Sporen!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:51

xSaarSaar schreef:
Sporen kan je niet vergelijken met zweep vind ik :n

helemaal niet omdat tegenwoordig inderdaad iedereen maar te pas en te onpas sporen gebruikt bij luie pony's of omdat ze 'toevallig toch nog om hun laarzen zitten' of omdat het mooi staat of weet ik wel niet wat.

Veel ruiters zitten constant met hun spoor te prikken, resultaat; een op het been afgestompte pony.
Met zweep heb je dat toch echt veel minder snel!

oke, misschien niet bij combinaties die de spoor niet gebruiken waarvoor nodig is, maar over het algemeen geld dat wel.
beide zijn het hulpmiddelen om je hulpen te 'verfijnen.'

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:52

ik ben 14 & rijd ook mn pony die ik nog moet uitbrengen op wedstrijd met sporen hoor ;)

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 18:19

Haf_Kadans schreef:
jeetje ik vind het echt ergerlijk worden de aanvallende manier waarop de TS reageert en ga toch echt even temmen. Het is de bedoeling dat hier een discussie kan worden gehouden en niet zo hard mogelijk onderbouwd roepen dat je een punt wil maken. Open staan voor andere meningen en daarop reageren ;)

Wil je even uitleggen waarom jij vind dat ik op een aanvallende manier reageer?
Ik sta open voor andere meningen alleen moet men mij niet vertellen dat ik iets zeg wat ik niet zeg.

Ik ben ook echt wel bereid mijn mening aan te passen mits de tegenpartij met duidelijk onderbouwde argumenten aan komt.

Hetgeen wat er hier nu gebeurt is dat men denkt dat ik tegen het spoorgebruik ben van B en recreatieruiters.
Dit is niet het geval. Echter is het dus wel zo -en daar gaat dit topic over- dat ik het in mijn omgeving te ver vind gaan wat betreft misbruik maken van de spoor. Omdat ik dus erg veel buiten rij kom ik dus veel in aanraking met recreanten en B ruiters. Daarom valt mij dit juist op in deze groep ruiters en open ik dus dit topic over deze groep ruiters.

Ik ben zeer zeker geen moraalridder en ben dan ook echt zelf geen heilige en zal mijn paard ook heus wel eens verkeerd aanpakken.
Echter rij ik niet met een spoortje omdat mijn paard anders niet vooruit te branden is -doordat er altijd met een spoor in zijn zij is geprikt en dus slecht voor het been is- en rij ik niet met spoor omdat dit stoer is of dat het in de mode is een spoor aan je laars te hebben hangen.

Dit heeft niks te maken met een mening van een ander niet willen aannemen of daarop in willen gaan.
Dit heeft gewoon puur te maken met het feit dat een hulpmiddel verkeerd word gebruikt. Hiermee zeg ik dus niet dat iedere recreant of B ruiter met sporen slecht met de sporen omgaat. Degenen die dat echter wel doen, daar stoor ik mij vreselijk aan.

Ik ben ook niet tegen sporen of een zweep oid mits het goed gebruikt wordt zoals zoveel hulpmiddelen.

De reden dat het kan lijken dat ik boos of aanvallend reageer -wat dus niet de bedoeling is- is omdat in schrift alles anders opgevat kan worden dan werkelijk bedoeld.

_Aurora_

Re: Sporen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:22

de reden dat ik het aanvallend vind is de manier van formulering op bepaalde posts. Sommige mensen reageren hier omdat zij een andere mening hebben dan die jij hebt. Zodra zij deze verkondigen moeten ze volgens jou beter lezen of teruglezen terwijl ik mij kan voorstellen dat ze het gewoon niet met jou eens zijn. Daarnaast vind ik je formulering ook wel doen overkomen van je beginpost dat je het spoorgebruik onzinnig vindt bij B en recreatieruiters. Dus nogmaals, ik vind het prima dat je deze discussie voert, maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die jouw mening niet delen. Er zijn al erg veel topics geweest over spoorgebruik en daar zijn altijd verschillende meningen van.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 18:30

De reden waarom ik tegen sommige mensen zeg dat ze beter moeten lezen is dat hetgeen ze opperen of vragen reeds is beantwoord in het topic.
Ieders mening respecteer ik al hoef ik het er niet mee eens te zijn.

