Discussie: Dressuur moeilijker dan springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:16

schoentje schreef:
Oog kun je idd trainen, maar er zijn ook ruiters met zo weinig talent daarvoor, dat die na ontelbare sprongen nog steeds bijna elke sprong missen.
Ik laat paarden vaak losspringen en het valt mij op dat ze bij een enkele sprong toch vaak moeite hebben om hun afzetpunt te bepalen.

Dit ligt aan de africhting hoe men deze vanaf het begin leert mee te denken of als ruiter denkt alles te kunnen regelen.
Kan u honderde paarden laten zien die daar geen moeite mee hebben, de opleiding is vaak verkeerd in deze.
Leest u een Paalman springen, dan kunt u misschien er een ander beeld over krijgen.
Wanneer men eventing paarden niet leert zelf mee te taxeren dan kwamen er maar weinige door de cross.
Het denkbeeld van passend aanrijden is een utopie, zeker bij hogere snelheden, en dat heb ik zelf ervaren in zowel parcourspringen en eventing rijden.
Over mij dachten ze dat ik altijd zo´n goed oog had, en dat ik met vele typen en karakters van paarden zomaar kon springen omdat ik een goed oog had, sorry ik had een goed rythme gevoel, en kon mij indenken in de paarden, maar de paarden taxeren toch werkelijk de sprong, het aanrijden van de sprong in het juiste tempo, is geheel iets anders dan het afsprongpunt aangeven.
Men begeleid het paard zo optimaal als mogelijk door het tempo te controleren naar de sprong, maar ik kan niet schrijven ik kan het paard op het afsprongpunt brengen, nee begeleiden om zo optimaal als mogelijk het paard het makkelijkere te maken om zo dicht mogelijk bij het optimale afsprongpunt te komen.
Juist bij het vrijspringen kan men zien dat goed getrainde paarden wel degelijk door het tempo aan te geven passend bij de sprong aankomen.
Maar dat is een geheel ander verhaal als is Dressuur moeilijkere als springen, dan beaam ik ja, omdat bij het springen vele dingen eenvoudiger zijn, alleen de ruiter heeft meer moed nodig, en een gevoel voor rythme, en wanneer dit aangeboren is bij vele springruiters dan is dit van voordeel.
Wanneer deze nog dressuur rijden kunnen en willen dan zijn het toppers.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:07

Professor dit heeft u zeer mooi verwoord. :j +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:57

Professor, dat ben ik totaal niet met u eens. Misschien zitten Bianca(zij wel vele malen dichterbij :') ) en ik iets dichter bij het vuur om te zeggen dat de ruiter weldegelijk de afstand bepaald. Ik vertrouw uw bronnen niet altijd maar dat terzijde...
Er wordt met vrijspringen ook bij het KWPN stamboek voor de hengsten niet voor niks altijd een sprong of 3 neergezet zodat ze goed uitkomen op de laatste. En als paarden zoals deze dat zelf zouden kunnen -iets wat je wel mag verwachten op dit niveau- zouden ze een enkele hindernis neerzetten, even als voorbeeld.

En even terugkomen op het dressuurmatige rijden tijdens een springproef. Het maakt een springruiter geen piep uit hoe zijn paard changeert, als ie het maar doet. En het maakt de springruiter ook geen fluit uit hoe hij de wending doorkomt, met of zonder stelling, als ie er maar door komt. Dus in dat opzicht heeft dressuur niks te maken met springen, maar hoe kom ik het beste mijn parcours door. Het maakt dus niet uit hoe de opdracht tot stand komt, als ie maar wordt gedaan...

DDW1190

Re: Discussie: Dressuur moeilijker dan springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 11:06

dat denk ik ook hoor joolien! daar heb je wel weer gelijk in! maar de basis van dressuur zul je wel echt nodig hebben denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:11

DDW1190 schreef:
dat denk ik ook hoor joolien! daar heb je wel weer gelijk in! maar de basis van dressuur zul je wel echt nodig hebben denk ik

Ja maar leg jij me nu eens uit, wat vind jij de basis van dressuur?. Wat heeft een springpaard volgens jou dressuurmatig nodig om een proef door te rijden?

