Wat is dat toch met die dikke ruiters...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:44

Zonnetje81 schreef:
[..]

Nou dan denk ik dat dat niet gebeurd bij de gemiddelde ruiter hoor....voordat je dat kan concluderen dat dat aan de ruiter ligt praat je volgen smij over een inmens gewicht. Sowieso is het niet meetbaar of het aan de ruiter ligt en het paard niet iets anders mankeert etc.

Dus volwasssen mannen zouden (die wegen al gauw 100kg) niet meer mogen rijden als ik sommige reacties hier lees..

Er is een verschil tussen spiermassa en vetmassa. ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:45

ikkeweer schreef:
En gelijk hebben ze. Als je dik bent kun je niet net zo goed rijden als wanneer je een normaal gewicht hebt, al was het alleen maar omdat al het spek je weerhoudt van een goed contact met je paard.

Ow ja??? En daarom springt Hugo Simon nog mee in WB finales???

En bij mennen heb je ook conditie en beweeglijkheid nodig (op wedstrijd niveau)? Dus als jij vindt dat het bij het een wel moet en bij het ander niet? Dan ineens doet trekgewicht erook niet meer toe? Lekker krom.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 04-05-10 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

abdcefblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:45

Wat mensen telkens zeggen van "liever een goed rijdende dikkerd dan een dunners die stuitert" vind ik echt onzin. Alsof alle dikkerds goed meebewegen, en alle dunnerds stuiteren. Dat is echt even generaliserend en maf. Ik persoonlijk zie liever geen van beide.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:48

Volgens velen is te zwaar te zwaar...? Als een klein 'dik' vrouwtje 70 kilo weegt is ze ineens te zwaar voor het paard en een man van 85 kg niet? Dat bedoel ik te zeggen :D
Laatst bijgewerkt door Revanches op 04-05-10 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

abdcefblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:49

Iemand die bijvoorbeeld groot en gespierd is (veel mannen) kunnen vaak beter meewerken met de bewegingen. Vet zit gewoon meer in de weg, vooral als de persoon in kwestie niet lang is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:50

Zonnetje81 schreef:
ikkeweer schreef:
En gelijk hebben ze. Als je dik bent kun je niet net zo goed rijden als wanneer je een normaal gewicht hebt, al was het alleen maar omdat al het spek je weerhoudt van een goed contact met je paard.

Ow ja??? En daarom springt Hugo Simon nog mee in WB finales???

En bij mennen heb je ook conditie en beweeglijkheid nodig (op wedstrijd niveau)? Dus als jij vindt dat het bij het een wel moet en bij het ander niet? Dan ineens doet trekgewicht erook niet meer toe? Lekker krom.

Je ziet wel huifkarren waar een aantal mensen in zitten met 1 paard er voor. Gewicht lijkt mij in dit geval dus minder belangrijk, voor zover ik er verstand van heb.

En Hugo Simon, is die dik dan ??? Bij dik heb ik echt een ander beeld in mijn hoofd hoor...

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:54

Volgens mij ben je zo zwaar, als je zelf vind en daarmee hangen de aanval-gevoelens samen..
Daarmee bedoel ik, iemand met maatje 38, die zichzelf te dik vindt voelt zich net zo snel aangesproken als iemand met maat 44 die zichzelf te dik vind.
Iemand die maatje 36 heeft en zichzelf te dun vind voelt zich net zo snel aangesproken als iemand met maatje 32.

Ik ben tevreden met mijn gewicht, sommigen vinden mij dun, sommigen vinden mij niet dun. Maar voor mij maakt dat geen enkele moer uit, want ik vind dat ik een goed gewicht heb. Ik voel me dus ook vrijwel nooit aangevallen als iemand het over gewicht heeft.
Laatst bijgewerkt door rensju op 04-05-10 16:56, in het totaal 2 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:58

Als iedereen zich gewoon even inleeft in zijn of haar paard en zich bij zichzelf afvraagt of het nog draagbaar voor het paard is, dan zijn we van al het gezeur af ;-).

