Paard met tong uit mond officiele wedstrijd, uitbellen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:27

Gini schreef:
Gelukkig dat ik dat plaatje niet het leven heb ingeroepen. ;)
Dus hier is er niet meteen een probleem waarom dit paard dit doet? Goed, dan wil ik dat ook aannemen, jammer dat je niet achter de schermen kan kijken.

Misschien maar eens kijken achter de schermen of in de keuken van een prof. topstal,
ik weet zeker dat je overtuigt ben van het welzijn van het dier ;-)
Misschien ook een idee voor Arabesk om een tijd mee te lopen op zo'n stal,
want nu speculeert ze er maar op los en weet niet hoe het irl aan toe gaat!
Typisch gevalletje de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt en maar blijven schreeuwen vanachter de pc...

Ik heb wel mogen snuffelen, kijken en werken op diverse stallen en ik kan ook volmondig ja zeggen!
Topsportpaarden worden vaak oud en draaien op hoge leeftijd nog op hoog niveau mee!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 06-01-11 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:27

M_D_H schreef:
wat denk je dat er achter de schermen gebeurt dan?

Wanneer het probleem hen is opgevallen, wat ze er dan tegen elkaar over gezegd hebben, wat de conclusie etc etc.
Zoals gezegd, nu kan je alleen maar aannames maken over de momenten in de ring. Nina kan geen weerwoord bieden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:29

listiglistje schreef:
Misschien maar eens kijken achter de schermen of in de keuken van een prof. topstal,
ik weet zeker dat je overtuigt ben van het welzijn van het dier ;-)
Typisch gevalletje de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt en maar blijven schreeuwen vanachter de pc...

Ik ben in het gelukkige geval om achter de schermen te kunnen kijken van een topsportstal en van een subsportstal.

Sprangrytter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:37

Onzin om een paard met de tong uit de mond uit te bellen. Dit paard loopt vaker met zijn tong te zwabberen en kan toch heerlijke rondjes lopen. Door een klein foutje crashte de combinatie in de driesprong. Nou én, volgende keer beter.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:50

Ách Ratina is van de week op 22 jarige leeftijd overleden, veel recreatiepaarden halen dat niet eens..
Dat was ook een merrie die altijd met de mond aan het rotzooien was, pure spanning en geestdrift voor de sprong

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:00

M_D_H schreef:
ik zie een fijn in het rond gaan paard wat plezier in het springen heeft, en een ruiter die een fijne hand heeft zonder ruk en pluk werk...

ik zie niet het plaatje wat sommige hier beweren van een paard die pijn heeft en een ruiter die loopt te zagen ;)

Exact. sluit ik me helemaal bij aan.
Diertje is idd ietwat onrustig in de mond maar dat zijn er wel meer. Sommige paarden hebben dit nu eenmaal al van jongs af aan. Zelf heb ik nu ook een paard dat dit gedrag vertoont. Helemaal binnenste buiten gekeert en er is niets aan de hand met hem. Ook rij ik niet met harde hand en hangen er geen scherpe bitten in. Vanaf de eerste keer dat hij een bitje in kreeg speelt hij ermee met een ietwat open mond. Ziet er niet leuk uit, maar het zij zo.
Dit is ook het eerste paard dat ik rij dat dit doet en ik heb er meer dan genoeg gereden.....

En idd voor de sprong wordt meneer nog iets feller en gaat mondje nog iets meer open. Maar een lol dat ie heeft! En ja, dat weet ik zeker anders springt ie niet wanneer ik het niet van hem vraag ( tijdens het uitstappen hihi ).

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:01

Gini schreef:
M_D_H schreef:
wat denk je dat er achter de schermen gebeurt dan?