Even een toevoeging: Het is niet goed maar ik zie mensen die rijden met een paard wat net 3 weken onder het zadel is een B- springproef en komen foutloos rond, die zullen weinig basis hebben behalve een stuur en been.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 11:16

-een paard die lekker door/over zijn rug loopt..

-toch wel enige soepelheid (maar dat bereik je ook als je paard over/door zijn rug loopt) om snel te kunnen wenden.

-een paard wat uit elkaar loopt, spring in mijn ogen moeilijker dan een paard die mooi bij elkaar gereden is..

-een paard wat fijn nageeft, zodat hij zijn rug niet wegdrukt.

edit: en een paard wat tussen 2 teugels loopt..

en zo kan ik nog wel verder gaan, maar eigenlijk heeft het allemaal met elkaar te maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:22

DDW1190 schreef:
-een paard die lekker door/over zijn rug loopt..

-toch wel enige soepelheid (maar dat bereik je ook als je paard over/door zijn rug loopt) om snel te kunnen wenden.

-een paard wat uit elkaar loopt, spring in mijn ogen moeilijker dan een paard die mooi bij elkaar gereden is..

-een paard wat fijn nageeft, zodat hij zijn rug niet wegdrukt.

edit: en een paard wat tussen 2 teugels loopt..

en zo kan ik nog wel verder gaan, maar eigenlijk heeft het allemaal met elkaar te maken!

Klinkt allemaal aardig, maar dit is geen garantie voor een goed springpaard. Sommige springpaarden lopen niet netjes nagevelijk over de rug, als ie maar goed kan springen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 11:24

ja dat is helemaal waar, maar daar kom je zelf wel achter, want dan krijgt het paard op ten duur rugproblemen!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:26

Met contrastelling door een wending, waar blijft de buiging en zicht op de volgende hindernis. Nooit paarden zien weigeren of in door de hindernis, doordat het paard ineens verrast wordt door de volgende sprong. Ruiter geleid het paard het parcour door via tempi en galopsprongen en geeft zijn paard de vrijheid de sprong te springen, paard schat de sprong in en bepaald de afsprong. Juist als de ruiter het paard gedwongen probeert te laten springen op het punt van de ruiter, ontstaan de fouten net zo tussen de hindernissen met contrastelling.
Ander zou een paard nooit zonder ruiter los en in het wild kunnen springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:47

FaberSmid schreef:
Met contrastelling door een wending, waar blijft de buiging en zicht op de volgende hindernis. Nooit paarden zien weigeren of in door de hindernis, doordat het paard ineens verrast wordt door de volgende sprong. Ruiter geleid het paard het parcour door via tempi en galopsprongen en geeft zijn paard de vrijheid de sprong te springen, paard schat de sprong in en bepaald de afsprong. Juist als de ruiter het paard gedwongen probeert te laten springen op het punt van de ruiter, ontstaan de fouten net zo tussen de hindernissen met contrastelling.
Ander zou een paard nooit zonder ruiter los en in het wild kunnen springen.

Het is gewoon niet zo dat een paard zelf de afzet bepaald. Klaar.

Aanvulling: Het is gewoon zo dat sommige paarden in contrastelling worden gereden omdat paarden soms te heet worden als ze de hindernis al zien. Ook wordt er contrastelling genomen omdat je soms in een krappe wending gewoon geen stelling kunt nemen, anders ga je onderuit.

Nog even iets over nagevelijkheid. Bijna geen een paard loopt in het parcours nagevelijk. Anders kunnen ze simpelweg niet springen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-06-10 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:52

Dan heeft u toch gelijk, dan bepaald u ook de afzet bij los springen en paarden in het wild. Paarden konden al lang springen voor u of welke ruiter ook de afsprong bepaalde, laat staan de mens kon paardrijden en al helemaal springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:56

FaberSmid schreef:
Dan heeft u toch gelijk, dan bepaald u ook de afzet bij los springen en paarden in het wild. Paarden konden al lang springen voor u of welke ruiter ook de afsprong bepaalde, laat staan de mens kon paardrijden en al helemaal springen.

Dan bepaald een paard hoe hij springt ja, maar dat wil dan niet zeggen dat het altijd goed gaat. En ziet u paarden in het wild over meerdere opstakels van 1.50 hoog springen?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:40

Ik vind dit echt appels met peren vergelijken en een fijne penny discussie. Wat maakt het uit wat moeilijker is en daarbij is het niet eens meetbaar.

