Vrijheids-, circus-, (moderne) dressuur een en hetzelfde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Vrijheids-, circus-, (moderne) dressuur een en hetzelfde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:47

setteke, je hebt pb :)

ik zou niet anoniem willen leven........... ik ben ik...... met al mijn pro's en cons......

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 20:57

Lees hoe off topic, goed voorbeeld doet goed volgen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:59

gaaaaaap :)

doe jij het weer ontoppic doen FS door bijvoorbeeld antwoord te geven op....... ok laten we het houden bij een....... 1 nog openstaande vraag :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 21:09

Leert u maar eens eerst eerlijk delen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 21:10

setteke schreef:
Nee, klopt, maar dat jullie nog benieuwd zijn naar de "heren"? Ik ben niet zo benieuwd, maar hoop dat "de smid" mijn paard niet vernageld, vanwege Bokt.
Er was toch ooit (niet zo lang geleden) een ontmoeting tussen de heren? Weet niet meer hoe dat topic heette?

Ziekelijke manier van denken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:12

huh........... die snap ik niet :D

als JIJ nou gewoon eens antwoord geeft dan is de boel hier niet zo geladen :)

ik wil graag antwoord in mijn vraag over jouw relatie met Ankie :) en hoe vaak je bij haar op de koffie zit :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:38

Ons land kent veel mooie instellingen, waarin allemaal mannen en vrouwen rondlopen in witte kleding. Sommige van die witte pakjes hebben van die hééél lange mouwen, die aan hun uiteinden touwtjes hebben. Het touwtje van de linkermouw, kan om het lichaam van de modieuse drager van het pakje gedraaid worden. En het touwtje van de rechtermouw kan, in tegengestelde richting om het eerder genoemde lichaam gedraaid worden. En als deze twee touwtjes elkaar dan gelukkig tegenkomen, dan worden zij vaak liefdevol verenigd in een KNOOP. Heel veel van die aardige mensen die deze flateuze pakjes dragen, denken dan ze Napoleon zijn, ofschoon goed van inborst; dat is niet waar.
Zo denkt de Zeerhoogedelgeleerde heer Professor dat zijn stellingen vaststaande punten zijn, wetten van Mede en Persen, het Heilige Testament, ik zou haast willen zeggen de Oerknal van de rijkunst. Het onstaan van alles.
Jammergenoeg is de heer Fabersmid niet meer dan de hinderlijke echo van het oerverdovend en ondertussen irritant Lawaai dat de Professor verspreidt.
Hun verhalen zijn echter evenmin waar als de verondersteling dat zij Napoleon zouden zijn (de eerlijkheid gebiedt mij, met kracht, te stellen; zij, de Professor en Fabersmid, hebben nooit beweerd dat zij Napoleon zijn) Maar zij houden wel vol dat zij de enige en echte rijkunstige waarheid verkondigen.

Waarop mijn eerste alinea slaat? Wel heren: GEKKENHUIZEN ZIJN GEVULD MET MENSEN DIE ERVAN OVERTUIGD ZIJN DAT ALLEEN ZIJ DE WAARHEID IN PACHT HEBBEN.

U wordt nu zo vaak, zo duidelijk erop gewezen dat Uw optreden alhier weerzin wekt; U wordt zo vaak tegengesproken; U geeft zo vaak geeen echte antwoorden op indringende en overduidelijke vragen. U in het geheeel nooi een milimeter toegeeft in uw standpunt. Dat het mij verbaast, dat U niet begrijpt dat velen onder ons totaal geen nut meer zien, laat staan; zin hebben in een discussie met U beide. Zoals KiWiKo terecht opmerkte krijgt U zelfs Paardentango boos. Dit treft mij zeer.

