Ligt het nu aan mij?? Wat mag nog wel van Bokkers??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Ligt het nu aan mij?? Wat mag nog wel van Bokkers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:17

Nou hier moet ik ook wel enigzins om lachen.
Want inderdaad: "wat is nou dat "grondwerk" doen?
Ik heb een paard Fries x Tinker vanaf 6 maanden, die is nu bijna 8 jaar. Zie AVATAR. Bonte Jaopie.
Daar heb ik genoeg problemen mee gehad. Is geen makkelijke kerel, zeg maar.
Maar nooit als ik er op zat.
Dan heet het: als je er op de grond niet mee overweg kan, dan repecteert hij je niet.
Dat zal dan wel.
Maar als ik opzadel en opstijg, hebben we NOOIT een echt probleem, we doen dan maar gewoomn waar we zin in hebben.
Meneer dribbelt STANDAARD ongeveer 10 minuten. Meneer doet moeilijk in de buiten-bak(getverderrie al die rondjes en voltes, bah...) Meneer wil het erf niet af. Gewoon rondje draven en dan oipeens wel he?
Ik ken meneer echter vrij goed (al 7 jaren), dus meneer kan me verder wat.
Jaren geleden, ben ik op aanraden van diverse mensen ook eens "grondwerk" met hem gaan doen.
Dat werd een ramp.
Daar was hij niet van gediend.
Ik ging door.
HIJ OOK!
En hoe, een zweep, aantikken, een stokje, niets, niets, niets hielp Dwars er doorheen, gebroken zweep!. Uiteindelijk ben ik gewoon op mijn stem gaan proberen hem "terug" te krijgen. En al het "verbodenen": met een kwartje appel, met een snoepje, ga je terug, krijg je het, zo niet, ga ik weg.
Helemaal weg.
Bekijk het maar verder.
Dit werkte: het naar me toe komen was nooit het punt, maar het UIT MIJN PERSOONLIJKE RUIMTE blijven,l dus wel.
Toch zijn we er gekomen: toen hij eenmaal wist dat er niks te winnen viel door zowat over mij heen te denderen, begon hij te begrijpen, dat hapjes alleen "te verdienen" vielen.
En soms ook gewoon niet.
Dan zadelde ik op, steeg ik op, en DAN PAS kon hij een partje appel krijgen.

NOG is hij geen makkelijke jongen "op de grond", maar dat hoeft voor mij ook niet.
Als ik er op zit zijn wij samen een 2-1tje.

Jaopie is sowieso niet zo'n makkelijk paard, maar onder het zadel heb ik er het grootste plezier mee.

Dat het OP DE GROND nog steeds nog niet zo lekker wil, daar zit ik dan niet mee.

Ik vind dat "grondwerken" of wat er onder verstaan wordt, een hele rare, veel te zware betekenis heeft gekregen.
Net alsof je niet ZONDER grondwerk met je paard kan rijden.

Ik kan het in ieder geval wel, wat zal ik het mij en Jaopie aandoen om eindeloos te gaan "grondwerken" om te laten zien wie nou naar wie luistert?
Ik heb ook drie Dobermanns (ik heb al 20 jaar ALLEEN maar dat ras), dat is net zo iets. De ene is zus, de andere zo weer.
Er zijn gewoon geen standaard-regeltjes voor.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:53

Cassidy schreef:
Een paard met geweld dwingen om iets voor je te willen doen is makkelijk. Lekker rammen, idd die bezem in zijn reet als hij die trailer niet inwil.

Wie heeft het hier over geweld? mensen met ervaring kunnen prima inschatten of een paard gebaat is met een standje (al dan niet met een bezem), of niet. Als ik mijn paarden altijd met geweld de trailer in zou rammen, dan krijg ik ze er na verloop van tijd echt niet meer in hoor. En verder ga je volledig voorbij aan de strekking en context van mijn post. Maar dat maakt niet uit....

Cassidy schreef:
Het is veel moeilijker om in dat koppie te komen en een paard zover te krijgen dat hij dingen voor je WIL doen.

Nee hoor, niks moeilijks aan. Mijn paarden willen eigenlijk altijd alles wel voor mij doen. En als dat gebaseerd zou zijn op angst en niet op vertrouwen dan zou ik er weinig mee aan kunnen. Ze beginnen echt niet te bibberen als ik de stal in kom of zo :+ Ik maak het liever gewoon niet moeilijker dan het is. En dat vinden zij ook wel fijn heb ik zo het idee.

Maar voor wie het anders aan wil pakken; doe je ding!