Zie de uitleg van dierenarts Ulrieke Thiel.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:59

Goed ... er staat een artikel over "breed lopen" in Bit deze maand ....Daar staan ook foto's bij ....
Verder denk ik dat ik mijzelf echt niet meer ga moeien in deze discussie omdat de meeste reacties deze topic te persoonlijk nemen.
Ik wil echt niet gaan uitmaken wie nu wel/niet te zwaar is voor zijn/ haar paard ...
Ik zou alleen zeggen behandel je dier met respect en zoek een paard dat aan je eigen lichaamsbouw kan voldoen ....
Voor de rest loopt deze ( zeer mooie discussie) weer uit op een typisch bokt topc van welles nietes ...
Zonde hoor

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:01

Starsailorr schreef:
Iemand die bijvoorbeeld groot en gespierd is (veel mannen) kunnen vaak beter meewerken met de bewegingen. Vet zit gewoon meer in de weg, vooral als de persoon in kwestie niet lang is.

Ik vind het toch wel apart blijven dat mannen van een kilo of 100 dus schijnbaar wel kunnen, maar ik bijvoorbeeld als klein dik vrouwtje zou gelijk dus commentaar krijgen. Terwijl het gewicht precies hetzelfde is. En voor mij zit mijn vet me tijdens het rijden echt niet in de weg hoor. Overigens rij ik niet veel, maar als ik erop ga. Dus ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Jij zegt eigenlijk dat iedereen die dik is dus niet goed mee kunnen werken met de beweging. Wat een onzin. Heb je er ervaring mee?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:01

Ik ben zelf wat aan de dikkere kant (geen overgewicht maar wel wat voller)
Dat komt niet omdat ik zwaar ben
Ik heb een brede bouw
Je hebt 3 soorten bouw; dunne, normale en breede
En ik heb dus de breede
Ik heb nog nooit gemerkt dat mijn paard daar last van had
Er rijdt ook wel eens iemand op die is dunner dan mij nou paard loopt gewoon hetzelfde
Tuurlijk is het beter om niet te dik te zijn
Klein en groot maakt al helemaal niet uit
Maar als een paard daar geen last van heeft waarom er dan een probleem van maken
Laatst bijgewerkt door corientjuhh op 04-05-10 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:04

Hugo Simon vind ik dus niet dik. Dik is als benen te dik, buik te dik, armen te dik, tieten te dik, gewoon alles te dik. Stevig is heel iets anders, dik heb je gewoon veel te veel vet. En geloof me, ik weet waar ik het over heb, toen ik het vet van de binnenkant been en knie heb laten afzuigen (jaja en ook de rijbroek) zat ik ineens veel stabieler en kon ik veel beter met mijn benen rijden. En ik was niet echt dik (toen 70, nu 65 kilo), maar vet op de verkeerde plaatsen !!!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 04-05-10 21:38, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Gedeelte uit de tekst verwijderd.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:04

Wat een discussie.....

Ik denk dat veel te zware mensen zodanig onzeker zijn en niet eerlijk naar zichzelf durven zijn dat ze de boel proberen te ontkrachten.
Bij heel veel te zware mensen is hun gewicht uitsluitend aan henzelf te wijten en ja, wie gaat er nou toegeven dat ze hun eigen lichaam verpesten.
Dus komen er excuses,redenen,trauma's van vroeger etc naar boven.....Heel jammer want zo krijg je het afvallen nooit onder de knie.
Ikzelf ben ook te zwaar; ik heb een stevige haflingermerrie die er niet heel veel last van schijnt te hebben.
Wel rij ik ''maar'' 3 keer in de week omdat ik haar niet teveel wil belasten en ben ik druk bezig met gezond eten en veel bewegen zodat ik gewicht ga verliezen, niet voor mijn uiterlijk maar voor mijn gezondheid.
Ik ben nu 23 en merk dat mijn gewicht me in de weg zit en wil dit graag oplossen.
Ik weet dat het voor dunne mensen ook erg moeilijk is om aan te komen maar, in het geval van paardrijden, is dit imo toch anders omdat ze gewoon minder schade toebrengen, ookal hobbelen ze alle kanten op.
Daarnaast, zonder al die blubberige vetjes ben je veel leniger en soepeler waardoor je automatisch al beter in staat bent je balans etc te behouden.
Kortom, laat ''dik paardrijdend NL'' eens wat eerlijker naar zichzelf worden......

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:12

Ach, of het welles nietes wordt is maar zeer de vraag.

Te dikke mensen mogen wel degelijk de hand in eigen boezem steken. Als je niet meer kan hardlopen op je eigen benen, zou je eigenlijk ook geen paardensport meer moeten willen beoefenen....

En ben ik dun? Nou echt niet, een moeke buik en w.s. 100kg schoon aan de haak? Geen idee want het interesseert me niet zo meer. Maar daar mijn paard mee te belasten( letterlijk) vind ikzelf niet eerlijk tegenover mijn paard.