Ik weet dat ik nu wel weer een hele kanonade over mij heen krijg.
Maar ik heb het alleen geschreven voor uw beider bestwil, wellicht leert U er nog iets van.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 08:09

Mijnheer Kadankovitch,

Bedankt voor al die veronderstellingen.
Bovendien het draaien van uw denken.
Mijn stellingen staan vast??? Helaas te veel eer voor mij, de paarden laten zien dat men natuurwetten heeft, die men niet verdraaien kan.
U beticht mij van vele dingen, helaas heb ik eens al uw berichten doorgelezen, dan kan men zien hoe uw gedachten huppelen, wat u past pakt u aan, er is geen lijn in.
U raast als een diktator door, vrije menings uiting??
Natuurlijk vrije meningsuiting, alleen mag men niet aan uw stokpaardjes komen.
Die niet, maar wel al de andere en vooral die van de Professor.
Vele dingen heb ik onderbouwd, vanaf uw kant komt alleen berispingen en geheel niets onderbouwd.
Sorry mijnheer Kandankovitch, dacht een waardig iemand gevonden te hebben die wat wist over de historie, over de historie van het rijden die wat wist over het rijden, maar nee alleen teleurstellingen, en persoonlijke vooroordelen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 08:17

Kadankovitch krankzinnig dat u ieder die niet naar uw zin, in uw straatje, tegen schrijft en kortom zijn eigen mening en ervaring schrijft tot psychische gestoord veroordeeld.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 08:50

Paardentango als op die manier schrijven normaal een gezond is, prima dan wens ik u alle het beste toe. Naar mijn mening is het niet een normale manier van schrijven, zelfs een ongezonde manier. Mij is geleerd zo niet met anderen mensen om te gaan, scherp schrijven prima. Maar een dwangbuis aan schrijven en psychische gestoord veroordelen, dat zegt alles over die het een ander schrijven en toe wensen. En niet over die het wordt aangeschreven en toegewenst.
Geen enkel idee en greintje gevoel en besef hoe veel men daar anderen mee kan kwetsen? Het wordt maar normaal bevonden en omgedraaid dat die het schrijven de schuld krijgen? Enig idee hoeveel mensen met psychische problemen dagelijks een levens gevecht strijden? En hun familie en vrienden daar ook zeer onder lijden?
Naar mijn persoonlijke mening is deze manier van schrijven te schandalig voor woorden! Vraag me af waarom zo schrijven, om zijn dictoriale zin te krijgen? Ieder die tegen schrijft maar schrijfdood te maken, door dit soort dooddoeners te schrijven?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 08:56

Als uw paard ineens hevig bokt en bijt kunt u twee dingen doen.
1. Afstraffen
2. Afvragen waaròm dit ineens gebeurt

Bij oplossing 1 zal het gedrag mogelijk even stoppen.
Bij oplossing 2 zou het kunnen dat er een reden te vinden is.

Och ja er is nog een derde, het paard naar de slager brengen, dan is het probleem ook opgelost nietwaar.
Hoe verrassend als een volgend paard hetzelfde gedrag vertoont, en de volgende, en de volgende...

Dat zie ik bij veel mensen die niet leren van gebeurtenissen en zichzelf sterk centraal zetten. Dan is de 'rest van de wereld' inderdaad voor hen een grote verrassing.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:06

Goed bericht paardentango, heb jij advies om me te helpen met mijn paard, het gaat om een 12 jarige 'andalusierruin' heeft acht jaar zelfde baasje gehad die hem op hoog niveau op haar eigen manier trainde, van oorsprong een circusfamilie, heb hem nu twee maanden, hij bokt vaak op de beenhulpen, hij begrijpt niet goed wat ik bedoel in mijn ogen en is gestresst in mijn ogen, volgens iedereen moet ik hem slaan terwijl de zweep zijn aanwijsstok is voor zijn kunstje, wat moet ik doen negeren, afstraffen wat tegen mijn gedachte in gaat.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 09:14

Paardentango ik heb liever met paarden te doen, dan met mensen die zulke onzin schrijven.

