook van die ruiters die altijd boven aan eindigden op concoursen. Als de paardjes 8 waren, hadden ze vrij snel een andere. Paard ingeslapen, want de voorbenen waren kapot gereden. Toen was dit dus ook al zo. Het speelt van alle tijden. Toen heb ik al een boel lol gehad om mensen uit te dagen om zonder zadel op hun paard te stappen. Van de 15 waren er een stuk of 4 (waaronder ik met een Gelder) die dat aandurfden. En ik geef toe: Mijn huidige WPN heeft me te veel geflikt, op hem durf ik het echt niet, dat is zo'n autist, die vindt alles wat anders is eng, (maar mss zou het nu ook wel probleemloos gaan) maar op de Andalusiër die ik heb, probeer ik het nog wel eens.

Mbt slof buiten. No way, dat ik dat ga proberen met mijn paard. Dat is idd mijn angst, dat ik hem over de kop trek. Om die reden rijd ik ook niet met een pelham buiten. Dat is ook zo'n bit waar ik heel onzeker van word, omdat ik mijn paard niet onnodig wil pijnigen. Buiten pak ik in uiterste gevallen wel naar een martingaal, maar die werkt niet zo hard in als een slof. En dat is dan puur, voor als ie zijn bol te hoog gooit. Het moet wel veilig blijven. Ik ben ook van mening, dat je een hulpteugel niet te lang moet willen gebruiken.
Maar ik heb toch echt wel 2 hulpmiddelen, die ik standaard wel gebruik... mijn zadel en mijn hoofdstel... :+

Joolien: Ik begrijp je wel. Ik heb het met mijn huidige paard. Ik heb het zelf verprutst. Hij is mijn eerste echte eigen paard. Al ruim 10 jaar. En ik heb werkelijk alles bij hem fout gedaan, wat je maar fout kan doen. Een echte paardenkenner heeft mij eens een spreekwoord uitgelegd: "Je eerste paard is altijd het paard, wat je verpest." Toen ie dat had gezegd, gingen mijn luiken open en we werken hard aan verbetering. Ik heb die kans gelukkig nog gekregen. ;) Wel moeilijk, maar als ik het nu leer om te gaan met mijn fouten, dan heb ik daar met een volgend paard (ooit) weer voordeel bij.

Askja: Maar men geeft ook al aan waar het aan schort. Je gaat mee met de meute, omdat je denkt, dat het zo moet. Een beginnende ruiter neemt alles voor zoete koek aan. Je moet immers vertrouwen vestigen in iemand en tja 80% geeft zo les, dus grote kans, dat je als beginner bij zo'n instructeur terecht komt. Als je dan als beginner ook nog prijzen gaat winnen, dan ben je niet snel uitgedaagd om het anders te gaan doen hè? Die gaan pas nadenken (hoop je) als hun paard kapot is gereden. En in Deurne wordt deze manier van rijden nog even dunnetjes over de instructeurs in spé heen gegoten. Dat zijn ook allemaal resultaten van de meute. Dus als je die circel wil doorbreken, dan moet er toch ergens verandering komen. :j Ik ben fan van Johan Hamminga. Die heb ik eens met een clinic mogen zien lesgeven en die had een heel goed verhaal. Helaas stond het gros van de amazones alleen maar trots te verkondigen dat ze 'Johan al persoonlijk kenden' Ik kon het alleen maar heel sneu vinden, dat ze dan nog niet begrepen hadden, wat ie te vertellen had. Ik was nota bene de enige die zag, dat een paard op één foto heel duidelijk op de voorhand liep. De rest achter mij (voornamelijk mensen die pretenderen dat ze Z kunnen rijden... ) hadden dat niet gezien! En ook de jury's in de zaal niet. Ik vond dat om te huilen en hij overduidelijk ook. Die man praat echt tegen een muur aan. Hopelijk heeft ie op termijn meer succes en zet ie er een aantal wel aan het denken.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:44

Idefix, ben het met ieder woord van je eens!
Ook ik heb bij Onassa veel verklood, niet zozeer dat ik haar naar beneden wilde rijden want ik wist dat ze daar niet het geschikte paard voor was, maar heb me wel de kop gek laten maken door andere hoe ik met haar vurige engels volbloed temperament moest omgaan...had ik maar naar mijn eigen gevoel geluisterd!
Dat had me ook heel wat geld bespaard voor allerlei "healers" die mijn paard wel konden genezen.
Achteraf bleek ze kissing spines te hebben en ben ik veels te lang door gereden omdat iedereen maar zei dat ze bokte uit eigewijzigheid.
Mijn gevoel zei wat anders maar ik luisterde er niet naar....helaas wel naar al die bet weters!
Ik heb er al met al wel héél veel van geleerd....mij maken ze de pis niet meer zo snel lauw.

