Talent in paard/pony of in ruiter/amazone?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:10

Talent in paard/pony of in ruiter/amazone?

Beide ;)

Alleen een getalenteerde ruiter kan het talent van een paard/pony ontdekken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:01

schoentje schreef:
een ruiter met talent, is iemand die een paard kan aanvoelen, kan comminiceren met het paard. En dat dan met veel verschillende soorten paarden.
Deze ruiter kan een jong paard opleiden, een verreden paard goed rijden en een goed gereden narijden.

Dit is ook mijn definitie van een talentvolle ruiter.

Paddenpad schreef:
Zet een goede ruiter op een niet zo'n talentvol paard en sta je versteld wat er nog uit zo'n dier te halen valt en hoe hij verandert.

Elk paard zou van een goede deskundige training moeten opknappen. Dat is ook het doel: dat je voortborduurd op de natuurlijke aanleg van het paard. Maar ik vind dat vaak de invloed van de ruiter nog wel eens overschat wordt; van een paard met echt 0 aanleg kan ook een goede talentvolle ruiter weinig. Talent van een ruiter komt pas optimaal tot uiting op een talentvol paard.

Ik kan een ruiter met veel aanleg waarderen, maar wat ik nog meer kan waarderen is wanneer een ruiter een paard uitzoekt wat bij zijn ambities past. Dat onderscheid voor mij de ruiters met verstand van degene zonder. Dus niet koste wat het kost met een brakke knol proberen Z te worden 'om te bewijzen dat ie het toch wel kan'. Daar heb ik een hekel aan. Een paard moet het werk in aanleg/van nature in eerste instantie gewoon goed aan kunnen. Dat is voor mij een eerste voorwaarde voor eerlijke sport, ook voor het paard.

Voor mij hebben de betere ruiters niet alleen gevoel, maar dus ook enig verstand van hoe een goed sportpaard in elkaar zou moeten zitten. (Of op zijn minst de wil om zich daar in te verdiepen) Dat maakt voor mij het plaatje compleet.

schoentje schreef:
Natuurlijk zijn er hele goede, maar moeilijke paarden en de meeste mensen op bokt hebben de hele moeilijke.

_O- Inderdaad ja :D

schoentje schreef:
Ik heb gelukkig meestal fijn na te rijden paarden, dat is ook de bedoeling op een handelsstal.

Maar wist je dan niet dat de handelstallen altijd de boosdoeners zijn? Als iemand op bokt een moeilijk of 'getraumatiseerd' paard heeft, dan zijn die problemen altijd ontstaan bij de handelaar hoor ;)

Femke16 schreef:
De ene keer heb je een goede ruiter op een minder goed paard, die zal het niet redden tot de top sport, maar Z1 moet toch zeker lukken op een gezond paard.

Niet mee eens. Ik vind altijd dat fatsoenlijk Z1 rijden erg wordt onderschat. Niet ieder gezond paard kan Z1 lopen. Een Belg of een draver (om maar even wat te noemen) kan zo gezond als wat zijn; de kans dat zulk soort paarden Z1 fatsoenlijk lopen is nihil. Dat moet je ook niet willen als ruiter van zo'n paard. Een paard moet je in zijn waarde laten, zijn aanleg en tekortkomingen respecteren. Daarom heb ik niks op met mensen van zulk soort rassen die zich tot doel stellen Z te rijden, om te 'bewijzen' dat het met zo'n ras ook kan. Ik denk namelijk niet dat je een belg oid een plezier doet met een Z proef. Net zoals je mijn dressuurpaard geen plezier doet door hem een Z parcours voor zijn neus te zetten.

Dilan1993

Re: Talent in paard/pony of in ruiter/amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:52

Denk zelf dat het talent toch wel grotendeels in een paard of pony zit. Stel, je koopt een perfect afgericht paard, waar alle knopjes al op zitten, dan hoef je als ruiter eigenlijk alleen maar een redelijke zit te hebben en de knopjes in te drukken.