Het veel voorkomende slechte spoorgebruik bij deze groep ( elke groep natuurlijk maar deze groep kom ik het meest mee in aanraking en maak ik dus het meest van mee) vind ik vervelend.

Edit; geheel offtopic.....mennn wat een gafe haf is Kadans!!!!(
Laatst bijgewerkt door TanteSabien op 10-06-11 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikita98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:34

Ik snap een beetje je frustraties...

Ik rij zelf ook altijd met sporen, maar ga daar voorzichtig mee om.

Ik zie vaak jonge meisjes rijden die nogal wild en hard de sporen in hun paard drukken.
Daar kan ik me ook enorm aan irriteren, daar geef ik je ook gelijk in.

Maar er zijn ook genoeg mensen die wél weten hoe ze met sporen moeten rijden..

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 18:38

Nikita98 schreef:

Ik zie vaak jonge meisjes rijden die nogal wild en hard de sporen in hun paard drukken.

Klopt en ik zeg ook niet dat dat niet zo is ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:38

TanteSabien schreef:
Nikita98 schreef:

zo komt het wel over in je openingspost ;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:40

Tja zo kun je nog wel even doorgaan he?!

Paarden die teveel op stal staan
Manege paarden die teveel lopen
Jonge paarden die te vroeg worden ingereden
Te zware mensen op een pony

:z

Het is inderdaad heel vervelend, maar je doet er toch niets aan..
Ik sta op een manege en zie op een dag echt 100 dingen die ik echt
niet vind kunnen. Maar het zijn niet mijn paarden en behalve de personen
erop aan te spreken kun je er niets mee. Jammer, maar helaas.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:41

Ik vind wel dat als iemand (leeftijd maakt niet uit, alle leeftijden) wild ermee omgaat etc je geen sporen moet omdoen ,maar anders kan het wel gewoon hoor? Vind het minder erg dat iemand een keer spoor geven bij geen enkele reactie op been dan iemand die met een zweep de ''striemen'' op de hals/kont slaat.. :n
Das is pas not done..
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 10-06-11 18:49, in het totaal 3 keer bewerkt

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 18:41

_Bitje_ schreef:
TanteSabien schreef:

zo komt het wel over in je openingspost ;)

Dat had ik al begrepen ja maar das dus niet zo. Erger me vreselijk aan de mensen die verkeerd omgaan met sporen ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:42

TanteSabien schreef:
Dat had ik al begrepen ja maar das dus niet zo. Erger me vreselijk aan de mensen die verkeerd omgaan met sporen ;)

dan deel ik die mening, maar denk dat eigenlijk iedereen dat wel zou doen. ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:44

Hoe gebruik je sporen dan, in verband met verfijning van de hulpen? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 18:44

_Bitje_ schreef:
TanteSabien schreef:

dan deel ik die mening, maar denk dat eigenlijk iedereen dat wel zou doen. ;)

Maar als iedereen die mening deelt waarom gebeurd het dan toch?
Dat snap ik dan weer niet :n

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:45

Johanna59 schreef:
Hoe gebruik je sporen dan, in verband met verfijning van de hulpen? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

wie ik? :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:45

TanteSabien schreef:

tja, op de mensen die niet door hebben dat ze hun sporen verkeerd gebruiken en meer fout doen dan kwaad na dan ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:49

_Bitje_ schreef:
TanteSabien schreef:

tja, op de mensen die niet door hebben dat ze hun sporen verkeerd gebruiken en meer fout doen dan kwaad na dan ;)

Maar waarom zie ik dan toch dat ruiters die ''er alleen mee wijken'' etc ook bij uitgestrekte draf flink spoor gebruiken?

