Constant omdraaien bij buitenrit (voornamelijk polder)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anket

Re: Constant omdraaien bij buitenrit (voornamelijk polder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:44

Oke, ze deed it eerst altijd zonder problemen en nu is het mis..:(

fien1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:22

Met mijn vorige pony had ik ook dat ze wel eens wou omdraaien. Dat gebeurde zelfs een keer toen er net een auto aankwam (op een smalle polderweg), nou toen schrok ik wel, haha.
Maar als ze dat deed moest ik flink drijven, dan ging het wel weer, als ze echt vervelend was stapte ik af en gaf haar een klein tikje met de zweep. (niet echt slaan dus, want ze is bang voor de zweep, sinds begin af aan al) en dan was ze helemaal genezen, haha. En op de terugweg ging ik altijd lekker crossen langs de weg, en toen ze dat wist deed ze het al helemaal braaf op de heenweg, omdat ze wist dat ze op het einde toch wel terug mocht. En als er iemand mee gaat op de fiets of lopen, loopt ze diegene altijd achterna.
(een keer kwam ik mijn broer tegen, hij was op de fiets en ik op mijn pony, en mijn pony wou hem achterna gaan.)
Nu heb ik een paard, en die doet dat gelukkig niet :), want dat lijkt me nog vervelender dan een kleine pony.

Wel heel vervelend dat je eerst supergoed met hem kon rijden en nu opeens niet meer :(

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:36

Ts! Ik heb net hetzelfde probleem!
Ik heb dan wel een merrie maar deze doet net hetzelfde als jouw paard! Ze heeft totaal geen bang maar draait zich opeens om en wandelt terug (in stap). Dat hoeft niet eens naar huis te zijn...het kan zijn dat ze gewoon een andere weg neemt en dan probeer ik haar terug te draaien op een rustige manier maar na enkele meters draait ze zich gewoon terug om! De wegjes zijn heel smal dus heel moeilijk om terug te draaien maar ze slaagt er steeds in (of beland in de sloot) en ik moet haar met veel moeite terug omdraaien. Ik vind het ook heel moeilijk want bij ons is er ook vaak een sloot die je langs moet of zeer smalle wegjes langs prikkeldraad... Zij staat er ook gewoon niet bij stil dat ze zich kan bezeren! We zijn zo al in de sloot beland... We hadden allebei niets maar het had even goed anders kunnen uitdraaien...
Een zweepje erbij nemen kan ik niet doen bij haar want ze heeft vroeger klop gehad en heeft dus ongeloofelijk veel bang van zweepjes. Dan gaat ze helemaal door het lint!
In training heeft ze dit probleem niet.
Ze is in de weide wel al verschillende keren door de draad gelopen als ze schrok van iets dus ja, ze is soms een gevaar voor zichzelf.
En soms gaan de wandelingen goed maar vaak niet! Ook met een ander paard erbij doet ze dit...

birte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:09

Herkenbaar probleem, enkel heb ik een paard dat het alleen doet als je steeds de zelfde route neemt, dus als ik gewoon elke keer ergens anders heen ga doet ze er niets opuit, ook is ze bang voor de kleur wit, en laat er nu net een wit bruggetje(was vroeger een brug maar alleen de witte muurtjes staan er nog) in de buurt zitten die ook nog op de kortste route licht naar de rijbak van de club. als ze alleen is gaat ze er echt niet overheen, ze draaid om en gallopeerd terug, maar is er een ander paard bij dan is er niets aan de hand

Anket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:14

gelukkig ben ik dus niet de enigste met deze problemen,, maar het is wel irritant!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 14:57

Vanmorgen naar stal gefietst, andere twee paardjes op de wei geklapt en met Appie 5 km naar Werkendam 'gefietst' (ik krijg hem dus niet van stal weg, zodra ik er op zit, dus ik moet er naast fietsen of lopen). Nou hij was best braaf, af en toe achterom kijken of een keer stil staan, maar 'ernaast' is ie redelijk te overtuigen. Op de terugweg de fiets thuis gelaten en terug gestapt! Braaf!

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:01

Dr staat een paard in de tuin....
jaja een paard in de tuin....
Ohoh een paard in de tuin....