Wanneer het probleem hen is opgevallen, wat ze er dan tegen elkaar over gezegd hebben, wat de conclusie etc etc.
Zoals gezegd, nu kan je alleen maar aannames maken over de momenten in de ring. Nina kan geen weerwoord bieden.

ik heb op meerdere grote stallen stage gelopen...
en ik kan je wel vertellen dat als ze zo iets merken er meteen wat aan gedaan wordt en gezocht wordt naar de oorzaak ;)
ook kan ik je vertellen dat op al die stallen 1 keer in de 2 maanden een da komt om de paarden door de medische molen te trekken...

ik zou het graag willen maar, het geld heb ik er niet voor ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:04

Prutsmuts schreef:
M_D_H schreef:
ik zie een fijn in het rond gaan paard wat plezier in het springen heeft, en een ruiter die een fijne hand heeft zonder ruk en pluk werk...

ik zie niet het plaatje wat sommige hier beweren van een paard die pijn heeft en een ruiter die loopt te zagen ;)

Exact. sluit ik me helemaal bij aan.
Diertje is idd ietwat onrustig in de mond maar dat zijn er wel meer. Sommige paarden hebben dit nu eenmaal al van jongs af aan. Zelf heb ik nu ook een paard dat dit gedrag vertoont. Helemaal binnenste buiten gekeert en er is niets aan de hand met hem. Ook rij ik niet met harde hand en hangen er geen scherpe bitten in. Vanaf de eerste keer dat hij een bitje in kreeg speelt hij ermee met een ietwat open mond. Ziet er niet leuk uit, maar het zij zo.
Dit is ook het eerste paard dat ik rij dat dit doet en ik heb er meer dan genoeg gereden.....

En idd voor de sprong wordt meneer nog iets feller en gaat mondje nog iets meer open. Maar een lol dat ie heeft! En ja, dat weet ik zeker anders springt ie niet wanneer ik het niet van hem vraag ( tijdens het uitstappen hihi ).

de mijne knarst ;)
altijd tijdens het springen of als hij opgefokt raakt :))
bij dressuur zou je nog kunnen zeggen dat hij het doet omdat hij het niet leuk vind...
(hij laat duidelijk merken dat dressuur niet echt zijn favo ding is :') _O-)
maar met springen?
know way dat je kunt zeggen dat hij het niet leuk vond...
die springt uit zich zelf nog als ik even niet op let en hij dus officieel niet mag springen :')
gooi hem los terwijl er een hindernis in de bak staat en hij zal die blijven springen tot ik de balk er af haal :+
dus tjah, hij knarst, er is niks te vinden, niet van buiten niet van binnen...
maar hij vind het prachtig :P
dus zal er wel niets mis met hem zijn ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:05

Echwel schreef:
Ách Ratina is van de week op 22 jarige leeftijd overleden, veel recreatiepaarden halen dat niet eens..
Dat was ook een merrie die altijd met de mond aan het rotzooien was, pure spanning en geestdrift voor de sprong

en om dan op het rode strikje in de staart aan te komen...
die was ook niet het sociaalste paard wat je kon vinden hoor :Y)

Echwel

Re: Paard met tong uit mond officiele wedstrijd, uitbellen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:16

Dat zijn de beste, hoe een moeilijker karakter hoe beter in de sport...

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:21

Echwel schreef:

YES, dan wordt de mijne een topper!

Zonder gekheid. Mijne knarst ook. Wel op momenten tijdens dressuur wanneer hij iets nieuws leert en het moeilijk vindt. Wanneer hij het snapt is het ook over. Noem het stress, concentratie.....Oortjes wel altijd lekker erop dus maak me niet al te druk.

Wat ik wel doe is wanneer ik zoiets constateer het medische uitsluiten en laat het paard wel ff doorlichten door DA, TA en eventueel fysio of ostheo.
Maar ben er ook van overtuigd dat bepaalde dingen zoals mondproblemen als tong uitsteken ( al dan niet over het bit ) karaktereigenschappen zijn.
Niet altijd hoor!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:48

Echwel schreef:

dan moet je er wel mee om kunnen gaan :))
anders verdwijnen die paarden in een verdom hokje... ;(

die mijne heeft een kats lastig karakter :')
dat moet dan wel een toppertje zijn :))

prutsmuts, die van mij heeft het idd ook op momenten hoor, niet altijd...
zoals ik zei, voornamelijk als hij opgefokt(heet) wordt...
met het springen en crossen dus... (of wanneer hij een balk er af schopt :'))
en met de dressuur als hij het niet snapt...
ik denk dat het van die van mij vaak frustratie is...
maar hij wordt er niet minder om, en hij is kern gezond dus ja :P