(stiekem vind ik het ook wel weer vermakelijk om mensen uren te zien modderen om op wedstrijd hun paard op de NH manier in de trailer te krijgen :o :Y) Vooral de kreten en termen die ze dan gebruiken. 'pas op, zo kwets je zijn gevoelens!' )

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:58

terpentijn schreef:
Dan heet het: als je er op de grond niet mee overweg kan, dan repecteert hij je niet.
Dat zal dan wel.
Maar als ik opzadel en opstijg, hebben we NOOIT een echt probleem, we doen dan maar gewoomn waar we zin in hebben.
Meneer dribbelt STANDAARD ongeveer 10 minuten. Meneer doet moeilijk in de buiten-bak(getverderrie al die rondjes en voltes, bah...) Meneer wil het erf niet af. Gewoon rondje draven en dan oipeens wel he?
Ik ken meneer echter vrij goed (al 7 jaren), dus meneer kan me verder wat.

Ik begrijp eigenlijk niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen. Je beschrijft hier naar mijn idee vrij veel problemen :? Of begrijp ik je verkeerd?

Als je helemaal tevreden bent met de manier waarop je zelf met je paarden omgaat, waarom laat je dan opmerkingen van anderen je zo raken, dat vraag ik me dan weer af? Ik denk zelf dat je dan toch niet zo zeker van je zaak bent en toch ergens in je achterhoofd twijfelt of anderen misschien een punt hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:46

jasmijn78 schreef:
(stiekem vind ik het ook wel weer vermakelijk om mensen uren te zien modderen om op wedstrijd hun paard op de NH manier in de trailer te krijgen :o :Y) Vooral de kreten en termen die ze dan gebruiken. 'pas op, zo kwets je zijn gevoelens!' )

Kom je dit dan vaak tegen ja?

Ik heb namelijk van buitenaf weliswaar het omgekeerde meegemaakt: paard dat niet de trailer in wilde, alles geprobeerd (longe, zweep, bezem, lief zijn, boos zijn, rammelen met bix, etc etc), vertikte het om de trailer op te gaan. Kwam er een NH-vrouwtje aan die het wel even zou doen. Spontaan sceptisch en lacherig geroezemoes. Ik geef toe, ik ook. Paard stond na 10 minuten op de trailer.

Ik denk dat er dus echt wel een verschil is tussen het echte NH-werk, en zij die na een boekje of DVD'tje zonder voldoende inzicht maar wat gaan aanmodderen.

Voor de rest heb ik niets met NH.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:01

Gini schreef:
Kom je dit dan vaak tegen ja?

Wel al een aantal keer ja... (Er zitten hier wel een aantal NH/wannabe-goeroes in de buurt) ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:03

Het is dus eigenlijk in real life net als hier :D

Je ziet wat je wilt zien ;)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:11

heb ook een beetje het idee dat de NH mensen juist hier zo hard schreeuwen omdat ze op stal meestal genegeerd worden, dan gaan ze lekker bashen achter hun schermpje, ik denk wel dat we vroeger te hard met de paarden omgingen maar wil je er iets mee bereiken dan zal je toch regels en grenzen aan ze moeten leren en ze niet doodknuffelen/fluisteren, wel heel lekker waar ik nu rijd heeft niemand wat met NH en western is hier niet toegestaan dus gewoon lekker dressuren, sommige mensen slaan gewoon door, per paard en per eigenaar is het verschillend en de meeste mensen doen gewoon prima hun best, paard is niet zielig, misschien moeten die schreeuwers eens eerst naar zichzelf kijken, als een paard je trapt ga je niet tegen hem staan kletsen dat ie dat niet mag doen, dan geef je hem een mep terug, dan ben je nog geen dierenbeul, wanneer je zomaar een paard gaat slaan word het wat anders, NH zien het allemaal zo zwart wit, het is gewoon irritant die tunnelvisie.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:19

Wat is de definitie van een NH-er?

Wat is de definitie van de traditional?

Mijn oom was een man zoals Jasmijn de paardenman omschreef... Kon tot op hoge leeftijd met ieder paard overweg en wandelde ook doodleuk wei of stal in bij een paard waar de meeste mensen met grote boog omheen liepen. De term NH was toen nog niet bekend, maar ik heb hem nooit zien slaan/schreeuwen/kwaadworden/paard aan zien pakken/doorpakken/materiaal erin hangen etc. Tegen niemand trouwens. Hele rustige man met heilig respekt voor de natuur. Hij was altijd rustig, mompelde geruststellende woorden tegen de paarden en deed zijn ding. Ook met jonge en lastige paarden.
En paarden voelden zich prettig bij hem.
Hij voldeed niet aan het NH plaatje wat sommigen blijkbaar hebben, nog aan het tradibeeld.

