Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Cassidy schreef:Een paard met geweld dwingen om iets voor je te willen doen is makkelijk. Lekker rammen, idd die bezem in zijn reet als hij die trailer niet inwil.
Cassidy schreef:Het is veel moeilijker om in dat koppie te komen en een paard zover te krijgen dat hij dingen voor je WIL doen.
Ik maak het liever gewoon niet moeilijker dan het is. En dat vinden zij ook wel fijn heb ik zo het idee.
Vooral de kreten en termen die ze dan gebruiken. 'pas op, zo kwets je zijn gevoelens!' ) terpentijn schreef:Dan heet het: als je er op de grond niet mee overweg kan, dan repecteert hij je niet.
Dat zal dan wel.
Maar als ik opzadel en opstijg, hebben we NOOIT een echt probleem, we doen dan maar gewoomn waar we zin in hebben.
Meneer dribbelt STANDAARD ongeveer 10 minuten. Meneer doet moeilijk in de buiten-bak(getverderrie al die rondjes en voltes, bah...) Meneer wil het erf niet af. Gewoon rondje draven en dan oipeens wel he?
Ik ken meneer echter vrij goed (al 7 jaren), dus meneer kan me verder wat.
Of begrijp ik je verkeerd?jasmijn78 schreef:(stiekem vind ik het ook wel weer vermakelijk om mensen uren te zien modderen om op wedstrijd hun paard op de NH manier in de trailer te krijgen![]()
Vooral de kreten en termen die ze dan gebruiken. 'pas op, zo kwets je zijn gevoelens!' )
Miepie77 schreef:heb ook een beetje het idee dat de NH mensen juist hier zo hard schreeuwen omdat ze op stal meestal genegeerd worden, dan gaan ze lekker bashen achter hun schermpje, ik denk wel dat we vroeger te hard met de paarden omgingen maar wil je er iets mee bereiken dan zal je toch regels en grenzen aan ze moeten leren en ze niet doodknuffelen/fluisteren, wel heel lekker waar ik nu rijd heeft niemand wat met NH en western is hier niet toegestaan dus gewoon lekker dressuren, sommige mensen slaan gewoon door, per paard en per eigenaar is het verschillend en de meeste mensen doen gewoon prima hun best, paard is niet zielig, misschien moeten die schreeuwers eens eerst naar zichzelf kijken, als een paard je trapt ga je niet tegen hem staan kletsen dat ie dat niet mag doen, dan geef je hem een mep terug, dan ben je nog geen dierenbeul, wanneer je zomaar een paard gaat slaan word het wat anders, NH zien het allemaal zo zwart wit, het is gewoon irritant die tunnelvisie.
liljebo schreef:Wat is de definitie van een NH-er?
Wat is de definitie van de traditional?
Mijn oom was een man zoals Jasmijn de paardenman omschreef... Kon tot op hoge leeftijd met ieder paard overweg en wandelde ook doodleuk wei of stal in bij een paard waar de meeste mensen met grote boog omheen liepen. De term NH was toen nog niet bekend, maar ik heb hem nooit zien slaan/schreeuwen/kwaadworden/paard aan zien pakken/doorpakken/materiaal erin hangen etc. Tegen niemand trouwens. Hele rustige man met heilig respekt voor de natuur. Hij was altijd rustig, mompelde geruststellende woorden tegen de paarden en deed zijn ding. Ook met jonge en lastige paarden.
En paarden voelden zich prettig bij hem.
Hij voldeed niet aan het NH plaatje wat sommigen blijkbaar hebben, nog aan het tradibeeld.
Een instructeur waarvan ik een tijd les kreeg, was exact hetzelfde. Een paard was in zijn ogen nooit vervelend. Hooguit onbegrepen.
Ook al voor het NH tijdperk
Wat was hij?
Eerlijk gezegd wordt ik een beetje kriegel van de opmerkingen-
- NH-ers zijn allemaal zo *** (vul maar in... softies, haspelaars, tutjes etc...)''
-Traditionals slaan er allemaal op.
Pffff...
Maar iemand die erop gaat zitten en denkt: paard moet want ik zeg het, komt geen stap meer vooruit of wordt er vriendelijk afgeknikkerd

liljebo schreef:Ik weet nog steeds niet het verschil tussen een NH-er en iemand die gewoon goed is met paarden?
Ben je NH-er als je je verdiept in paardengedrag en paardentaal of gewoon iemand die graag bijleert?
Wanneer ben je nu precies NH-er?
Heeft iemand daar een exacte omschrijving van?
VD is trouwens ook grondwerk, denk ik. Net als parelli, longeren, hanteren etc etc.
Sassol schreef:liljebo schreef:Ik weet nog steeds niet het verschil tussen een NH-er en iemand die gewoon goed is met paarden?
Ben je NH-er als je je verdiept in paardengedrag en paardentaal of gewoon iemand die graag bijleert?
Wanneer ben je nu precies NH-er?
Heeft iemand daar een exacte omschrijving van?
VD is trouwens ook grondwerk, denk ik. Net als parelli, longeren, hanteren etc etc.
Daar maak je een foutje, Parelli is een omgangsmethode, geen grondwerk;) Parelli doet wel veel met grondwerk.
Tja, wanneer ben je nou een NH'er. Officieel als je een (vorm van) NH-methode volgt. Betekent niet meteen dat je goed met paarden om kan gaan.
liljebo schreef:Nja, ik ken parelli dus wel... ik doelde alleen even op zijn gronwerk. Ik weet dat het meer inhoud.
(maarruh... dus NH-er is niet per definitie goed met paarden?
En iemand kan heel goed in horsemanship zijn, natuurlijk gedrag herkennen, paarden goed lezen etc, maar geen NH-er zijn omdat ie geen bepaalde methode volgt?
Eigenlijk is dat raar he, Natural horsemanship is toch natuurlijke horsemanship. Dat zou toch eigenlijk moeten samenhangen met de manier van omgaan met.. en niet met de methode die iemand volgt?
Sorry... heb altijd de irritante gewoonte om de diepte in te gaan
VD/dressuur/springen/lange teugels ed heeft niks met wel of geen NH te maken.
(Want de mijne is ook maar een beetje vaag)