Persoonlijk vind ik het prima dat dikke mensen aan sport willen doen, maar dan moet een ander daar niet de dupe van zijn.
Accepteer nou gewoon dat dik zijn beperkingen met zich mee brengt.

Dat maneges een bovengrens aanhouden vind ik dan ook prima, ken je eigen beperkingen. Paardrijden is nu eenmaal een sport die je langer kan volhouden dan hardlopen als je teveel kilo's mee torst. Maar of een manege daar dan maar zijn paarden voor beschikbaar moet stellen is niet te eisen.

Maar, zet ik er dan meteen tegenover, een man weegt veel eerder 100 kg en ziet er dan niet dik uit..... moeten die er dan ook maar afblijven?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:13

Tallie1979 schreef:
@ TS: Zo, jij zit op glad ijs zeg.. Leven en laten leven zeg ik altijd..

Maar ik vind je post uiterst kwetsend te noemen.. Wie ben jij om te bepalen dat iemand van 50 kilo een paard niet in de weg zit? iemand van 50 kan als een stuiterbal zitten terwijl iemand van bijvoorbeeld 100 kilo hetzelfde paard niet in de weg zit..

Ik denk dat het per paard en per ruiter anders is.. :)

ben ik het mee eens.. ik mag dan misschien ook een "gratenpakhuis"zijn, maar ik kan een paard net zo goed in de weg zitten, mijn instructeur zei gisteren nog tegen mij dat je beter, fors en klein kunt zijn dan lang en dun.. omdat als je lang bent je veel eerder een paard forceerd als het ware.. je houd je paard sneller in bedwang.. zonder dat je het door hebt.. je kunt als lang persoon veel eerder de bewegingen van je paard minder laten worden.. dat je *hoe moet ik dit uitleggen??* dat je je paard eerder in de weg zit.. :o

abdcefblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:15

Ts heeft in mijn ogen groot gelijk met alles wat ze zegt in haar openingspost. :) mensen die van mening zijn dat dit niet zo is zouden het andere topic "wat is het toch met die dunne ruiters" eens moeten doorlezen. Anorexiakotsers en slecht rijdende gratenpakhuizen worden daar zat genoemd, terwijl als in dit topic dikke vetprop of iets dergelijks gezegd zou worden, heel bokt steigert.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:16

Kijk, een ieder moet gewoon met zichzelf leven, of dit nou dik, dun, mollig, mager, groen, geel, bruin of wat mij betreft pimpelpaars met een goud randje is, interesseert mij geen reet.. :D

Maar wat je in dit topic ziet is exact waar de overheid het al tijden over heeft: Ongemerkt worden we steeds asocialer.. Het wederzijds respect is ver te zoeken, ook hier :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:16

Hmmm denk alleen eens aan het opstappen waarbij je gewicht x 3 aan de (meestal) linker wervelkolom komt te hangen...
Zwaardere ruiters, mezelf inclusief komen dan vol trots met het opstapje aan maar let's face it...dat doen dunnere ruiters ook dus ja, ook ondanks het opstapje blijft het slechter voor je paard als je zwaarder bent.....
Maargoed, zo kunnen we ellenlang doorgaan met de discussie....

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:25

Jemmig wat een gezeur ook altijd ene is te dik ander te dun!

Weetje waar ik altijd zo gek van word is het gepraat achter elkaar langs!

Weetje die is echt dun jaa ze heeft anorrexia of wat dan ook!
en met dikke (forse) mensen is dit persies het zelfde, laat elkaar lekker in de waarde. En als je dan perce de reden wilt weten vraag het dan eerlijk!

Als ze aan mijn vrage waarom ik ontiegelijk mager ben krijgen ze bij een mega uitleg, en zeggen ze vaak o oke naja je kan er dan toch niks aan doen? Nee, ik eet goed eet veel maarja wat er niet aan komt komt er gewoon weg niet aan.

en zelf vind ik dat je wel eerlijk moet zijn tegen over je beest. maar wij via computer scherm kunnen niet oordelen over dat genen.
Laatst bijgewerkt door bietjuhh op 04-05-10 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:27

Wat ik hier vooral merk is het gebrek aan leeskunsten en mensen die zinnen omvormen tot een zin die hen beter uit komt en vervolgens daarop reageren... := En dan moraalridders die zeggen "nou doe jij het ook" maar tegelijkertijd wel slankheid aan kotsen enz linken... Kom op zeg.

