Prestatie belangrijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:19

Ik ben niet op mijn teentjes getrapt hoor. Ik zeg enkel dat de reactie ook wat minder had gekunt. :) Als jij dit al op de teentjes getrapt reageren noemt dan vraag ik me af wat je van haar reactie vind. Die komt op mij nl agressiever over dan mijn reacties. :+

Anoeska

Re: Prestatie belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:22

Joh, ik val je niet aan :D, het viel me alleen op (niet alleen hier, meer in het algemeen op bokt). Maar laten we er niets iets groots van maken, want daar ging het hier helemaal niet over. Mijn fout, ik reageerde weer eens te snel!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:26

Nee hoor helemaal niet :D Je hebt alle recht om dat te zeggen. Voel me ook absoluut niet aangevallen, je bracht het heel netjes +:)+ :j
Ben soms wat kort van stuk waardoor ik waarschijnlijk bozer over kom dan ik ben. Maar als ik lange posts maak dan geraakt niemand er meer aan uit :')

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 19:48

jasmijn78 schreef:
modie schreef:
tsjaah, Jasmijn
Ik vind vooral het oordeel van de jury bij die LDR-getrainde paarden "onkundig"

Pfff..... Als we er inhoudelijk niet meer uitkomen, dan gaan we het maar op LDR gooien??? Sjonge jonge.... De jury beoordeelt IN de baan wat hij ziet. En als een paard correct loopt krijgt hij punten, ongeacht HOE het dier getraint is. Daar is een jury namelijk niet voor, om zich te bemoeien met de training. De jury beoordeelt slechts het eindresultaat. Federatievertegenwoordigers (basis- en subtop wedstrijden) en stewards (int.) houden in de gaten of er geen ongeoorloofde dingen op het voorterrein gebeuren.

En toch is dit één van de problemen van een onkundige jury. Bij de meeste LDR-getrainde paarden zie ik geen goed achterbeen-gebruik, de losgelatenheid en de durchlässigheit is niet meer aanwezig. Vaak veel te kort in de hals, teveel spanning, te weinig tact.
Dus dit is mede, waarom ik de "kundigheid" van de jury niet zo zie zitten.

modie schreef:
Heb jij daar dan geen last?
Want jij gebruikt toch ook de "Hollandse" school-methode, volgens mij?

Waar moet ik last van hebben? Ik stel mijn ene paard inderdaad wel eens wat ronder in (niet in de extreme vorm als topruiters doen, maar ik ben dan ook geen topruiter. Ik pas hetgeen toe waarvan ik denk dat het voor mij, mijn paard en mijn niveau verantwoord en effectief is). De ander stel ik absoluut nooit diep en rond in, want die heeft een hele andere bouw... Daardoor wil hij juist al graag zo lopen... Dus die moet juist hoger en op lengte blijven...

Noem eens een voorbeeld van de bouw van een paard, waardoor die uit zichzelf in de 'LDR-houding wil lopen.
Ik ken er nl géén. Dus als je mij, "wijzer" wil maken, graag ;)

Maar ik begrijp nu niet waar ik last van moet hebben? Ik heb nog nooit een opmerking op mijn coupon gehad met: ik zag je paard op het losrijterrein zo prachtig LDR lopen!!! Klasse hoor, dikke 10. En verder rij ik ook geen proefjes met de kin op de borst ofzo. Van het weekend startte ik ZZ-licht en kreeg in van de jury zelfs een compliment dat wij zo'n sympatieke combinatie waren. En mijn paard heeft het hele proefje mooi in de oprichting gelopen zonder ook maar een fractie achter het bit te komen.

Achter het bit, is heel iets anders, dan achter de loodlijn. En juist dat, zie ik LDR-getrainde paarden heel vaak doen.
Gisteravond nog bv het "halthouden van Totilas, bij aanvang van de kür gezien. Het eerste wat Totilas deed, was zijn kin op de borst"
Maar dit topic gaat niet over Totilas, al was de proef een heel stuk mooier om naar te kijken. Maar nog steeds een weggedrukte rug.

pharagirlke schreef:
Gaat in Nederland dan net wat anders dan in België vrees ik, mijn federatie mag je niet meer rijden als je jury bent. Dus niet zo vlotjes met die conclusies aub. En gezien ik toch echt in België naar wedstrijden ga en ook daar rijd en dus ook daar de combinatie zie, raakt deze opmerking kant noch wal.