_O-

Super San! +:)+

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 15:05

Je had mijn vader moeten zien kijken, toen ik om het hoekje kwam :D

Ben wel benieuwd wat er allemaal in Apacho's hoofd om ging, maar ben blij dat het is gelukt!

(EDIT; Hij was trouwens niet de eerste, Coen en Thorin waren hem nog voor hoor, in de tuin :D)

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:59

wat goed San *\o/*
en leuke foto's

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:29

Hey, mijn Tinker merrie heeft dit ook gehad....zie mijn post van een tijdje terug.
Van het ene op het andere moment ineens achteruit lopen buiten en weigeren verder te gaan, alleen richting stal :( .
Slaan helpt zeker niet, krijg je alleen maar meer verzet en het komt de band met je paard ook niet ten goede.
Wat uiteindelijk mij geholpen heeft zijn 3 dingen:
Zelfverzekerd zijn. De twijfel/angst van je afzetten dat je paard misschien wel 's achteruit zou gaan lopen. Ze lijken dat feilloos aan te voelen....
Anticiperen. Voelen wanneer het paard van plan is iets uit te halen. Bij mijn paard is dat een hele kleine aarzeling in de stap. Gelijk ingrijpen: drijven of kneep op de buitenteugel en een duidelijk stemhulp geven zoals bijv. NEE!
Helpt het niet of is de situatie op dat moment te gevaarlijk, terug gaan en gelijk werk gaan doen wat je paard minder leuk vindt. Die van mij vind dressuren nou niet bepaald het toppunt van plezier, dus als ze zo'n streek uithaalt, weet ze dat ze een hele poos dressuuroefeningen in de bak mag doen ~~}> . Het is verbazingwekkend hoe snel ze dat doorhad.... }>
Sinds ik dit toegepast heb, tot nu toe geen problemen meer gehad *\o/* .

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:35

Heb niet het hele topic door gelezen, dus weet niet of deze tip al voorbij is gekomen. Mijn paard heeft dit ook een tijdje gehad. Wilde ook omdraaien en hield het bit dan ook lekker beet. Wat mij heeft gered is om met de hackamore te gaan rijden. Toen lukte het omdraaien hem opeens niet meer. Wie weet kun je dit ook eens proberen?

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 06:57

Ik zou voorstellen het toch wat paardvriendelijker op te lossen en vooral geduld toe te passen.
Ik maak vorderingen! *\o/*

TS hoe vergaat het jou?

Ik blijf geduldig als ik ongeconcentreerd ben heb ik minder resultaat dan gewenst.
1 keer vorige week heb ik hem overvraagt na een succesvol blokje om, wel pas een start na 25 minuten wachten maar ik vergat mijn consequente correcties, ik wilde langs huis doorlopen bij terugkomst , maar hij kwam direct wederom in staking.
Wanneer ik geduldig en geconcentreerd ben duw ik steeds het gezicht van mijn paard in de richting die ik hem hebben wil, hij kijkt steeds om, maar ik geef duwtjes met mijn vingertoppen tot hij vooruit blijft kijken ondertussen streel ik zijn manenkam van voor naar achteren of pluk dode haren eruit. Ik druk zachtjes mn kuiten aan om aansporing te stimuleren, overvragen heeft geen zin hij gaat direct schudden oren in zijn nek leggen of achteruit.
Ik let er ook goed op dat hij niet in ruststand gaat staan, maar daar is hij zelf niet aan toe vermoed ik, meestal voordat hij uiteindelijk zijn verzet opgeeft heeft hij al gemest, gisteren duurde zijn verzet maar 5 minuten en draafde hij zowaar vrijwillig aan, ik heb verder niets moeilijks gevraagd, een simpel heel kort blokje om, een galopje huiswaarts, daarna het laatse stukje braaf kalm stappend en hem direct naar huis laten lopen zonder meer te vragen. Uitgebreid beloond, geen appeltjes overigens maar gewoon uitvoerig klopjes op de hals en stmulerende woordjes op enthousiaste toon.

Ik neem er ruim de tijd voor, als het weken moet duren, ook prima.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:16

Vanaf je hem verder opkrijgt hem iets laten doen wat hij leuk vind. Als hij bv graag crosst en je geraakt op een landweggetje, hem laten crossen, zo leert hij dat het ook leuk is om te gaan wandelen.