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:11

Consequent zijn is the key word bij dit soort paarden toch??
Wij roepen altijd een tik en een koekie, dus straffen en paaien...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:17

niet altijd...

ik ken een prachtige hengst...
kan een super sportpaard worden...
majah, hij heeft een onwijs lastig karakter...
die niet iedereen aan kan (ook niet met een tik en een koekie :+)
en bij die van mij helpt dat b.v. ook niet altijd(nu heeft die ook weer een geschiedenis, dus kan zijn dat het daaraan ligt)

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:27

Echwel schreef:
Consequent zijn is the key word bij dit soort paarden toch??
Wij roepen altijd een tik en een koekie, dus straffen en paaien...

Idd consequent. Maar wel eerst op zoek naar waar de grenzen liggen. Heb momenteel 2 paarden en de ene moet je echt af en toe straffen en daarna belonen. Maar de andere moet je echt niet straffen, want dan ben je helemaal terug bij af. Zeer gecompliceerd karakter.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:51

hihi prutsmuts, dan lijkt die laatste het meeste op die van mij :')

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:42

en wat als het maar een stukje uitsteekt? waar ligt de grens?
ikzelf heb een merrie die tijdens het aannemen van het bit de tong "tussen" de tanden eruit heeft/erop bijt zonder te bijten ( snappen julie hem nog? :+ ), en een debiel onderlipje heeft die graag flubbert.
dus bij ons zie je standaard de tong ook wel,maar echt er finaal uit issie niet.

beetje donkere foto,maar hie zie je het wel;

Afbeelding

zou toch wel wrang zijn dat door deze eigenschap van mijn merrie ik nooit meer concoursen zou kunnen rijden?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:58

Off topic, maar heb je wel eens een ander soort bit geprobeerd, bv ongebroken? Of de sperriem eens verwijderd en neusriem losser? Is het dan erger of beter? Ik denk dat het idd wel een dressuurcarriere in de weg zal staan omdat het toch een niet correcte aanleuning volgens de regels. Bij springen zal ik het niet weten, daar moeten anderen maar op antwoorden.
Maar je zult hoe dan ook moeten streven naar het wegnemen van de oorzaak. Of ken je die al en is het onmogelijk die weg te nemen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:15

Lowara schreef:
zou toch wel wrang zijn dat door deze eigenschap van mijn merrie ik nooit meer concoursen zou kunnen rijden?

kunnen rijden wel, maar... kan je punten gaan kosten.

quote is een onderdeel van de omschrijving van de begrippen van het scala van de africhting uit het Wedstrijdreglement Dressuur
3. Aanleuning/nageeflijkheid
KNHS schreef:
Mond- en/of tongproblemen
Het paard mag zich nooit tegen de aanleuning verzetten. Het moet steeds vol vertrouwen een lichte aanleuning naar voren zoeken. Daarbij moet de mond gesloten zijn; het paard moet het bit afkauwen.
Het knarsen met de tanden of het zo nu en dan uitsteken of omhoog trekken van de tong wordt als een kleine fout beschouwd. Het over het bit gooien of het langdurig uitsteken van de tong wordt als een grotere fout beschouwd.
Als het paard zijn tong uitsteekt, de tong over het bit gooit of hem helemaal optrekt, met de tanden knarst of druk met een iets opgetrokken staart zwaait, zijn dit dikwijls tekenen van nervositeit, spanning of verzet van het paard. De juryleden moeten hier dus rekening mee houden in hun cijfers, zowel in het desbetreffende onderdeel als in het eindcijfer voor de gehoorzaamheid.

bron: http://www.knhs.nl/objects/00017561.pdf

BTW is een tonglepel in alle klasses toegestaan, maar alleen bij een enkele trens en moet braamvrij zijn...
Citaat:
Artikel 119 - Hulpmiddelen
1. Het gebruik van mondbeschermers (gladde rubberen bitringen) evenals het gebruik van een tonglepel is in alle klassen toegestaan, bij het gebruik van een enkele trens.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:13

listiglistje schreef:

