[OLD]Waldfee, nieuwe aanwinst @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: [OLD]Waldfee, nieuwe aanwinst @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:37

Dat ziet er op het oog inderdaad uit als een fijn bitje. :j
Zeker de moeite waard om eens te proberen.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:38

dat ze daarom zo diep gaat ?
want dat deed ze wel minder op de happy mouth, maar dan was de druk op haar tong teveel ( iig, dat lijkt mij als ze dr neus dan recht naar voren wil brengen en dr tong naar buiten duwt .. )

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:39

Dan zal ik zo een van de week ns ff ophalen .. of even kijken of ze zoiets op stage in de kast hebben liggen .. :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:40

Kan zijn dat ze teveel druk op de tong of gehemelte voelt en dus erachter kruipt of juist de neus er uit duwt, om van de druk af te komen. :)

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:40

Er worden een hoop tips gegeven,maar 10 mensen 10 meningen.
Ik zou echter dit paard niet aan een lang teugeltje gaan rijden of elke keer naar voren rijden als ze te diep gaat.
Ik denk dat dit paard daardoor steeds verder uit balans gaat, en steeds langer wordt in zn lijf, en verder van het achterbeen af.
Ik zou op de volte gaan werken in een rustig draftempo (goed stappen in het moeilijkste wat er is)en vanuit daar het paard proberen te laten zakken, zonder dat ze compleet uit elkaar valt.
Waarschijnlijk gaat ze dan steeds harder proberen te draven omdat ze dat natuurlijk moeilijk vindt. Dit steeds weer opvangen met je zit (stem evt) en weer proberen of ze wil volgen zonder uit elkaar te vallen.
Een lange moeilijke we,waar je zelf eerst handigheid in moet krijgen.
Wel een ontzettend leuk paard!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:41

Als het bit niet fijn ligt gaat ze proberen druk te ontwijken, als het bit op haar onderste lagen drukt, is de logische reactie om diep te gaan.. :) Om "achter" het bit te kruipen dus. Het feit dat ze eerst heel stug is werkt alleen maar mee aan dat vermoeden. Een paard zal in eerste instantie nl net tegen druk in gaan, merken ze dat dat alleen maar negatief effect heeft geven ze "op" (er zijn een vijftal fases waar ze doorheen gaan overigens) en dan gaan ze ontwijken. Dat kan dus de reden zijn dat jouw paard heel stug begint (ze gaat tegen het bit in) en daarna er achter kruipt (ze geeft op en ontwijkt)

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:42

Dit zei mn ene instructrice ( van school tijdens stagebezoek) overigens ook .. liever iets onder haar tempo rijden ..

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:43

ja ze loopt dan eerst als je niks doet idd wel braaf ontspanne, speel je wat wil ze dr tegeningaan, en dan is t past boem kop daar, en er zit gewoon niks tussen in ..

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:44

Ja ik denk dat elke keer dat je haar naar voren rijd, ze verder van het achterbeen af loopt,omdat je aan de voorkant nog niets hebt om op te vangen.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:45

Ik kan ook niks opvangen want dan loopt ze straks nog met dr kin in dr borst hihi ..

en wat voor iets bitloos zou ik kunnen proberen dan, n hackamore vind ik maar eng :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:47

Onder het tempo rijden zou ik pas doen als ze balans heeft... :) Dat ze zo snel loopt kan ook balansprobleem zijn overigens. Wat doen wij als we uit balans raken terwijl we stappen? We zetten een pas of drie sneller om onze benen terug onder ons lichaam te krijgen. Kan je nagaan wat een paard doet als ie constant het idee heeft dat ie geen balans heeft... Juist ja, rennen. :D Hoe meer jij tegen houd, hoe meer ie uit balans raakt en hoe harder ie wil gaan rennen... Dus ik zou voor nu haar eerst effe haar balans laten vinden, als dat in orde is kan je inderdaad af en toe net onder haar tempo gaan rijden dat ze leert wachten.