We zitten hier op een nederlandse site en we hebben het over de regels van de KNHS. Dat jij in belgie zit kan ik niet ruiken... Hoe het er aan toe gaat in Belgie kan ik niet zeggen, daar heb ik nog nooit gereden.

Verder zou ik zeggen: blijf gewoon lekker bij jezelf. Als jij wedstrijden, niveau en prestaties niet belangrijk vind, dan is dat prima. Maar accepteer ook dat er mensen zijn die er wel waarde aan hechten, of voor wie het wel een indicatie is van iemands niveau. Als je zelf geen wedstrijdruiter bent, laat de discussie over de jurering dan over aan mensen die zich daar vanuit hun liefhebberij wel mee bezig houden. Die discussie is al lastig genoeg zonder dat mensen die geen verstand hebben van en ervaring hebben in dressuur/wedstrijden... Jullie kunnen wel zo hard gillen dat je nu eenmaal vind dat je je oordeel of mening mag geven... Maar vraag je ook even af of iemand en zo ja wie dan op jouw mening/oordeel zou moeten zitten te wachten? Zeker als je je oordeel slecht inhoudelijk kunt onderbouwen. En wees gewoon een beetje voorzichtig met je (voor)oordeel. Je kunt niet direct beoordelen a.d.h.v. een slecht proefje hoe iemand met zijn paarden omgaat. Ten eerste kun je daar anderen best mee kwesten (en ruiters zoals jullie vinden het ook niet leuk als anderen zonder onderbouwing zeggen: nou, die boscrossers bakken er ook niets van) en ten tweede kom je er zelf nogal onkundig mee over. Bovendien gooi je op die manier ook de deur dicht voor een inhoudelijke discussie. Het is de toon die de muziek maakt, dus toon gewoon een beetje respect; als je je al geroepen volet om je mening/oordeel te geven, doe dan op zijn minst je best deze inhoudelijk te onderbouwen, zoals ik al eerder stelde. Haal een concrete situatie aan (foto's, filmpjes, uitslagen, plaatsingen etc). Noem het beestje bij het naampje. Dan weten we tenminste waar we het over hebben. Met ik-zie-ik-zie schieten we geen donder op. Dan ga je van anderen verwachten dat ze jou maar op je woord moeten geloven dat wat jij ziet waarheid is, en dat is wel een beetje teveel gevraagd....

Jammer, dat je er zo over denkt. Weet jij of ik wel of geen ervaring heb, in het beoordelen van proeven?
Alweer zo'n nietszeggend antwoord: Als iemand "alleen" maar boscrosser is, kan en mag iemand geen oordeel over wedstrijden en jury-oordeel hebben?
Had je toch iets "wijzer" geacht.

En daarbij, als ik de discussie even bij mijzelf houd: ik ben trots op het niveau en de prestaties die ik tot nu toe met mijn paarden heb behaald. Ik denk, dan ik mede door het rijden van wedstrijden, ontzettend veel geleerd heb de afgelopen jaren. Ik denk dat, ondanks dat ik nog lang niet klaar ben en nog heel veel te leren heb, ik inmiddels best een aardig stukkie kan rijden. Als ik ervaar hoe hard ik moet trainen om een goed resultaat neer te zetten... Sorry, maar iemand moet dan echt van goede huize komen om mij te vertellen dat mijn niveau en mijn prestaties helemaal niets zeggen over mijn kennis en kunde.

Dat je trots bent, is je goed recht. Dat is mijn dochter ook, op haar prestatie's :+ Jammer genoeg, ik niet helemaal.
Dus wellicht altijd even "nadenken" voordat je van je afbijt 8-)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:27

modie schreef:
En toch is dit één van de problemen van een onkundige jury. Bij de meeste LDR-getrainde paarden zie ik geen goed achterbeen-gebruik, de losgelatenheid en de durchlässigheit is niet meer aanwezig. Vaak veel te kort in de hals, teveel spanning, te weinig tact.

