Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
.
Silkebo schreef:Pin jezelf niet zo vast op het verdedigen. De titel was nou niet helemaal wat je wilde je kreeg wat commentaar. Maar tegelijkertijd zijn er in ieder geval 3 mensen die ruim de tijd hebben genomen tips uit te leggen. Vele meer de moeite waard niet?
joeysgirl schreef:Het is eigenlijk het meest lastige om te doen, een jong paardje (in)doorrijden voor een manege. Het moet vaak snel gebeuren, want elke dag dat het beestje niet mee loopt in de lessen kost het geld, de reden dat er naar mijn idee steeds jongere paardjes op een manege belanden is omdat ze goedkoper zijn dan de oudere paarden en met het idee dat ze langer mee gaan. (ik wil niet alle maneges over 1 kam scheren, want ik ken ook zeker maneges die het heel anders doen)
4 jaar is gewoon heel jong, er is al vaker over gesproken in dit topic dat de pony zich nog wat meer moet gaan ontwikkelen, en daar hebben ze nou eenmaal gelijk in. Aangezien ik ook weet hoe sommige maneges hun pony's inrijden zou het heel goed kunnen dat je pony indd last heeft van z'n rug of ingewanden (na drachtig zijn).
De beste oplossing zou zijn(naar mijn mening), neem het weer een paar stapjes terug wat betreft de trainingsopbouw. Niet meer mee lopen in de lessen etc etc.(er kan nog zo'n goede ruiter opzitten, wanneer men dingen gaat overhaasten bij een jong dier resulteerd dit vaak in problemen)
En heel veel geduld en afwisseling in werk. Helaas ben ik bang dat je daarvoor de kans niet zal krijgen.
Verder is een spoor een verfijning van je been en geen afstraf middel voor wanneer je pony/paard niet meer wil, daar voor kan je je stokje gebruiken.
Overigens wanneer een jonge manege pony niet direct zo reageerd tijdens het inrijden/doorrijden is de kans dat zij/hij later in zijn/haar levensfase gaat staken erg groot, wanneer dit overhaast en niet correct is gedaan.
Ik wens je heel veel succes en mocht het echt niet meer lukken met de pony dan hoop ik dat ze een goede vervolg eigenaar krijgt.
jumpiewumpie schreef:Silkebo schreef:Pin jezelf niet zo vast op het verdedigen. De titel was nou niet helemaal wat je wilde je kreeg wat commentaar. Maar tegelijkertijd zijn er in ieder geval 3 mensen die ruim de tijd hebben genomen tips uit te leggen. Vele meer de moeite waard niet?
Dit laat me allemaal niet over mij zeggen hoor, net of ik mishandel paarden... Ik ben die mensen heel dankbaar voor die tips!
Silkebo schreef:Oh oke, ja sorry ik had even een wtf momentje hier: P
Maar moeilijk hoor met een manege paardje, Ik was zelf bij rijdster voor een paardje waar de eigenaar niet kwam op dagen. (daardoor was het net rodeo, ik wist eerst namelijk nog niet dat ze een week niet gereden was, het begon pas na een tijdje te dagen) Je hebt dan geen zeggenschap en toch wil je het goed doen. Misschien bijrijdster woorden, helpen met beleren je er echt in mengen?
Mag ik trouwens vragen hoe lang je rijervaring hebt, dat je al voor een manege moet inrijden?
Haha maar dat is meer voor de grap ;pjumpiewumpie schreef:Als mevrouw echt niet luisterde (dus traag zijn dan) gaf ik eens een tik op d'r kont.
Na een stuk of 10 keer stoppen ging mijn instructrice even streng zijn en ze heeft haar een paar goeie tikken op haar achterwerk gegeven.
Toen zei m'n instructrice dat ik even met goeie sporen met haar mocht rijden voor een keer omdat ze weer van die stops aan het doen was.
Mijn instructrice zei dat ik haar direct streng in de hand moest hebben omdat ze wist dat ze anders ging profiteren.
Gewoon een heel irritante pony die geen zin heeft om te lopen dus. Heeft iemand tips?
.Paperboy schreef:jumpiewumpie schreef:Als mevrouw echt niet luisterde (dus traag zijn dan) gaf ik eens een tik op d'r kont.
Na een stuk of 10 keer stoppen ging mijn instructrice even streng zijn en ze heeft haar een paar goeie tikken op haar achterwerk gegeven.
Toen zei m'n instructrice dat ik even met goeie sporen met haar mocht rijden voor een keer omdat ze weer van die stops aan het doen was.
Mijn instructrice zei dat ik haar direct streng in de hand moest hebben omdat ze wist dat ze anders ging profiteren.
Gewoon een heel irritante pony die geen zin heeft om te lopen dus. Heeft iemand tips?
Nouja het is niet alleen de titel waar ik me aan stoor, die kun je nog wel goed praten......
Arm jonkie, ik kan me niet voorstellen dat een dier zo ooit plezier kan krijgen in werken met mensen.
Tip! Pony direct vakantie geven en op zoek gaan naar een nieuw plekkie. Manegewerk is hard werken voor paarden (psychisch en lichamelijk), niet elk paard is daarvoor geschikt en persoonlijk vind ik dat jonge dieren dat nooit zijn.
lovebinache schreef:En ja, we geven enkel opbouwende kritiek op jou en je instructrice, omdat het bijna nooit aan het paard ligt. Wat moeten we dan doen? Zeggen dat het inderdaad een rotpaard is en dat je er is goed met de zweep op moet zitten totdat ze het niet meer doet van de schrik, want dat het allemaal aan haar ligt en ze met valse bedoelingen stopt? Kom zeg. Het ligt echt niet aan het paardje.
Maar opbouwend is OK, kan je wel verwachten als je een topic zet he (:
erikwildeman schreef:Ik ben hier zo maar komen invallen, ik heb niet alle kleine irritaties over de titel doorgenomen. Ik snap alleen niet zo goed wat er nou precies de bedoeling is. Jij en een ander meisje van de manege mogen als enige dit paardje in/doorrijden?!? En jij gaat een keer per week en dat andere meisje ook? En de andere dagen longeert iemand het paard? Dat komt op mij over als een hele eenzijdige manier van trainen. Ga er eens lekker een eind mee wandelen, gewoon de paden op de lanen in met een halster en een touwtje.... En lekker laten wennen aan het verkeer en aan jou als leider die nergens bang voor is en gewoon lekker doorloopt. En ga nog meer andere dingen met haar doen. De oplossing ligt niet altijd in het duidelijker geven van de hulpen als een paard van het ene op het andere moment een ander gedrag laat zien.