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:51

ik vind het minder fijn rijden met sporen, daarom gebruik ik ze ook bijna niet.
alleen als het even helemaal niet meer lukt :P

ik heb ze dus wel

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:52

Elin_ schreef:
Maar waarom zie ik dan toch dat ruiters die ''er alleen mee wijken'' etc ook bij uitgestrekte draf flink spoor gebruiken?

ruiters die nog niet goed hun benen kunnen stilhouden? misschien moet je dat die ruiters vragen :)

Loes000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:56

Ik snap idd wat je bedoeld,
zo vind ik het ook altijd meer als belachelijk als ik op de bixiedag ben dat er allemaal van die kleintjes sporen om hebben! dan zie je een meisje van een jaar of 6 op een leuk ponytje, en dan zit ze er met spoortjes op, drukt haar hakken niet uit, heeft haar hakken notebene tegen de buik van de pony aan zitten... dan vraag ik me af wat voor ouders je hebt?? lijkt me niet dat zo'n klein meisje zegt: "ik wil sporen".

sporen moet je VERDIENEN...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:01

_Bitje_ schreef:
Elin_ schreef:

ruiters die nog niet goed hun benen kunnen stilhouden? misschien moet je dat die ruiters vragen :)

Daar heb je gelijk in :) Nou vragen word et em niet :+ ,want ruiters voelen zich heel snel aangevallen/onzeker als je ze iets vraagt over hun hulpen etc die ze geven ..
(op wedstrijd ging meisje bijna met pony en al onderuit ,maar als je vraagt of ze hulp wilt : ''neeeeee lukt prima!'' -heb uiteindelijk wel geholpen oftewel ben er heen gelopen en pony rustig gepakt ,want meisje zag er / was doodsbang uit en pony klapte bijna tegen de grond door het vele half omhoogkomen en snel draaien etc)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:07

Ik snap het probleem ook nog niet helemaal geloof ik

ik rij ook met spoor.. en ja ben een Recreatief b ruiter.. gebruik hem vaak om um iets actiever te laten lopen.

op buitenrit heb ik hem ook om. alleen omdat ij als ik zonder spoor rij niet altijd op been luistert en met spoor wel.. als ik tikje met de zweep geef doet ie teveel...

xFleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:18

Deze beslissing ligt uiteindelijk toch wel bij de ruiter zelf.
Zolang je de sporen goed gebruikt zie ik er het probleem niet van in hoor :)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:03

Maar het gaat hier juist om onterecht spoorgebruik ;)

En dat komt helaas veel voor, niet alleen bij B/recreatieve ruiters. Maar als ik om me heen kijk naar de stallen hier in de buurt zie ik toch wel degelijk meer onjuist spoorgebruik bij B ruiters dan bij >M. Klinkt hard, en ik zeg niet dat alle ruiters die B/recreatief met spoor rijden zo zijn, dit is slechts een conclusie die ik trek door goed om me heen te kijken.

Nikita98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:06

Het maakt niet uit of je B of M ruiter bent, het gaat erom of je (de juiste) ervaring met sporen hebt. In jouw situatie hebben de M ruiters dat blijkbaar meer dan de B ruiters..

xSaarSaar schreef:
Maar het gaat hier juist om onterecht spoorgebruik ;)

En dat komt helaas veel voor, niet alleen bij B/recreatieve ruiters. Maar als ik om me heen kijk naar de stallen hier in de buurt zie ik toch wel degelijk meer onjuist spoorgebruik bij B ruiters dan bij >M. Klinkt hard, en ik zeg niet dat alle ruiters die B/recreatief met spoor rijden zo zijn, dit is slechts een conclusie die ik trek door goed om me heen te kijken.