Graag filmpje van een proef waarin een LDR getraind paard scoort zonder achterbeengebruik etc., en dan graag de coupon inscannen zodat we per onderdeel kunnen zien welk cijfer wordt gescoord en welk commentaar door de jury wordt geleverd. Graag ruiter en jury met naam en toenaam... Dan weten we pas waar we het over hebben. Tot die tijd, zonder verdere onderbouwing zegt mij jou oordeel over al dan niet onkundige jury's helemaal niets.....

modie schreef:
Noem eens een voorbeeld van de bouw van een paard, waardoor die uit zichzelf in de 'LDR-houding wil lopen.
Ik ken er nl géén. Dus als je mij, "wijzer" wil maken, graag

Zie de donkerbruine in mijn profiel.

modie schreef:
Achter het bit, is heel iets anders, dan achter de loodlijn.

Hij deed het allebei: hij kroop achter het bit en achter de LL.... En hij wordt nooit LDR gereden...

modie schreef:
Gisteravond nog bv het "halthouden van Totilas, bij aanvang van de kür gezien. Het eerste wat Totilas deed, was zijn kin op de borst"
Maar dit topic gaat niet over Totilas, al was de proef een heel stuk mooier om naar te kijken. Maar nog steeds een weggedrukte rug.

Ach hou toch op... Die proef was prachtig en de aanleuning was ook prachtig.

modie schreef:
Weet jij of ik wel of geen ervaring heb, in het beoordelen van proeven?

Aan de inhoud van de posts is die ervaring iig niet af te lezen....

modie schreef:
Alweer zo'n nietszeggend antwoord: Als iemand "alleen" maar boscrosser is, kan en mag iemand geen oordeel over wedstrijden en jury-oordeel hebben?

Mijn antwoord was iets genuanceerder en meer onderbouwd, wellicht even terug lezen?

Verder merkte je even terug nog enigzins cynisch op dat dressuurpaarden geen buitenritten konden maken, althans dat vroeg je je af. Ik heb dat weerlegd... Reageer je daar nu bewust niet op? Is het voor jou zo ondenkbaar dat er dressuurruiters zijn die niet in het plaatje passen van het beeld dat jij van dressuuruiters hebt?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 20:45

Prachtig voor jou, dat jij dit allemaal zo ziet, Jasmijn.
Maar ik zie het toch anders.

Ik ga er in ieder geval geen welles-nietes spelletje van maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:02

nee Moddie, hier zou je wel op in willen gaan denk ik........

Jasmijn steld hele terechte vragen en ook goed onderbouwd

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 21:03

KiWiKo schreef:
nee Moddie, hier zou je wel op in willen gaan denk ik........

Jasmijn steld hele terechte vragen en ook goed onderbouwd

Omdat jij :+ het bent, zal ik de vragen beantwoorden ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 21:15

jasmijn78 schreef:
modie schreef:

Graag filmpje van een proef waarin een LDR getraind paard scoort zonder achterbeengebruik etc., en dan graag de coupon inscannen zodat we per onderdeel kunnen zien welk cijfer wordt gescoord en welk commentaar door de jury wordt geleverd. Graag ruiter en jury met naam en toenaam... Dan weten we pas waar we het over hebben. Tot die tijd, zonder verdere onderbouwing zegt mij jou oordeel over al dan niet onkundige jury's helemaal niets.....
Om het even op de (top)sport te hebben: fimpjes genoeg van Salinero, Totilas :+ en nog een heleboel meer. Van de wedstrijden, die ik gezien heb, heb ik geen filmpjes. Maar veel paarden laten een minder achterbeen-gebruik zien en daardoor ook een minder ruggebruik.
Balagur vind ik één van de weinige, die WEL een goed achterbeen-gebruik laat zien, Prestige (Ferro) en nog een paar.

modie schreef:
Ik ken er nl géén. Dus als je mij, "wijzer" wil maken, graag

Zie de donkerbruine in mijn profiel.
Zal zo meteen eens kijken. Staat daar ook zijn afstamming bij?

modie schreef:
Achter het bit, is heel iets anders, dan achter de loodlijn.

Hij deed het allebei: hij kroop achter het bit en achter de LL.... En hij wordt nooit LDR gereden...

Achter het bit (of zo je wil de ldr-houding) is vaak een gevolg van geen aanleuning willen nemen icm te weing impuls

modie schreef:

Ach hou toch op... Die proef was prachtig en de aanleuning was ook prachtig.