Heb zelf pas m'n eerste wedstrijdje gereden, 1e geworden, maar dat was toch echt niet te danken aan mijn rijstijl hoor :') Ik rij helemaal niet zo netjes, maar heb gewoon een superbraaf paard wat voor de volle 100% z'n best doet voor de ruiter. Maakt niet uit wie erop zit.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:26

jasmijn78 schreef:
schoentje schreef:
Natuurlijk zijn er hele goede, maar moeilijke paarden en de meeste mensen op bokt hebben de hele moeilijke.

_O- Inderdaad ja :D

schoentje schreef:
Ik heb gelukkig meestal fijn na te rijden paarden, dat is ook de bedoeling op een handelsstal.

Maar wist je dan niet dat de handelstallen altijd de boosdoeners zijn? Als iemand op bokt een moeilijk of 'getraumatiseerd' paard heeft, dan zijn die problemen altijd ontstaan bij de handelaar hoor ;)

Oh ja, was ik ff vergeten ;)
Nou zijn er idd slechte handelstallen bij, maar de meeste proberen juist hun paarden zo commercieel mogelijk op te leiden. en commercieel houd in: simpel door iedereen na te rijden, want amateurs zijn de grootste afzetmarkt. zowel binnen als buiten Nederland. Als handelsstal heb je er niks aan om een paard moeilijk te maken, je klanten komen dan namelijk niet meer terug.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:32

Slechte bedrijven heb je overal. Maar een echt goede handelsstal, die ook een naam heeft hoog te houden, zal echt niet zomaar slechte paarden verkopen. Als ze eenmaal een slechte naam hebben, komen ze er moeilijk vanaf. En neem aan dat ze dat niet willen.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:58

jasmijn78 schreef:
Femke16 schreef:
De ene keer heb je een goede ruiter op een minder goed paard, die zal het niet redden tot de top sport, maar Z1 moet toch zeker lukken op een gezond paard.

Niet mee eens. Ik vind altijd dat fatsoenlijk Z1 rijden erg wordt onderschat. Niet ieder gezond paard kan Z1 lopen. Een Belg of een draver (om maar even wat te noemen) kan zo gezond als wat zijn; de kans dat zulk soort paarden Z1 fatsoenlijk lopen is nihil. Dat moet je ook niet willen als ruiter van zo'n paard. Een paard moet je in zijn waarde laten, zijn aanleg en tekortkomingen respecteren. Daarom heb ik niks op met mensen van zulk soort rassen die zich tot doel stellen Z te rijden, om te 'bewijzen' dat het met zo'n ras ook kan. Ik denk namelijk niet dat je een belg oid een plezier doet met een Z proef. Net zoals je mijn dressuurpaard geen plezier doet door hem een Z parcours voor zijn neus te zetten.

Daar heb je gelijk in. Ik heb het verkeerd verwoord. De rassen die jij noemt zijn echt verre van dressuur paarden.
Echter was dit stukje tekst niet mijn standpunt, maar meer bedoelt mijn standpunt te illustreren.. Mijn standpunt is dat de combinatie paard en ruiter het belangrijkst is. Een totaal getalenteerde combinatie komt gewoon veel verder dat wanneer alleen het paard getalenteerd is, of alleen de ruiter.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:29

ik denk als jij zeer gemotiveerd ben en je gelooft in je paard/pony dat je heel ver kan komen
in de dressuur. Dus ik denk dat je beiden even veel talent hebt. Als je maar in je paard/pony gelooft.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:53

Josien62 schreef:
ik denk als jij zeer gemotiveerd ben en je gelooft in je paard/pony dat je heel ver kan komen
in de dressuur. Dus ik denk dat je beiden even veel talent hebt. Als je maar in je paard/pony gelooft

Het geloof en de motivatie in jezelf en je paard moet wel realistisch en ergens op gebaseerd zijn. Met ergens heel hard in geloven en heel hard je best doen alleen kom je er gewoon niet. Veel ruiters hebben gewoon een blinde vlek voor de (on)mogelijkheden van hun paard. Er zijn hier op bokt legio bokkers te vinden die (hogere) dressuurambities hebben met een ongeschikt paard.

