Alles is zielig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:26

Ik vind slaan niet nodig en schoppen vind ik uit den boze tenzij het puur is uit veiligheid of verdediging. Dus wanneer een paard jou aanvalt, bijt of slaat.

Nou heb ik dat in die 31 paardenjaren met heel veel verschillende paarden nog nooit meegemaakt... Dus ook weer in dit topic: "Nee ik sla mijn paarden niet."

xMoniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:14

als een paard een loopje met me neemt, laat ik wel merken dat hij dat niet weer moet doen }>
geen harde tik ofzo, maar gewoon een tikje erbij, of aansporen :))
daar is niks mis mee, vind ik zelf? *D

Emma

Re: Alles is zielig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:16

Als een paard een loopje met je neemt, of wat dan ook doet wat absoluut niet mag dan moet je hem gewoon corrigeren vind ik.
als je dat niet doet, krijg je vaker van dit soort problemen, en dan ben jij straks degene die 'zielig' is

Madeliefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:04

Corrigeren moet natuurlijk altijd, maar ik ben wel altijd bang dat ik mijn paard pijn doe, vooral als ze een loopje met me nemen en ik eigenlijk streng zou moeten zijn. Van mijn instructrice moet ik strenger worden, maar dat is voor mij makkelijker gezegd dan gedaan. Dus als iemand daar tips voor heeft, ik hoor ze graag :+.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:09

Charr_x schreef:
"Bokt" vind alles zielig.
Corrigerende tik op zijn tijd moet kunnen. Op het juiste moment, om de juiste reden en niet buitenproportioneel.

Hihihihi ,ja zo is BOKT...
Ik ben het geheel met je eens.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:11

vivana schreef:
Charr_x schreef:
"Bokt" vind alles zielig.
Corrigerende tik op zijn tijd moet kunnen. Op het juiste moment, om de juiste reden en niet buitenproportioneel.

Hihihihi ,ja zo is BOKT...
Ik ben het geheel met je eens.

ja inderdaad, altijd commentaar, en dan het ondertussen zelf ook doen.

noad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:01

braaf = belonen
en
stout/ loopje nemen = diervriendelijk corrigeren

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:58

Je paard geen structuur en duidelijkheid bieden vind ik meer zielig eigenlijk :P

(dan wordt het een onhandelbaar puberpaard, en hoe komt dat dan? schuld van de opvoeding :P bij mensen is het jammer genoeg ook vaak genoeg zo... de meeste ***kinderen valt zelf ook niets te verwijten, maar de ouders daarentegen... dan heb ik toch altijd wel medelijden met het kind...)

Lolaax3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:36

Corrigeren mag,maar dan 'straf' je het paard correct,want als je een paard niet corrigeert kun je nooit een normaal ontspannen paard krijgen,maar na het corrigeren op tijd belonen en ontspanning aanbieden.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 19:59

Even offtopic...

Mijn lievelingspaard is zielig ;(
Ze heeft een tumor in d'r hersens en aanstaande maandag word ze ingeslapen ;(;(;(
Maar het is ook wel nodig, ze loopt overal tegen aan en weet gewoon niet meer wat ze doet.
Ik heb d'r 2 weken mogen 'verzorgen' omdat ze een wond op d'r schoft had, en een supergoede band opgebouwd..
Daarom plaats ik het nu ook hier, want ik vind het gewoon zielig voor d'r.
Ze staat maar voor zichzelf uit te staren in de stal, met d'r hoofd hangend naar beneden en ogen halfdicht...
Ze is ook echt levensmoe denk ik....
Maarja, het doet me wel kei veel pijn, omdat ik zo'n sterke en goede band met d'r heb opgebouwd......

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:19

Das niet zo leuk... Sterkte :(:)

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:35

Negatief gedrag negeren en positief gedrag belonen!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:41

de mijne krijgt af en toe ook flink op z'n donder hoor..
Hij is 5 jaar en behoorlijk dominant soms. Als ik het negatieve gedrag negeer vrees ik dat hij m'n hoofd er één van de dagen aftrapt. nee, als hij bijt krijgt hij een tik, als hij trapt kan hij zelf een trap terugverwachten. Denk je dat de kuddeleiders in het wild dat ook gewoon pikken als één van de paarden hen trapt of bijt? Die krijgen een 5x zo harde klap terug hoor.

