Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Myukii schreef:Elbrich schreef:Naar mijn idee zet je de pony te veel vast.
Je moet niet de teugels constant 'sluiten'.
Je moet de hele tijd met je vingers spelen, als hij dan eenmaal nageeflijk is open je je hand lichtjes.
Ook een tip is dat je je handen goed rechtop moet houden.
En naar vóren moet kijken, niet naar je mooie pony dus!
Met je vingers spelen!?! Dat is net zo'n foute manier om je paard nageeflijk te 'zagen' als je handen gewoon vast zetten. Je paard hoort niet nageeflijk te lopen door te spelen met je vingers, wat in de volksmond gewoon zagen heet (ongeacht hoe 'hard' je met je vingers speelt). Je paard gewoon lekker voorwaarts rijden en begrenzen van voren, als de achterhand eronder komt, bolt hij vanzelf zijn rug wat meer en gaat hij van daaruit het bit opzoeken aan de voorkant; nageven dus. Dat is nageeflijk rijden, niet door te spelen met je vingers, daar gaat hij echt niet beter van lopen
Elbrich schreef:[Nee, ik bedoel met je vingers zachtjes friemelen, dat is NIET zagen!
Je hand houd je daar gewoon STIL bij, alleen je vingers bewegen een beetje, zodat je paard soepeler wordt in het nageven.
Ik vind wel dat de TS heel goed met kritiek / commentaar om gaat!
Majo schreef:Weet je wat soms ook helpt? Gewoon de teugels loslaten en lekker naar voren rijden. Dus geen druk, en laat je paardje gewoon lekker doorlopen. Sturen doe je met je zit en je benen, en je paardje kan lekker in vrijheid lopen. Na 10 minuten pak je hem op, en zorg je alleen dat je zijn mond voelt, dat is alles. Wat mensen denk ik 'met je vingers spelen' bedoelen is dat je als het ware steeds in een spons knijpt. Dus doe alsof je een natte spons uitknijpt, en zo kun je met zijn mond spelen. Wat ik altijd doe om mijn paardje nageefelijk te rijden, is veel voltes met buiging, veel 8-en met buiging en enige dat ik van hem verlang is dat hij de kant op kijkt waar hij naartoe loopt. Zo gaat ie vanzelf naar beneden.
En last but not least: sommige paarden KUNNEN niet laag lopen! Mijn paardje bijv. kan wel lekker laag lopen, maar echt mooi in de krul is voor hem onmogelijk, omdat zijn kaak in de weg zit. Kijk maar eens op de website van Marieke Huijbers, http://www.paardenmondzorg.nl Hierin staat uitgelegd waarom het soms onmogelijk is. Bij korte paarden zoals een Haf zal het toch wat moeilijker gaan dan bij een mooie KWPN'er.
CCindy schreef:Probeer wat minder op het plaatje te letten. Er is 1 foto waarvan je zegt; zo is hij goed he?
Op die foto loopt hij precies verticaal, dus precies op de loodlijn. Dat is inderdaad de goede hoofdhouding in de dressuur.
Echter, je kunt beter letten op het hele lijf bij de nageeflijkheid.
1. Goed voor het been; op sommige foto's lijkt het alsof je je been er niet aan hebt, je kunt hem niet alleen met je teugels nageeflijk rijden.
2. Het is belangrijker dat het paard ontspant, ipv zich spant om precies de goede, rechte houding op de loodlijn te hebben. Heel belangrijk in een ontspannen nageeflijkheid is dat hij ook in de hals nageeft, niet alleen kort in zijn hoofd. Vaak lukt het beter als je ze dan net iets dieper instelt.
Ook is het elke dag anders, hoe je hem het beste in kunt stellen. Die rechte houding óp de loodlijn wordt door de meeste vaak pas op het laatst getraind, omdat het paard eerst soepel moet zijn.
Het is wel echt een leuke haf, en het ziet er verder goed uit
Serafina80 schreef:Hoi!
Allereerst, leuke verzorgpony! Wees er trots en zuinig op:D
Verder zijn er al een hele hoop handige tips gegeven dus ik ga niet in de herhaling vallen.
Mocht je toch nog even zonder zadel blijven rijden heb ik misschien een kleine tip. Als je, je benen tijdens het rijden naar voren steekt kan je, je evenwicht een stuk makkelijker bewaren! Het ziet er misschien niet mooi uit qua houding maar het is wel beter voor de ponyrug en voor jezelf zodat je niet zo hoeft te stuiteren. Dat is even iets belangrijker. Als je dan weer met zadel gaat rijden moet je proberen je handen meer te dragen en je benen lang en ontspannen te houden. Bij mij werkt het! Hopelijk heb je er iets aan.
Succes
edit: typefout