braaf met zadelmak maken, komt er nog wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: braaf met zadelmak maken, komt er nog wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:34

oke is een filmpje. Kan kijken of ik op youtube kan krijgen

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:43

mijn mening ze zijn vaak banger voor het zadel dan voor een ruiter, zadel maakt meer geluid met een ruiter erop, ik doe altijd eerst erover hangen zonder zadel lekker spelenderwijs en overal lekker kloppen op het lijf met je handen , dus ik doe zadelmak maken ook heel langzaam(en alleen voor vrienden en bekende ;) )....en ieder paard verschild en reageerd anders maar veel succes !!!!! en ja als je onzeker bent van de winter even longeren van te voren scheeld een hoop blauwe/modder plekken!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:46

Ben ik zelf ook heel erg benieuwd naar...
De mijne is zelf zadelmak gemaakt, na 4de keer mochten we al erop zitten, hebben we niet lang gedaan.
Tot nu toe doet ze alles hartstikke braaf, zelfs al 2 ritjes naar de rucphense heide en 3 rondjes bos zonder dat ze verkeersmak of ingereden is!
Hou wel in mn achterhoofd dat ze altijd nog kuren kan krijgen natuurlijk!
Maar al met al, ben ik super trots op dr hoe snel ze het oppakt!!!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:23

Mijn vorige pony heb ik ook zelf zadelmak gemaakt en ingereden, het dier heeft onder het zadel nooit gebokt bij mij, en loopt beginnerslessen op een manege mee tegenwoordig. Hij is 1 keer helemaal geflipt onderweg, waarbij hij over een sloot sprong en door de prikkeldraad rende, voor de rest heeft hij nooit iets raars gedaan.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 21:15

Aan het longeren heb ik ook al lopen denken ja.. Maar ik twijfel daar altijd aan... Ik heb altijd een dubbele gedachte bij het longeren vlak voor het rijden.
- Maakt je ze los zodat ze juist gek kunnen gaan doen
- Of doen ze gek aan de lijn en zijn ze braaf onder het zadel

Iemand gaf mij de tip om s'ochtends te longeren en s'avonds lekker te rijden, ik ga het uitproberen en onder vinden.. voorlopig was het vandaag nog 17 graden, hahah

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:54

Ik zie idd dat paarden die bij het inrijden braaf zijn na een paar maanden op eens heel anders kunnen reageren.
Dat is een fase :)

Mijn paarden hebben dat nooit gedaan trouwens.
Die zijn altijd braaf geweest.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:48

Ik heb maar 1 ingereden, en die was ook braaf. Ja, ze was wat rennerig met het opstappen, maar na een paar x was dat over. Enkel de galop was ee probleem, snapte ze niet en kwam ze omhoog, maar dat hebben we gewoon niet gedaan, en buiten (rechtdoor) ging het wel goed. Ze heeft nooit gebokt verder onder het zadel, gewoon braaf. Ondanks dat ze los altijd wel 1 bom achterlijkheid is met sprongen (was ik ook wel bang voor toen ik er voor de 1e keer opstapte, gelukkig is dat weggebleven). Ze is pas vorig jaar het bokken onder het zadel gaan uitvinden, toen was ze 7.5 half en dus al ruim onder het zadel (met 3 ingereden).

Gabbielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:46

Ik denk dat je het nooit weet, en dat een paardje nog alle kanten uit kan als hij nog maar zo kort zadelmak is. Maar er zijn er vast ook genoeg die gewoon een rustig karakter hebben, en van zichzelf meewerken.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 23:11

Gabbielover schreef:
Ik denk dat je het nooit weet, en dat een paardje nog alle kanten uit kan als hij nog maar zo kort zadelmak is. Maar er zijn er vast ook genoeg die gewoon een rustig karakter hebben, en van zichzelf meewerken.

tja ze is nu heel rustig, ze gaf vorige week een bokje weg maar dat was niks bijzonders ze schrok van een vallende jas.. die aan de kapstok hing..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 23:19

Niet het topic doorgelezen, maar: ik heb een paar jaar geleden met een penny-hoofd een welsh x fries ingereden, daar was ook niets aan, liefste sul van de wereld met een voorzichtigheid van hier tot ginder.

Zus -veel ieler en kleiner dan ik/als ik/dan mij/als mij- heeft ook een shetter ingereden, ging hetzelfde. :)
Dus denk niet dat er persé nog iets aan moet komen.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 23:22

Slofje schreef:
Niet het topic doorgelezen, maar: ik heb een paar jaar geleden met een penny-hoofd een welsh x fries ingereden, daar was ook niets aan, liefste sul van de wereld met een voorzichtigheid van hier tot ginder.

Zus -veel ieler en kleiner dan ik/als ik/dan mij/als mij- heeft ook een shetter ingereden, ging hetzelfde. :)
Dus denk niet dat er persé nog iets aan moet komen.

Dat zou mooi zijn :) Ik hoop erop want het gaat nu zo lekker, ze loopt lekker ontspannen. De galop gaat steeds beter. Tuurlijk gaat ze weleens op de loop van iets "raars" maarja dat doen oude paarden ook.

Laviina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:50

Is per paard verschillend, hoop dat de jouwe zo braaf blijft;)

Frontalera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:38

Mijn ervaring is dat ze dan met doorrijden gaan testen, maar dit is per paard verschillend natuurlijk!