Zosja (Solitair X Samber)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TrippleT

Re: Zosja (Solitair X Samber)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:22

super dat je teruggaat naar de basis; daar valt nog erg veel te doen. Begin vooral met en bij jezelf zou ik zeggen; ga zoeken naar een ontspannen en onafhankelijke zit. Je zit super strak en gespannen, waardoor jouw paard ook niet kan ontspannen. Zitlessen zouden bijv. goed zijn!
Goed dat je wat gaat ondernemen.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 23:42

ik rij de laatste tijd veel bosritten in deze tijd zijn zosja en ik helemaal bosritten verslaafd en dit vind ze helemaal het einde
daarom vind ik het ook over beter die bosritten ik heb nu meer vertrouwen in der omdat ze eerst zo schrikkerig als de klere was en nu een sgatjuh
ik durf nu met haar overal naartoe en ben daar er blij mee we gaan nu gewoon even lekker genieten van het weer
en van de prachtige bossen die we in de omgeving hebbe

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:19

Rachel_x schreef:
Ik vind het er persoonlijk erg gespannen uitzien, denk dat je ook nog niet toe bent aan de piaffe :)

Ik ben het hier mee eens, er is erg veel spanning, ik zou meer aan de basis gaan werken.
edit: ik lees dat je dat ook gaat doen, bouw weer een band en ontspanning op ga lekker wandelen, grondwerken en wissel lekker af.
Je paard is altijd sterker en gaat het winnen van het getrek. Ik hoop dat je andere instructie vind die jullie kan helpen.

weg123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:56

1 ding nog he..
Waarom zet je deze fotos op bokt.
Je weet dat je commetaar krijgt, terwijl je weet dat de fotos zelf een drama zijn..... Aangezien je tientallen argumenten geeft waaruit blijkt dat er van alles mis is.
Hopelijk gaat er nu wat gebeuren en het is goed dat het wat met je doet dat iedereen de foto's 'afkraakt'.
Succes

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:20

Barmat schreef:
*Gaat op handen zitten....*

*Komt er toch weer van af*

Waarom? Waarom rijd je, als je onderhand al je botten in je flikker gebroken heb, überhaupt nog zonder cap? Levensmoe? Denk het. Waarom twee paar teugels? Kun je dubbel zo hard trekken? Lekker makkelijk in plaats van leren te rijden en vooral - los te laten en spanning af te leren vloeien (want dat is namelijk moeilijker). Waarom van die ultra coole "trucjes" doen als piaffe terwijl je paard er overduidelijk niet aan toe is en nog niet in staat is op een fatsoenlijk basisniveau de bak rond te rijden? Omdat het stoer staat te kunnen zeggen dat je een piaffe kunt rijden? *niet onder de indruk*

Werkelijk, ik zie niets, maar dan ook niets waar ik blij van word in deze fotoserie :n In plaats daarvan zie ik een paard dat stijf staat van de spanning en een ruiter die dit al dan niet moedwillig in stand houd. Rijden is meer dan trucjes en piaffes, trekken aan teugels en hangen in de mond, rijden is voornamelijk een kwestie van gevoel en dat zie ik, helaas, in deze foto's helemaal niet naar voren komen.
Wat ik niet kan snappen is dat jouw lesgever niet meer hamert op ontspanning, draagkracht en lopen op eigen benen zonder een continue verstijfd beeld in het gehele paardenlichaam. Geen wonder dat je paard zo van de wap is als er zo aan gesjort wordt, ik krijg er bijna kramp van in mijn eigen kaken! Leer eens los te laten en laat die extra paar teugels er af, doe je je paard ook een stuk plezier mee.

Barmat, jij zet precies neer wat ik in mijn hoofd had.

Terug naar de basis is hier het beste denk ik.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:28

zosja24 schreef:
maar zelf ben ik er wel aantoe mijn vorige pony kan alles tot het Z en reed L2 officieel
maar ik zal er op letten

Dat vind ik alleen geen reden om met dit paard al piaffe te doen. Vooral als je nog veel aan de basis moet doen.
Dat jij het kan is natuurlijk leuk maar ik denk dat je er meer aan hebt als je eerst naar het paard kijkt hoever die is.