Een instructeur waarvan ik een tijd les kreeg, was exact hetzelfde. Een paard was in zijn ogen nooit vervelend. Hooguit onbegrepen.
Ook al voor het NH tijdperk
Wat was hij?

Eerlijk gezegd wordt ik een beetje kriegel van de opmerkingen-

- NH-ers zijn allemaal zo *** (vul maar in... softies, haspelaars, tutjes etc...)''
-Traditionals slaan er allemaal op.

Pffff...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:44

Miepie77 schreef:
heb ook een beetje het idee dat de NH mensen juist hier zo hard schreeuwen omdat ze op stal meestal genegeerd worden, dan gaan ze lekker bashen achter hun schermpje, ik denk wel dat we vroeger te hard met de paarden omgingen maar wil je er iets mee bereiken dan zal je toch regels en grenzen aan ze moeten leren en ze niet doodknuffelen/fluisteren, wel heel lekker waar ik nu rijd heeft niemand wat met NH en western is hier niet toegestaan dus gewoon lekker dressuren, sommige mensen slaan gewoon door, per paard en per eigenaar is het verschillend en de meeste mensen doen gewoon prima hun best, paard is niet zielig, misschien moeten die schreeuwers eens eerst naar zichzelf kijken, als een paard je trapt ga je niet tegen hem staan kletsen dat ie dat niet mag doen, dan geef je hem een mep terug, dan ben je nog geen dierenbeul, wanneer je zomaar een paard gaat slaan word het wat anders, NH zien het allemaal zo zwart wit, het is gewoon irritant die tunnelvisie.

Zo denk ik ook ongeveer, oke op het eerste na, daar ga ik mijn vingers niet aan branden.
Het is wel een dier dat al gauw 600 kg weegt. Tik kan echt geen kwaad, hoe vaak je dit doet en wanneer maakt wel uit vind ik. Ik heb mijn paard ook wel eens elleboog gegeven omdat ze zich opdrong en lichaamstaal of een boze blik niet hielp. Ik heb ook wel een paard (niet mijn eigen paard) een schup gegeven omdat die mij uit het niets trapte. Kom nou ik laat me niet zomaar trappen. Ja ik heb echt wel respect voor die dieren maar dat verwacht ik ook zondermeer terug.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:04

liljebo schreef:
Wat is de definitie van een NH-er?

Wat is de definitie van de traditional?

Mijn oom was een man zoals Jasmijn de paardenman omschreef... Kon tot op hoge leeftijd met ieder paard overweg en wandelde ook doodleuk wei of stal in bij een paard waar de meeste mensen met grote boog omheen liepen. De term NH was toen nog niet bekend, maar ik heb hem nooit zien slaan/schreeuwen/kwaadworden/paard aan zien pakken/doorpakken/materiaal erin hangen etc. Tegen niemand trouwens. Hele rustige man met heilig respekt voor de natuur. Hij was altijd rustig, mompelde geruststellende woorden tegen de paarden en deed zijn ding. Ook met jonge en lastige paarden.
En paarden voelden zich prettig bij hem.
Hij voldeed niet aan het NH plaatje wat sommigen blijkbaar hebben, nog aan het tradibeeld.

Een instructeur waarvan ik een tijd les kreeg, was exact hetzelfde. Een paard was in zijn ogen nooit vervelend. Hooguit onbegrepen.
Ook al voor het NH tijdperk
Wat was hij?

Eerlijk gezegd wordt ik een beetje kriegel van de opmerkingen-

- NH-ers zijn allemaal zo *** (vul maar in... softies, haspelaars, tutjes etc...)''
-Traditionals slaan er allemaal op.

Pffff...

Ik vind uw eerste twee vragen grappig. Hoewel ik het antwoord eigenlijk niet weet. Iemand die een paard benaderd vanuit respect en zonder geweld iets wil bereiken?(gokje) ik vind dat iedereen dat zou moeten doen. En die opmerkingen die worden veroorzaakt door het stereotype of zoals eerder gezegd de wannabe's zo jammer want ik zou best willen weten wat een NH-er is. Zelf denk ik dat het gewoon een goede ruiter is/amazone is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 06:03

Ik denk eigenlijk dat er op allebei de vragen geen antwoord bestaat, omdat het beiden om stereotypes gaat.
NH is volgens mij gewoon een verzonnen term. Het komt, denk ik, van horsemanship af, wat staat voor kennis en kunde op gebied van paarden. Daar is natural voorgeplakt omdat het tegenwoordig een populaire term is.

