Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cinnepin schreef:er word ook over een dubbel gebroken bit gepraat hoorEn een lepel bit
Maar ik zie zoveel paarden lopen met de mond open die een bit dragen, heeft dat allemaal een andere reden dan?
Waar zou het dan aan moeten liggen? En waarom doet een paard als ie bitloos gereden word niet meer dan? Kijk je kan ebst gelijk hebben hoor, maar dan wil ik wel de eventuele andere oorzaken weten, of elk paard met bit moet toevallig mond problemen hebben ( of zou dat dan weer door t bit komen?) haha sorry laatste is misschien wat flauw
Cinnepin schreef:Ja dat je je pony niet laat lopen waar ie zelf heen wilt snap ik welMaar dat hoef je niet te laten doen door pijnrpikkels! Het kan anders. Ik hou er gewoon niet van om welk dier ( en mens ) dan ook te domineren en het te laten doenw at ik wil door hem pijn te laten lijden! Dat gaat er gewoon niet in bij mij. Misschien is het wat langer trainen om SAMEN te werken met je paard ipv het te domineren! Maarja die tijd moet je er wel in willen steken!
Ayasha schreef:Te hard trekken zorgt voor open mond.
Een te dik bit kan voor irritatie zorgen dat een open mond veroorzaakt maar ook een te dun bit kan er voor zorgen. Kortom: of te veel druk, of het bit past niet bij de paardenmond.
Relien schreef:wat mij wel opvalt bij de bitloze optomingen (halster/sidepool) is dat het paard ongelooflijk gaat hangen.
_Bitje_ schreef:Ayasha schreef:Helaas zijn er nog steeds veel mensen die denken dat je een paard op veel druk moet rijden voor een goede aanleuning.
idd, dat maakt ook vooral de titel: 'met bit rijden' een stuk onaangenamer
x_Marr schreef:Relien schreef:wat mij wel opvalt bij de bitloze optomingen (halster/sidepool) is dat het paard ongelooflijk gaat hangen.
Dan is het paard niet correct voorwaarts.
Paard kan dat ook alelen doen als je het toestaat, maar dat kan een paard ook op het bit gaan doen. Kan je gewoon verhelpen door voorwaarts op te lossen en dan hebben ze het snel genoeg door dat dat gewoon niet de bedoeling is.
capopjekop schreef:Anoniem schreef:Ja dat je je pony niet laat lopen waar ie zelf heen wilt snap ik welMaar dat hoef je niet te laten doen door pijnrpikkels! Het kan anders. Ik hou er gewoon niet van om welk dier ( en mens ) dan ook te domineren en het te laten doenw at ik wil door hem pijn te laten lijden! Dat gaat er gewoon niet in bij mij. Misschien is het wat langer trainen om SAMEN te werken met je paard ipv het te domineren! Maarja die tijd moet je er wel in willen steken!
Je roept nu wel dat het anders moet en dat je een team moet zijn. Maar hoe dat dan als je je paard niet terecht mag wijzen? Ik ben dan wel benieuwt hoe jij het oplost als jouw fjord dan eens niet actief loopt en niet reageert op been?
En dat pijn lijden valt wel mee als je rustig druk geeft met je spoor.
Overigens is dit gewoon een casus, ik heb wel het idee dat ik een redelijk team met mijn pony ben
Open mond is vaak een teken van te veel druk op het bit. Maar mijn pony doet haar mond ook open als ik een fikse ophouding maak met een bitloos hoofdstel. Of het bit zit niet lekker of een mondprobleem.
Ayasha schreef:Hoe bedoel je?
-
Met bit of zonder bit, voor een paard dat hangt of zich sterk maakt geld er in mijn ogen maar een regel: dat kan die alleen als jij hem wat geeft om op te hangen/zich sterk op te maken.
Ayasha schreef:Ik snap sowieso niet waarom mensen sporen gebruiken bij een paard dat niet voorwaarts is..... Dat is helemaal niet de bedoeling van sporen.Imo, op het punt dat je sporen kan gebruiken voor wat ze gemaakt zijn... Heb je ze 9 keer van de 10 al niet meer echt nodig.
(ik rijd enkel op wedstrijd met sporen omdat het verplicht is, ze hangen er bij mij dus ook echt voor de sier omheen.)
Ayasha schreef:_Bitje_: Ik denk dat elke tak van de paardensport daar wel last van heeft...Ook bitloosruiters hebben last van de reputatie van de doorgedraaide naturals die bij alles dat niet binnen het "natural" idee past mishandeling gillen... Terwijl het grootste deel van de naturals (en de gewone bitloosruiters die verder niet echt natural zijn) gewoon redelijk zijn en een open visie hebben... Maar het zijn die met hun bekrompen wereldje die (en ik spreek even enkel voor mezelf in deze) mij als dressuur- en wedstrijdruiter een wrange smaak in de mond geven...
Ayasha schreef:Ik snap sowieso niet waarom mensen sporen gebruiken bij een paard dat niet voorwaarts is..... Dat is helemaal niet de bedoeling van sporen.Imo, op het punt dat je sporen kan gebruiken voor wat ze gemaakt zijn... Heb je ze 9 keer van de 10 al niet meer echt nodig.
(ik rijd enkel op wedstrijd met sporen omdat het verplicht is, ze hangen er bij mij dus ook echt voor de sier omheen.)