Slechte lesgeving jonge instructeurs/instructrices

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: Slechte lesgeving jonge instructeurs/instructrices

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:03

Uhm... nou, ik ben bijvoorbeeld geen topruiter. Nooit eigen paard gehad, ongeveer L niveau. Ik geef met name les aan de kids en beginnende volwassenen. Basis, basis, basis. Ik kan dat wel goed verwoorden en heb zeer tevreden klanten.
Ik ken topruiters die voor geen meter les kunnen geven, maar ook mensen die het zelf niet zo heel super kunnen, maar het wel heel goed kunnen verwoorden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:42

jannie86 schreef:
wat vinden jullie van dit dan; je hoeft zelf geen topruiter te zijn om goed les te kunnen geven...

Ik heb al jaren les van iemand die zelf geen topruiter is. Houdingtechnisch gaat er nog wel eens wat mis. Maar ze heeft zo'n geweldig gevoel voor paarden... Die wet precies hoe en paard moet lopen en kan het ook vertellen. Daar leer je een hoop van.

Voor mezelf telt, ik ben geen topruiter. Door een ongeluk van jaren geleden ben ik beperkt in bepaalde zaken. Maar me klanten zijn niks dan tevreden.

Ik blijf erbij dat gevoel, kijken en sociaal vaardig zijn de hoofdpunten zijn.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:59

Precies, als je het maar ziet, onder woorden kunt brengen en je tips verbetering brengen...

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:27

vind ik ook hoor, maar vind het dan toch jammer als er soms wordt gevraagd naar je eigen wedstrijdervaring maw welk niveau je rijd of hebt gereden...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:28

Als je het hebt over basic lesgeven dan gaat het volgens mij om goed over kunnen brengen, les interessant en afwisselend houden, het waarom van dingen uit leggen, beetje humor.

Dat is volgens mij ook een beetje persoonlijkheid of je echt een "leraarstype" bent. Maar al te veel jonge meiden worden instructrice omdat ze "iets met paarden" willen doen en niet omdat ze lesgeven echt leuk vinden of daar talent voor hebben.

Dat is jammer en dat merk je.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:51

ik wilde iets met paarden doen, maar lesgeven vind ik geweldig, ik deed de opleiding onderwijsassistent, en toen kon ik lesgeven er naast doen, het verdient leuk, maar kon ook mijn geleerde op school overbrengen, en heb het idee dat je dan wel wat in het "voordeel" bent met kids.
ouders zeggen de eerste keer altijd, werk jij met kinderen, juf ofzo? is wel leuk.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:56

Voor het geven van lessen, moet je minimaal gediplomeerd zijn.
Anders bestaat er het risico, dat er bij een ongeval, de verzekering erg moeilijk kan doen. En terecht.
Je neemt ook geen autorijlessen van een persoon zonder rijbewijs, toch? Daar neem je een geschoolde instructeur voor.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:36

ik weet niet of je op mij doelde, maar ik heb gewoon orun fase 2 hoor (dressuur)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:54

jannie86 schreef:
ik weet niet of je op mij doelde, maar ik heb gewoon orun fase 2 hoor (dressuur)

Volgens mij werd de vraag door Ilja000 gesteld??

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:28

jannie86 schreef:
wat vinden jullie van dit dan; je hoeft zelf geen topruiter te zijn om goed les te kunnen geven...

jannie86 schreef:
ik wilde iets met paarden doen, maar lesgeven vind ik geweldig, ik deed de opleiding onderwijsassistent, en toen kon ik lesgeven er naast doen, het verdient leuk, maar kon ook mijn geleerde op school overbrengen, en heb het idee dat je dan wel wat in het "voordeel" bent met kids.
ouders zeggen de eerste keer altijd, werk jij met kinderen, juf ofzo? is wel leuk.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:21

Johanna59 schreef:
jannie86 schreef:

Volgens mij werd de vraag door Ilja000 gesteld??

Volgens mij niet hoor?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:31

ik geef zelf les en ben "pas" 19 jaar...
ik vind dat jullie voor een groot deel gelijk hebben,
en dan heb ik het over mijn eigen leeftijd genoten ja,

wel vind ik dat niveau vaak niet alles zegt...
ik rij b, met een moeilijk paard...
verder zijn we nog niet gekomen...
maar hiervoor heb ik ook nooit aan wedstrijden gedaan ;)
ik heb paarden zadelmak gemaakt een doorgereden...
dat zijn mijn verdienste in deze wereld geweest. ;)

het eerste waar ik naar kijk als ik een les begin is de houding...
ruiter en paard staan naast me, terwijl ik de houding van de ruiter "verbeter"
de houding is ook het geen waar ik het meest op hamer...
voor de rest een constant tempo en het op 4 benen lopen van paard/pony...
de basis vind ik het belangrijkst, als je een goeie basis hebt kun je daar altijd weer op terug vallen als het even minder gaat!

ja ik zie dat veel jonge instructeurs meteen aan het hoofd sleutelen en met hulpstukken aankomen.
dat vind ik heel jammer.
waar de ruiter stopt begint de zadelmaker, zei mijn instructeur altijd, en hier kan ik mij heel goed in vinden.
maar zo geef ik geen les!!
en ik vind dat een aantal mensen hier (ik heb alleen de eerste pagina gelezen dus oordeel vooral daarover ;)) de mensen over 1 kam scheren.
en dat vind ik ook jammer...
tuurlijk, ik ben nog geen instructeur die al 30 jaar ervaring op heeft gedaan...
maar als ik niet nu begin, kom ik ook nooit aan die 30 jaar ervaring _O-

er zijn genoeg instructeurs van mij leeftijd die ook anders les geven, zoals ik er ook 1 ben ;)