peacehorses schreef:ik twijfel of paarden echt steigeren om zomaar te klieren. Bij hengsten of ruinen zullen die misschien eens tegen je op steigeren, stoer doen. Maar volgens mij is het paard waar de ts op rijdt, een merrie, en die zullen van nature al minder snel steigeren. Dan moet je toch echt naar de oorzaak gaan zoeken, voordat je met zware middelen komt. Gebeurt het steigeren nog op een specifiek moment, bijvoorbeeld bij het aandraven of aangalopperen, of als je been wisselt oid?
En dit vind ik dus weer onzin. Merries zijn zeer snel op hun teentjes getrapt, en als je dan een slimme treft zoals die van mij, dan weet die echt wel dat steigeren juist de effectiefste manier is om onder werk uit te komen. Bokken kan ik makkelijk doorheen rijden, gek doen kan ik negeren, maar probeer maar eens vanuit een steiger meteen door te draven/galoperen op de juiste manier..
Maar zoals jij het noemt, begrijpt jou paardje je gewoon niet, mocht het toch voorkomen, met je been blijven drijven en rustig weer verder gaan als ze gekalmeerd is, dan JUIST NIET blijven slaan. Die sla je nog eens zo ver over het randje heen dat ze met jou achterover klapt. En als ze iets niet wil, probeer dan niet haar meteen op haar donder te geven, je moet slim worden in het rustig toerijden naar oefeningen, zodat de overgang makkelijk is en ze dus niet door heeft dat ze het niet wilde doen.
Ik heb met mijn merrie ook een periode gehad waarin ze veel steigerde tegen het werk, wanneer haar iets niet beviel en ik gaf daar been bij ging ze door mijn been en zweep heen stil staan, en achteruit of steigeren. Het enige dat helpt is gedult houden en zelf rustig blijven, paard naar voren proberen te krijgen (Wat bij mij luchtsprongen opleverde omdat ik het aan voelde komen)
Klap op het hoofd geven helpt in zo'n situatie écht niet, die zijn niet gestoord hoor..
Mijn merrie is volledig door de molen gehaald, er kon absoluut niets gevonden worden, zag er ook nog eens perfect uit, iedereen stond voor een raadsel. Het enige dat iedereen mij kon vertellen dat ze gewoon echt enorm slim is, maar ze nergens last van had.
nou ik reageer er niet op en spoor een keer extra aan en rij gewoon door. Alles gaat weer over als je er een beetje laconiek onder blijft.