SandravdB het advies uw paard maar met de zweep te straffen, kan en mag geen oplossing zijn. Dan zou een hoefsmid ook maar moeten slaan? Nee uw paard moet leren uw been te accepteren en zo ook uw beenhulpen. Net als dat een paard zijn hoefsmid zal moeten leren accepteren, met rust en geduld. En niet met geweld en afschuw voor de mens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:12

Paardentango schreef:
Klinkt reuze interessant !
Da's mijn vak. Maar niet hier in dit topic denk ik. Pb gerust.

vak of niet....ik denk zelfs bij dit probleem er 1001 verschillende meningen zijn voor de oplossing...
Wat ik zou doen?
Zeker niet slaan....paard is waarschijnlijk onder hele hoge druk gereden,waardoor hij gestressed is.
Je kunt ook in een kleine circuspiste niet lekker voorwaarts trainen.
Voorwaarts rijden dus,en even geen druk erop....maar goed...ik ben een leek en heb het (bewust)nooit ver geschopt in de paardensport,dus eigelijk mag ik niets zeggen..

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:16

Nou pardon, Geerke, wat je nu zegt is denk ik wèl precies waar het om gaat !

Daar 'schop' je het een heel stuk verder mee dan met geweld.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 16:05

Jockey heet niet alleen de "ruiter" op een renpaard, maar ook een circuspaard. Woordenboek circus: Jockey = Acrobaat op het ongezadelde paard.
Marstall = staltent voor paarden, Noren = Noorse Fjordenpaardjes, Panneau = breed zadel waardoor men gemakkelijker op de rug van een paard kan blijven staan, Parforce = ballet en gymnastische oefeningen op de rug van het paard (zonder panneau), Passage = sterk vertraagde draf waarbij het lijkt of het paard zweeft. Ook: de vlucht van de trapeze naar de vanger. Vergelijk: dubbele passage waarbij twee vliegers elkaar tegelijkertijd passeren. Engels: Pass, Piste = rand om de manege. Ook manege zelf, waarbij men dan van pisterand spreekt, Saltimbanque = oude Franse term voor kunstrijder. Ital. Kunstenmaker, Schoolpaarden = paarden die in Hogeschoolnummers bereden worden (niet: hogeschoolpaarden.), Toucheren = een dier met de zweep zachtjes aanraken, Voltige = op- en afspringen van een galopperend paard.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:28

Pff, FS, je boeken en taalkunde is geweldig. Antwoord geven op een vraag is blijkbaar wat moeilijker. Maar daar lees je, zoals eerder blijkt, gewoon weer overheen (ben nog steeds nieuwsgierig naar het kopje koffie met de bedrijvers van de (moderne dressuur) en met mij nog meerdere). Ben absoluut niet onder de indruk van je beweringen (ben ziekelijk genoemd?), als jij nu gewoon antwoord geeft op je eigen tekst en insinueringen, zijn we een heel stuk verder.
Maar wij zeggen al jaren, dat een smid niet zo snel openstaat voor meningen van een ander, zijn mening is blijkbaar heilig. En ja, jij, brengt dit fenominaal in de praktijk. Gelukkig zijn niet alle smeden zo, beetje naar elkaar luisteren over en weer, dat brengt opheldering en duidelijkheid.
Praat en luister jij nooit met of naar je klanten? Of heb je één mening en ben je daarvan niet af te brengen?

Ka..., wat heb je toch voor mij een moeilijke boktnaam, jouw tekst lees ik eveneens graag, je weet veel van boeken, ik als semi-autodidact weet daar niet zoveel van, maar dat laat de pret niet drukken!

Sporter, lang niets van je gelezen!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:52

Ikzelf beoefen vrijheidsdressuur met mijn paarden, een welkome afwisseling en goed voor het lichaam. Bij een goed uitgevoerde moderne of klassieke buiging wordt alles even opgerekt en de spaanse pas is een goede oefening om de schoudervrijheid te vergroten. Daarnaast is het ook gewoon leuk natuurlijk, iets wat te vaak wordt vergeten :D. Op buitenrit worden automobilisten die zachtjes langsrijden nagezwaaid door mijn paard, . Iets wat snel het dorp rond ging en nu heb ik allemaal mensen die zachtjes langs mij rijden. :D Als ik er naast loop en de berm laat het toe, dan worden bekenden gegroet met een compliment :D