Taal of rekenen, wat is moeilijker denk jij? Het antwoord hangt volledig af waar jij het beste in bent. En zo geldt dat ook voor springen en dressuur.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:40

Joolien schreef:
FaberSmid schreef:

Dan bepaald een paard hoe hij springt ja, maar dat wil dan niet zeggen dat het altijd goed gaat. En ziet u paarden in het wild over meerdere opstakels van 1.50 hoog springen?

Nee maar ik zie ze ook geen piaffe oid doen :?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:00

Joolien schreef:
Professor, dat ben ik totaal niet met u eens. Misschien zitten Bianca(zij wel vele malen dichterbij :') ) en ik iets dichter bij het vuur om te zeggen dat de ruiter weldegelijk de afstand bepaald. Ik vertrouw uw bronnen niet altijd maar dat terzijde...
Er wordt met vrijspringen ook bij het KWPN stamboek voor de hengsten niet voor niks altijd een sprong of 3 neergezet zodat ze goed uitkomen op de laatste. En als paarden zoals deze dat zelf zouden kunnen -iets wat je wel mag verwachten op dit niveau- zouden ze een enkele hindernis neerzetten, even als voorbeeld.

En even terugkomen op het dressuurmatige rijden tijdens een springproef. Het maakt een springruiter geen piep uit hoe zijn paard changeert, als ie het maar doet. En het maakt de springruiter ook geen fluit uit hoe hij de wending doorkomt, met of zonder stelling, als ie er maar door komt. Dus in dat opzicht heeft dressuur niks te maken met springen, maar hoe kom ik het beste mijn parcours door. Het maakt dus niet uit hoe de opdracht tot stand komt, als ie maar wordt gedaan...

Het is niet helemaal waar dat een springruiter niets om het dressuurmatige deel geeft.
Als springruiter probeer ik er wel altijd naar te streven het paard dressuurmatig correct voor elkaar te hebben, het paard recht te richten, gewicht op de achterhand, changementen van achter naar voren, buiging om het binnebeen, etc.
Als eerste vind ik het belangrijk het paard aan het been te hebben, zonder de vooruit erin kun je als springruiter niets. Door de tijd heen ga je het dressuurmatige steeds verder perfectioneren, maar niet forceren. Als een paard moeite heeft met zijgangen of er gestresst van raakt, dan wacht ik daar wat langer mee, omdat ik ze simpelweg niet nodig heb. Ik probeer het ze uiteindelijk dus wel te leren, omdat ik het nuttig vind om het paard losser, beter aan de hulpen en sterker in de spieren mee te krijgen.
De paarden die ik langer rijd kunnen de Z-dressuuroefeningen goed uitvoeren, maar ze lopen dan iets minder in de oprichting als een dressuurpaard.
Een paard dat zich niet graag laat bewerken op die manier, laat ik lekker zoals ze zich zelf het prettigst voelen.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:02

zoiezo ....

het is allebij moeilijk , als jij beter in dressuur bent kan je in dressuur lekker verder oefenen en als je andersom vind andersom

MET PAARDRIJDEN BEN JE NOOIT UITGELEERD , dus blijft ht altijd moeilijk

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:29

Ik heb hier al veel gelezen, veel dingen waar ik mij in kan vinden maar ook dingen waarbij ik denk van laten we iedereen en alles veralgemenen?!
Ten eerste wil ik erop terugkomen dat je inderdaad foutloos de B kunt rondkomen met een paard dat nog niet zo lang onder zadel is. Dit kan je ook een aantal keer doen voor de ervaring maar ik denk dat het merendeel van de ruiters thuis voornamenlijk dressuur rijden.
In het parcours maakt het inderdaad op het moment zelf weinig uit of een paar juist changeert of fout maar ik denk dat (bijna) elke ruiter streeft naar correcte wissels. Ook thuis denkik dat de meeste even hard op de dressuur trainen( sb, wijken, travers, renvers enzovoort) gewoon om het paard aan de hulpen te hebben, soepel te maken. Springen meestal maar 1 keer per week of in de 2 weken. Een klein kruisje wordt vaak wel meegenomen maar als dressuroefening bv kruisje wijken voor het linkerbeen kruisje wijken voor het rechterbeen kruisje. Door zulke oefeningen leert het paard zich te dragen en zowel op de sprong als de ruiter te fixeren zonder te heet te worden->een en al dressuur lijjkt mij. Zonder een dressuurbasis geraak je de iets hogere parcours echt niet rond met een onervaren paard. Springen is een dressuurproef met sprongen ertussen.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:30

uhhmm....gewoon ff reaktie op de vraag dressuur vaak vriendjes bla bla.....bij springen is het altijd zeker erop of eronder.
mijn mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:34