Proef was "de beste" die ik gezien heb. Maar om nu te zeggen, dat dit paard voor een 9.2 gemiddeld loopt, met een weggedrukte rug :(:)

modie schreef:
Weet jij of ik wel of geen ervaring heb, in het beoordelen van proeven?

Aan de inhoud van de posts is die ervaring iig niet af te lezen....

:))

modie schreef:

Mijn antwoord was iets genuanceerder en meer onderbouwd, wellicht even terug lezen?

Verder merkte je even terug nog enigzins cynisch op dat dressuurpaarden geen buitenritten konden maken, althans dat vroeg je je af. Ik heb dat weerlegd... Reageer je daar nu bewust niet op? Is het voor jou zo ondenkbaar dat er dressuurruiters zijn die niet in het plaatje passen van het beeld dat jij van dressuuruiters hebt?

De meeste (dressuur)ruiters vinden hun paarden te sensibel om buiten te rijden.
Regelmatig gehoord en zelfs regelmatig gelezen, op diverse fora :o

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 08:52

Jamijn, ik kan je de hand schudden. Ik ben ook 1 van de dressuurruiters die op hoger niveau rijdt en mijn paard gewoon in de bossen rijdt. Dat dit niet het algemene beeld is dat de buitenwacht heeft van op hoger niveau rijdende ruiters, dat moge duidelijk zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Dus, de uitzondering bevestigd waarschijnlijk hier de regel. Ik moet wel zeggen dat door de vele dressuurtraining die nodig is om zover te komen, de tijd ontbreekt om elke dag een buitenrit te maken, maar regelmatig uitstappen in het bos en elke week een buitenrit, dat lukt wel aardig.
Dan viel me op dat de discussie tussen jou en Modie ging over geen aanleuning of achter het bit lopen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de meeste LDR-ruiters hun paarden juist meestal mooi aan de loodlijn hebben lopen muv het halthouden. Op lager niveau zie je dat ruiters dat veel slechter voor elkaar hebben, meestal volgens mij omdat ze hun training en hun paarden nog niet zo goed voor elkaar hebben. In welke methode ze dan ook moge rijden. Volgens mij gaat hier op de uitspraak: geen enkele methode is goed, als je hem (slecht) niet goed gebruikt.
Modie, wees trots op je dochter. Dat stimuleert haar zeker zo goed, als benadrukken dat het niet voor elkaar is. Daar kunnen mensen erg onzeker van worden en dat komt de prestaties vaak niet ten goed.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:51

modie schreef:
Om het even op de (top)sport te hebben: fimpjes genoeg van Salinero, Totilas en nog een heleboel meer. Van de wedstrijden, die ik gezien heb, heb ik geen filmpjes. Maar veel paarden laten een minder achterbeen-gebruik zien en daardoor ook een minder ruggebruik.
Balagur vind ik één van de weinige, die WEL een goed achterbeen-gebruik laat zien, Prestige (Ferro) en nog een paar.

Graag filmpjes, naam en toenaam en coupons met de score per onderdeel... Vooral dat laatste. Anders weten we toch nog niets? Je kan alleen iets over de wijze van jureren zeggen/vinden als je de score per onderdeel weet. Als we kunnen zien hoe het uitgevoerd werd en met welk cijfer het beoordeeld werd. Een totaalscore zegt te weinig. Ik rij ook wel eens dikke wp terwijl er ook 4-en tussen stonden... En verder bestaat de dressuur toch niet alleen uit topsport? Dat is maar een heel klein percentage. Het gros rijdt in de basis. Dus als je in het algemeen iets wil zeggen over jureren in de dressuur, dan moet je ook naar de basis en nationale sport kijken....

modie schreef:
Zal zo meteen eens kijken. Staat daar ook zijn afstamming bij?