Vrijheidsdressuur is meer opgesplitst in onderdelen, men traint per onderdeel en knoopt deze aan elkaar vast om zo een mooie show neer te zetten. Het beoefenen van dressuur in vrijheid is het uitgangspunt. Vrijheid in de zin van zonder dwang, zonder hulpmiddelen, doormiddel van beloningen. Bij circusdressuur komt helaas vaak meer dwang kijken, omdat men het zich niet kan veroorloven dat er een commando niet wordt opgevoerd op het moment dat het paard in de ring staat. Vergelijkbaar met dressuur, been = been en op been moet het paard vooruit. In de circusdressuur, zweep=zweep en zweep betekend steigeren. In de vrijheidsdressuur wordt daar wat makkelijker mee omgegaan, uitgangspunt is om te belonen als het paard een oefening goed doet en te werken vanuit beloning. Iets wat te vaak vergeten wordt in de gewone dressuur.. Tel eens het aantal aaitjes dat men een paard geeft of het aantal stembeloningen en je zult op een bedroevend laag getal uitkomen.. :n

Als het paard een oefening niet doet moedigt men het paard aan en geeft het paard extra kansen om de oefening wèl uit te voeren. Echter wordt er niet gestraft als een paard een oefening niet wil doen, je zet een stapje terug in de training en men werkt daar vanuit weer omhoog. Je werkt echt in stapjes en je zult regelmatig enorme stappen terug moeten doen om een stapje vooruit te kunnen, maar ik vind dat daar wel uitdaging in zit. Zonder dwang iets bereiken :), het heeft mij geleerd geduldig te zijn.

Vrijheidsdressuur beoefen ik als een aanvulling op gewone dressuur. Vrijheidsdressuur geeft wat afwisseling, paarden blijven er scherp door. Het vervangt de dressuur absoluut niet, train fanatiek door :D. Maar het is een erg leuke manier om je paard te leren kennen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:09

Mijheer Kadankovitch,
Het staat u goed om anderen te verdedigen, helaas is er niets te verdedigen, wanneer dingen door elkaar gehaald worden, er is geen progressie in oefeningen, geen veranderingen.
Wijken voor de kuit, SB, moderne Klassieke Dressuur, en Vrijheidsdressuur.
Dat zijn vast staande dingen.
En stelling zonder buiging kan, maar buiging zonder stelling niet.
Wanneer u dat stoer en star noemt ok, maar legt u aub geen dingen in mijn mond.
U hoppelt van de ene theorie naar de andere net wat u past.
Waar de wind vandaan komt zwaait de vlag.
En verstoppen achter anderen die hoeft u niet te verdedigen, wanneer zij courage hebben en inhoud kunnen zij dat zelf.
Waarom u zo verschrikkelijk uw druk maakt om technische uitdrukkingen weet ik niet, maar u verwijt mij vele dingen, maar 1 ding kan u mij niet verwijten dat het niet waar is wat ik over de oefeningen schrijf.
Oefeningen zijn vast omschreven, daar kan men niet zelf wat van maken, aangezien het dan de oefening niet is.
En dat verwijt ik u ook, dat u steeds mij aanvalt en mij verbiedt de waarheid te schrijven.
Het in niet mijn theorie alleen, het staat beschreven en is gewoon vaststaand, hoe en wat.
Een flik flack bij het kunstrijden op de schaats kan men ook niet veranderen, omdat het dan de sprong niet is, maar een ander sprong.
En dat krijt u mij aan, ook de hulpen geving.
En alles wat u nu erom fantiseert is geweldig maar niet de waarheid.
En daar blijf ik bij, en ik hoef anderen niet te verdedigen, en ook mij niet er achter te verschuilen.
En wanneer u en horseyfries geloofd wat u schrijft doe dat dan, maar het zijn geen oefeningen die kunnen, al hoewel u dat beide denkt.

