discussie over springruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lithya

Re: discussie over springruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:39

Dan moet er iets tussen de oren veranderen van een hele groep ruiters.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:41

Ja precies, DAT is er dus aan de hand. Men neemt een bepaalde kijk op dingen van elkaar over.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:42

Nou bedoelde meer dat ze dan de paarden meer vrij moeten gaan geven. En er is een groep die de teugels liever op maat houdt. Maar zoals jij het uitlegt kan ook.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:46

Zelfs de juries moeten echt wel veranderen. Het is schrikbarend wat sommigen normaal of wenselijk vinden dat gewoon duidelijk tegen de regels ingaat.
Een spaanse draf zou niet mogen scoren als uitgestrekte draf en een piaffe waarbij de achterbenen nauwelijks gebruikt worden en het paard maar wat schommelt zou ook niet mogen scoren. Dat is geen piaffe! Etc. Maar goed, dat is hier niet het onderwerp. Maar er is dus wel een groep die zich er druk over maakt helemaal als deze dingen dus met de vreemdste methodes tot stand worden gebracht.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:51

CaPrIoLe`79 schreef:
Het makkelijkst zou zijn als de dressuurruiters stopten met LDR en `gewoon`voorwaarts neerwaarts gingen losrijden. Ik denk niet dat ze in hun proeven minder zouden scoren eigenlijk, want in het verleden presteerden ze ook netjes toen ze daar nog niet mee bezig waren. Dan is al die negatieve publiciteit ineens over. Het is niet handig om zoveel mensen tegen je te krijgen als je met een jurysport bezig bent.

Ben ik het neit helemaal mee eens.
Immers hoe lang worden paarden al op deze manier getraind, al veel langer dan dat de methode onder vuur ligt.

Daarbij vind ik dat Anky en Sjef bijna aandachtsgeil zijn op al die negatieve publiciteit, onbegrijpelijk hoe hun het telkens voor elkaar krijgen zo'n mediaheisa te krijgen.
Springruiters zijn IMO idd veel nuchterder en laten dat sneller links liggen.

En ik denk dat ze idd zonder net zo goed zouden presteren, maar het is maar net welke trainingsmethode je past.
Overigens ben ik ook niet tegen LDR mits correct en beperkt toegepast, maar dat is een andere discussie.

Verder kan ik alleen maar zeggen, Lusitana! Top geschreven, en lekker duidelijk!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:53

viel me in Aken op dat een schommelende piaffe niet hoog werd gewaardeerd. Net zo min als het achterbeen bijna bleef staan. Nadeel is soms de plaats waar het wordt uitgevoerd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:58

Ik wil nog even hier op terugkomen:

Lithya schreef:
Overigens vind ik het wel apart. Toen Paul Schockemöhle zijn paarden destijds zo rond instelde was hij gek. De dressuur nam het over en daar blijft het gezeur, terwijl je er weinig van hoort als een springruiter zijn paard zo rond rijdt.

In het boek "ruiters en rechters" wordt de methode die toen idd totaal van springruiters was, behoorlijk afgekraakt.
Het was toendertijd ook redelijk besproken in de Hoefslag. Ik denk dat als er toen internet bestaan had, het misschien ook wel anders was gelopen.
Feit blijft dat het doel van de springruiter niet het afleggen van een dressuurproef is. Dressuurproeven zijn om de rijkunst van de ruiter te tonen en om te tonen hoever het paard in de opleiding is en hoe goed de samenwerking is en hoe gehoorzaam het paard is etc.
Springen is simpelweg een vaardigheidsproef waarbij je moet vermijden balkjes af te werpen. De eisen daarvoor liggen bepaald anders, en hoewel correcte dressuur de basis zou moeten zijn, kun je er langsheen.
Men kijkt je er niet op aan dat je niet een paard correct op kan leiden, maar bij dressuur is de opleiding juist wat beoordeeld wordt!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:40

Chaos schreef:
[Overigens ben ik ook niet tegen LDR mits correct en beperkt toegepast, maar dat is een andere discussie.!

Het persoonlijk voor of tegen zijn moet je dan los zien van het feit of het de sport een slecht imago geeft. Een beter imago zorgt voor hogere prijzengelden, meer toeschouwers, tv-aandacht etc, dus is voor de ruiters belangrijk om te kunnen overleven in een moeilijk wereldje.
LDR is geen einddoel en ze geven zelf aan dat ze het niet eens voor ieder paard gebruiken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:25

schoentje schreef:
bedankt lusitana, voor het weer op niveau brengen van de discussie ;)

ik ben het wel met je eens wat betreft de publiciteit opzoeken van Anky en Sjef, zoals ik al op pagina 1 schreef. Doordat springruiters dat negeren, lijkt het alsof ze niks te verbergen hebben en word het voor de journalisten saai om over die groep door te schrijven.

Werkt een beetje hetzelfde als mensen plagen, er is niks aan iemand te plagen, die niet hapt.

