Ik stap met mijn verzorgpaard altijd 5 minuten met lange teugel en dan een paar minuten echt warm maken met aan de teugel lopen enzo en met uistappen stap ik meestal rond de 10 minuten!
ik stap 10 minuten los, TENZIJ ik hem net van de wei af heb gehaald en hij al de heledag buiten heeft gelopen. Na een normale training stap ik 10 minuten uit, als we bijv een zware les hebben gehad ga ik een rondje buiten op het harde stappen van circa 20 minuten.
Ilse_123
Geplaatst: 23-05-12 19:36
eerst een paar rondjes stappen, lekker lang, maar toch zo dat hij zelf de verbinding komt zoeken en al iets gaat rekken en strekken, dat is voor mij het moment dat ik ook fijn aan mijn houding kan gaan oefenen. Daarna draaf en galoppeer ik 5 minuten lang, laag en rond en als hij dan een heel eind los is pak ik hem op en ga aan de gang. Als ik klaar ben doe ik het precies andersom, eerst een paard rondjes uit galopperen en uitdraven, en daarna even stappen, in de bak, aan de hand of een rondje langs de weg.
Instappen eerst 5 minuten aan de "losse teugel", dus zonder druk. Vervolgens 10 minuten lang en laag instellen in de stap. Voor het uitstappen eerst in draf weer lang en laag instellen en vervolgens terug naar stap. Uiteindelijk 10 minuten uitstappen tenzij m'n paard nog erg nat is en/of nog niet op adem, dan doe ik het wat langer.
Aranel
Geplaatst: 28-05-12 20:37
Instappen doe ik niet heel lang, 5 minuutjes ofzo. Ik rij hem wel in draf ook goed los, dus laag ingesteld. Uitstappen doe ik tot hij op adem is, maar met deze hitte stap ik na het rijden meteen af en gaat hij onder de slang tot hij niet meer stoomt. Dan ga ik meestal nog een stukje met 'm lopen of laat ik hem aan de hand grazen.
Janedieene
Geplaatst: 28-05-12 20:41
Ik train voornamelijk in het bos, het stukje weg wat ik rijd is mijn in en uitstappen. Circa 800 meter. Nog nooit problemen mee gehad, paarden komen ook altijd weer droog terug. Ook als ze een keer erg nat zijn geworden, het zij van het water of van het rijden zelf.
Er is ooit een onderzoek geweest dacht ik, waaruit blijkt dat voornamelijk instappen niet nodig is. Een paard in de natuur gaat ook niet eerst 10 minuten instappen voordat ie gaat rennen voor de poema.. Ik denk zelf, dat als je moeilijkere oefeningen gaat vragen, loswerken wel van belang is. Maar een goed, gezond paard, zou eigenlijk altijd weg moeten kunnen sprinten in galop zonder eerst in te stappen.
Ik doen 3 voltes (schouder binnenwaarts, travers en renvers respectievelijk) links in stap, apuyement in stap, 3 voltes rechts in stap, apuyement in stap, dan achterhandwendingen, voorhandwendingen, spaanse pas, achterwaarts, en dan hetzelfde in draf, meestal, soms doe ik een rustig aanspringen in galop (uit stap) direct na de stap, maar dan nog niet direct pirouettes ofzo. In stap kan je prima oefenen zonder dat je eindelois rechtuit moet hobbelen op de voorhand, een paard is ook maar een beperkte tijd geconcentreerd.
Bij mijn vorige paard stapte ik een paar minuten, daarna ging ik altijd los galloperen. Dat werkte voor haar het beste. Uitstappen gewoon tot ze op adem was. Na een springtraining deed ik ook altijd even galloperen aan een lange teugel voordat ik ging uitstappen.
ik stap eerst 10 minuten los , dus aan losse teugel , en daarna stap ik 5 minuten aan de teugel. Gewoon lekker diep en een beetje lang. Daarna ga ik ongeveer 10 minuten aan lange teugel draven ,en dan begin ik pas echt met trainen. Uitstappen doe ik weer eerst aan lange teugel draven , en dan stap ik uit tot mijn pony weer op adem is.
