Hulpteugel bij steigeren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:15

Wow, waarom lachen die mensen heeltijd op het tweede filmpje?

saskiakefie

Re: Hulpteugel bij steigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:17

Omdat dat paard in zijn benen probeert te bijten en dat vinden ze grappig

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:26

saskiakefie schreef:
Omdat dat paard in zijn benen probeert te bijten en dat vinden ze grappig

Er zijn paarden je vastpakken en je eraf trekken.
Ja heel grappig.... }:0

Maar goed, het is geen Gert van der Hof topic he?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:31

Mag ik vragen wat je allemal gedaan hebt om vast te stellen dat het niets lichamelijks is bij je pony en hoe je te weten bent gekomen dat je tuig goed ligt?
Heb je het inmiddels al met slof geprobeerd?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:56

Het is ook bekend dat als paarden met overdonderen worden beleerd, deze een hele grote kans hebben op een terugval na enkele keren rijden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:59

saskiakefie schreef:
Gert van den hof=paarden breken

Niets doen en pony knuffelen = rug breken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:01

Gini schreef:
saskiakefie schreef:
Gert van den hof=paarden breken

Niets doen en pony knuffelen = rug breken

Tja en een tussenweg is er blijkbaar niet??!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:03

Brainless schreef:
Tja en een tussenweg is er blijkbaar niet??!!

Jawel, er zelf met de longeerzweep achteraan gaan en hem vooruit houden. Maar dat wil TS ook niet. Zij wil slof.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:48

Vanky schreef:
Ja. maar als je het leert kunnen ze het later ook tegen je gaan zetten.

Je pony gebruikt het nu al tegen je.

Even een voorbeeldje, bij andere dieren, zoals bijv. honden, met gedragsproblemen wordt ook gezegd, eerst leer je hem het zelf aan en dan mag hij het alleen nog doen op commando.
Dus, je leert je pony nu steigeren aan, met een duidelijk commando en hulp van een goede! VD instructeur, onder het zadel en op de grond en dan mag die alleen nog steigeren als jij het wilt.

Zeker nu, nu je pony het al in een heftige vorm tegen je gebruikt, zou ik dit doen, of naar een professionele trainer ofzo.

Doet je pony het eigenlijk ook bij andere mensen of alleen bij jou?

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:15

geen slof eraan maar paard wegbrengen en laten oplossen door een professional. Een paard dat achterover valt kan echt hele linke situaties opleveren. Denk aan het breken van je rug of bekken, lijkt me niks voor een 13 jarig meisje.....

Slofteugels zijn in mijn ogen ook alleen voor de professional en ook zeker niet als touwtrek-experiment voor een 13 jarige....

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:21

Ik lees dat je je benen er aanlegd op het moment dat ze stil gaat staan, als het goed is voel je aankomen dat ze stil gaat staan lijkt me, wat gebeurd er als je gewoon constante druk aanhoud? dus constant contact met je benen houden, en geen vrijspel geven. Want volgens mij reageerd ze daarop( ik ga stil staan en jij legd benen ertegenaan, dus ik moet omhoog want dat doe ik altijd) volgens mij wordt ze iedere keer bevestigd in wat ze wil). Dus ik zou vanaf het moment dat ik erop stap constant die benen eraan houden, kost wel inspanning, maar ze wordt in ieder geval afgeleid van het stilstaan.vooral voorwaarts blijven gaan.. wel een vervelend probleem voor je.. ik kan niet zeggen dat ik hetzelfde mee maak, maar als ik het zou hebben, dan zou ik het op deze manier proberen, en idd omtrekken als ze de lucht in gaat, ik weet dat je vaak te laat bent om zo'n moment, maar proberen 1 stap voor te zijn.. wel erg dat ze dan ook nog omvalt..succes in ieder geval,en anders kun je het nog altijd aan de hand gaan proberen, dan val je in ieder geval niet van haar af als ze omhoog komt..en je kunt meteen reageren..

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:46

Ik zou ook zeggen hulp zoeken. Waarschijnlijk kan je het zelf niet oplossen, omdat je hem niet aan durft te pakken. Sowieso al niet laten wachten, juist dan heeft ie kans om omhoog te komen. Direct naar voren schoppen zodra hij stil wil gaan staan!

Volgens mij is een tijdje geleden ook al zo'n ITP topic geweest met een meisje die voor gek werd verklaard omdat ze haar paard naar Gert van den Hof had weg gebracht. Haar paard was onhandelbaar en daarna prima te rijden.. Het is maar een simpel voorbeeld.. Het is niet voor alle paarden nodig, maar sommigen zijn te dominant om zelf aan te durven pakken..

Edit: [RIJ-ITP] Challenge (Asca Z) nu een maand zadelmak

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:49

Dat je eenpaardvoorwaarts moet houden als het wil steigeren klopt. Echter zijn er (veel) paarden die niet voorwaarts willen omdat ze pijn in hun lijf hebben. Ze geven dat al aan door het willen stoppen, en als je ze dan voorwaarts dwingt, zeg je dan eigenlijk vanuit het paard gezien letterlijk tegen je paard: "Het kan me niet schelen dat je pijn hebt, ik wil alsnog dat je voorwaarts gaat."