Officieel staat het voor Natuurlijke Omgang met paarden, maar wat is Natuurlijk? Ook daarover kun je twisten.
Om parelli als voorbeeld te nemen... het hele principe is gebaseerd op wijken voor druk en dat is zo oud als de weg naar Metuzalem. Daar is op zich helemaal niets verkeerd mee.
Net zo min als met de visie dat je je moet richten op de persoonlijkheid van het paard; dat je een paard moet leren op lichte signalen te reageren door het daartoe de kans te geven alvorens druk op te voeren etc...
Niets mis mee. Maar het is absoluut niet nieuw.
Parelli heeft dit alleen uitgewerkt in een compleet programma met als oorspronkelijk doel ook de mensen die geen natuurlijke feeling hebben veilig met paarden om te laten gaan.
Op zich ook niets is mee. Zijn cursussen gaan diep in op natuurlijk paardengedrag en het helpt veel mensen veilig te blijven en problemen op te lossen, die voorheen tot de verkoop van het paard konden leiden.
En eerlijk is eerlijk... ik heb het ook een hele tijd gevolgd en ondanks een leven lang tussen de paarden toch nog veel van opgestoken. Ik ben alleen verder gewandeld.
Ik steek echter ook veel op van andere mensen/trainers. Nog steeds. Ben nooit uitgeleerd.
Misschien ben ik gewoon een dummy, maar het kan ook zijn dat ik gewoon altijd meer wil weten.
Doet er ook niet toe.
Punt is.... Horsemanship en het hele principe van wijken voor druk is straatoud en ik denk dat het door zeer veel mensen wordt toegepast die zichzelf niet NH noemen. Maar zijn ze dat dan niet stiekem toch NH?
(parelli zelf is overigens ook niet min als een paard bovenop hem springt, hoor)
En M. Roberts? Valt volgens een bepaalde groep onder NH en volgens anderen weer niet. Denk persoonlijk dat een lijnrechte omgang met paarden eerlijker is dan zijn werkwijze, maar goed... die mening zal niet iedereen delen.
En Hemfling? Ook al door de een opgehemeld en door de ander vergruist. Hij laat prachtige filmpjes zien, maar er zijn meer mensen die dat kunnen. Heeft meer met feeling te maken dan met een tactiek En je kan hem dan wel onder NH scharen, maar dat wil ie niet.
En hoe zit dat dan met de Traditional? Allemaal wedstrijdruiters die hun paarden eropslaan met de zweep? Alleen omdat ze geen 7 games doen?

Ik weet het niet hoor... Ik word een beetje gaar van al die benamingen en hokjesgeest.

Er is niets mis met het principe van NH, maar volgens mij is het goed uitgevoerd gewoon Horsemanship en dat staat voor een eerlijke behandeling van het paard.

Dat er inmiddels goud wordt verdiend met honderd verschillende vormen van NH komt omdat de mens altijd zoekende is en de omgang met het paard niet altijd gemakkelijk.
Maar dat beeld zie je niet alleen bij NH, maar ook bij het 'gewone rijden' Kijk eens hoeveel vormen van dressuur er tegenwoordig bestaan? Rijschooltjes met fantastische namen en unieke aanpak rijzen als paddestoelen uit de grond.
En iedereen weet het het beste.

En in IEDERE discipline heb je een groep mensen die de info verkeerd vertaalt. Net zo goed als er mensen zijn die zo vaak de 7 games spelen dat het paard spontaan moet overgeven als het het baasje ziet, de join up doen totdat het paard een emotioneel wrak wordt of spiritueel verbinding zoeken met het paard en daarbij onder de voet worden gelopen, zo is er een even grote groep dressuurruiters die ervan overtuigd zijn dat nageven hetzelfde is als in de krul dwingen, van mening zijn dat je met ieder paard iedere wedstrijd moet kunnen rijden en daarbij een paard ver over eigen kunnen dwingen of denken dat je iedere misstap van het paard flink lik op stuk moet geven, zonder zich te bekommeren om de oorzaak van die misstap.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:13

Heb ook niet alles gelezen maar heb wel veel vragen voorbij zien komen over NH en grondwerk, laat ik daar nou veel mee doen! Al vertaal ik NH meer naar gewoon logisch nadenken. Maar niet iedereen denkt logisch na. (Paard neemt een loopje met me, paard is gemeen, paard wilt winnen, wilt het water niet door dus heeft een tik nodig etc. etc.)