ZieJeWel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:44

Beide moeten talent hebben om het ver te kunnen schoppen.. Je kan wel een super ruiter op een slecht paard zetten, maar als het paard het niet in zich heeft, of er gewoon niet naar gebouwd is zal je er nooit de top mee halen.. En andersom, een super goed paard kan je denk ik wel makkelijker verder mee komen.,. Maar de ruiter moet de techniek er ook uit kunnen halen..

Mijn mening is dat je met paardrijden echt een team moet vormen met je paard, je moet elkaar aanvoelen en weten wat je van elkaar kan '''verwachten''. Dus ruiter en paard hebebn beide talent nodig om ver te kunnen komen!

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:50

Nee. Zowel de ruiter als het paard moet talent hebben en zij hebben ieder hun eigen rol die onmisbaar is. Een geweldig paard krijgt een slechte ruiter niet super aan het rijden en een goede ruiter een slecht paard niet geweldig aan het lopen.

Ik denk wel als je het geld heb, en een goed paard en dus goede training enz. Dat je ver komt. Maar een ruiter zonder talent zal nooit een anky worden

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:55

Bizzybijtje schreef:
Maar een 'mindergetalenteerd' paard heeft minder talent wegens zijn bouw. Dan kun je nog zo'n goede ruiter zijn, wat er niet in zit kun je er ook niet uit halen.

Niet mee eens. Zelfs paarden met een absoluut niet fijne bouw kunnen alles wat een goed gebouwd paard ook kan. Het is puur een kwestie van netjes opleiden en de tijd nemen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:08

Mindfields schreef:
Zelfs paarden met een absoluut niet fijne bouw kunnen alles wat een goed gebouwd paard ook kan. Het is puur een kwestie van netjes opleiden en de tijd nemen.

Met de beste opleiding en alle tijd van de wereld van de wereld kun je van een belg of een draver nog geen goed dressuurpaard maken om maar even wat te noemen. Zulk soort ongeschikte dressuurpaarden zullen bij lange na niet kunnen wat goed getalenteerd dressuurpaard kan. Hooguit iets wat in de verte er op zou moeten lijken.

Je kunt van bijna alle paarden wel een fijn/gehoorzaam recreatie/gebruikspaard maken.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:09

Ok, een belg, inderdaad, ik had het over KWPN-ers en aanverwanten :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:37

Mindfields schreef:
Ok, een belg, inderdaad, ik had het over KWPN-ers en aanverwanten

Oh, oke :D Maar ook daar heb je wel eens exemplaren tussen waarmee je het gewoon niet moet willen... Die doe je er gewoon geen plezier mee. Maar de meeste gezonde warmbloed/rijpaarden met een enigzins functioneel exterieur zouden theoretisch gezien Z1 wel moeten kunnen halen.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:12

eenitraM schreef:
Niet mee eens.

Zonder ruiter komt het talent er niet uit. Een ruiter heeft talent nodig om het talent van het paard naar voren te laten komen.

Dit zegt precies wat ik ook vind :j

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:22

Het is de combinatie wat het talent maakt.
Zelf een talentvolle ruiter kan niet alles uit een talentvol paard halen als er geen klik is.
En als je kijkt naar een gemiddeld paard dan kan een talentvolle ruiter hier meer uit halen dan de gemiddelde ruiter.
Maar ook andersom een talentvol paard waar alle knopjes op zitten zijn zo subtiel afgericht dat het voor een gemiddelde ruiter moeilijk wordt de juiste dosering van hulpen te geven en hierdoor ontstaat foute communicatie en krijgt de ruiter niet er uit wat erin zit.
Dit is wel te leren maar ook niet voor iedereen sommige ruiters hebben niet dat gevoel.
Ik ken iemand die kocht een paard afgericht op prix-saint george niveau maar de eigenaresse kreeg het paard nog geen eens in galop hij ging appyeren,en allerlei mogelijke dingen behalve in galop aan springen.
Ze heeft hem uit eindelijk verkocht omdat hij voor haar te ver was afgericht, en zij dacht als het paard het goed kan dan lukt het mij ook.
Dus de combinatie maakt het talent.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:31

