Aansporen bij IEDERE stap...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:32

Helaas is ons dressuur paard ook op de "ouderwetse" manier bereden en reageerde helemaal niet goed op het been.
Inmiddels na veel oefenen en haar laten voelen dat ze enkel hoeft te reageren als het nodig is, zoals bij overgangen, wijken e.d loopt ze weer een stuk prettiger!

Ik heb paarden echt kapot getrapt zien worden, aan de buitenkant was niks te zien, maar de spieren onder de huis waren beurs, kapot of erger (zaten gaten in vak het vele spoorgebruik)

Ik merk zowiezo dat veel mensen nog op de ouderwetse cavalerie manier rijden.
Vreselijk!!!!!
Anne Muller heeft er nog een flinke kluif aan, maar is aardig onderweg.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:08

mwah, vind het best wel onnodig om bij IEDERE stap aan te sporen, ik bedoel.. als ie gewoon netjes voorwaarts loopt vind ik het goed,
ik spoor pas weer aan als hij langzamer gaat of ik wil dat hij naar een snellere gang overgaat, maar voorderest doe ik het meeste met teugels en zit.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:00

On nodig natuurlijk ;) Ik doe meestal aansporen, en dan loopt ie wel, als ik merk dat ze terugvalt weer aansporen. En als ze lui aan het doen is, dan om de 2 meter ofzo aansporen om te voorkomen dat ze stil gaat staan. Ena nders laat ik me zweepje zien en dan is ze wel weg :'] Het lijkt me ook best vermoeiend om heel de tijd aan te sporen?!

Nummus

Re: Aansporen bij IEDERE stap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:48

Hoorde er vandaag nog een hele uitleg over, mijn instructrice ergert zich er zo aan. _O- En iemand op haar eigen paard bleef maar aandrijven... maar goed. Komt ook wel goed met haar.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:01

Nou daar ben ik echt te lui voor, ik geef met mijn been aan wat ik wil en corrigeer alleen als hij daarvan afwijkt. Moet er niet aan denken een uur lang te lopen drijven..

Little_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:38

Het is geen gezicht als mensen continu sporen, zowel met of zonder spoor. Een instructeur moet een ruiter hier attent op maken en de ruiter moet zich er bewust van maken dat hij/zij let op de beenhouding. Vind dat jury's hier ook best op mogen straffen onder het kopje effect van de hulpen :+

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:41

In mijn ervaring straffen de meeste jury's daar ook op, maar eerlijk gezegd was dat bij menproeven dus misschien werkt het anders onder het zadel?

missielissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:01

ja. mensen maken paarden steeds stomper op been.
vervolgens op dezelfde manier er een spoortje in prikken en dan zeggen dat je paard niet naar je luisterd. probeer je been vanaf het begin gewoon stil te houden. dan gaat je paard beter luisteren.
ik had ook zo'n probleem, maar ben nu bezig met het slithouden van mijn been en gaat al steeds beter:)

maar natuurlijk zit er een verschil tussen een eigen en een manegepaard. een eigen paard hoef je veel minder aan te sporen.

arma dieren hoor als je er op zo'n manier een spoortje in prikt en er ook nog een zweepje bij pakt en een steeds strenger bit en al datsoort rotzooi.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:17

annebe schreef:
Ik heb paarden echt kapot getrapt zien worden, aan de buitenkant was niks te zien, maar de spieren onder de huis waren beurs, kapot of erger (zaten gaten in vak het vele spoorgebruik)
.

Hoe kon je dat zien dan???

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:17

Oef ik heb het vandaag ook een aantal keren gezien, zelfs tijdens L1 proeven, met sporen aan!

Heb het zelf waarschijnlijk ook een beetje gedaan maar het paard waar ik op zat was ineens ingedut, daarvoor was ze enorm goed aan m'n been. :=

KimvWijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:53

het wordt een gewoonte.. en paard reageert niet eens!!

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:27

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 08:30

Dit konden we zien na secties op paarden. Erg pijnlijk en confronterend om te zien!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 08:40

Ik vind het erg vervelend als een paard zo gereden is, dat je iedere pas erbij moet zijn. Onze Fries wil ook nog wel eens wat terughoudend zijn, maar ik wil juist dat hij zijn eigen "go" heeft, zodat ik stil kan gaan zitten en alleen een beenhulp hoef te geven bij bijv. een oefening of een overgang. Mijn instructrice hamert hier ook op trouwens :)

Zodra ik voel dat een paard teveel wacht, dan rijd ik em flink naar voren om em scherper te maken voor het been. Zodra ik daarna een snellere reactie krijg, volgt er een beloning met mijn stem en een aai over de hals :) Paarden leren namelijk het snelst op een positieve manier.

Toscaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:58

Ik zou zeggen dat als ze niet aan het been zijn je een zweepje pakt en als ze niet reageren op het been een tikje tegelijkertijd te geven als je aanspoort. Als je dit een aantal keer doet worden ze toch weer iets gevoeliger op het been. En anders pak je een klein spoortje. aansporen bij iedere stap vind ik onnodig en slordig!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:48

Ja precies, sowieso als je bijtikt altijd tegelijkertijd ook beendruk geven zodat het paard begrijpt wat je wil.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:02

annebe schreef:
Dit konden we zien na secties op paarden. Erg pijnlijk en confronterend om te zien!

He bah!! Was dat voor studie ofzo dan?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:06

annebe schreef:

Sjemig, dat zou eigenlijk aan de eigenaars/ruiters moeten worden getoond. Dan schamen die zich (terecht) de ogen uit de kop. En dan maar beweren dat je om je paard geeft....

kipjesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:40

Het valt me op dat het meer een gewoonte is van veel ruiters of omdat ze hun benen gewoon niet stil kunnen houden, bevorderlijk voor het rijden is het iig nooit.

merel32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:05

het is soms lastig oude gewoontes af te leren. Ik had een pony die zeer lui was en moest altijd drijven, maar nu heb ik een jong paard en daar moet ik het echt op gaan afleren. Maar ja soms makkelijker gezegd dan gedaan.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:19

Dat zeker Merel. :=