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:42

Wat een discussies zeg. Laat me beginnen te zeggen dat iedereen natuurlijk recht heeft op zijn/haar eigen zienswijze. Ik denk dat ook iedereen graag deze persoon helpt met haar vragen, maar om nu smeetjoew zo aan te vallen en zeggen dat ze zo ongeveer haar paard aan de teugel trekt, dat vind ik echt jammer. Ik begrijp heel goed wat ze probeert uit te leggen, zoals veel ervarenere ruiters zullen hebben. Ik zie vaak genoeg mensen die al jaren op een recreatiepaard rijden met de neus in de lucht en een mooie ontspannen hand. Voor een beetje dressuurkenner is het heel duidelijk dat er weinig tot geen ruggebruik is en een niet/nauwelijks ondertredende achterhand. Iedereen die een beetje kennis heeft van de bouw van een paard, weet dat als je paard met de neus omhoog loopt, hij de rug wegdrukt. Als hij langdurig met de neus omhoog blijft lopen, traint hij de verkeerde rugspieren waardoor hij nog meer vast gaat zitten in de rug, onderhals ontwikkeld en helemaal niet meer omlaag zal gaan, zeer zeker niet met een ontspannen wachtende had en wellicht niet eens met een weerstandbiedende hand(en dat is geen trekkende hand!!). Dat is waarschijnlijk de reden dat je instructrice een slofteugel wilde gebruiken. Ik persoonlijk doe dit niet snel als de ruiter/amazone niet een ervaren dressuurruiter is, want je doet het echt veel sneller fout dan goed. Ook bij jonge paarden gebruiken wij geen slof, maar ze worden wel gelongeerd met een bijzet om de juiste spieren te trainen en te ervaren dat die houding prettig is. Simpel gezien kan je paard longerend voor de juiste houding gaan leren kiezen en afleren dat de teugels/bitdruk zo negatief zijn als hij gewend was en zo de juiste spiergroepen gaan ontwikkelen. Immers, als hij afgerond gaat lopen verminderd de druk op de lagen in de mond, en als hij tegen de hand/neus omhoog gaat lopen krijgt hij meer druk op de lagen en zal dit dus als minder prettig ervaren. Als het goed is rijdt de ruiter/amazone vervolgens grofweg met hetzelfde idee, weerstand bieden als hij omhoog komt, ontspanning als hij omlaag gaat. Echter, hierbij komt veel gevoel van de ruiter kijken en daarbij heb je een instructeur nodig(een goede!). Doordat je paard de nodige negatieve ervaringen uit het verleden heeft met het aan de teugel rijden, bemoeilijkt dit de gehele situatie natuurlijk nog wel. Het is immers moeilijker iets verkeerds af te leren als iets nieuws aan te leren. Toegevoegd op het bijzetteugel advies zou ik ook nog de longeerlijn door het bit aan de singel bevestigen om stelling te kunnen vragen en weer te laten vieren, dat werkt beter als je paard ervaring heeft met het bit vastpakken/hangen, je kan dan een soort van ophoudingen maken als hij het bit vastpakt of in de omhoog houding gaat trekken aan de bijzet. Overigens denk ik dat iedereen graag een paard licht aan de hand heeft......alleen heeft niet iedereen evenveel ruitergevoel ontwikkeld.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:46

rsstables: Je geeft het zelf ook al aan, dat je prefereert om te longeren met bijzet en dat slof niet voor iedereen is weggelegd. Volgens mij is longeren hier ook al uitvoerig aangedragen als betere oplossing. TS is net begonnen met het paard, dus dit is niet langdurig al zo. In zo'n geval zou mijn voorkeur ook uitgaan naar longeren en niet naar een slof.
Ik begrijp best wat je bedoelt natuurlijk, maar volgens mij is dat hier niet aan de orde. Wat jij schrijft, zo gebruik ik de bijzet en slof ook, maar ik ben nu een jaar bezig met dezelfde instructeur. Pas nu we een jaar verder zijn, zijn we er aan toe om de slof te pakken. In totaal een keer of 3 zo gereden en bij mij ligt ie nu weer achterin de kast. Volgens mijn instructeur heb ik een goede handhouding voor een slof en ik trek hem ook niet kort. Ik pak hem op lengte en that's it. Maar niet elke ruiter kan dat. Daarom ben ik ook groot voorstander van begeleiding als je zo'n ding gebruikt. Ik zou het niet snel alleen doen!

Zo te lezen weet jij heel goed waar je mee bezig bent. Maar TS weet dat niet en stelt die vraag hier. Als ze al twijfelt, is het voor mijn gevoel een nee. Dan is de instructeur nog niet op dat stadium aangekomen met zijn werk. Dan is het beter om nog even door te gaan met vw nw. rijden. En zelfs een recreatiepaard kan je dat leren hoor. Het vergt wat geduld, maar volgens mij heeft TS tijd zat om dat geduld eerst op te brengen. Die slof kan dan altijd nog.