Anoukk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:04

ben er zelf wel aan toe ?
vorige pony kon alles tot het Z maar liep L2 officieel ?

hoe noem je deze ?
ben er zelf wel aan toe
paard kan alles tm grand prix niveau maar loopt officieel m1

:\

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:45

Waar staat het paard in Ermelo dan? Van wie krijg je les? Mag ook via PB. :)

Just_Me89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:00

Eerst terug naar de basis, zonder de basis kan je niks en dat zie je nu!! Ik vind het echt heel erg gespannen, rommelig er uit zien! Dan kan je zeggen dat ze hengstig is, dan zal er waarschijnlijk wel wat spanning bij het paard zelf afkomen, maar het meeste ligt bij jou.
Je loopt te trekken aan dat beest! leer het los te laten, zodat ze ontspannen over de rug loopt! En daar zal je een hele tijd voor moeten uittrekken, want dat gaat lang duren met zo een ruiter. Verder vind ik het allemaal erg slordig afgewerkt! En wat een instructrice zeg! pff.. waar zit zij met haar hoofd!

wietse1905

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:25

ik wil eigenlijk niet reageren maar kan het toch niet laten. Wat ik zie is een paard met een valse knik in de hals, achterbenen die niet ondertreden en de massa dragen en een gespannen dier. Als je een voorbeeld wilt van hoe een paard eruit ziet dat in de krul wordt getrokken....

Gezien je leeftijd snap ik best dat je het hele verhaal interessant wilt laten overkomen maar paardrijden begint bij het begin, de basis. Het woord piaffe mag je eigenlijk voorlopig niet eens hardop zeggen, laat staan nu al doen. Je vergriept een paard dat zo te zien best nog wel een hoop kan leren.

Jouw uitdaging zou moeten zijn om het paard een goede basis aan te leren en niet hoeveel trucjes je kunt doen, ga lekker verder met lessen, veel oefenen en lees eens wat boeken over de klassieke rijkunst. Dan komt het allemaal wel goed.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:49

Niet bepaald een combinatie om vrolijk van te worden. :n
Ik zie getrek en gedoe.
Probeer je paard eerst in de basis voor elkaar te hebben, ontspannen met een fijne aanleuning en werk aan je houding en zit. Zonder goede houding en zit kan je paard niet fijn lopen, dat is een wisselwerking.
Rijd je paard van achteren naar voren, recht en aan 2 teugels (nee, niet aan twee paar teugels, eentje is wel genoeg) en ga als dat bevestigd is pas aan oefeningen denken.
Trekwerk zoals bij je piaffe zou ik voorlopig helemaal achterwege laten, daar word je paard niet beter van.

Ga ook op zoek naar hoofdletters en leestekens op je toetsenbord, dat leest een stuk prettiger.
Ook als je dyslectisch bent mag je best je best doen om je teksten beter leesbaar te krijgen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:51

Haha. Waarom in godsnaam de piaffe aanleren? En dan ook nog in dit stadium, waarin de basis nog niet eens voor elkaar is.. Ik zou nog maar es heel goed alle tips doorlezen, en heel hard dooroefenen.!!

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:51

Ik vind het een erg leuk paard :) Ben alleen niet blij met de wijze waarop hij/zij gereden wordt. De achterbenen moeten veel meer gaan dragen. Het paard moet veel soepeler in zijn eigen lichaam worden. Laat staan hoe soepel hij/zij nog in zijn hals en nek moet worden.
Dit is ook geen aanleuning of buiging. Dit is gewongen naar beneden te lopen met het hoofd terwijl er nog veels te veel spanning in zit.

Ga zoiezo eerst met 1 teugel rijden. (2 teugels heeft totaal geen zin.) Ga veel trainen op voltes zodat hij/zij soepeler wordt.
En neem heel veel les van een goede instructeur of instructrische.

Nog 1 vraagje had ik aan jou: Waarom ga je de piaffe nu oefenen? Wat is je doel daarmee?

Vedaulaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:58

Zo te zien ben je erg onzeker, ik zou als ik jou was even een goede instructrice zoeken en het daar bij houden. Ik rijd zelf ook op M niveau en de jury zit hierin niet te wachten op gespannen paarden die op de voorhand lopen. M niveau is niet echt te zien bij je, maar dat geeft niks ik zou even het M niveau uit je hoofd halen en even rijden alsof je B rijd. Je komt je eigen toch telkens tegen als je geen goede basis gehad hebt. Halsstrekke goed met de neus naar de grond zou voor jou en je paard ook een goede oefening zijn. Succes verder het zal vast wel goed komen als je goede begeleiding hebt!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:06

Ik plaats hier een slotje op. Dit aangezien het topic terug omhoog is gehaald na 14 dagen.