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:48

Maar je moet er ook niet afblijven.
Ze zal je hand moeten gaan accepteren,een aanleuning zoeken.
Dit kan niet als jij alles los laat.
Toch met je been naar je hand toe blijven rijden,zonder dat ze onder je vandaan loopt en uit elkaar valt

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:49

Ik bedoel ook niet onder het tempo, gewoon een rustig draftempo, en opvangen als ze onder je vandaan loopt.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:51

ik knal d'r even in hoor hierzo ;)
(kan dus best dat je dat al gezegd hebt, sorry dan, sorry sorry) maar probeer anders eens een dubbelgebroken bitje met zo'n olijfje in het midden i.p.v. een plat stukje? Werkte bij mijn paardje heel goed :j
En veel terugrijden op tempo op je zit zodat ze gaat dragen en lopen en werken.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:52

Ik heb een dubbelgebroken bitje met een dik middenstukje, n bustrens, maar die vind ik zo dun, die is ech 12 mm ofzo :o

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:53

Ja nee zoiets niet, gewoon iets diks. Iets massiefs, zonder naden. Heb er eentje van IR gekocht, echt super fijn

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:56

whahaha, dat laatste was me nog nieteens opgevallen xD

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:57

Flynn schreef:
en wat voor iets bitloos zou ik kunnen proberen dan, n hackamore vind ik maar eng :P

Heb je toevallig een hannoveraanse neusriem liggen? Die kan je perfect gebruiken om bitloos mee te rijden :j Zelf gebruik ik hem ook op die manier. Je moet hem dan wel hoger bevestigen dan normaal (daar waar je het neusbot voelt splitsen naar de neusgaten) en dan maak je je teugels gewoon vast aan de ringen van de neusriem. Zelf heb ik teugels met een clipje aan, omdat gewone teugels te dik zijn voor het ringetje.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:58

dat heb ik wel .. heb smalle teugels, dat zou moetn kunnen passen .. zal t morgen ns proberen, miss kan er dan weer iemand fotos maken, .. :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:03

Euhmn..
Dit doet me toch meer denken aan rollkürhandelingen dan rond en diep, maargoed.

Ik vind het er niet zo vriendelijk uitzien.
Een combi van een paard dat misschien dan de neiging heeft om diep te lopen en jouw handhouding die erg hoog zitten, waardoor je paard nog dieper gaat duikelen om die druk te ontwijken. :)

Probeer eens wat minder druk te geven op de teugel.

Bitloos is ook wel goed om te proberen, dan heeft je paard denk ik een stuk minder druk, waardoor hij misschien wat makkelijker gaat lopen qua halshouding.

Heel veel succes, het is natuurlijk nog aftasten met een net gekocht paard. :)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:10

Als je paard bitloos precies hetzelfde reageerd en te diep loopt, kan je in ieder geval uitsluiten dat het bit het probleem vormt.
Bij mijn paard merk ik in ieder geval weinig verschil tussen bitloos en met bit. Alleen de zijgangen lijkt ze niet echt te snappen, maar dat is eerder mijn schuld dan die van het hoofdstel :+

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:44

Ik zat net te denken, als je nou eens 1 / 2 keer in de week met haar gaat grondwerken? Heel veel freestylen? Bouw je samen ook een goede vertrouwingsband mee op..

Door2411

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 08:37

Wat een negatieve reacties allemaal.. ben het er wel mee eens dat het paard te diep loopt.. Ik heb altijd welshjes gereden die aan de opzet getraind waren.. deze hebben ook de neiging om heel snel te diep te gaan lopen en geen druk op de hand toe te laten.. ik rij deze jonge beesten altijd eerst aan een los teugeltje totdat ze heel langzaam de druk gaan accepteren zonder gelijjk diep te gaan, wanneer ze weer naar beneden duiken laat ik de teugel weer los zodat ze weer helemaal zelf moeten lopen.. Als je het zo elke keer opnieuw oppakt gaat ze vanzelf je hand accepteren en niet te diep lopen.
Verder heeft ze wel echt mooie gangen!

Lang en laag kan ook met de neus eruit als inrijden zo lang en laag moet lijkt me!

Succes ermee!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 08:48

dit is inderdaad opkroppen en heeft weinig te maken met laag diep en rond rijden.
Het paard probeert op deze manier onder de hulpen uit te komen.
Het zou een ander beeld geven als de neus niet naar de boeg wees.
Want op zich is de laagte niet slecht alleen zou het hoofd recht moeten.
Handen naar voren,hem de ruimte geven en voorwaarts rijden.

Mijn paard doet soms hetzelfde,lastig hoor!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 08:50

Flynn schreef:
Zoals ik ook al in mijn verhaal heb staan weet ik dat ze te diep loopt, en dat ik naar uitleg vraag, en daarmee doel ik op hoe je dat volgens jullie eruit rijdt.

Om te beginnen, een paard wat de neiging heeft om te duiken/diep te lopen NOOOIIIT laag (diep) en rond losrijden ;-)

Been eraan en opwaarts rijden vanaf het begin af aan, duiken..... heel simpel: ophouding en been!