M__ schreef:
Ik heb hier al veel gelezen, veel dingen waar ik mij in kan vinden maar ook dingen waarbij ik denk van laten we iedereen en alles veralgemenen?!
Ten eerste wil ik erop terugkomen dat je inderdaad foutloos de B kunt rondkomen met een paard dat nog niet zo lang onder zadel is. Dit kan je ook een aantal keer doen voor de ervaring maar ik denk dat het merendeel van de ruiters thuis voornamenlijk dressuur rijden.
In het parcours maakt het inderdaad op het moment zelf weinig uit of een paar juist changeert of fout maar ik denk dat (bijna) elke ruiter streeft naar correcte wissels. Ook thuis denkik dat de meeste even hard op de dressuur trainen( sb, wijken, travers, renvers enzovoort) gewoon om het paard aan de hulpen te hebben, soepel te maken. Springen meestal maar 1 keer per week of in de 2 weken. Een klein kruisje wordt vaak wel meegenomen maar als dressuroefening bv kruisje wijken voor het linkerbeen kruisje wijken voor het rechterbeen kruisje. Door zulke oefeningen leert het paard zich te dragen en zowel op de sprong als de ruiter te fixeren zonder te heet te worden->een en al dressuur lijjkt mij. Zonder een dressuurbasis geraak je de iets hogere parcours echt niet rond met een onervaren paard. Springen is een dressuurproef met sprongen ertussen.

Zoals ik al zei maakt het een springruiter niet uit hoe zijn paard wisselt of netjes de bocht door komt, dus een dressuurproef met sprongen ertussen is het zeker niet, dat heet namelijk prix caprilli.

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:39

Joolien schreef:
M__ schreef:

Zoals ik al zei maakt het een springruiter niet uit hoe zijn paard wisselt of netjes de bocht door komt, dus een dressuurproef met sprongen ertussen is het zeker niet, dat heet namelijk prix caprilli.

Dus volgens jou knalt een springruiter gewoon het parcours door? Wat ik eigelijk met mijn uitleg probeerde te bereiken was dat de meeste er wel naar streven een nette correcte springproef te rijden. Voor sommige is het dus WEL een dressurproef met sprongen ertussen het enige verschil is dat ze niet volledig panikeren als er iets niet volgens plan loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:40

Ik heb het er niet over dat ze knallen of panikeren, een springruiter boeit het niet hoe zn paard op dat moment loopt, maar hoe hij op dat moment springt. De ruiter maakt zich alleen maar druk om hoe zijn paard op de hulpen reageert, echt niet of ie wel netjes nagevelijk loopt.

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:42

Ik denk toch da de meeste proberen dat hun paard ontspannen loopt en hun lichaam correct gebruikt anders kunnen ze toch niet correct op de hulpen reageren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:44

M__ schreef:
Ik denk toch da de meeste proberen dat hun paard ontspannen loopt en hun lichaam correct gebruikt anders kunnen ze toch niet correct op de hulpen reageren?

Een springpaard wordt niet uitgezocht op dat ze hun lijf correct gebruiken, als ze maar goed springen en dat maakt niet uit hoe.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:45

Joolien schreef:
Ik heb het er niet over dat ze knallen of panikeren, een springruiter boeit het niet hoe zn paard op dat moment loopt, maar hoe hij op dat moment springt. De ruiter maakt zich alleen maar druk om hoe zijn paard op de hulpen reageert, echt niet of ie wel netjes nagevelijk loopt.

Dat geld dus niet voor alle springruiters Joolien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:46

schoentje schreef:
Joolien schreef:

Dat geld dus niet voor alle springruiters Joolien :)

Nja ik wil niet alles over 1 kam scheren maar ik zie vaak genoeg in de ring paarden die dressuurmatig verre van perfect zijn.