nageeflijk rijden met Jasper?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:31

Het zadel is te klein, dan koop je toch een nieuwe ? of leen je van iemand een zadel met dezelfde maat ? op de manege zijn als het goed is genoeg zadels, en vast wel een met de maat van je pony, want dit kan toch niet ? op marktplaats zijn ze van 80 euro. Dus ik zie het probleem niet zo goed in! Je pony loopt echt heel slecht op foto 5, je houdt hem in en geeft toch weer gas, ik snap je bedoeling niet echt van deze rijstijl, maargoed.

xx

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:06

ik ben het helemaal met Calanddra eens,
af en toe zonder zadel kan best wel,
maar als je hem dan nageeflijk wil hebben moet dat eerst onder het
zadel goed zijn. Want als zijn rug gespannen is en je gaat er dan
op lopen stuiteren is dit niet bepaald goed voor zijn rug.
Misschien zou je eens wat grondwerk kunnen proberen om hem
in ieder geval losser in de nek en zijn lichaam te krijgen?
heb je misschien een longeersingel met bijzetjes ofzo?

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:33

Myukii schreef:
Elbrich schreef:
Naar mijn idee zet je de pony te veel vast.
Je moet niet de teugels constant 'sluiten'.
Je moet de hele tijd met je vingers spelen, als hij dan eenmaal nageeflijk is open je je hand lichtjes.
Ook een tip is dat je je handen goed rechtop moet houden.
En naar vóren moet kijken, niet naar je mooie pony dus! :+

Met je vingers spelen!?! Dat is net zo'n foute manier om je paard nageeflijk te 'zagen' als je handen gewoon vast zetten. Je paard hoort niet nageeflijk te lopen door te spelen met je vingers, wat in de volksmond gewoon zagen heet (ongeacht hoe 'hard' je met je vingers speelt). Je paard gewoon lekker voorwaarts rijden en begrenzen van voren, als de achterhand eronder komt, bolt hij vanzelf zijn rug wat meer en gaat hij van daaruit het bit opzoeken aan de voorkant; nageven dus. Dat is nageeflijk rijden, niet door te spelen met je vingers, daar gaat hij echt niet beter van lopen :n

Nee, ik bedoel met je vingers zachtjes friemelen, dat is NIET zagen! :n
Je hand houd je daar gewoon STIL bij, alleen je vingers bewegen een beetje, zodat je paard soepeler wordt in het nageven.

Ik vind wel dat de TS heel goed met kritiek / commentaar om gaat! :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:50

Elbrich schreef:
[Nee, ik bedoel met je vingers zachtjes friemelen, dat is NIET zagen! :n
Je hand houd je daar gewoon STIL bij, alleen je vingers bewegen een beetje, zodat je paard soepeler wordt in het nageven.

Ik vind wel dat de TS heel goed met kritiek / commentaar om gaat! :j

En dat resulteerd dat het paard GEK wordt van dat gefriemel en darom zijn hoofd laat zakken = dus net zo erg als trekken imo. Dat gefriemel is heel onlogisch en verwarrend, want je bent continu hulpen aan het geven.

Gewoon stille meegaande hand. Dit is heel moeilijk! De aanleuning, moet licht en constant zijn. Wanneer je de teugel vast hebt en er iemand aan de teugel een rukje geeft, moet je gehele arm ontspannen mee gaan -dan blijft de aanleuning gelijk!
Bij een overgang of schijnovergang - wanneer het paard niet direct op je zit reageerd kun je je buitenhand even (!) licht (half) sluiten.

Wat ook heel belangrijk is, is je binnenhand van de hals brengen (NIET naar je toe) wanneer je een volte maakt of van hand gaat veranderen.

succes!