Yep, jackson x purioso x zuidhorn... Door zijn bouw kan hij soms wat 'eng' in de hals worden, zijn moeder had dit ook. De hals komt wat diep uit de borst.... (aan mij natuurlijk om dat rijtechnisch voor elkaar te krijgen, maar het ene paard is het andere nu eenmaal niet. De vos uit mijn profiel is van nature wat strakker in de bovenlijn en heeft in verhouding met zijn lijf een ietwat korte hals. Hij is wel gebaat bij af en toe wat lager, dieper en ronder in te stellen. Maar vooral niet kort! want dan raakt hij uit balans. Dus bij beide paarden probeer ik er continu om te denken dat ze wel op lengte blijven.)

modie schreef:
Achter het bit (of zo je wil de ldr-houding) is vaak een gevolg van geen aanleuning willen nemen icm te weing impuls

Nee, als je je paard correct LDR rijdt, dan heb je juist wel aanleuning icm met impuls. Dan kun je je paard er op ieder moment weer uit rijden, dan heb je verbinding tussen voor en achter. Als je dat niet hebt dan rij je geen LDR, maar ben je gewoon je paard in elkaar aan het trekken. Niet het LDR rijden is het doel; juist het varieren in hh-houding en daarbij de aspecten van het skala behouden is zo belangrijk. Maar goed, details, details. Waar het om gaat bij wat je ook toepast, is dat je er over nadenkt hoe en vooral WAAROM je het toepast, WAT je er mee wil bereiken en je op ieder moment afvraagt OF je wel op de goede weg bent. En nogmaals: ik rij geen LDR in de extreme mate die je topruiters ziet doen. Voor mij heeft dat (tot nu toe en op dit moment) geen toegevoegde waarde. Misschien in de toekomst wel, dat weet ik niet. Voor nu gaat het goed zoals het gaat, maar ik ben zeker niet bang om het een en ander uit te proberen om te kijken hoe ik mijn paard NOG beter voor elkaar kan krijgen (binnen de grenzen van zijn en mijn welzijn natuurlijk)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:38

jasmijn78 schreef:
modie schreef:
tsjaah, Jasmijn
Ik vind vooral het oordeel van de jury bij die LDR-getrainde paarden "onkundig"

Pfff..... Als we er inhoudelijk niet meer uitkomen, dan gaan we het maar op LDR gooien??? Sjonge jonge.... De jury beoordeelt IN de baan wat hij ziet. En als een paard correct loopt krijgt hij punten, ongeacht HOE het dier getraint is. Daar is een jury namelijk niet voor, om zich te bemoeien met de training. De jury beoordeelt slechts het eindresultaat. Federatievertegenwoordigers (basis- en subtop wedstrijden) en stewards (int.) houden in de gaten of er geen ongeoorloofde dingen op het voorterrein gebeuren.
modie schreef:

Maar wat maakt dat jij denkt dat jij het beter weet dan die betreffende jury. Het blijft hier een beetje een fictief verhaal waarbij jij iets beweert. Maar je kan op geen enkele manier aantonen dat het ook echt klopt wat je ziet. Heb je een jurycursus gedaan, en weet je waar je op moet letten? Heb je op dat niveau gereden?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:38

Het is maar net wie je vraagt en over wie je het hebt.

Iedereen rijd met zijn of haar eigen doelen. Ikzelf vind het niveau van een ander of dat van mezelf niet zo heel boeiend. Een stuk minder boeiend vind nog wat een ander van mijn rijden vind, mijn juf daargelaten natuurlijk.

Op wedstrijden rijden is een vak apart en zegt mijn insziens niet altijd wat over het niveau van de ruiter. Maar je moet wel reeel blijven. Niet goed is niet goed.

Ik zie regelmatig ruiters die het thuis klaar spelen en waar in de ring de stres en zenuwen het overnemen. Dat zegt niks over het kunnen of niveau van die ruiter.

Dus waar maken we ons eigenlijk druk om....

Beetje jammer van de LDR discussie, heeft imo helemaal niks met niveau van de ruiter te maken.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:48

vur schreef:
Jamijn, ik kan je de hand schudden. Ik ben ook 1 van de dressuurruiters die op hoger niveau rijdt en mijn paard gewoon in de bossen rijdt. Dat dit niet het algemene beeld is dat de buitenwacht heeft van op hoger niveau rijdende ruiters, dat moge duidelijk zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Dus, de uitzondering bevestigd waarschijnlijk hier de regel. Ik moet wel zeggen dat door de vele dressuurtraining die nodig is om zover te komen, de tijd ontbreekt om elke dag een buitenrit te maken, maar regelmatig uitstappen in het bos en elke week een buitenrit, dat lukt wel aardig.
Dan viel me op dat de discussie tussen jou en Modie ging over geen aanleuning of achter het bit lopen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de meeste LDR-ruiters hun paarden juist meestal mooi aan de loodlijn hebben lopen muv het halthouden. Op lager niveau zie je dat ruiters dat veel slechter voor elkaar hebben, meestal volgens mij omdat ze hun training en hun paarden nog niet zo goed voor elkaar hebben. In welke methode ze dan ook moge rijden. Volgens mij gaat hier op de uitspraak: geen enkele methode is goed, als je hem (slecht) niet goed gebruikt.
Modie, wees trots op je dochter. Dat stimuleert haar zeker zo goed, als benadrukken dat het niet voor elkaar is. Daar kunnen mensen erg onzeker van worden en dat komt de prestaties vaak niet ten goed.

