Zelitta (Selleen x Fabricius), wat een vooruitgang!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:34

Wat een discussie weer. Ook al denk ik dat sommige absoluut een punt hebben. Zoals jij Zelitta omschrijft ken ik haar helemaal niet. Bij mij heeft ze nooit een pas verkeerd gezet. Helaas heeft ze een wat mindere periode achter de rug helaas. En dat je haar de tijd geeft is alleen maar super. Maar volgens mij vertrouwen jullie elkaar wel.

Zoals ik Zelitta ken is het een wat onzeker paardje wat leiding van zijn ruiter of amazone nodig heeft. En die geef je haar naar mijn mening nog te weinig. Je laat het haar het zelf maar een beetje uitzoeken. Ik zie helaas ook nog nergens verbinding. Waarom ben je zo bang om die verbinding op te zoeken? Als je maar op tijd weer ontspant (niet losgooit) zal volgens mij Zelitta dat best accepteren. Dat deed ze bij mij tenminste wel. En volgens mij vertrouwt ze je genoeg dat jij dat ook zou moeten kunnen

Anoniem

Re: Zelitta (Selleen x Fabricius), wat een vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:40

Bij mij heeft ze ook nooit een pas verkeerd gezet (op het wegspringen van schrikken na) maar ik heb andere dingen gezien :=

Klopt, ik moet meer dingen duidelijker gaan aangeven...
Mijn angst zit hem in het feit dat ik mijn vorige paard op een niet leuke wijze verloren ben en dat heeft er mentaal flink ingehakt.
Toen ik haar net kocht durfde ik absoluut niet te rijden uit angst voor fouten en kreupelheid en noem maar op.
Allemaal onzin maar die angst zit er...

Helaas (ook voor mijzelf, want ik loop er iedere dag tegenaan) is dit niet iets wat zomaar over gaat en dit zal moeten slijten...

Vandaag met sommige tips aan de gang gegaan; meer rechte lijnen, zelfs in galop, ging best redelijk :j Geprobeerd wat meer verbinding te verkrijgen en haar wat horizontaler te krijgen, hier wordt ze nog erg heet van :=

Ook hebben we even een sprongetje gemaakt, vond ze erg leuk!

Zondag weer les en een camera persoon waarschijnlijk dus van de week zien jullie het wel :)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:34

Robijntjah schreef:
Toen ik haar net kocht durfde ik absoluut niet te rijden uit angst voor fouten en kreupelheid en noem maar op.
Allemaal onzin maar die angst zit er...

Heb het hele topic doorgelezen en ik heb een beetje het gevoel gekregen dat je niet inziet dat het voor een paard misschien nog wel slechter is om zo op de voorhand te lopen dan af en toe even flink aan het werk te moeten van achteren. Ik verwijt je niets, want ben zelf precies zo bezig geweest (ook alleen maar denken, ontspannen komt voor horizontaal evenwicht), totdat je gaat inzien dat het toch echt het welzijn van je paard ten goede kan komen als je hem dressuurmatig wat beter gaat rijden. Al dat gewicht dat nu bij het lopen op de voorbenen van je paard terecht komt + jouw gewicht, want je zwaartepunt ligt ook boven de voorhand zorgt echt voor flinke slijtage, bedenk je dat goed.
Ik zou je toch echt adviseren om iets meer contact te nemen (schudden kan ook komen uit onzekerheid, dat ze niet goed weet wat ze ermee moet, omdat je normaal zonder contact rijdt) en je te richten op horizontaal evenwicht. Ik ken het paard niet, dus over dat steigeren de volgende stap is kan ik weinig zeggen, maar ik zou echt goed nadenken of het echt niet onzekerheid is ipv echte angst voor een harde hand.