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 21:53

bedankt voor de tips allemaal!!
ja idd mijn zit is op deze foto's echt super... :+ :+ :+ :+ :+
in mijn andere topic toch wel beter??

ik durf nu al niet eens meer zonder zadel te rijden :=
ik ben al heel erg aan het kijken naar een zadel,
want ze zeggen op de manege dat Jas ook in heel veel beginnerslessen loopt en daarom dat kleine zadel heeft, maar een andere pony op de manege heeft een groter zadel en die loopt bijna alleen maar in de beginnerslessen... ;)

Esgaroth

Re: nageeflijk rijden met Jasper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:13

Weet je wat soms ook helpt? Gewoon de teugels loslaten en lekker naar voren rijden. Dus geen druk, en laat je paardje gewoon lekker doorlopen. Sturen doe je met je zit en je benen, en je paardje kan lekker in vrijheid lopen. Na 10 minuten pak je hem op, en zorg je alleen dat je zijn mond voelt, dat is alles. Wat mensen denk ik 'met je vingers spelen' bedoelen is dat je als het ware steeds in een spons knijpt. Dus doe alsof je een natte spons uitknijpt, en zo kun je met zijn mond spelen. Wat ik altijd doe om mijn paardje nageefelijk te rijden, is veel voltes met buiging, veel 8-en met buiging en enige dat ik van hem verlang is dat hij de kant op kijkt waar hij naartoe loopt. Zo gaat ie vanzelf naar beneden.

En last but not least: sommige paarden KUNNEN niet laag lopen! Mijn paardje bijv. kan wel lekker laag lopen, maar echt mooi in de krul is voor hem onmogelijk, omdat zijn kaak in de weg zit. Kijk maar eens op de website van Marieke Huijbers, www.paardenmondzorg.nl Hierin staat uitgelegd waarom het soms onmogelijk is. Bij korte paarden zoals een Haf zal het toch wat moeilijker gaan dan bij een mooie KWPN'er.

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 15:59

Majo schreef:
Weet je wat soms ook helpt? Gewoon de teugels loslaten en lekker naar voren rijden. Dus geen druk, en laat je paardje gewoon lekker doorlopen. Sturen doe je met je zit en je benen, en je paardje kan lekker in vrijheid lopen. Na 10 minuten pak je hem op, en zorg je alleen dat je zijn mond voelt, dat is alles. Wat mensen denk ik 'met je vingers spelen' bedoelen is dat je als het ware steeds in een spons knijpt. Dus doe alsof je een natte spons uitknijpt, en zo kun je met zijn mond spelen. Wat ik altijd doe om mijn paardje nageefelijk te rijden, is veel voltes met buiging, veel 8-en met buiging en enige dat ik van hem verlang is dat hij de kant op kijkt waar hij naartoe loopt. Zo gaat ie vanzelf naar beneden.

En last but not least: sommige paarden KUNNEN niet laag lopen! Mijn paardje bijv. kan wel lekker laag lopen, maar echt mooi in de krul is voor hem onmogelijk, omdat zijn kaak in de weg zit. Kijk maar eens op de website van Marieke Huijbers, http://www.paardenmondzorg.nl Hierin staat uitgelegd waarom het soms onmogelijk is. Bij korte paarden zoals een Haf zal het toch wat moeilijker gaan dan bij een mooie KWPN'er.

bedankt ;)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:32

Probeer wat minder op het plaatje te letten. Er is 1 foto waarvan je zegt; zo is hij goed he?
Op die foto loopt hij precies verticaal, dus precies op de loodlijn. Dat is inderdaad de goede hoofdhouding in de dressuur.
Echter, je kunt beter letten op het hele lijf bij de nageeflijkheid.
1. Goed voor het been; op sommige foto's lijkt het alsof je je been er niet aan hebt, je kunt hem niet alleen met je teugels nageeflijk rijden.
2. Het is belangrijker dat het paard ontspant, ipv zich spant om precies de goede, rechte houding op de loodlijn te hebben. Heel belangrijk in een ontspannen nageeflijkheid is dat hij ook in de hals nageeft, niet alleen kort in zijn hoofd. Vaak lukt het beter als je ze dan net iets dieper instelt.

Ook is het elke dag anders, hoe je hem het beste in kunt stellen. Die rechte houding óp de loodlijn wordt door de meeste vaak pas op het laatst getraind, omdat het paard eerst soepel moet zijn.