Inderdaad, ik vind het verbazendwekkend dat dit topic gewoon mag blijven staan. Ik dacht dat persoonlijke aanvallen niet gewenst waren op dit forum. Terwijl de openingspost 1 persoonlijke aanval is, terwijl ze de situatie zelf niet kent.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:39

Vienna2007 schreef:
listiglistje schreef:

Inderdaad, ik vind het verbazendwekkend dat dit topic gewoon mag blijven staan. Ik dacht dat persoonlijke aanvallen niet gewenst waren op dit forum. Terwijl de openingspost 1 persoonlijke aanval is, terwijl ze de situatie zelf niet kent.

Veroordelen is makkelijk vanachter je toetsenbord.....
En als ik ts was, zou ik helemaal oppassen als je eigen overtuiging een geloof wordt en daarmee een soort kruistocht voert (zie profiel ts).
Dan kun je nl niet meer objectief oordelen ;)

Ik heb nog altijd geleerd om respect te hebben voor andermans keuze of werkwijze,
open te staan voor andere/nieuwe ideeën en ik ben er van overtuigd dat er meerdere wegen zijn die naar rome leiden.
Misschien dat ts dat ook eens moet doen ipv tegen alles te schoppen (en altijd anderen die daar niet om vragen als voorbeeld gebruikt)

Ik snap trouwens niet dat Bokt dit iedere keer toelaat!
Eigen mening prima in een discussie in een lopend topic, maar niet iedere keer topics openen en erop los speculeren over een ander.
Dit topic is echt niet de eerste keer....

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:14

Electra63 schreef:
Met professionele ruiters bedoel ik dus wereldtop.
TS kijkt naar een springwedstrijd op Eurosport, en daar heb ik nog nooit iemand bitloos over bijv. 1.60 m zien springen.

laatst was er zelfs iemand die enkel met een bitje reed. Zag er trouwens ook niet echt diervriendelijk uit.

Bitloos waren er ook wat, maar wel met zo'n hackamore ofzo, maar heb daar geen verstand van.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:28

Alane schreef:
quote is een onderdeel van de omschrijving van de begrippen van het scala van de africhting uit het Wedstrijdreglement Dressuur
3. Aanleuning/nageeflijkheid
KNHS schreef:
Mond- en/of tongproblemen
Het paard mag zich nooit tegen de aanleuning verzetten. Het moet steeds vol vertrouwen een lichte aanleuning naar voren zoeken. Daarbij moet de mond gesloten zijn; het paard moet het bit afkauwen.
Het knarsen met de tanden of het zo nu en dan uitsteken of omhoog trekken van de tong wordt als een kleine fout beschouwd. Het over het bit gooien of het langdurig uitsteken van de tong wordt als een grotere fout beschouwd.
Als het paard zijn tong uitsteekt, de tong over het bit gooit of hem helemaal optrekt, met de tanden knarst of druk met een iets opgetrokken staart zwaait, zijn dit dikwijls tekenen van nervositeit, spanning of verzet van het paard. De juryleden moeten hier dus rekening mee houden in hun cijfers, zowel in het desbetreffende onderdeel als in het eindcijfer voor de gehoorzaamheid.

bron: http://www.knhs.nl/objects/00017561.pdf

BTW is een tonglepel in alle klasses toegestaan, maar alleen bij een enkele trens en moet braamvrij zijn...
Citaat:
Artikel 119 - Hulpmiddelen
1. Het gebruik van mondbeschermers (gladde rubberen bitringen) evenals het gebruik van een tonglepel is in alle klassen toegestaan, bij het gebruik van een enkele trens.

Even een vraagje hoor, braamvrij zijn? De tonglepel of het bit? Wat houdt dat in?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:49

Dat er geen onregelmatigheden op zitten. Braampjes zijn puntjes metaal. Zeg maar wratjes, maar dan van metaal en heel klein.
Met andere woorden, de tonglepel moet volkomen glad zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:39

Precies, omdat een tonglepel gebogen is/kan zijn, kunnen er bramen op zitten.