Beide

Alleen een getalenteerde ruiter kan het talent van een paard/pony ontdekken.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
schoentje schreef:een ruiter met talent, is iemand die een paard kan aanvoelen, kan comminiceren met het paard. En dat dan met veel verschillende soorten paarden.
Deze ruiter kan een jong paard opleiden, een verreden paard goed rijden en een goed gereden narijden.
Paddenpad schreef:Zet een goede ruiter op een niet zo'n talentvol paard en sta je versteld wat er nog uit zo'n dier te halen valt en hoe hij verandert.
schoentje schreef:Natuurlijk zijn er hele goede, maar moeilijke paarden en de meeste mensen op bokt hebben de hele moeilijke.
Inderdaad ja
schoentje schreef:Ik heb gelukkig meestal fijn na te rijden paarden, dat is ook de bedoeling op een handelsstal.
Femke16 schreef:De ene keer heb je een goede ruiter op een minder goed paard, die zal het niet redden tot de top sport, maar Z1 moet toch zeker lukken op een gezond paard.
Ik rij helemaal niet zo netjes, maar heb gewoon een superbraaf paard wat voor de volle 100% z'n best doet voor de ruiter. Maakt niet uit wie erop zit. jasmijn78 schreef:schoentje schreef:Natuurlijk zijn er hele goede, maar moeilijke paarden en de meeste mensen op bokt hebben de hele moeilijke.
Inderdaad ja
schoentje schreef:Ik heb gelukkig meestal fijn na te rijden paarden, dat is ook de bedoeling op een handelsstal.
Maar wist je dan niet dat de handelstallen altijd de boosdoeners zijn? Als iemand op bokt een moeilijk of 'getraumatiseerd' paard heeft, dan zijn die problemen altijd ontstaan bij de handelaar hoor![]()

jasmijn78 schreef:Femke16 schreef:
De ene keer heb je een goede ruiter op een minder goed paard, die zal het niet redden tot de top sport, maar Z1 moet toch zeker lukken op een gezond paard.
Niet mee eens. Ik vind altijd dat fatsoenlijk Z1 rijden erg wordt onderschat. Niet ieder gezond paard kan Z1 lopen. Een Belg of een draver (om maar even wat te noemen) kan zo gezond als wat zijn; de kans dat zulk soort paarden Z1 fatsoenlijk lopen is nihil. Dat moet je ook niet willen als ruiter van zo'n paard. Een paard moet je in zijn waarde laten, zijn aanleg en tekortkomingen respecteren. Daarom heb ik niks op met mensen van zulk soort rassen die zich tot doel stellen Z te rijden, om te 'bewijzen' dat het met zo'n ras ook kan. Ik denk namelijk niet dat je een belg oid een plezier doet met een Z proef. Net zoals je mijn dressuurpaard geen plezier doet door hem een Z parcours voor zijn neus te zetten.
Josien62 schreef:ik denk als jij zeer gemotiveerd ben en je gelooft in je paard/pony dat je heel ver kan komen
in de dressuur. Dus ik denk dat je beiden even veel talent hebt. Als je maar in je paard/pony gelooft

Bizzybijtje schreef:Maar een 'mindergetalenteerd' paard heeft minder talent wegens zijn bouw. Dan kun je nog zo'n goede ruiter zijn, wat er niet in zit kun je er ook niet uit halen.
Mindfields schreef:Zelfs paarden met een absoluut niet fijne bouw kunnen alles wat een goed gebouwd paard ook kan. Het is puur een kwestie van netjes opleiden en de tijd nemen.
Mindfields schreef:Ok, een belg, inderdaad, ik had het over KWPN-ers en aanverwanten
Maar ook daar heb je wel eens exemplaren tussen waarmee je het gewoon niet moet willen... Die doe je er gewoon geen plezier mee. Maar de meeste gezonde warmbloed/rijpaarden met een enigzins functioneel exterieur zouden theoretisch gezien Z1 wel moeten kunnen halen. 

Marit__ schreef:Niet helemaal mee eens! Ik zie zo veel ruiters op hele goede pony's rijden die hoe hoger ze komen hoe slechter ze gaan! Maar ook heel veel mensen die op mindere pony's veel verder komen!
Maar zonder een goede pony/paard zal je nooit echt de top bereiken!