Het is wel echt een leuke haf, en het ziet er verder goed uit :)

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 16:59

CCindy schreef:
Probeer wat minder op het plaatje te letten. Er is 1 foto waarvan je zegt; zo is hij goed he?
Op die foto loopt hij precies verticaal, dus precies op de loodlijn. Dat is inderdaad de goede hoofdhouding in de dressuur.
Echter, je kunt beter letten op het hele lijf bij de nageeflijkheid.
1. Goed voor het been; op sommige foto's lijkt het alsof je je been er niet aan hebt, je kunt hem niet alleen met je teugels nageeflijk rijden.
2. Het is belangrijker dat het paard ontspant, ipv zich spant om precies de goede, rechte houding op de loodlijn te hebben. Heel belangrijk in een ontspannen nageeflijkheid is dat hij ook in de hals nageeft, niet alleen kort in zijn hoofd. Vaak lukt het beter als je ze dan net iets dieper instelt.

Ook is het elke dag anders, hoe je hem het beste in kunt stellen. Die rechte houding óp de loodlijn wordt door de meeste vaak pas op het laatst getraind, omdat het paard eerst soepel moet zijn.

Het is wel echt een leuke haf, en het ziet er verder goed uit :)

dankje ;)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:26

wat ik hier eigenlijk nog niet gelezen heb is het volgende:

Je grootste probleem op dit moment zijn 2 dingen, je paard is niet aan het been, en jij bent niet ontspannen.
Er zijn inmiddels genoeg tips gegeven om je paardje aan het been te krijgen. Heel consequent zijn en pas als hij op de eerste hulp voorwaarts gaat kun je verder gaan met nageeflijk rijden. Zolang je paard niet voorwaarts is moet je zowiezo geen druk zetten van voren.

Als ie dan voorwaarts is dan drijf je aan zodat hij naar voren wil en dan vang je dat op met je hand. Als je paard zich dan sterk maakt, wil gaan hangen of wil gaan rennen dan mag je best even streng zijn met je hand, dan maak je een ophouding. Zodra het paard doet wat je wil moet je wel loslaten. Dat is het allerbelangrijkste, zo snapt je paard dat dat is wat jij graag wil en dan zal hij dat vanzelf doen.

Je rijdt dus altijd vanuit ontspanning. Als je paard niet luistert mag je even streng zijn, maar daarna meteen weer terug naar ontspanning.

Voor de rest vind ik dat je inderdaad heel goed omgaat met de tips en de kritiek in dit topic. Super ;)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:45

Moderatoropmerking:
Ik heb net heel wat reacties verwijderd uit dit topic. Letten jullie er op dat het de bedoeling is om rijtechnische commentaar te geven zonder daarbij in herhaling te vallen?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:01

denk dat je teveel met de voorhand aan het werkt bent. Zorg dat je ondersteuning krijgt in het 'van voor naar achteren rijden'. En overgangen overgangen en overgangen.

Maar goed makkelijk gezegd dan gedaan, heb zelf ook nog actief les (ook in dit onderdeel). Maar ergens moet je beginnen he?

kiko_noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:09

leuke pony,
je moet sowieso, voor je kijken en niet zo op zijn hooft letten

GinaLoveStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:20

Ik wil je graag tips geven.
maar als het een manege paard is is het moeilijker.
want de rijden meerdere mensen op .
en dan gaat niet zo simpel

Mijndario_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:20

Ik vind dat je nadruk veel te veel legt op het nageeflijk rijden, het koppie omlaag.
Je moet dat meer als een 'cadeautje' zien als je goed rijdt, lekker ontspannen en voorwaarts.
Overgangen, stelling vragen.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:02

Wat een hoop gezaag weer :+

TS: Helaas is je filmpje verwijderd dus kan ik hier niet naar kijken...

Ik vind dat je behoorlijk wat druk uitoefent op je teugels als ik naar de foto's kijk.
Tracht hem losjes te houden tot hij ontspannen loopt en vanzelfs zakt, neem dan je teugels op maat en vraag hem hier en daar zachtjes op, hij zal wel komen ;)

Als hij een manege paardje is of geweest is en er hebben heel wat soort ruiters met gereden is het normaal dat hij moeilijker en wss ook "hard" wordt in zijn mond en meer en meer wil tegenpruttelen.