Er zijn nu heel veel mensen met paarden. Vroeger had je paardenmensen. Je leert nu een beetje rondhobbelen op de manege, waar oha nog verkeerd lesgegeven wordt en er een 'knopje' is voor elke oefening. Gebruik je het knopje maar doet pony het niet? Dan wilt pony winnen dus moet je maar een tik met de zweep geven.
Het paard wordt een beetje behandeld als (defecte) machine. Als diezelfde mensen later gaan rijden op een paard wat zich niet als machine laat behandelen, krijgen die mensen problemen met het paard. En krijgen ze het advies: ga maar eens op de grond kijken hoeveel je kunt. Oftewel: grondwerk.
Dan sta je namelijk face to face met pakweg 700 kilo. Zie dan nog maar eens knopjes te gebruiken;)
Dan komt het dus aan op mentaal overwicht. Want je hebt op dat moment geen bit waar je aan kan trekken en je kan het paard niet ongevaarlijk een trap verkopen, want hij kan zo terugtrappen. (Zeg dus niet dat iedereen dit doet, maar even de 'extreme' voorbeelden)

Grondwerk is niets meer dan al het werk wat je op de grond doet. Dus longeren hoort inderdaad ook bij grondwerk. Rechtrichten (vanaf de grond) is ook grondwerk en als je het mij vraagt de dressuur op de grond. (Het paard z'n benen kunnen verzetten precies hoe jij het wilt) Dingen als normaal meelopen is voor mij niet zozeer grondwerk. Want dat tel ik niet onder werk, maar onder basisopvoeding.

Dus waarom nou elke keer dat advies om te gaan 'grondwerken'? Het grondwerk wordt meestal aangeraden om de verhoudingen recht te zetten. Als je er op zit en het paard wilt echt niet, kun je wel tikken geven met de zweep e.d. maar je kunt geen lichaamstaal gebruiken.
En dát is nou net het belangrijkste stukje om rangorde te bepalen.
Als een paard de volte niet mooi rond maakt, zul je zeer waarschijnlijk geen grondwerk advies krijgen, maar rijtechnische oplossingen.
Maar kom je met een rangorde probleem wat zich vooral uit bij rijden, dan wordt grondwerk aangeraden.

Vaak lopen mensen dan tegen redelijk wat problemen aan en zullen ze zich meer moeten verdiepen in het wezen paard en wat een leider nou inhoudt.

Zag in de OP ook nog een vraag over sporen en stang en trens.

Sporen zijn er voor de verfijning en niet om een paard vooruit te prikken. Om de sporen te gebruiken moet je al zover gevorderd zijn dat je je heel bewust bent van je beenhulpen en het paard dus niet onbewust prikt. Als je het mij vraagt rijden er meer mensen met sporen die dat beter niet zouden kunnen doen, dan mensen die er wel mee overweg kunnen.
Je zult mij er ook niet mee zien rijden, want daar vind ik MEZELF niet goed genoeg voor.

Stang en trens: dan denk ik, tja, knap hoor met al dat ijzer. Is dat nou nodig? Kan dat nou niet zonder? Is dát nou hoge dressuur? Ik ben veel meer onder de indruk als iemand een B-proef rijdt zonder hoofdstel dan iemand die Z rijdt met stang en trens.
Nou heb ik zelf totaal geen kaas gegeten van Z-dressuur, dus misschien is het inderdaad nodig om al die oefeningen uit te kunnen voeren. Dan denk ik: nou bedankt, ik pas.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:15

Ik mij net even vermaakt met de laatste twee post.

Sorry Liljebo ik ga toch even door met de benamingen kan het anders niet zo goed uitleggen. Al die groeperingen snap ik niet. De stereotype behandelen hun paard op totaal verschillende manieren terwijl het toch om hetzelfde soort gaat. Het doel lijkt hetzelfde maar de manier waarop zie ik nauwelijks overeenkomsten. Het doet mij haast denken aan een middelbare school met de gothics/populaire scholieren en wat dan ook. Ik vind het logisch dat de manier van opvoeding/training kan verschillen qua bit(loos), (boom)loos en weet ik niet wat er nog meer bestaat. Maar je zou denken dat 1 diersoort ongeveer dezelfde training zou krijgen. Natuurlijk is elk dier uniek en moet het wel een beetje worden aangepast, lichamelijke straffen bij de een hebben meer effect als bij de ander.