Ik denk dat je moet proberen het verleden van je paard een beetje minder mee te laten spelen in je manier van rijden, hoe moeilijk dat ook is. Ze is nagekeken door de DA en jullie hebben vertrouwen in elkaar, is dat niet een hele mooie basis vanwaar jullie nu weer samen echt hard aan de slag kunnen? En dat hoeft niet snel, maar op dit moment (het afgelopen half jaar) is er wel erg weinig vooruitgang te zien geweest. Ik denk echt dat het tijd is om op een andere manier verder te werken en dat jullie er dan wel gaan komen samen. Want vind jullie wel leuk samen. :j

Succes in ieder geval! En zie het niet als kritiek, maar als iets om over na te denken. :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:01

Ik weet het, je paard is heel leuk, maar daardoor hoef je niet steeds naar 'm te kijken :+ Daardoor val je zelf ook heel erg naar voren. En daarbij gaan je benen ook nog eens naar achter ook! Foei :+
Ik heb de filmpjes niet gezien, en vorige topics ook niet, maar sommige foto's vind ik d'r netjes uit zien ;) Vooral die 2de, lekker ontspannen in d'r hals :D Doe ik je niet na op m'n pony hoor ;)

Nog veel succes verder met 'm, het gaat vast nog wel lukken ;)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:12

Heb veel topics gezien, eigenlijk nooit gereageert, nu ga ik het toch even doen :)

Allereerst, vind ik je paardje er beter uit zien dan eerst, hij is iets voller.. Maar je bent nog niet bij het eindpunt :)

Je geeft zelf ik het topic al aan dat je onzeker bent omdat je bang bent fouten te maken. In het rijden van jou zie ik ook dat je een beetje met het paard meelift, en niet rijd..

Van fouten leer je, je paard wijst je er ook op als je iets verkeerds doet, dus zitten en rijden!!
Vooral een jong paard heeft heel veel bevestiging nodig, en als jij er maar voorzichtig op zit, weet het paard het ook niet, en die gaat maar aan de ren? Moet toch iets proberen :)

Ik zou toch het tempo wat lager leggen, hij vind nu zijn balans in de snelheid. met als gevolg dat hij uit elkaar valt en erg op de voorhand duikt.
Dan zeg ik niet dat je in een slakketempo moet rijden, maar iets rustiger.

Hoop dat je je hierin kan vinden.

Nog even een toevoeging:
Robijntjah schreef:
Vandaag met sommige tips aan de gang gegaan; meer rechte lijnen, zelfs in galop, ging best redelijk :j Geprobeerd wat meer verbinding te verkrijgen en haar wat horizontaler te krijgen, hier wordt ze nog erg heet van :=

Wanneer ze erg heet word wanneer je der horizontaler wilt rijden, is niet heel vreemd, is moeilijk voor der :).. niet teveel op ingaan en gewoon blijven rijden, rij haar af en toe dan maar weer laag en op de voorhand, dat ze weer de rust terug vind, en dan weer wat horizontaler proberen te rijden. steeds kleine stukjes doen, na een tijd merk je dat ze het begint te snappen, word het meer bevestigt en zal het hete er ook vanaf gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:45

MaaikeMo: Klopt, ik doe dit ook kleine stukjes, anders is het voor ons beiden nog niet te doen :)

Bedankt voor de tips :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:57

Robijntjah schreef:
Zondag weer les en een camera persoon waarschijnlijk dus van de week zien jullie het wel :)

Nou, ik ben benieuwd.

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:22

ziet er goed uit je zit er goed op!!!

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:49

Hey mop,

Nou ik vind dat er vooruitgang in zit. :+:
Uiteindelijk komt het helemaal goed mop!
Jullie gaan elkaar steeds meer vertrouwen en dat is goed tezien.

