Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
BBreedveld schreef:Ik vind het heel fijn om te zien dat er in dit interessante topic ook met respect gediscussieerd kan worden. Ik vind het een leerzaam topic en hoop dat deze toon vastgehouden kan worden.
Ik heb ook vaak gehoord en gelezen dat absolute oprichting niet deugt. De dvd reeks van philippe Karl begint met een praktijkvoorbeeld waarbij hij dit toepast en hoewel het me in het begin bevreemde, laat de dvd wel mooi zien waarom hij het doet en welk effect het heeft. Het is ongetwijfeld een kwestie van het juiste 'gereedschap' voor de juiste 'klus'. Met een balpen of een schroevendraaier kan je iemand vermoorden, maar dit zegt eigenlijk helemaal niets over de voorwerpen zelf.
Voor mij roept dit topic ook de oude associatie met de kip en het ei op. In de dressuur rijd je bepaalde oefeningen en pas je bepaalde oefeningen toe om je paard soepel en sterk te maken, maar omdat de oefeningen die zich hier het beste voor lenen vaak soepelheid en kacht vereisten is het vaak zoeken naar de juiste 'ingang'. Afgaande op wat Kadankovitch hierboven heeft beschreven en wat ik eerder in de praktijk heb gezien kán het dus wel nuttig zijn om een beperkte mate van absolute oprichting in te zetten als middel tot een ander doel.
nombrado schreef:je zèt het paard niet in de oprichting
je rijd het paard naar de oprichting.
dat zijn 2 hele verschillende dingen.
de eerste is van voor naar achter
de andere van achter naar voor
cherie78 schreef:Hier kan ik het mee eens zijn.
Maar om bv exterieur-matig onvolkomenheden van het paard toch zoveel mogelijk ten gunste te veranderen (gymnastiseren) zullen er ook wel eens "hulpmiddelen" toegepast" moeten worden om het paard extra op de achterhand te krijgen.
nombrado schreef:cherie78 schreef:Hier kan ik het mee eens zijn.
Maar om bv exterieur-matig onvolkomenheden van het paard toch zoveel mogelijk ten gunste te veranderen (gymnastiseren) zullen er ook wel eens "hulpmiddelen" toegepast" moeten worden om het paard extra op de achterhand te krijgen.
hulpmiddelen? wat bedoel je met hulpmiddelen?
als je je paard hebt leren terugkomen op zit en bovenbeen , is dat al voldoende.
daar hoeft dan geen hand aan te pas te komen om het hoofd ergens "op een plek te krijgen"
als het paard achter goed verzameld, komt dat vanzelf.
wat betreft flexie van de achterhand?
ik neem aan dat daar lenigheid mee bedoeld wordt?
dat kan met simpele oefeningen vanachternaarvoor met wijken, appuyeren, galop al tot stand komen .
cherie78 schreef:Met "hulpmiddelen" bedoelde ik inderdaad "handinwerking" of zoals ik het zie in dit verband de halve ophouding.
Appuyeren zie ik niet als oefening, maar meer als een doel![]()
Om de leningheid van de achterhand te vergroten, naast de oefeningen die je al noemde, zou ik de travers/renvers gebruiken evenals de wending om de voorhand.
Kadankovitch schreef:En hetgeen Nombrado schrijft is overbekend.
Kadankovitch schreef:Nombrado, fijn dat U het zo positief opneemt, maar voor alle duidelijkheid mijn opmerking mag U vooral niet opvatting als een bevestiging van uw gelijk. Het was niet meer en niet minder dat de droge constatering dat U met uw bericht niets nieuws, dus eigenlijk gewoon NIETS toevoegt aan de hier gevoerde discussie. En ik zou zeker niet willen dat de indruk ontstaat dat ik mijn rijkunst visie beperkt blijft tot een dergelijk (= uw bericht van gisteren 14u22) citaat, omdat het door de ongenuanceerdheid ervan, de praktijk niet gerecht wordt.