Als je zelf rugpijn hebt ga je ook niet rennen, laat staan dat je een rugzak op doet en daarmee gaat rennen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:50

Dat ben ik helemaal met je eens.. Maar goed, TS geeft zelf aan dat er geen medische problemen zijn..

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:52

Brainless schreef:
Het is ook bekend dat als paarden met overdonderen worden beleerd, deze een hele grote kans hebben op een terugval na enkele keren rijden.

Heel vaak gezien en gehoord, en de enkele keren dat ik zelf lelijk gevallen ben waren dat paarden die door GvdH zadelmak gemaakt waren. Edit: die paarden krijgen geen basis van vertrouwen mee, en geen voorbereiding voor de rugspieren en krijgen dus na een paar weken last van de spieren en hebben dan geen vertrouwen in zowel hun eigen lijf als de ruiter en dan gaat het mis. *einde edit* Bij probleemgevallen die al jaren zadelmak zijn maar na medisch onderzoek gebleken is dat het puur staken is om het staken, daar vindt ik Gert super voor. Gert KAN NIET VALLEN :D Maar voor het zadelmak maken van een onwetende driejarige, nee. Heb daardus al heel veel voorbeelden van gezien en zelf dus ook meegemaakt.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 29-04-11 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:52

Naath86 schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens.. Maar goed, TS geeft zelf aan dat er geen medische problemen zijn..

Ja, door een kennis van een vriend vande neef van de oom van een vage bekende geconstateerd.

Is het paard op de foto gezet, is er een scintigrafie gemaakt, is er een osteopaat bij geweest?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:53

Rena100 schreef:
__Astrid schreef:
Slofteugel zou ik zelf niet doen, als jij de neiging hebt om je handen iets te lossen of naar voor te zetten, komt de slof losser en kan ze alsnog omhoog ;) (spreek uit ervaring)
Wat ik wel eens gebruikt heb is een tie down, western hulpteugel die wel eens bij barrel racing paarden gebruikt wordt, om hun hoofd laag te houden. Is in feite niks anders dan stijve neusriem/band waaraan touw hangt dat je aan je singel vastmaakt... Werkt wel vrij scherp in bij druk (als ze dus omhoog wil komen) waardoor ze het zouden moeten afleren.
Afbeelding

Dit lijkt me echt heel erg gevaarlijk bij de pony van TS. Als ze dan wel probeert te steigeren, dan valt ze geheid! Ik zou er toch voor kiezen om je pony naar iemand te brengen die 'm gewoon flink aanpakt! Dan gaat 't maar even op een grove manier. Blijkbaar werkt de zachte manier niet dus je zal wel meoten.

Met Rena eens : Een tiedown is levens-gevaarlijk bij paarden die stijgeren

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 19:14

Tamadine schreef:

Nee, we hebben nu een Thiedeman gekocht. Daar gaan we het eerst mee proberen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:15

Zou je je paard niet eerst eens helemaal door de medische molen halen?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:22

Zou ik ook nog antwoord mogen op de rest van mijn vragen?!

Vanky schreef:
Tamadine schreef:

Nee, we hebben nu een Thiedeman gekocht. Daar gaan we het eerst mee proberen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:23

ik snap werkelijk niet hoe mensen zo koppig kunnen zijn. Thiedeman is zo mogelijk nog enger als een slof, omdat je dan alles los moet gooien als je de voorkant wilt lossen...

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 19:29

Tamadine schreef:

Ze is 2 maanden terug (ongeveer) nog naar de osteopaat geweest, alle plekjes die er zaten heeft ze toen recht gezet.
Om het terug komen tegen te gaan controleren ze ook altijd hoe het zadel ligt, lagen beide goed.
Ze gaat trouwens volgende week naar een goede tandarts.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:42

Vanky schreef:
Tamadine schreef:

Ze is 2 maanden terug (ongeveer) nog naar de osteopaat geweest, alle plekjes die er zaten heeft ze toen recht gezet.
Om het terug komen tegen te gaan controleren ze ook altijd hoe het zadel ligt, lagen beide goed.
Ze gaat trouwens volgende week naar een goede tandarts.

Misschien was dit handig, voordat je allemaal maatregelen gaat nemen? Misschien heeft ze wel heel erg last in dr mond.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 19:53

briitje schreef:
Misschien was dit handig, voordat je allemaal maatregelen gaat nemen? Misschien heeft ze wel heel erg last in dr mond.

Ze steigerd al langere tijd. ook nadat ze de vorige keer naar de tantarts was geweest breef ze doorgaan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:59

Maar is ze er tussendoor ooit mee gestopt? Bouwt ze af?

Klink toch als een paard dat pijn oplost met steigeren en dan liever niet meer stopt.