Verder rij hem vooral van vanachter naar van voren en richt je niet enkel en alleen op zijn hoofd, ookal loopt hij aan de teugel dit wil nog niet zeggen dat hij verzamelt loopt, hij kan nog makkelijk op zijn voorhand vallen.

Tracht je ook vooral te ontspannen en maak je trots als je op hem rijdt, het is immers geen misse pony/paard! ;)

Veel succes verder en trek je van de negatieve commentaar niets van aan,
doe rustig verder en dat lukt dan wel met tijd hoor. :-)

Groetjes

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 20:11

bedankt voor de tips ;)

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:13

ten eerste zul je hem zonder zadel nooit nageeflijk rijden als hij dat nog niet kan.
Eerst een zadel op en dan zelf gaan ontspannen, vooral in je armen.
en lessen nemen kan veel baat hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:19

je trekt je paardje in de krul, je hebt erg veel spanning op de teugels staan en omdat dat pijn doet knikt ie z'n hoofd in. Dat is niet nagevelijk rijden :n
En ik las dat je instructrise zei dat je strenger moest zijn met de handen? Dan is het nuttige wat ik kan zeggen : NEEM EEN ANDER!
Zo doe je je pony pijn.
Filmpje is weggehaald ( vraag me af waarom? ) dus die kan ikk niet bekijken.
Verder vind ik je wat groot voor deze pony.
Je handen zijn ook erg laag, die moeten boven de schoft gedragen worden.
En probeer je benen lang en ontspannen te houden, ook in de draf :)

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:23

Zonder zadel gaat je pony sowieso niet snel nagefelijk lopen, je gaat gelijk doorzitten in de draf, dit is slecht voor de rug en dan zou hij zeker niet snel gaan ontspannen.

Verder vind ik dat je je handen ontzettend vast zet op de schoft en hem als het ware naar beneden drukt. Niks mis mee, maar laat hem ook eens een keertje los en haal de druk een keertje weg.
Verder kijk je al de tijd naar beneden, daardoor ga je ook een beetje naar achteren hangen. Blijf netjes rechtop zitten en kijk voor je.:)

Succes!

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 16:20

bedankt voor de tips ;)

AmmersN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:05

Nageeflijk rijden moet je niet afdwingen, dit volgt vanzelf vanuit ontspanning. Zorg dus eerst dat hij goed en ontspannen loopt dan komt het nageeflijke vanzelf. Het lukte mij ook nooit, ik dacht dat je dit moest afdwingen. Maar nu ik eenmaal verder ben hoef ik er heel niks voor te doen!

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 18:31

bedankt;)

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:42

Hoi!
Allereerst, leuke verzorgpony! Wees er trots en zuinig op:D

Verder zijn er al een hele hoop handige tips gegeven dus ik ga niet in de herhaling vallen.
Mocht je toch nog even zonder zadel blijven rijden heb ik misschien een kleine tip. Als je, je benen tijdens het rijden naar voren steekt kan je, je evenwicht een stuk makkelijker bewaren! Het ziet er misschien niet mooi uit qua houding maar het is wel beter voor de ponyrug en voor jezelf zodat je niet zo hoeft te stuiteren. Dat is even iets belangrijker. Als je dan weer met zadel gaat rijden moet je proberen je handen meer te dragen en je benen lang en ontspannen te houden. Bij mij werkt het! Hopelijk heb je er iets aan.

Succes
edit: typefout

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 18:47

Serafina80 schreef:
Hoi!
Allereerst, leuke verzorgpony! Wees er trots en zuinig op:D

Verder zijn er al een hele hoop handige tips gegeven dus ik ga niet in de herhaling vallen.
Mocht je toch nog even zonder zadel blijven rijden heb ik misschien een kleine tip. Als je, je benen tijdens het rijden naar voren steekt kan je, je evenwicht een stuk makkelijker bewaren! Het ziet er misschien niet mooi uit qua houding maar het is wel beter voor de ponyrug en voor jezelf zodat je niet zo hoeft te stuiteren. Dat is even iets belangrijker. Als je dan weer met zadel gaat rijden moet je proberen je handen meer te dragen en je benen lang en ontspannen te houden. Bij mij werkt het! Hopelijk heb je er iets aan.

Succes
edit: typefout

badankt!