flippi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:23

Als je op een paard gaat zitten met in je hoofd 'ik ben de baas wat er ook gebeurt' en je bent niet bang dan hoef je niet eens te straffen, paarden voelen dat heel goed aan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:25

precies :D heel veel paarden weten instinctief dat het met mij lastig sparren is........ en ik kan echt wel eens een zepert halen hoor, maar in de regel win ik echt mocht er een zo dom zijn om met mij een wedstrijdje aan te gaan :)

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:34

Mijn paarden zijn meestal wel lieverdjes dus er valt niet veel meer te corrigeren.
Maar toen ik ze pas had zijn er wel wat tikken uitgedeeld.
Vooral mijn shetlander dacht even dat ze het baasje was,nou ik kan je verzekeren dat die gedachte van haar zo weer verdween ~~}>

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:35

p.s de beloningen zijn wel altijd heel fijn :P

SuuZ_AnnuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:49

Het is binnen proporties niet zielig om je paard een corrigerende tik of trapje te geven, maar inderdaad.....belonen van goed gedrag is ALTIJD beter!

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:47

Livanna schreef:
geeske304 schreef:
mijn opa zegt altijd tegen mij:
"je moet je paard niet straffen maar voeren, daar word ie blij van"
:D ik ben het er zelf niet helemaal mee eens maar ik vind het wel grappig :D

muwahahhahhahah dat ga ik op de stal van Karamela zetten!! :D

haha! goed idee, kan ik ook wel gaan doen!
gelijk opa weer blij :P

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:02

.
Laatst bijgewerkt door wishmelucky op 07-02-22 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:23

zonnepaardje schreef:
Moet zeggen zolang je op het correcte tijdstip straft is het goed vind ik.

Ik ken iemand (ik noem ze R.) die reed veel op een 'echte merrie' die nogal moeilijk was met poetsen en zadelen.
R. was aan het poetsen (denk ik) en de merrie hapte in de lucht of stampte.
Waarbij R. luidkeels schreeuwde dat ze dit niet mocht, gaf haar een klets op haar kont en daarna ging ze naar voor en trok nog eens aan het halstertouw (een snok aan de merrie haar hoofd dus) :S

Ik moet zeggen dat ik dit totaal niet correct vind en ja toen echt zielig vond voor die pony.
Die schreeuw terecht, die klap eigenlijk niet (ze hapte niet naar R.) en die ruk al helemaal niet.
Ik zag echt aan die merrie dat ze die ruk aan haar hoofd niet begreep :=
Gewoon omdat er teveel tijd tussen zat...

(off topic)
als wij springles hebben en de pony weigert, dan moeten we ook gelijk een volte maken en er over heen.
want mijn instructeur die zegt dat de pony het anders al lang weer vergeten is..

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:48

Ik was vroeger echt anti-straffen en was echt te zacht met m'n paarden. Gevolg: ze walsten letterlijk over me heen.
Nu heb ik ingezien dat je gewoon correct moet blijven met je paard.
Wanneer ze echt iets ongehoords doen straf ik dan ook, maar enkel als het nodig is en ik waarschuw ze eerst met m'n stem en houding.
Ik ken ook 'n meisje die d'r pony constant straft maar dan voor nutteloze dingen en ook telkens veel te laat, beestje weet niet meer wat het nog mag en wat niet..

Achja, iedereen gaat anders om met paarden en heeft andere waarden en normen dus ik denk dat we het over dit onderwerp nooit allemaal eens zullen zijn. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:35

Als een paard mij bijt, krijgt ie een tik op zn neus. Als tie trapt, kan hij een trap terugverwachten, simpel.

Zo gebeurt het in de kudde ook, zelfs nog 10x harder.

jarytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:38

Ik doe het altijd maar zo:
Als mn pony wat doet wat hij niet mag, zeg ik : NEE LEANDRO!
als hij doorgaat/nog een keer doet roep ik hard: LEANDRO!
Als hij dan nog doorgaat/nog een keer doet, dan krijgt ie n tik.
niet hard ofzo, maar wel dat ie weet dat dat niet de bedoeling is! ;)
Zo is mijn manier, mijn keuze! :D

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:46

Bij ons op stal krijgen alle jonge paarden een zeer consequente opvoeding, waarbij soms een schop of een tik of flink achteruit zetten hoort. Maar ik durf ze stuk voor stuk in/uit het land te halen en vaak is alleen stemverheffing genoeg om ze weer tot de orde te roepen. Zeker een jonge hengst moet je niet de gelegenheid geven de baas over je te spelen.
Trouwens, alle pensionpaarden zijn ook prettig te hanteren. Wel zo fijn als je het paard van een ander even vasthoudt voor de hoefsmid of tandarts.