10 minuten los stappen, altijd. Uitstappen licht eraan hoe lang en hoe hard we hebben gewerkt. Als ik hem maar een kwartiertje rustig aan heb gereden, dan stap ik niet zolang uit als dat we 3 kwartier hard hebben gewerkt.
Mijn paard staat eerst 15 minuten of langer in de stapmolen. Dit ivm zijn zadel/singeldwang. Tussendoor kan ik hem voorzichtig aansingelen. Soms stappen we ook aan de hand in, om dezelfde reden. Daarna stap ik 5 minuten onder het zadel en begin ik vervolgens met losrijden. Ik rijd een paar rondjes in draf op beide handen en galopeer daarna aan, vrij snel dus. Galop vind ik de fijnste gang om een paard los te werken. Daarna gaan we stap/draf overgangen rijden en dan zijn we klaar met losrijden.
Aan het einde rijd ik enkele rondjes met halsstrekken in galop en vervolgens in draf. Daarna stappen tot hij op adem is. Vervolgens wordt hij afgespoten en daarna nog aan de hand/in de molen voor 20 minuten tot een half uur. Hij wordt altijd na het rijden afgespoten(warm) en daarna stappen we altijd nog zo lang uit, zodat zijn spieren voorzichtig af kunnen koelen.
Instappen ongeveer 5/10 minuten tot mijn pony los is en nagevelijk loopt, en lekker voorwaarts is. Dan 20/30 minuten rijden en dan 10 minuten uitstappen met lange teugel.
ivda
Geplaatst: 17-07-12 21:31
Ik probeer meestal rond de 5/10 minuten los te rijden, Om spieren op te warmen om blessures te voorkomen.
Uitstappen doe ik het liefst totdat ze niet meer zo zweet, en niet zo warm meer is.
Ik stap gerust 10 minuten los, wel met contactteugel en wat loswerken. Uitstappen vaak een kwartier of langer. Ga vaak lekker stukje de polder in, op het harde uitstappen.
raatje12
Geplaatst: 18-07-12 16:05
ik stap ongeveer 5 minuten, dan een rustig drafje van ong 1 minuut op bijde handen. dan weer stappen en de teugels opnemen en voltes beginnen te rijden. Na ongeveer 10 minuten dit alles gedaan te hebben ga ik draven en der goed voorwaarts rijden en een gallopje
oohja, en uitstappen ligt eraan hoe warm ze is en hoe hard ze gewerkt heeft.
xmarshmallow
Geplaatst: 18-07-12 16:12
Ik stap altijd zo'n 10 minuutjes in,soms wat korter maar dat hangt er vanaf. Dan ga ik rustig draven en wat buigoefeningen doen. ( Zorg dat ze rustig ontspannen is ) Met uitstappen hetzelfde. Meestal maak ik haar droog als ze nog wat bezweet is ofzo,of ik spoel haar af en dan zet ik dr nog eventjes in de stapmolen bij ons op stal.
Gorgeous
Geplaatst: 22-07-12 17:10
Ik stap meestal lekker lang los, lekker laag diep in (over de rug) en een actieve voorwaarste stap. Dit geld ook voor het uitstappen, dat doe ik ook vrij lang want de cooling-down is net zo belangrijk als de warming-up.
Iemand het verhaal in de bit gelezen van (een mannelijke dressuur ruiter wayne channon geloof ik?) Interessant die rijdt 10min los en gaat dan (een grand prix) proef in....
lisam19
Geplaatst: 23-07-12 10:41
ik werk mn pony een kwartier los en dan begin ik met echte oefeningen! als mn pony hard gewerkt heeft en warm en bezweet is stap ik net zo lang uit dan nodig is!! ff rollen en dan issie weer op tempratuur!