Ik heb goede paarden met mindere ruiters gezien die daardoor juist wel weer goede ruiters werden. Ik heb goede ruiters gezien die met mindere paarden toch ver schopte en daar zit door zetten in. Veel belangrijker dan talent. Talent vind ik een overschat begrip als het niet op genen is gebaseerd en dat is vaker bij ruiters het geval als bij paarden. Een goede ruiter met een goed paard zonder klik komt misschien in de subtop maar niet op top niveau. Ik geloof echt wel in de wissel werking. Ik zal zelf nooit de top halen waarom niet 1 omdat ik dit zeg. 2 omdat mijn doel dat ook niet is. Betekend nog niet dat ik slechte paarden rijd of dat ik een slechte ruiter ben. Wat ik wel wil zeggen ik heb heel wat talentvolle ruiters gezien die het niet werden. Niet omdat ze slechte paarden reden in tegendeel, maar hun prioriteiten lagen bij het paard en niet in de sport. Dit moet je ook niet als een definitie zien, want het 1 sluit het ander ook echt niet uit, maar feit was wel dat zij de sport niet als hoofddoel zagen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:03

Deels eens.
Een paard of pony is in mijn ogen zeker een goede leermeester waar iedereen wat van kan leren.
Maar ook ben ik van mening dat je zeker moet zijn van wat je doet en in principe zou je op ieder paard weg moeten kunnen rijden. Zelf vind ik het leuk om vaak bij anderen te kijken die rijden of lessen, hier leer ik ook enorm veel van. Toch als ik kijk naar iemand die met paard A de sterren van de hemel rijd en bij paard B er niets van bakt. Als een ander paard B op een heel andere manier rijd en dit er rijtechnisch veel beter uiziet . Dan zie ik dit toch als een slechte rijkunst van de ruiter.
Ik ben dan ook van mening dat beide belangrijk is talent in paard/ pony en talent in ruiter.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:20

Het moet denk van bijde kanten komen.
Het paard moet werkwillig zijn en het in zich hebben.
De ruiter moet een pony wel kunnen begelijden.

kellymeup84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:52

Talent is een samenspel tussen een goede ruiter en een goed paard.

Marit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:57

Niet helemaal mee eens! Ik zie zo veel ruiters op hele goede pony's rijden die hoe hoger ze komen hoe slechter ze gaan! Maar ook heel veel mensen die op mindere pony's veel verder komen!
Maar zonder een goede pony/paard zal je nooit echt de top bereiken!

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:00

Niet mee eens.
Het heeft er misschien deels mee te maken.. Maar de ruiter moet de kwaliteiten van het paard/de pony wel tot uiting kunnen brengen..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:39

Ik ben het met je eens dat in sommige gevallen het steeds minder met een combinatie gaat, hoe hoger ze komen. Dit heeft niets te maken met talent maar met iets te fanatieke ouders/ruiters die niet de rust nemen om een dier in de basis goed op te laten leiden door zoon of dochter, want stel je voor dat je de Z niet haalt voor je er te groot voor bent. Als ik zie hoeveel pony's er strak in de houding getraind worden met de slof eraan en dus de neus tussen de knieen door jonge kinderen dan gaan mijn haren overeind staan.
Natuurlijk zijn de resultaten ernaar in de B en L want het dier loopt keurig op de loodlijn. Hoge punten en snel doorstromen of klasse uitrijden en prijzen scoren. Heeft niets met goed paardrijden te maken.
Echter dan komen de M en Z, de achterhand moet eronder en dat is in dat belangrijke basistraject maar even niet voldoende meegenomen. Vind je het vreemd dat dan de resultaten tegenvallen als men hogerop komt.

Marit__ schreef:
Niet helemaal mee eens! Ik zie zo veel ruiters op hele goede pony's rijden die hoe hoger ze komen hoe slechter ze gaan! Maar ook heel veel mensen die op mindere pony's veel verder komen!
Maar zonder een goede pony/paard zal je nooit echt de top bereiken!

holiday94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:33

om hoog inde sport te komen moeten zowel ruiter als paard talent hebben

Sanne009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:08

Ik denk dat het talent grotendeels in het paard moet zitten, maar ook wel degelijk in de ruiter. Er moet dan wel enigszins een klik zitten, anders kom je nog niet heel ver.