Kwam dit toevallig net tegen bij voorpagina nieuws:
Verder maakt Anky niet zoveel buitenritten als ze zelf zou willen. Bonfire hield er al niet van omdat die altijd overal van schrok, dus wordt het met hem altijd een kort ritje. De paarden gaan soms mee over de galopbaan bij Stal van Grunsven, maar volgens Anky genieten de paarden net zoveel van een goede dressuurtraining als van een buitenrit.
Verder komen de meeste paarden iedere dag in de weide en gaan een eindje stappen aan de hand. Behalve Painted Black, want in de wei willen zijn hormonen nog weleens opspelen. Vandaar dat de hengst alleen aan de hand mag grazen.

Ik persoonlijk kan me goed voorstellen dat de topruiters minder buiten rijden met hun gp paarden, dan de boscrossers. Op eigen terrein rijden is naar mijn mening ook buiten rijden, maar niet het buiten rijden bedoeld in dit topic.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:54

Nou wil niet banketstaaf doen, maar ik ken geen topspringruiter op niveau die niet het bos in gaat. Dat is typisch iets dressuurs, om niet met de paarden het bos in te gaan.

Dus dat goed voorstellen kan ik me dan ook zeker niet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:56

WinBinChes schreef:
Ik zie regelmatig ruiters die het thuis klaar spelen en waar in de ring de stres en zenuwen het overnemen. Dat zegt niks over het kunnen of niveau van die ruiter.

Je hebt inderdaad ruiters die thuis inderdaad een aardig stukkie kunnen rijden, maar gewoon niet om kunnen gaan met de spanning die een wedstrijd met zich mee brengt. Toch vind ik het wel een extra vaardigheid van de ruiter als die een paard onder andere omstandigheden (dus op een wedstrijd) net zo goed kan laten lopen als thuis.

FaberSmid schreef:
Verder maakt Anky niet zoveel buitenritten als ze zelf zou willen. Bonfire hield er al niet van omdat die altijd overal van schrok, dus wordt het met hem altijd een kort ritje. De paarden gaan soms mee over de galopbaan bij Stal van Grunsven, maar volgens Anky genieten de paarden net zoveel van een goede dressuurtraining als van een buitenrit.
Verder komen de meeste paarden iedere dag in de weide en gaan een eindje stappen aan de hand. Behalve Painted Black, want in de wei willen zijn hormonen nog weleens opspelen. Vandaar dat de hengst alleen aan de hand mag grazen.

Dus ze rijdt wel eens buiten... Lijkt mij alleen maar logisch dat dat niet zo vaak is als dat een recreatieruiter dat doet, haar prioriteiten liggen nu eenmaal ergens anders. En verder zijn buitenritten an sich ook helemaal niet zaligmakend. Ik denk dat het het belangrijkste is dat je afwisseling in je training houdt, en dat kun je natuurlijk op heel veel verschillende manieren doen. En naast Anky zijn er nog zoveel andere ruiters. Wat zij doet is niet per definitie representatief voor wat andere (top)ruiters doen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:59

Klopt Jasmijn, maar zoals gezeld, wedstrijden rijden is een vak apart. Behalve het rijden moet je ook op het juiste moment de juiste spaning te pakken hebben.

Ik vind de termen wedstrijdruiters en recreatie ruiters dan ook kort door de bocht. In allebei heb je daar wel gradaties in.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:54

jasmijn78 daarom had ik dit ook geschreven.
FaberSmid schreef:
Ik persoonlijk kan me goed voorstellen dat de topruiters minder buiten rijden met hun gp paarden, dan de boscrossers. Op eigen terrein rijden is naar mijn mening ook buiten rijden, maar niet het buiten rijden bedoeld in dit topic.