Wat mij betreft doet iedereen wat ie wil, ik ben ook slank (niet eens mager IMO) en klein en moet dat regelmatig aanhoren. Dan mag da en als je dan er iets van zegt moet je niet zeuren, tis een compliment (ik al die moeite doen om op een goed gewicht te blijven, dan vind ik "wat ben jij mager zeg!" geen compliment >;) ) maar ohwee als je het zelfde doet bij een voller iemand. :)

En neen, mij zal je echt nooit horen zeggen tegen iemand "goh wat ben jij bijgekomen" maar al evenmin; "tjeu wat ben jij afgevallen". Beide kunnen nl even kwetsend over komen. Wil je perse wat zeggen, zeg dan "wat zie je er goed uit!" of niets. Lijkt me de ideale oplossing en je stoot niemand voor het hoofd zonder dat ook echt te willen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-05-10 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:28

Ik heb eens nagedacht, maar ken eigenlijk geen mannen die zo groot/fors zijn dat ze boven de 90-100kg wegen en ook paardrijden. De mannelijke ruiters die ik ken zullen zo tussen de 70-90kg wegen denk ik.
Ik zal het ze eens vragen....

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:30

Ayasha, percies :
Mensen die mager zijn vinden het waarschijnlijk als ze er wat aan doen verschrikkelijk om te horen goh wat ben jij mager!

Dat is anders om natuurlijk bij forse Dikke mensen ook zo, dus waar als je zijnde van een van de kanten beledigende dingen zeggen naar elkaar terwijl diegenen zelf eigenlijk wel weet hoe zeer dat kan doen dat snap ik gewoon niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:33

Ik denk dat het misschien een stukkie is wat je zelf ook hebt. Ik las hier bv iemand die zei dat bij grote mensen opmerkingen gemaakt worden maar dat het bij kleintjes not done is, nou, met mijn 1.52 heb ik al heel wat te slikken gehad en een vriendin die ook hier bekend bokster is, is wel eens shetlander genoemd. Nou kunnen we daar wel al lachend op reageren en ze met de mond vol tanden zetten maar hoe je het ook draait of keert: we kiezen er ook niet voor! Dus geloof me maar lange mensen, die ukkies hebben ook het e.e.a te slikken.

Als ik tegen iemand zou zeggen "zou jij dat koekje nu wel nemen" dan word ik meteen door iedereen lelijk aangekeken. Tenminste, dat hoop ik want dat zou terecht zijn. Maar hoe vaak heb ik al gehoord "neem er nog maar eentje, je moet nog groeien/dan kweek je eens wat vet" >;) En dan lachte iedereen onbezorgd terwijl ik zo iets had van "waar zat het grappige gedeelte?" :?

We worden allemaal geconfronteerd met onaangename vooroordelen en de enige manier om er wat aan te doen is door er zélf mee op te houden ipv net zo hard terug om ons heen te slaan. Ik heb het topic over dunne ruiters ook gelezen en wat ik daar las.... Dan dacht ik echt: "hoe dúrf jij zelfs maar respect verwachten als je zelf zo reageert?" Dat snap ik niet. Verbeter de wereld: begin bij jezelf!
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-05-10 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 17:36

Citaat:
Als ik tegen iemand zou zeggen "zou jij dat koekje nu wel nemen" dan word ik meteen door iedereen lelijk aangekeken. Tenminste, dat hoop ik want dat zou terecht zijn. Maar hoe vaak heb ik al gehoord "neem er nog maar eentje, je moet nog groeien/dan kweek je eens wat vet" En dan lachte iedereen onbezorgd terwijl ik zo iets had van "waar zat het grappige gedeelte?"

zo herkenbaar: Vat nog een taartje jong. Jij kan het hebben / moet er nog van groeien..Ehm groeien zal ik wel niet
meer doen en omdat ik dun ben wil nog niet zeggen dat ik behoefte heb aan een halve taart!
Of inderdaad mee naar de Mac gaan en een salade pakken omdat ik gewoon geen fan van de hamburgers ben, dan moet je die ogen eens zien }:0 .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:37

dan vraag ik me wel af wat jullie een goed gewicht vinden om te rijden en hoe snel jullie iemand al te dik vinden. (niet banketstaaf bedoel, alleen interesse, ik oordeel niet over dik of dun).