Iedereen zou goed met het paard moeten omgaan ik ken een aantal dressuurruiters die ik blind zou vetrouwen qua mening en met mijn paard. Zelfde met een aantal springruiters en jaja zelfs een 'NH-er' (nogmaals mijn excuus dat ik die benaming moest gebruiken maar ik wist het niet anders duidelijk te maken). Laatst een meisje van 11 op mijn paard laten rijden. Aan het rijden valt nog wat bij te schafen maar ze heeft duidelijk gevoel er voor. Qua rijden vetrouw ik haar nog niet alleen met mijn paard maar in de verzorging zal mijn paard niets missen. En mijn paard vind haar ook geweldig want na afloop valt er altijd wat te bikken.

Heb net even gekeken op internet wat dat '7-games' inhoudt. Paard word wel alert zo te zien. Mijn persoonlijke mening is dat het mij opzich ook een leuke bezigheid lijkt voor het paard. Weet niet in hoeverre het nuttig is dat mijn paard zo de trailer inloopt. Ik vind dat meer een kunstje persoonlijk, maargoed ben geen kenner. De rest lijkt mij simpelweg de 'gewone' opvoeding. Mijn bijrijder doet ook aan freestyle met mijn paard. Geen idee wat het oplevert, lijkt mij dat het paard wat alerter word op de ruiter. Opzich wel eens handig. Zij vinden het beide leuk om te doen en mijn paard vind het een welkome afwisseling. Mij zie je niet zo snel free stylen. Het ligt mij gewoon niet, ik ben daar veel te nuchter voor.

Sassol, ik denk ook wel dat grondwerk handig kan zijn. Maar die verhoudingen zijn naar mijn idee al in verhouding als je eerlijk met je paard bezig bent. Tenzij je je paard net nieuw hebt. En voor de ruiter kan het opzich een nieuw inzicht geven. Een beetje horizon verbreden kan nooit kwaad maar ik vind grondwerk niet het antwoord op alles. Dat gevoel bekruipt mij wel eens een beetje op bokt.

Verder ben ik het met je eens (moet het een beetje kort houden want ik moet mijn tas nog inpakken) op de stang en trens daargelaten, maargoed. Ik rijd ook nog niet met sporen, mijn benen bewegen simpelweg te veel nog. ik oefen er hard op want ik wil wel met sporen rijden. Mijn paard houd namelijk nog wel eens in tijdens een oefening en extra kuit druk helpt dan niet. Zweep vind ik het nadeel dat je binnenhand iets verandert van stand. Mijn paard is trouwens wel prima aan het been. Ik probeer nu heel veel te denken wat ik doe met mijn handen en benen en als ik sporen om zou hebben, of ik die op het moment zou gebruiken.

Oke ik wilde het kort houden, niet echt gelukt..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:11

Het is natuurlijk niet zo dat als je geen grondwerk doet je persé geen goede verhouding hebt.
Of dat alle 'normals' (ja lastig hoor zonder termen te gebruiken) niks van hun paard snappen en de verhoudingen nooit goed zitten.

Wat ik wel grappig vind is dat ik veel hoor: daar ben ik te nuchter voor. Ik ben zelf best een nuchter persoon (doe wel veel met intentie/energie, misschien toch een beetje zweverig?).
Er zijn inderdaad wel veel NH'ers die doen alsof wat zij doen magisch is en alles daarbuiten is fout of mishandeling om over het bit maar te zwijgen. Waardoor de 'normals' weer denken: ja hoor, paardje aai en gefluister, pffft stom gezweef.
Iedereen die paardje aai en fluister wilt doen met mijn paard wordt heel hard door haar uitgelachen en gaat daarbij boven op je voet staan :+ Maar iemand die erop gaat zitten en denkt: paard moet want ik zeg het, komt geen stap meer vooruit of wordt er vriendelijk afgeknikkerd :+

Ik zie ook ruiters die waarschijnlijk niet eens van de term NH gehoord hebben, die ik liever op mijn paard zie dan sommige NH'ers.
De mensen die eerlijk met hun paard omgaan zullen zeer waarschijnlijk ook niet zoveel gedragsproblemen hebben en het hele grondwerk niet nodig hebben. Want zij zijn vanaf het moment dat ze de wei in lopen al een rechtvaardige leider.

Over het trailerladen: paard loopt daar heen waar hem aangewezen wordt. Hierbij maakt het niet uit of het dus een trailer is of een open weide. Net zoals je een paard met bijv. longeren een kant op kan sturen met een bepaald tempo, kan dat dus ook de trailer in.