Funky_Town

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:27

Ik denk bij goed rijden meer aan hoe je dingen oplost en je paard nieuwe dingen leert.
Ik vind mensen die bijv. paarden met problemen of die snel in verzet komen weer goed krijgen beter rijden dan mensen die hoog in de dressuursport rijden en vervolgens een paard hebben die vast gereden zit of niks meer wil. Ik heb meer respect voor mensen die paarden zadelmak kunnen maken op een respect volle manier en er een goede basis in kunnen rijden. Dan ruiters die paarden kopen die al alles kunnen en dan vervolgens weer de zelfde klasse er mee gaan rijden. Daar snap ik de lol ook niet echt van :(:)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:18

Funky_Town schreef:
Ik vind mensen die bijv. paarden met problemen of die snel in verzet komen weer goed krijgen beter rijden dan mensen die hoog in de dressuursport rijden en vervolgens een paard hebben die vast gereden zit of niks meer wil.

Maar het is toch niet altijd een kwestie van of-of? Er zijn ook legio ruiters die het beide beheersen. Of nog beter: die kunnen voorkomen dat paarden in verzet komen EN ook nog eens in de hogere dressuur rijden EN hun paard happy kunnen houden. Het een sluit het ander niet uit. Sterker nog: het een gaat vaak hand in hand met het ander. Vaker nog dan dat hetgeen jij beweert het geval zal zijn. Iemand die van huis uit goed kan paardrijden en in staat is zelf paarden netjes op te leiden, zal in de regel ook vaak succes boeken op wedstrijden als diegen daar aan meedoet.

Waarom worden er in discussies altijd zo vaak de 'bokt-stereotypen' aangehaald? De 'niet wedstrijdrijdende ruiter' die goed kan rijden en alle paarden met problemen weer uit de slop trekt. Die het moet doen met afdankertjes en vaak rijdt op alternatieve rassen/paarden (dravers, trekpaarden, bonte, schimmels etc). Die altijd wordt benadeeld door de jury als ze een keer meedoen aan een wedstrijd. En de 'arrogante wedstrijdruiter' die dure voorgetrainde paarden koopt, het alleen maar te doen is om geld en linten en die altijd wordt voorgetrokken door de jury o.b.v. de afstamming en het aankoopbedrag van hun paard... Het is zo kortzichtig!

En al zullen er gerust ruiters zijn die je tot een van de 'bokt-stereotypen' kunt rekenen, ik denk dat het in de praktijk toch vaak anders en genuanceerder is.

Funky_Town schreef:
Ik heb meer respect voor mensen die paarden zadelmak kunnen maken op een respect volle manier en er een goede basis in kunnen rijden. Dan ruiters die paarden kopen die al alles kunnen en dan vervolgens weer de zelfde klasse er mee gaan rijden. Daar snap ik de lol ook niet echt van

Jij hoeft daar de lol niet van te snappen, maar gun en respecteer ieder zijn ding. Ik vind het soms heel verstandig als mensen besluiten een leerpaard te kopen. Niet iedereen heeft de capaciteiten in huis om een jong paard op te leiden. En dan is een leerpaard een hele verstandige beslissing. Dat geeft aan dat die mensen dus kennelijk wel hun tekortkomingen erkennen, en een jong paard niet onnodig willen belasten met hun onkunde. En dat zij maling hebben aan het algemeen geldende beeld op bokt dat je pas echt iemand bent, pas echt kunt rijden als je een jong paard hebt. Dat er legio mensen zijn die denken een jong paard op te kunnen leiden en vervolgens na jarenlang geklooi stranden in de L van levenslang, daar hoor je dan weer niemand over... En daarnaast zijn er ook nog de ruiters die het beide kunnen: hun eigen paard opleiden EN er succesvol hogere dressuur mee rijden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:39

jasmijn78 schreef:
Over het algemeen zijn het vaak de mensen die zelf nooit wat gepresteerd hebben in de wedstrijdsport die zeggen dat wedstrijdresultaten niets zeggen over iemands niveau....

