Bitloos en B0omloos rijden beter voor jong en oud paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyno

Re: Bitloos en B0omloos rijden beter voor jong en oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:42

Heb gekeken.
Er staat geen merk op. :?
Of ik kijk verkeerd.

Maar volgens mij, aan de foto's te zien op i-net, is het een soft balance dressuurzadel. :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:41

oke ik ga even googlen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:56

vind die verstelbare kussens wel eng hoor... Of zijn dit vaste kussens?

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 00:55

Als je iemand hebt om de kussens goed op paardenmaat te maken dan is het juist ideaal. Wat vind je er dan precies eng aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 01:45

omdat van bepaalde zadels de kussens met klittenband zijn te bevestigen. Dan moet je ze dus zelf instellen. Het is dan echt moeilijk om ze recht te krijgen en op de goede maat zegmaar. Ook gaan ze nog al eens verschuiven door de wrijving..

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:21

De kussens onder mijn Startrekk zitten met klitteband bevestigd. Maar daar is geen beweging in te krijgen hoor! Heb er ook nooit last van gehad dat ze zijn gaan schuiven (en rij er nou al zo'n 3 jaar mee).
Maar inderdaad, ik laat een MSFC'er komen om t zadel passend te maken en te houden, want dat wordt zelf veel te ingewikkeld... Die is in de afgelopen 3 jaar 2 keer geweest.
Ik ben nog steeds enthousiast over het zadel en baal er van dat ik een andere moet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:40

met startrekk zadels heb ik geen ervaring maar hoor er idd goede dingen over. Waarom moet je een ander?

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:23

Geweldig topic dit! :) heel leerzaam.

Ik ben van mening dat als je een ruiter met een zachte hand hebt, en je zet die op een paard met een bit in, de druk groter is in de mond dan dat je de ruiter op een paard zonder bit zet. Ik vind ook niet dat je een touwhalster moet zien als een bitloos hoofdstel waarmee je dressuurt, je kan het niet vergelijken met dressuren op een bit. Net zo als dat je een hack niet moet vergelijken met een trens-bit. Een hack is net zoiets als stang-en trens, met hefboom. Dat kan je gewoon niet vergelijken met een trens. Je hebt zoveel verschillende soorten bitten, allemaal met een andere werking. Net zoals je zoveel verschillende soorten bitloze optomingen hebt. Maar de mond is veel gevoeliger dan de neus, en ik denk dat als je het bit op de goede plaats hebt liggen en de bitloze optoming goed hebt liggen, dat het bitloze vriendelijker is.

Boomloos ben ik niet zo'n fan van. Heb een barefoot testzadel gehad, zat heerlijk maar ook een scheve pommel. Het zelf een barefoot gehad (heb ik nog..) vind ik ook niet lekker rijden... Nadeel van een boomzadel is weer dat je het om de zoveel tijd moet aanpassen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:03

en hoe denken jullie over westernruiters die op shanks rijden dan!

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:33

VivaLaVida schreef:
en hoe denken jullie over westernruiters die op shanks rijden dan!

Misschien heel dom maar wat zijn shanks? :o

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:43

is dat geen bit met scharen?

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:10

Oja ik zie het al. Tja, ik vind het eigenlijk een beetje raar dat er hefboomwerking op een bit zit met western (dat zie je in ieder geval veel). Mond is gevoelig genoeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:17

je rijd ermee met 1 hand... Nog steeds raar? :)

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:20

VivaLaVida schreef:
met startrekk zadels heb ik geen ervaring maar hoor er idd goede dingen over. Waarom moet je een ander?

Omdat we geen geschikt kopijzer meer kunnen vinden. Combinatie van smal paard, hoge en lang doorlopende schoft en redelijk korte, maar rechte rug. Met een maatje meer qua kopijzer gaat t zadel op de schoft komen, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Qua kussens is er nog wel aanpassing mogelijk, maar daar waar het kopijzer 'boomvorm' (die er niet echt is dus) ophoudt komt ook een beetje ongelukkig uit achter de schouder van mijn paard. Had iets verder moeten door lopen/dragen. Was totdat ie gegroeid is geen probleem, maar inmiddels is ie dus 6 en aan het uitzwaren.

Erg jammer! Was erg blij met het zadel. Maar voor mijn groeiende, jonge paard heeft het dus super gewerkt van zn 3,5 tot zn 6,5. Heb eerst een maandje of 2 een Barefoot London gehad, maar de combi van jong paard zonder balans met deze Barefoot was voor mij geen succes.