En er zijn inderdaad een redelijk aantal Parelliers die trucjes doen met hun paard. Die doen de oefeningen wel, maar hebben het gevoel er niet voor. Ik vind Parelli soms ook best technisch, daarom geef ik bijna altijd aanwijzingen op lichaamstaal en je eigen intentie en niet zozeer of je je vingertje nou zo of zo houdt. Of met het touw horizontaal of verticaal slingert.
Er komt natuurlijk altijd techniek bij kijken, maar gevoel zou het hoofdingrediënt moeten zijn bij eigenlijk alles wat je doet met je paard.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:18

Sorry heb niet de reacties zitten lezen geen zin in :Y)

Ik plaats al expres nooit geen rij topics.
En vaak spotten vriendinnen en ik er een beetje mee. Als we dan aan het rijden zijn en er gaat iets mis maken we stomme opmerkingen over grond werk bladiebladiebla.

Ik vind zelf VD etc erg leuk om te doen. Maar nodig...
Nou nee hoor.
sporen heb ik nooit om me pootjes want ik denl dat ik die krengen verkeerd gebruik net zoals alle andere hulp middelen niet voo rmij weg gelegt :P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:19

Haha VD vind ik nou dus echt geen bál aan. Nou is het type paard wat dat meestal erg leuk vindt ook niet mijn type paard, dus ik ben veilig :+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:23

Dat is waar. Ik ontken niet dat er aan mijn uitspraak een vooroordeel zat (hoewel mijn paard ook wel eens een dikke berenknuffel krijgt). Maar stel dat ik NH-er word dan zou ik zeker een aantal lesjes grondles nog moeten krijgen. Natuurlijk zoek je een instructeur die bij je past, maar mijn ervaring met NH-ers.. ja is toch helaas een beetje zweverig. Ik heb toch onbewust een vooroordeel gekregen, maar ik geloof wel in lichaamstaal en het hele rustig zijn enz enz. Maargoed, dat maakt mij geen NH-er.

Ah oke, dat heldert een hoop op. Alsnog zie ik het nut er niet van in, ik denk: 'ja je kunt ook gewoon meelopen.' Maar dat is weer mijn simpele manier van nadenken. Ik ga na het weekend mij nog even wat meer erin verdiepen. Ik heb opzich niets tegen trucjes, voor het paard is het een leuke bezigheid naast het rijden/grondwerk. Ja gevoel vind ik een van de lastigste dingen. Een techniek kan elke beheersen zou iedereen kunnen. Dat maakt paardrijden elke keer weer zo verassend.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:26

Danique_G schreef:
Alsnog zie ik het nut er niet van in, ik denk: 'ja je kunt ook gewoon meelopen.'

Je kán ook gewoon mee rennen als je gaat longeren, maar als je stil kan blijven staan is dat wel zo gemakkelijk :+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:28

oke oke, dat is waar :')

Is wel goed voor de conditie!
Laatst bijgewerkt door Raineri op 21-10-11 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:28

Ik weet nog steeds niet het verschil tussen een NH-er en iemand die gewoon goed is met paarden?
Ben je NH-er als je je verdiept in paardengedrag en paardentaal of gewoon iemand die graag bijleert?
Wanneer ben je nu precies NH-er?
Heeft iemand daar een exacte omschrijving van?
8-)

VD is trouwens ook grondwerk, denk ik. Net als parelli, longeren, hanteren etc etc. :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:35

liljebo schreef:
Ik weet nog steeds niet het verschil tussen een NH-er en iemand die gewoon goed is met paarden?
Ben je NH-er als je je verdiept in paardengedrag en paardentaal of gewoon iemand die graag bijleert?
8-)

VD is trouwens ook grondwerk, denk ik. Net als parelli, longeren, hanteren etc etc. :+

Daar maak je een foutje, Parelli is een omgangsmethode, geen grondwerk;) Parelli doet wel veel met grondwerk.

Tja, wanneer ben je nou een NH'er. Officieel als je een (vorm van) NH-methode volgt. Betekent niet meteen dat je goed met paarden om kan gaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:58

Sassol schreef:
liljebo schreef:
8-)

Daar maak je een foutje, Parelli is een omgangsmethode, geen grondwerk;) Parelli doet wel veel met grondwerk.

Tja, wanneer ben je nou een NH'er. Officieel als je een (vorm van) NH-methode volgt. Betekent niet meteen dat je goed met paarden om kan gaan.

