Waarom ergens aan beginnen zonder les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 01:09

Ach weet je, ik doe het toch gewoon.

Ik krijg de indruk dat het zinvol is om specifieke voorbeelden op te noemen waarom een paard in professionele handen behoort die weten waar je mee bezig bent. No pun intended voor de trainer die een paard tegenkwam waar de informatie niet helemaal correct was doorgebriefd en die helaas in het ziekenhuis belandde.

Ziehier een succes story, van potjes en deksels, goede begeleiding bij de correctie en de goede match tussen paard en uiteindelijke eigenaar.

[WN-AM] dringent hulp gezocht bij rij probleem

[WN-ITP] Silver, de mooiste Paint van stal

[ITP] Hi ho Silver away........ Losgooifoto's.

[VVDD] Ice Painted Bright!

en het meest recente topic: [WN-ITP] Ice Painted Bright @ his first show!

Weten waar je mee bezig bent bij het inrijden en corrigeren is echt zo ontzettend belangrijk!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:47

Ik heb ook expres gezocht naar een paard wat iig al zadelmak was (2 weken, daarna nog 2 weken door laten rijden).
Zelf een paard inrijden echt vanaf het begin? Eum, nee... dat is echt een vak apart.

Ik heb ook wel eens een topic op bokt staan voor extra tips (mensen met eenzelfde ervaring) maar dat is altijd naast het feit dat ik ondertussen gewoon les heb.

melanie81

Re: Waarom ergens aan beginnen zonder les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:31

cassidy nu zeg jij dus dat alles maar uit handen gegeven moet worden en dat bestrijd ik toch echt. niet alles hoef je door een prof te laten doen, als je maar weet waar je me bezig bent en je hulpt inroept vanaf het punt waarvan diegene dat nodig acht. dit kan hulp zijn als les, begeleider of wegbrengen vanaf een bepaald punt dus ook het inrijden hoeft niet altijd door alleen profs gedaan te worden. dan kan je toch 1001 voorbeelden geven, maar ik heb ook 1001 voorbeelden waarvan het wel goed gaat omdat die mensen weten waar ze mee bezig zijn en weten waar hun grens ligt vanaf het punt dat ze les nemen, begeleider erbij halen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:37

Prachtig toch, ieder zijn mening. En blijf vooral zeggen dat mensen gerust zelf aan de slag kunnen, en misschien is dat bij jullie idd zo. Ik hoef alleen hier op Bokt maar even te kijken wat de gemiddelde kennis van zaken is en de problemen die langs komen, en krijg toch echt de indruk dat het niet meevalt.

Nu kan het natuurlijk best dat degenen die wel weten waar ze mee bezig zijn vaker op hun paard zitten dan achter de PC. :D Dus die ga je hier niet zien.

Maar ik zit al langer op Bokt en constateer dat er in de loop der jaren heel veel kennis verloren gegaan is. Op Bokt en daarbuiten. Kun je roepen dat het niet zo is, er zijn mensen die hier niet meer komen en er zijn mensen die ook niet meer welkom zijn.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:53

love_shyboy schreef:
Ik denk dat het aan bijde ligt hier.

Zelf heb ik mijn pony ook ingereden, en ik kreeg welleens commentaar van 'neem les, vraag hulp' etc op topics hier op bokt.
Al met al heb ik toch zelf doorgezet (mede omdat mijn pony enorm eenkennig is, en ook echt een eigen karaker heeft) en is alles nu toch 200% goed gekomen, aangezien we nu met elke training weer met sprongen vooruit gaan.

Daar tegenover ken ik ook iemand die dacht dr paardje 'wel even in te rijden', wat grandioos fout is gegaan, en die nu zit met een paard in de kreukels...

Maar juist als het paard eenkennig is, is het toch verstandig om hem ook juist aan andere ruiters op hem te laten wennen?
"Mijn paard is eenkennig dus ik kan er niemand anders op laten rijden", nee juist in een vroeg stadium gewoon doen... Zo los je het 'probleem' niet op maar schuif je het voor je uit.. :\

Cassidy helemaal mee eens...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:04

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:30

Zo ken ik er inderdaad nog een! Meisje dacht haar paard wel even zelf in te rijden, was niet consequent, had geen begeleiding en duidelijk niet genoeg inzicht om het paard in te rijden. Uiteindelijk is paard in de handel terecht gekomen omdat het een 'rotbeest' was en niks deed wat zij wilde.
In zulke gevallen vind ik het de beste manier om het paard naar een trainingsstal te brengen waar deze ingereden/doorgereden werd.

Zelf hebben we ook een pony gehad, kochten we als licht zadelmak, hebben we ook laten inrijden en heb ik zelf doorgereden MET goede hulp en iedere keer als ik ging rijden instructie erbij. Was uiteindelijk een heerlijk beestje om te rijden :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:14

maar hier komt gewoon weer naar boven dat mensen niet eerlijk naar zichzelf kijken en niet naar realiteit kunnen inschatten wat hun kunnen is.

ik blijf erbij dat het inrijden van een paard iets compleet anders is dan het rijden van een paard, en dat je daar zeer veel kennis en ervaring voor moet hebben om dit te kunnen doen.
je hoeft echt niet speciaal een paard altijd in training te zetten, maar zorg dat je altijd een kundig iemand in de buurt hebt om hulp te bieden, of doe het anders samen met een prof.