Klassiek scholen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:33

Moll schreef:
Zoals professor aan geeft is, naar mijn idee, Steinbrecht de persoon die het allemaal heeft gebundelt, en heeft Egon von Neidorff dit in al zijn glorie in zijn instituut door gezet en behouden.

Die heeft het weer uit de vergetenheid gehaald, de zuivere Klassieke opleiding van paard en ruiter.
Wist u dat Egon von Neindorff een leerling van Richard Wätjen geweest is?

andafries

Re: Klassiek scholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:05

En Richard Wätjen daar zijn foto's van dat hij op paarden van de Spaanse hofrijschool te Wenen reed.
Ik zal proberen die foto's te vinden. Persoonlijk vindt ik de Spaanse hofrijschool van Wenen zeer klassiek en ik hoop dat deze rijschool die traditie voort gaat zetten wat zij al eeuwen doen.
Ik ben daarom ook heel trots dat ik les mag hebben van een oberbereiter van deze rijschool.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:57

Afbeelding
Afbeelding

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:10

Inderdaad deze foto's. Een prachtige levade !!!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:18

lust voor het oog

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:25

Ben ooit naar een uitvoering van de Weense rijschool geweest. Ik vond het prachtig. De rust, de balans, de zwung, durchlässigkeit.
Het enige wat ik moeilijk vond om te zien waren de oefeningen tussen "de hekjes". Vreemd misschien maar ik voelde een soort plaatsvervangende schaamte terwijl ik daar naar keek. Ik vond het tegenover die hengst iets vernederendst hebben en hij moest maar doorgaan eindeloos en die man bleef met zijn stokje achter hem staan. Let wel dit is geen kritiek maar ik voelde me er gewoon niet prettig bij ondanks mijn enorme bewondering voor wat die ruiters lieten zien. De prachtige foto's brengt de herinnering aan de schitterende rijkunst weer terug.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:00

andafries schreef:
Inderdaad deze foto's. Een prachtige levade !!!

Men zegt nooit perfekt maar deze is het, en die zit van Richard Wätjen een lust voor het oog ben blij dat ik hem dat ik een klein jongetje was nog live gezien heb.
Hier een leerling van hem:
Afbeelding

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:09

mag ik vragen waarom die passage foto zo mooi is?
Misschien zeg iets heel doms durf het ook haast niet maar de hoofdhalshouding ziet er toch niet echt symphatiek uit in deze of komt dat door de schaduwen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:11

en wat stoort u aan de hoofd/halshouding?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:13

liberty22 schreef:
mag ik vragen waarom die passage foto zo mooi is?
Misschien zeg iets heel doms durf het ook haast niet maar de hoofdhalshouding ziet er toch niet echt symphatiek uit in deze of komt dat door de schaduwen?

Het van perfekt schreef ik over de andere foto van de Levade, dit is een leerling van Richard Wätjen, de foto laat een paard zien met een goede Hankenbiegung, en een niet niet elkaar getrokken paard, het is de overgang van Piaffe naar Passage, het enige wat u stoort zijn de oren, de oor houding bij Piaffe is meestal zo dat is een reflex van het paard, Piaffe komt uit de natuur de hengst die imponeert en dreigt.
En dreigende paarden leggen meestal hun oren aan.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:14

dat de nek niet het hoogste punt is en er lijkt weinig ruimte te zitten tussen de kaak en de atlas

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:15

ik bedoel de bovenste foto trouwens van het witte paard
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 11-01-11 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:19

Haak even in..... op de bovenste foto lijkt het of vooral de onderhals aangespannen is.
Ik vind het er in elkaar getrokken uitzien, wat niet wil zeggen dat het zo is hoor.
Heb het over de piaffe foto.

De foto van de bruine vind ik dat er weinig welving in de hals zit. Het komt op mij over alsof er een valse knik inzit. De bovenste halsspier lijkt matig ontwikkeld?