Mijheer Kadankovitch, veel geluk met het verdraaien van de theorie, de historie en mijn woorden.
En vooral de inhoudlose woorden die u nu schrijft.
Er komt van uw zijde alleen kritiek maar geheel niet een antwoord.
Hoe buiging met stelling naar de andere zijde???
Wijken voor de kuit met buiging????
Niets geheel niets.
Alleen schelden meer niet.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 10:03

Professor schreef:
Mijheer Kadankovitch,
Het staat u goed om anderen te verdedigen, helaas is er niets te verdedigen, wanneer dingen door elkaar gehaald worden, er is geen progressie in oefeningen, geen veranderingen.
Wijken voor de kuit, SB, moderne Klassieke Dressuur, en Vrijheidsdressuur.
Dat zijn vast staande dingen.
En stelling zonder buiging kan, maar buiging zonder stelling niet.
Wanneer u dat stoer en star noemt ok, maar legt u aub geen dingen in mijn mond.
U hoppelt van de ene theorie naar de andere net wat u past.
Waar de wind vandaan komt zwaait de vlag.
En verstoppen achter anderen die hoeft u niet te verdedigen, wanneer zij courage hebben en inhoud kunnen zij dat zelf.
Waarom u zo verschrikkelijk uw druk maakt om technische uitdrukkingen weet ik niet, maar u verwijt mij vele dingen, maar 1 ding kan u mij niet verwijten dat het niet waar is wat ik over de oefeningen schrijf.
Oefeningen zijn vast omschreven, daar kan men niet zelf wat van maken, aangezien het dan de oefening niet is.
En dat verwijt ik u ook, dat u steeds mij aanvalt en mij verbiedt de waarheid te schrijven.
Het in niet mijn theorie alleen, het staat beschreven en is gewoon vaststaand, hoe en wat.
Een flik flack bij het kunstrijden op de schaats kan men ook niet veranderen, omdat het dan de sprong niet is, maar een ander sprong.
En dat krijt u mij aan, ook de hulpen geving.
En alles wat u nu erom fantiseert is geweldig maar niet de waarheid.
En daar blijf ik bij, en ik hoef anderen niet te verdedigen, en ook mij niet er achter te verschuilen.
En wanneer u en horseyfries geloofd wat u schrijft doe dat dan, maar het zijn geen oefeningen die kunnen, al hoewel u dat beide denkt.

Mijheer Kadankovitch, veel geluk met het verdraaien van de theorie, de historie en mijn woorden.
En vooral de inhoudlose woorden die u nu schrijft.
Er komt van uw zijde alleen kritiek maar geheel niet een antwoord.
Hoe buiging met stelling naar de andere zijde???
Wijken voor de kuit met buiging????
Niets geheel niets.
Alleen schelden meer niet.

Ook het telkens herhalen van je eigen waarheid maakt het nog geen waarheid....

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 10:45

Maakt toch geen sier uit wat ik schrijf, u alle maken toch uw eigen versie van het geen ik schrijf.

Shattered dat heeft u mooi beschreven, prachtig als paarden dat ons mensen willen schenken.

zipje71 wat is dan de waarheid?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:06

Zeergeleerde heer Professor,

Een moment, maar inderdaad ook maar één moment had ik de indruk dat U met een inhoudelijk en dus zinnig argument kwam, maar neen, U en alleen U verplicht mij, aan reden gebonden, KiWiKo gelijk te geven; uw teksten zijn de moeite niet waard.
Herhaling volgt op circelredenering. Veel plezier ermee.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:18

Waarom maken mensen over dit onderwerp altijd zo'n ruzie.

Er leiden "meerdere wegen naar Rome" en wat voor de een werkt, hoeft voor de ander niet te werken.
Dat maakt toch niet uit. Laat ieder zijn eigen weg gaan en respecteer dat is mijn advies en mening.
Wie bepaald wat goed en slecht is..??

Het verschil in modern en klassiek is zo uitgebreid, terwijl er ook veel overeen komt als je het mij vraagt..