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 01:22

Ik heb ook niet veel ervaringen met slof, maar een jong paard met slof te rijden zal niet veel nagefelijkheid bieden, het kan, maar ik zou het niet meteen doen,

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:19

mijn ervaring met een slof.. tja naar mijn idee hoef je niet met een slof te rijden om een paard nageeflijk te laten worden. Nageeflijkheid komt uit ontspanning en niet uit dwingen met zo'n extra teugel. :o

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:07

Met de slof naar beneden dwingen is Not done. Daarmee rijdt je (zeker een jong) paard mee kapot. Je paard moet eerst soepeler worden in het lijf. Dit doe je door aan de gang te gaan met lengtebuiging. Voltes rijden en het linksom en rechtom laten inbuigen (stelling vragen) daarmee maak je het paard rechter en dan pas kan het de rug los gaan laten. Als de lengtebuiging voor elkaar is zal hij zijn hals vanzelf laten vallen. Dit komt omdat hij nu zijn binnenachterbeen onder zijn lichaam moet zetten en daardoor kan hij gaan loslaten. Van voor houdt je alleen maar licht contact en hij gaat vanzelf je hand op zoeken. Komt een paard in verzet op je hand, betekent dat dat hij er nog niet aan toe is om voorwaarts neerwaarts te gaan. dus eerst de lengtebuiging. Het paard bied het dan vanzelf aan en zal het ook fijner vinden om daar te lopen. Maar raakt het paard uit balans, zal hij zijn hoofd weer omhoog doen, om zijn balans te vinden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:05

Jiggy: Je hebt duidelijk niet het hele verhaal gelezen. Ik deel je mening absoluut over ontspanning. Ik roep ook al 30 jaar: "Voor mijn paard geen slof!" Maar inmiddels heb ik ervaren dat het soms je paard kan helpen. De mijne heeft best lang de verkeerde spieren gebruikt op de hals. Ik had al een jaar gewerkt aan de pure basis en lang en laag werken. Maar op een gegeven moment móet je een keer door dat punt heen. Op dat moment hebben we er de slof twee keer onder strikte begeleiding bij gepakt. Door de slof heeft hij geleerd welke spieren hij wel moet gebruiken. Door die periode van verkeerde spierspanning gebruik je dan wel even wat dwang, want het is pijnlijk. Ik heb mijn paard een keer of 3 hooguit 20 minuten met slof gereden en hij begrijpt nu de bedoeling. Ik begon echter altijd zonder.
Mijn instructeur en ook ikzelf prefereren echter wel dat longe met bijzet. Het rijden met slof was er puur even om ons punt aan het paard duidelijk te maken. Inmiddels hangt het ding al weer een poosje werkloos ergens in een kast. Maar op dat cruciale moment heeft het wel geholpen.

In de situatie van de TS ben ik ook geen voorstander van de slof. Ik ben wel van mening dat het je laatste redmiddel is als je al heel lang tegen de laatste hindernis aan blijft lopen. Dan kan het je er net overheen helpen.

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:15

idefix4 schreef:
Jiggy: Je hebt duidelijk niet het hele verhaal gelezen. Ik deel je mening absoluut over ontspanning. Ik roep ook al 30 jaar: "Voor mijn paard geen slof!" Maar inmiddels heb ik ervaren dat het soms je paard kan helpen. De mijne heeft best lang de verkeerde spieren gebruikt op de hals. Ik had al een jaar gewerkt aan de pure basis en lang en laag werken. Maar op een gegeven moment móet je een keer door dat punt heen. Op dat moment hebben we er de slof twee keer onder strikte begeleiding bij gepakt. Door de slof heeft hij geleerd welke spieren hij wel moet gebruiken. Door die periode van verkeerde spierspanning gebruik je dan wel even wat dwang, want het is pijnlijk. Ik heb mijn paard een keer of 3 hooguit 20 minuten met slof gereden en hij begrijpt nu de bedoeling. Ik begon echter altijd zonder.
Mijn instructeur en ook ikzelf prefereren echter wel dat longe met bijzet. Het rijden met slof was er puur even om ons punt aan het paard duidelijk te maken. Inmiddels hangt het ding al weer een poosje werkloos ergens in een kast. Maar op dat cruciale moment heeft het wel geholpen.

In de situatie van de TS ben ik ook geen voorstander van de slof. Ik ben wel van mening dat het je laatste redmiddel is als je al heel lang tegen de laatste hindernis aan blijft lopen. Dan kan het je er net overheen helpen.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar in de meeste gevallen wordt hij gewoon verkeerd gebruikt, maar ik snap jouw standpunt en dat het jou en jouw paard op deze manier geholpen heeft zeker wel :j