De foto van de levade vind ik prachtig!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:23

Zooist schreef:
Haak even in..... op de bovenste foto lijkt het of vooral de onderhals aangespannen is.
Ik vind het er in elkaar getrokken uitzien, wat niet wil zeggen dat het zo is hoor.

De foto van de bruine vind ik dat er weinig welving in de hals zit. Het komt op mij over alsof er een valse knik inzit. De bovenste halsspier lijkt matig ontwikkeld?

volgens mij zit er geen piaffe foto tussen doel je op de hoofdhalshouding van de witte?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:26

Zooist schreef:

Op de foto gaat het paard in Passage. Wat u wel moet bedenken het zijn barokke paarden en dat zo´n 60 jaar geleden.

Zooist schreef:

De hals vorm van dit paard is niet ideaal, daarom is het juist zo knap dat er wel oprichting is relatief in verhouding dus met de gestelde opgave, en ook in relatie met de bouw van het paard.
Op de foto van de Levade kan men de onderhals vorm ook erkennen die men ziet bij de foto van de Passage het zijn twee verschillende paarden maar wel van dezelfde bloedlijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:34

Hier de ruiter op twee warmbloed paarden, vergeet niet 50 jaar geleden.
Het zijn lang zo niet de paarden die wij nu hebben, elke spier is getraind, wat tegenwoordig niet meer het geval is, stelt u deze ruiter eens voor op bv Totilas, denk dat men dan een werkelijk ideaal beeld zou zien.
Afbeelding

Afbeelding

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:35

liberty22 schreef:
Zooist schreef:

volgens mij zit er geen piaffe foto tussen doel je op de hoofdhalshouding van de witte?

Dat bedoelde ik.... was weer te snel, mijn excuses.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:36

symphatieke plaatjes met name de bovenste van onder de indruk
zoals ik zo kan beoordelen een niet heel voordelig gebouwd dier.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:39

Afbeelding

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:40

Professor schreef:
Het zijn lang zo niet de paarden die wij nu hebben, elke spier is getraind, wat tegenwoordig niet meer het geval is, stelt u deze ruiter eens voor op bv Totilas, denk dat men dan een werkelijk ideaal beeld zou zien.
[

Bedoel je dat bij deze paarden (op de foto's) elke spier getraind is?
Waarom hebben de hedendaagse paarden dan veel meer halsspier en rondingen dan de paarden op deze foto?
Komt dit doordat de hedendaagse paarden zo anders gefokt zijn of doordat de trainingsopbouw zo anders is dat nu gedeelten van spieren getraind worden waardoor ze meer zichtbaar zijn?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:42

wow moll waar tover je die vandaan?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:43

Zooist schreef:
Waarom hebben de hedendaagse paarden dan veel meer halsspier en rondingen dan de paarden op deze foto?
Komt dit doordat de hedendaagse paarden zo anders gefokt zijn of doordat de trainingsopbouw zo anders is dat nu gedeelten van spieren getraind worden waardoor ze meer zichtbaar zijn?

Doordat de paarden tegenwoordig makkelijker zijn, van zich uit meer beweging word het rijden slechter, daardoor onstaan de beelden van een uitgestrekte draf waarvan de achterhand in de lucht hangt en het voorbeen op de grond staat.
De rondingen van de paarden tegenwoordig is meer vet dan dat het spieren zijn, 80% van de paarden is te dik, het zijn bodybuilders geen atleten meer.
Kijkt u maar naar de schimmel men ziet de spieren werken dat ziet u ook bij een 100 meter loper.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:44

Zooist schreef:
Professor schreef:
[

naar mij weten om dat het engelse volbloed, hier veel invloed op had.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:45

liberty22 schreef:

Was vroeger de leermeester van Irmgard en later van Prins Bernhard.
Haslinsky, ook nog trainer van de Nationale Equipe geweest.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:46

Professor schreef:
liberty22 schreef:

Was vroeger de leermeester van Irmgard en later van Prins Bernhard.
Haslinsky, ook nog trainer van de Nationale Equipe geweest.

u bent mij net voor, de beste man heeft heel veel mee gemaakt, maar fantasties ruiter.