Straffen bij bok.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JeroenK

Re: Straffen bij bok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:43

door de spanning en stress lijkt me, mylou.

Tja, als een paard zich puur verzet dan krijgt ie straf en als het joligheid is dan negeer ik het gewoon, beestje mag zich ook wel een beetje uitleven.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:51

Bokken kan uit heel veel mogelijk heden, ook uit verveling, dat hij/zij iets anders wil of gewoon
geen zin heeft en hij/zij de ruiter er gewoon af wil gooien ;).
De enige manier om hem te straffen is een zweep, been geven helpt bij mij niet, en om dan maar te
gaat schreeuwen zal ook niet goed zijn :P.
midgie schreef:
Sassol schreef:
Dan heb je toch niet alle posts gelezen hoor midgie, hier heb ik namelijk ook al commentaar op gemaakt;)

Heb het ook niet over iedereen, maar valt me op dat het toch nog te vaak door zogenaamde paarden mensen het advies terug tikken gegeven word.

@Semdelorij Een paard bokt niet als hij er geen zin in heeft,een paard bokt als jij iets fout doet, als jij het op de juiste manier vraagt zal hij het altijd voor je doen, tenzij het dier het niet snapt,
Een zweep is ook helemaal niet bedoelt om je paard er mee te tikken als hij bokt, een zweep is een verlenging van jou hulp en die moet zacht , eerlijk en duidelijk zijn en niet dwangmatig.
Tuurlijk gaan ze het uit eindelijk wel doen en zullen niet meer bokken, maar dat is dan uit respect voor de zweep en niet uit respect voor jou.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:58

Een pony kan best wel eens bokken omdat hij er geen zin in heeft.
Maar dan moet je als ruiter uitzoeken hoe je die geen zin om kunt veranderen in wel zin.
Is het werk te saai, is het gevraagde juist net wat te moeilijk.
Of is hij juist erg fris en heeft hij geen zin om netjes aan te springen in galop maar lekker uit zijn dak te gaan.
Het is naar mijn idee geen bewust ruiter pesten, maar ze weten echt wel dat het dan even lekker hun eigen ding doen is en niet werken. :)
Maar het kan ook komen door pijn, door onduidelijke hulpen.
Dus zomaar meteen die zweep erbij is niet terecht.
Je moet heel goed weten waarom je paard bokt en proberen dat voor te zijn, dus te zorgen dat het niet gaat gebeuren de volgende keer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:28

Ben blij dat er meer mensen zijn die terug tikken niet de oplossing vinden. :)

ItsJustMe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 07:43

De pony waar ik vroeger graag op reed, als die bokte moest die een tik hebben, dat zei een meisje tegen mij.Maar dat vind ik echt niet kunnen, want zij (de pony) kan er toch ook niks aan doen dat er dan een beginner heel dicht op haar kont zit te rijden...!
maarja.Ik geef dus echt bijna nooit een tik als ie bokt.

Dagmar

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 07:52

@Semdelorijn Dus jou paard heeft respect voor de zweep en niet voor jou op dat moment ?
Maar waarom bokt hij??
Niet om dat hij geen zin heeft want zo denkt het paard dus niet , het zijn geen mensen, dat word te vaak vergeten , dat ze niet als mensen kunnen denken.
Slaan is nooit terecht , niet bij mens en niet bij dier, zweep gebruik mag best, maar bedenk waarom de zweep is en dat is niet om je paard te straffen.

Mylou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:29

Want bij mij bokt die dan alleen maar op vreemdterrijn
in stap niet maar als ik aan draaf dan begint hij gewoon te bokken dat vind ik raar terwijl hij nooit bokt thuis

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:14

Misschien dat je zelf wat te gespannen ben op vreemd terrein??

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:37

Moet hij me er dan af bokken, weetje, mijn pony heeft de vorige ruiter van 16, en ik ben 12 gewoon bang gemaakt ( ruiter durfde er niet meer op ) omdat hij zooóo erg liep te bokken, dat hoort gewoon niet, terwijl die ruiter zoveelafwisseling deed en ze had rij ervaring dus, en bij mij hoeven ze niet te bokken dan komt 1 á 2 keer de zweep en dan is het wel klaar met het gebok, en dan bokken ze echt niet meer hoor ;).
Ik weet niet .. maar dit loopt uit tot een zware discussie dus laten we allebij verstandig zijn en het hierbij dan maar laten, jij je mening, ik m'n mening oke :D.
midgie schreef:
@Semdelorijn Dus jou paard heeft respect voor de zweep en niet voor jou op dat moment ?
Maar waarom bokt hij??
Niet om dat hij geen zin heeft want zo denkt het paard dus niet , het zijn geen mensen, dat word te vaak vergeten , dat ze niet als mensen kunnen denken.
Slaan is nooit terecht , niet bij mens en niet bij dier, zweep gebruik mag best, maar bedenk waarom de zweep is en dat is niet om je paard te straffen.

Claasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:54

Ik zou hem een keer goed naar voren rijden. Succes ermee!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:15

mick75 schreef:
Onzin, een bok uit verzet komt altijd voort uit dat je paard de hulp niet heeft begrepen of pijn heeft! En dan ga jij hem afstraffen voor je eigen onvermogen... Daarvan gaat je paard alleen maar meer bokken, omdat jij de boodschap niet begrijpt!

een bok uit verzet is echt niet altijd omdat het dier het niet begrijpt of pijn heeft :n
was het maar zo'n feest :+

verzet kan ook gewoon voort komen uit geen zin of drakerigheid
op zo'n moment zul je even moeten doorzetten en aan moeten pakken(op de juiste manier)
wat niet wil zeggen dat je als ruiter daarna niet even goed moet kijken wat je er aan kunt doen om het te verhelpen
is het omdat de trainingen te eentonig zijn? zul je daar wat aan moeten doen
en ga zo maar door ..zoek de oorzaak en los dat probleem op

dus als hij niet voorop wil lopen , zorg dat hij zeker genoeg word in zijn eigen lijf en lopen dat hij daar wel mee leert leven ...

maar een bok is echt niet altijd pijn of onbegrip...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:00

Oooh interessant. Hoe doe je dat bij paarden die bokken als je ze een tik met de zweep geeft? Er zijn er bij ons een of twee die dat doen en ik durf dus niet meer goed met de zweep, omdat ik een keer om die reden eraf gevallen ben...

Maar ja, dan krijg je sommige dus echt niet vooruit. :(

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:11

Ik zou me eerst afvragen waarom je paard bokt?
Is het echt uit gemeenheid dat hij niet wil? Of heeft hij een zere rug en zit het hem niet fijn?
Liggen de zadels wel goed? Of heeft hij een zere buik zodra je hem aanspoort? Er kunnen meeredere dingen zijn.
Maar als het gewoon is omdat hij geen zin heeft zou ik hem een corrigerent tikje geven (niet gelijk afslachten natuurlijk:P)

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:33

Ik ken het paard in kwestie om het maar zo te zeggen. Het is namelijk ook mijn verzorgpaard.

Super lief ding, daar niet van. Hij bokt niet uit pijn, maar echt om te kijken of de ruiter 'm aan kan. (weet even niet hoe ik het anders kan verwoorden, en of dit wel de juiste verwoording is.) Doe dit paard nu denk ik zo;n vijf jaar. En ik ging ook altijd de hele bak door. Iedereen toen der tijd. Bijna niemand hield het vol op hem. Maar je leerde er wel super op rijden.

Paar voorbeeldjes:
Trek jij te hard aan je teugels? Heb jij een probleem bij hem. Hij straft 't af, doormiddel van een bok, opeens draaien of gewoon simpelweg de teugels uit je handen te trekken.

Geef jij hem een tik (onterecht of terecht) terwijl hij vind dat het niet hoeft? Dan heb je kans op toendertijd een flinke rodeo. Nu is het een bokje, kop naar beneden en draaien. Als dat het al is.

Maar het is wel zo, hij kan prima in zijn eentje lopen hoor. Ook in een bomvolle les (het is een manege paard). Ik heb, niet om mijzelf nou even omhoog te halen, de laatste 2jaar misschien al 3 ik zou het niet weten geen probleem met hem in de les. Soms probeert ie het wel maar dan is een UH genoeg.
Verder kan het paard met minder valide mensen ook super braaf zijn rondje lopen. Jongen lief die er toendertijd veel op reed kon m gewoon een tik geven hoor, hij deed niks. Misschien een keer zwiepen met zijn staart, of een klein bokje.

Al met al, is dit denk ik gewoon een kwestie van respect en vertrouwen. Pony beest kan het echt wel. Het is denk ik gewoon uittesten wat hij doet...

Talitha, dit is geen onderuithalen van jou ofzo hoor. Gewoon even extra informatie ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 07:57

Als hij bokt als jij te hard aan de teugel trekt is dat idd een rede om te bokken, zou elke pony/paard moeten doen , de pony kan alleen op deze manier jou vertellen dat je hem zeer doet.

Als jij hem te hard met de zweep tikt is dat ook een antwoord van de pony, dus aan jou de taak je paard zo te rijden dat hij niet bokt , jij geeft een te grote harde hulp en daar reageert hij op en dat is logisch, jij zou er ook wat van zeggen als iemand jou een knal zou geven toch??

De pony test niet uit maar vraagt idd om een beetje respect.
Zelfs zwiepen van de staart betekent een te grote hulp, rij op een manier zodat de pony niet geïrriteerd word, want waarschijnlijk is het een enorm gevoelig diertje en heb daar respect voor.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:39

Paard in kwestie in mijn geval (ik heb geen eigen paard maar een manegepaard) doet het soms al als je een vrij zacht tikje geeft. Ik durf nauwelijks meer harde tikjes te geven wegens een niet al te gelukkige val in oktober (van een HEEL ander paard af) juist omdat ze zo reageren.

Dus wat mag dat dan wezen? M'n instructrice zegt dan van "Je zit er toch nog op?" Nou ja, maar als ie niet luistert wil ik hem gewoon een normale tik kunnen geven ipv. dat ie bij zo'n heel zacht klopje al bijna een bok-beweging maakt. Hij is niet eens bang aangelegd en zeker niet van de zweep.

Hij HEEFT wel last van zijn rug gehad, trouwens, en toen bokte hij ineens veel erger en vaker, dat klopt, maar dit van de zweep was er al een tijdje.