Met de Startrekk heb ik daar nooit last van gehad. Die voelt veel meer als een gewoon zadel. Maar wel een heerlijk ongedwongen zit en beugelophanging die je wat verder naar achter kunt plaatsen. Ook ideaal.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:30

VivaLaVida schreef:
je rijd ermee met 1 hand... Nog steeds raar? :)

Waarom zou je er dan nog zo'n hefboom inhangen? Als er toch geen druk opkomt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:13

komt er soms wel op. Even je paard iets lager instellen met 1 hand, en dan gelijk weer los. Sturen doen ze met neckreining, daar voor heb je geen contact met het bit nodig!
Moet je eens een reining filmpje op youtube opzoeken, kan je zien wat ik bedoel :)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:04

Maar waarom zou dat bitloos niet kunnen dan? Zie ook wel mensen met een neckrobe die reining/western doen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:40

of helemaal zonder :D

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 08:24

Tja dat kan ook nog! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:14

ik heb helemaaaal geen verstand van western :+ maar als ik soms bij sommige mensen die wat voor ijzerwerk er in de mond van een paard hangt denk ik 1 ding en das AUW. Maarja dat heb ik ook wel met andere manieren van rijden. Ik vind bit sowieso auw :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:32

VivaLaVida schreef:
komt er soms wel op. Even je paard iets lager instellen met 1 hand, en dan gelijk weer los. Sturen doen ze met neckreining, daar voor heb je geen contact met het bit nodig!

Dat kun je met een hackamore ook, dus ik zie geen toegevoegde waarde :7

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:46

idd, Hackamore heb je dan ook nog, kun je ook lager mee instellen. Volgens mij komt de hackamore ook van westen af, weet het niet zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:36

thoraklover schreef:
Maar waarom zou dat bitloos niet kunnen dan? Zie ook wel mensen met een neckrobe die reining/western doen.

dat kan ook best hoor! Een nette reiningproef met neckrope heb ik nog nooit gezien maar dat wil niet zeggen dat het niet kan en de basis kan zeker! Maar je moet er behoefte aan hebben :) de vraag was wat mensen er van vinden, omdat het zo anders is dan bijv met stang en trens rijden, en toch een scharenbit! De hackamore word ook wel gebruikt in het western ja. En niet te vergeten de side pull :)

even mezelf corrigeren: ed gosen met a stylish gallo op horse event 09 die reed zonder hoofdstel het hele pattern nog een keer... Echt gaaf!!! Zo intensief dat paard is 1 en al spier en hengst en toch zo mak als een lammetje...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-11-10 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:50

Wickedwyvern schreef:
VivaLaVida schreef:

Omdat we geen geschikt kopijzer meer kunnen vinden. Combinatie van smal paard, hoge en lang doorlopende schoft en redelijk korte, maar rechte rug. Met een maatje meer qua kopijzer gaat t zadel op de schoft komen, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Qua kussens is er nog wel aanpassing mogelijk, maar daar waar het kopijzer 'boomvorm' (die er niet echt is dus) ophoudt komt ook een beetje ongelukkig uit achter de schouder van mijn paard. Had iets verder moeten door lopen/dragen. Was totdat ie gegroeid is geen probleem, maar inmiddels is ie dus 6 en aan het uitzwaren.

Erg jammer! Was erg blij met het zadel. Maar voor mijn groeiende, jonge paard heeft het dus super gewerkt van zn 3,5 tot zn 6,5. Heb eerst een maandje of 2 een Barefoot London gehad, maar de combi van jong paard zonder balans met deze Barefoot was voor mij geen succes.

Met de Startrekk heb ik daar nooit last van gehad. Die voelt veel meer als een gewoon zadel. Maar wel een heerlijk ongedwongen zit en beugelophanging die je wat verder naar achter kunt plaatsen. Ook ideaal.

he das balen zeg!!! En nu toch een boomzadel dan?
Heb ook weleens op een boomloos dress zadel gereden die heel fijn zat maar ben de naam kwijt :o was wel een duur ding maar dasn heb je ook kwaliteit natuurlijk. Barefoot vind ik niet zo heel super eigenlijk, voor buiten wel maar niet in de training. En jammer dat er zoveel nepperds zijn wat echt troep is.. Gewoon scheve zadels met nepleer en veel te dun..
Maarja dat heb je in de western ook veel helaas..

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:58

Ja, ik ga aan een boomzadel. Heb eigenlijk niet heel veel keus, want meneer moet een zadel met een 'dropped' panel. Die zijn er niet zo gek veel. En niet een gewoon dropped panel, blijkt na vandaag, maar een extra 'diep' dropped panel. Geen wonder dat t met mijn Startrekk niet meer op te lossen was.

De Startrekk kost nieuw 1200 euro. Dus voor een boomloos toch wel echt een andere kwaliteit.