Nja, ik ken parelli dus wel... ik doelde alleen even op zijn gronwerk. Ik weet dat het meer inhoud.
(maarruh... dus NH-er is niet per definitie goed met paarden?
En iemand kan heel goed in horsemanship zijn, natuurlijk gedrag herkennen, paarden goed lezen etc, maar geen NH-er zijn omdat ie geen bepaalde methode volgt?

Eigenlijk is dat raar he, Natural horsemanship is toch natuurlijke horsemanship. Dat zou toch eigenlijk moeten samenhangen met de manier van omgaan met.. en niet met de methode die iemand volgt?

Sorry... heb altijd de irritante gewoonte om de diepte in te gaan :P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:57

liljebo schreef:
Nja, ik ken parelli dus wel... ik doelde alleen even op zijn gronwerk. Ik weet dat het meer inhoud.
(maarruh... dus NH-er is niet per definitie goed met paarden?
En iemand kan heel goed in horsemanship zijn, natuurlijk gedrag herkennen, paarden goed lezen etc, maar geen NH-er zijn omdat ie geen bepaalde methode volgt?

Eigenlijk is dat raar he, Natural horsemanship is toch natuurlijke horsemanship. Dat zou toch eigenlijk moeten samenhangen met de manier van omgaan met.. en niet met de methode die iemand volgt?

Sorry... heb altijd de irritante gewoonte om de diepte in te gaan :P

Ja krom is het inderdaad wel. Maar volgens mij klopt het wel zoals ik het zei. NHer = iemand die een NH-methode aanhangt. En betekent dus niet meteen dat je goed bent met paarden, alleen dat je een methode aanhangt.

Iemand die paarden leest en begrijpt, maar hier verder geen NH-methode aan vasthangt is gewoon een paardenmens. (Maar als iemand het beter uit weet te leggen, corrigeer me)
Er zullen zeer waarschijnlijk toch veel kleine verschillen zitten tussen paardenmensen en (goeie) NH-ers, zoals bijvoorbeeld het paard de tijd geven om te verwerken (kauw/lik), waar een paardenmens misschien zegt:(kauw/lik) aah, hij snapt het, hop door naar het volgende!

Maar het blijft een beetje een vage grens ja :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:08

Ik betwijfel of er die verschillen zijn zoals je in het voorbeeld noemt.
Maar goed... NH-er is dus iemand die een NH methode aanhangt?
Wat is een NH methode? Daarover verschillen ook de meningen.
Monty Roberts bv... wordt door de een NH genoemd en door de ander juist niet.
Hemfling wil zelf niet NH-er worden genoemd.

Is NH-er dan per definitie Parelli?

En hoe zit dat dan met iemand die grondwerk doet en geen Parelli of die een mix gebruikt van Parelli, Monty, Hemfling en de buurman?

En in welk vakje pas ik dan? Ik schooi door het bos op het paard zonder bit en op boomloos zadel en zonder ijzers, heb een tradi achtergrond, Voest clinics gevolgd, tijdje Hemfling gelezen en in verdiept, zo'n 2 jaar geparelliet, doe wat lange teugel en leeg mennen, volg met veel interesse alles over klassiek dressuur (maar doe het niet omdat ik hier niet de juiste instructeur vindt), vind ook western mooi en wil heel misschien wel ooit wat trail doen en doe sinds kort ook Horseagility en neem ook deze maand al deel aan de Starters Course (en agility is dus puur grondwerk in zijn 'ergste' vorm) en oh ja... ik train dmv clicker en ik heb mijn paarden ook nog simpele VD dingen aangeleerd zoals targetten, stil staan, hoofd laag etc. En oooohhhh... toen ik een paard met voedernijd hier had staan, liep ik zonder aarzeling met bezem de wei in en gebruikte hem ook, indien nodig.

In welk vakje pas ik dan?????????? :+ :o?
Denk dat ik nergens bij hoor -O-

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:14

Jij bent een allround NH-er :+ VD/dressuur/springen/lange teugels ed heeft niks met wel of geen NH te maken.

Ik vind het ook wel heel lastig hoor. Maar denk dat de term zoals hij gebruikt wordt toch echt betekent dat je een NH-methode aanhangt. En of dat nou een mix van Parelli/Voest/Hempfling is, maakt dan niet zo uit. Als je maar een vorm van NH aanhangt. Volg je hem nog?

Maar als jij een betere definitie weet hoor ik hem graag :D (Want de mijne is ook maar een beetje vaag)