Verder wat betreft jurering: je hebt er altijd wel een keer een jury bij waarvan je afvraagt of hij zin bril heeft thuis gelaten, maar over het algemeen wordt je echt wel beoordeeld naar je kunnen. Ik kan mij in ieder geval wel vaak vinden in mijn beoordelingen, en ik rij al zo'n 16 jaar wedstrijden, minimaal 1 wedstrijd per maand....

Een behaald wedstrijdniveau zegt niet altijd alles over iemand kunnen, maar het zegt wel vaak meer dan wat iemand zelf vind van zijn kunnen. Een behaald wedstrijdniveau geeft m.i. altijd wel een goede indicatie dus. Als je bij een wedstrijniveau nog aanvullende info krijgt, zoals binnen welke termijn het niveau behaald is, met wat voor paard, of ze op grote wedstrijden in een groot deelnemersveld ook wel eens bovenaan eindigen... Dan kun je echt wel een goede indruk krijgen van iemands kunnen.

Als iemand er 3 jaar over doet met 1 wedstrijd per maand om in de L te komen.... Dat kan ik daar wel uit opmaken dat zo'n combi dressuurmatig niet heel veel soeps is, nog voor ze IRL gezien te hebben. Of als een combi een klasse per jaar uitrijd met het max aan winstpunten, geregeld dubbele punten rijdt, in grote deelnemersvelden en selecties/kampioenschappen steeds in de kopgroep eindigd... Dan wekt dat wel de verwachting dat zo iemand een aardig stukje kan rijden.

Verder is wedstrijden rijden heel leerzaam als je er op de juiste manier mee omgaat. Een proef is eigenlijk niet meer dan een examen van je graad van africhting im competitieverband.

Nou sorry, maar vindt dit dus echt de grootste onzin. Bij mij zou anky b.v niet op mijn paard komen want die ligt er namelijk binnen no time af met haar rijden. Het enige wat bij mij telt is dat je met respect omgaat met je paard en elk paard netjes een rondje door de bak kan rijden. Voor mij is iemand die goed kan rijden dan dus ook niet iemand die rechtop een z-proef kan rijden maar eerder iemand die krom op zn paard een b proef rijdt, omdat diegene alleen maar paarden inrijdt. Helaas zijn er heel veel mensen zoals hier boven die er op die manier over denken.

Edit: Overigens keur ik hun manier van denken niet af, dit is hun keuze en zoals hier boven beschreven is mijn keuze.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:33

WinBinChes schreef:
Nou wil niet banketstaaf doen, maar ik ken geen topspringruiter op niveau die niet het bos in gaat. Dat is typisch iets dressuurs, om niet met de paarden het bos in te gaan.

Dus dat goed voorstellen kan ik me dan ook zeker niet.

Waar staat dat dressuurruiters niet buiten rijden? :roll: Anky enz gaan regelmatig buiten, niet zo vaak als ze zouden willen maar goed, ze moeten ook nog trainen enz.
Dit is gewoon zo'n typisch vooroordeel dat nergens op slaat.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:19

Ze hebben inderdaad geen tijd om veel buiten te rijden.
Maar we zijn allemaal begonnen met paardrijden omdat we paardrijden en paarden leuk vinden ;) en niet om te presteren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:24

daffie1986 schreef:
Nou sorry, maar vindt dit dus echt de grootste onzin. Bij mij zou anky b.v niet op mijn paard komen want die ligt er namelijk binnen no time af met haar rijden. Het enige wat bij mij telt is dat je met respect omgaat met je paard en elk paard netjes een rondje door de bak kan rijden. Voor mij is iemand die goed kan rijden dan dus ook niet iemand die rechtop een z-proef kan rijden maar eerder iemand die krom op zn paard een b proef rijdt, omdat diegene alleen maar paarden inrijdt. Helaas zijn er heel veel mensen zoals hier boven die er op die manier over denken.

Edit: Overigens keur ik hun manier van denken niet af, dit is hun keuze en zoals hier boven beschreven is mijn keuze.

En waarom denk jij dat jouw paard haar niet accepteerd? En wat bedoel je met háár rijden dan wel?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:41

Voor mij persoonlijk staat het welzijn van het paard bovenaan. Eerlijk rijden schaadt het welzijn niet en is in mijn beleving de garantie op prestaties.

Ik wil gewoon samen met mijn paard genieten als ik rijd. Op zich is dat al een prestatie!