Ik snap niet hoe je kunt praten over negeren? Ik heb hier een hele reeks bladen waarin springruiters over hun rijwijze vertellen, van Jürgen Krackow met bosal op zijn paard Looping tot Ludger Beerbaum met zijn soms zwaar klassieke trainingwijze :? Zijn wel allemaal Duitse bladen trouwens....

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:51

niet zo zeer het negeren van de media, want elke professionele sporter is wel een klein beetje mediageil, maar het negeren van negatieve publiciteit.
In die intervieuws doen ze hun zegje en uitleg, ben je het daar niet mee ens, ook prima. Dat is een beetje de menthaliteit van een gemiddelde springruiter.

Anky en Sjef gaan op zo'n moment opnieuw uitleggen en proberen mensen te overtuigen van hun gelijk, terwijl de meeste kritici toch nooit van mening gaan veranderen, verspilde tijd dus. En voor deze ktitici een rede om nog meer negatief er op in te gaan.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:16

Moderatoropmerking:
Blijkbaar is het weer nodig om opnieuw in te grijpen...Erg jammer dat discussies zo op de man af gespeeld worden en er niet meer normaal op een respectvolle manier gediscussieërd kan worden! Het verziekt namelijk de hele sfeer in het topic en de discussie wordt er ook niet echt prettiger op!
Dus bij deze het strengste verzoek om normaal en vriendelijk op elkaar te reageren, zonder persoonlijk aanvallen en afkrakingen!
Ik heb de 'sfeerbedervende'berichten verwijderd!

Amber2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:57

Ayasha schreef:
Maar een GP dressuurpaard met veel pijn zal toch ook nooit een GP proef uitlopen lijkt me... Piaffe, passage, ideale oefeningen om omhoog te komen... :)
Begrijp me trouwens niet verkeerd, ik denk dat geen enkel paard met pijn topprestaties kan leveren... In geen enkele tak van de paardensport. Ik vraag me enkel af hoe het komt dat men bij sommige takken zo gaat muggenziften terwjil die niets meer of minder doen dan alle andere. :)

Kun je je de pony power and paint nog herinneren?...die pony kreeg zelfs tijdens de EK van de dierenarts een behandeling om hem wedstrijdklaar te maken, terwijl het dier pijn had...ga niet zeggen dat dressuurpaarden geen GP kunnen lopen met pijn want dat is niet waar...dat heeft de bekentenis van de dierenarts van die pony wel bewezen...een bekentenis in de rechtzaal onder ede.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:28

Amber2010 schreef:
Ayasha schreef:
Maar een GP dressuurpaard met veel pijn zal toch ook nooit een GP proef uitlopen lijkt me... Piaffe, passage, ideale oefeningen om omhoog te komen... :)
Begrijp me trouwens niet verkeerd, ik denk dat geen enkel paard met pijn topprestaties kan leveren... In geen enkele tak van de paardensport. Ik vraag me enkel af hoe het komt dat men bij sommige takken zo gaat muggenziften terwjil die niets meer of minder doen dan alle andere. :)

Kun je je de pony power and paint nog herinneren?...die pony kreeg zelfs tijdens de EK van de dierenarts een behandeling om hem wedstrijdklaar te maken, terwijl het dier pijn had...ga niet zeggen dat dressuurpaarden geen GP kunnen lopen met pijn want dat is niet waar...dat heeft de bekentenis van de dierenarts van die pony wel bewezen...een bekentenis in de rechtzaal onder ede.

Waarom denk je dat ie die behandeling kreeg (met vermoedelijk pijnstillers) omdat ie zonder zo makkelijk liep? :D
Ze gaan echt geen doping riskeren alstie door de pijn heen kon lopen. ;)

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:56

Ik kom uit een familie met springers en eventer(s) op hoog niveau en zie ze inderdaad beide met sloffen rijden. Ook kom ik regelmatig op springstallen waar ze wel is met een slof rijden. Dat het in de dressuur zo bekritischeert word, komt denk ik, omdat er heel erg op gelet word en omdat het een jury sport is. Het is hun ding om alles helemaal voor elkaar te krijgen met de dresuur etc. Met springen is en blijft dressuur ook wel de basis, maar blijft dat springen de hoofd zaak. Er over of niet, dat is het gene wat telt. Of ie nou met zn kop in de krul loopt of niet. Ik vind wel, dat je steeds meer springers en eventers hun dressuur ziet verbeteren. Ik zie eigenlijk steeds minder hard aangetrokken sloffen....

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:58

schoentje schreef:
niet zo zeer het negeren van de media, want elke professionele sporter is wel een klein beetje mediageil, maar het negeren van negatieve publiciteit.
In die intervieuws doen ze hun zegje en uitleg, ben je het daar niet mee ens, ook prima. Dat is een beetje de menthaliteit van een gemiddelde springruiter.

Anky en Sjef gaan op zo'n moment opnieuw uitleggen en proberen mensen te overtuigen van hun gelijk, terwijl de meeste kritici toch nooit van mening gaan veranderen, verspilde tijd dus. En voor deze ktitici een rede om nog meer negatief er op in te gaan.

Ik ben het met jou inderdaad eens. Zo is de gemiddelde menthaliteit van een springer.