Heel veel plezier saampjes! :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:28

geerke schreef:
Robijntjah schreef:
Wat leuk dat allemaal mensen ons schijnbaar volgen :))

Geerke: daar ga ik niet eens op reageren, dan heb jij de essentie van mijn lessen en rijden gemist denk ik :')

ik bedoelde het niet onaardig hoor...het zou zonde zijn als dit paard last van hko zou krijgen door teveel op de voorhand te lopen

dat is ook een van de dingen waar ik aan denk bij het zien van deze filmpjes/foto's

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:59

je hebt je benen overal wel naar achter,
probeer je benen wat meer naar voren te houden.
verder vind ik het netjes ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:22

Daan en de rest :)

Bedankt :)

angelynnxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:57

Ik ben echt verliefd op je paardje :o , en ik zie wel beetje bij beetje
vooruitgang. Je houding word beter, en hij/zij leert beter te ontspannen!
Ga zo door!:)

Groetjes (:)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:09

Ziet er beter uit hoor! Haast en spoed is zelden goed :+ ! Lekker ontspannen en langzamerhand je teugels proberen ietswat op te pakken.. Succes! (:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:37

angelynnxx schreef:
Ik ben echt verliefd op je paardje :o , en ik zie wel beetje bij beetje
vooruitgang. Je houding word beter, en hij/zij leert beter te ontspannen!
Ga zo door!:)

Groetjes (:)

Dankjewel :+:
Ze is ook echt zooo mooi!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:00

Ik bekijk ook al lange tijd jouw topics, tot nu toe zag ik (helaas) nooit verbetering, maar nu zie ik op de foto's zeker verbetering! Hou dit vast, laat haar maar lekker lang en laag haar balans vinden. Ze is achter actief genoeg. Let inderdaad op je zit en misschien tzt een zadel wat voor jouw wat prettiger zit, waardoor je beter gebruik kunt maken van je zit en bovenbeen hulpen, en je minder hoeft te wiebelen.

Succes!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:25

Stoer peerd, ik ben een tuigerfan.
Ik zeg even wat ik zie. Een paard wat de grond in duikt van voren. En een ruiter die voorover valt.
Het paard vind ik iets te iel, 50 kilo erbij zou mooier staan.
Succes nog en ga vooral trotser op haar zitten, het dier mag er wezen en dat mag je ook zelf uitstralen.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:39

Jeanneee_ schreef:
Leuk paard, lekker drafje.
Probeer haar echt beter in aanleuning te krijgen, ze duikt nogal.

Mee eens.

Maar ik weet hoe lastig het kan zijn. Zeker met dit type paard. Heb zelf familie van haar gehad. Lastig karakter kan het zijn.

Succes! +:)+

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:47

Valt mee, Fabricius is ok, Exponent is ok, die komt nog van goeie huize trouwens, de Roodnoten en die zijn er niet veel meer. Wouter is iets minder, die was zuur. Renovo dan, ja wat noem je lastig. De hele afstamming is gewoon een verzameling van karakterpaarden. En deze moet je met lef aanpakken en met eerlijkheid maar niet met fluwelen wantjes. Want dan krijg je ze alleen maar tegen je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:04

sjeik schreef:
Stoer peerd, ik ben een tuigerfan.
Ik zeg even wat ik zie. Een paard wat de grond in duikt van voren. En een ruiter die voorover valt.
Het paard vind ik iets te iel, 50 kilo erbij zou mooier staan.
Succes nog en ga vooral trotser op haar zitten, het dier mag er wezen en dat mag je ook zelf uitstralen.

Er zit al meer vlees aan dan toen ik haar kocht, dus de rest komt ook zeker nog wel goed :)

Ze duikt idd erg, maar dat is in dit stadium nog niet erg, van achteren meer gaan dragen leren ze namelijk niet in 2 minuten :+

Over haar karakter: haar afstamming samen met haar verleden maken wel dat ik op een zeer aparte manier met haar om moet gaan want anders krijg ik haar dus idd tegen me. Dat wil dus zeggen dat ik zeer eerlijk tegen haar moet zijn en op sommige gebieden idd met fluwelen wantjes!

Ik denk dat jij het 'dominante' karakter bedoeld, dit is bij Zelitta tegenover mij echter totaal niet zo, ze krijgt graag duidelijke doch eerlijke leiding!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:57

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:04

Aangezien er een nieuw topic is, hier een slotje.