Overgang terug, wel of geen been?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ziezo_X

Re: Overgang terug, wel of geen been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:16

Maar dan heb je wel ietjes 'druk' op de teugels? Stel dat je je hand naar voren brengt (2 cm :P) dan gaat het hoofd ook 2 cm naar voren?
(Ik bedoel denk ik meer contact.. wat is druk wat is contact.)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:17

Charmingstar schreef:
Ik heb zelf wel geleerd om de overgangen met been te rijden, om hem vloeiend over te laten gaan naar stap zodat die wel gewoon doorstapt.

Ik ook. Schijnt de "klassieke manier" te zijn.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:19

geen been want dan blijft ze namelijk in die gang dan snapt ze het ook niet meer.
je kan wel bijv draven naar stap en als ze stapt wt een geven voor de impuls. dan ben je er ook.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:19

Lusitana schreef:
Achterwaarts is een verkeerd voorbeeld, want die moet je namelijk "voorwaarts" rijden. Daarbij is het been juist wél het belangrijkste en een jury zal ook straffen als dat alleen op hand gaat

volgens mij is dat nog steeds de zit. Mij is geleerd om juist alleen echt "been" te geven als ze scheef gaan. Maar ja, krijg echt nog van de oude stempel les ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:21

Het is volgens mij precies wat je je paard aanleert.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:24

damian23 schreef:
Lusitana schreef:
Achterwaarts is een verkeerd voorbeeld, want die moet je namelijk "voorwaarts" rijden. Daarbij is het been juist wél het belangrijkste en een jury zal ook straffen als dat alleen op hand gaat

volgens mij is dat nog steeds de zit. Mij is geleerd om juist alleen echt "been" te geven als ze scheef gaan. Maar ja, krijg echt nog van de oude stempel les ;)

Dan is mij ook geleerd... been iets naar achter houden, dan gaan ze al. Bij scheef iets met de kuit helpen.
Anders krijg je denk ik een achteruitrennend paard :Y)

wishmypride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:32

Als ik terug ga van bijv. draf, is mij geleerd om wat druk op de teugels te leggen
en me kuiten wat aandrukken om de overgang mooi vloeiend te maken.
Maar dat is denk ik net hoe je dat je paard aanleerd. ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:37

Achterwaarts heb ik geleerd als even de hand sluiten, daar tegen aan drijven.(geen been naar achter)
Omdat het paard nergens heen kan, want hij wordt voor tegengehouden gaat hij met de energie die hij er toch in gereden krijgt ergens anders een " uitweg" zoeken om die energie kwijt te kunnen. (daarom kan ik een overgang terug ook niet met been en hand rijden)
Achterwaarts dus op dat moment.
Meteen als hij achterwaarts gaat ontspanning in hand EN been.
Net als in alle andere oefeningen blijf ik geen hulpen geven.
Pas als ik verandering wil komt er weer een hulp.
Wil ik naar voren geef ik been met een geopende hand, dan kan hij daar weer heen met zijn energie.
Laatst bijgewerkt door vorame op 14-07-09 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:44

Citaat:
Dan is mij ook geleerd... been iets naar achter houden, dan gaan ze al. Bij scheef iets met de kuit helpen. Anders krijg je denk ik een achteruitrennend paard :Y)

:o Dat bedoel ik ook. Wel iets been naar achter en dan wat verlicht gaan zitten en als ze scheef gaan met het been recht zetten. Maar het is volgens mij maar wat je aanleert. Een vriendin van mij heeft toen ze overstapte naar haar huidige instructeur haar paard helemaal opnieuw moeten leren om volgens die manier achteruit te gaan. Maar ik zie heel vaak op wedstrijd mensen achteruit gaan zitten, been geven en dan lekker in de mond trekken.....

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:47

damian23 schreef:
Citaat:
Dan is mij ook geleerd... been iets naar achter houden, dan gaan ze al. Bij scheef iets met de kuit helpen. Anders krijg je denk ik een achteruitrennend paard :Y)

:o Dat bedoel ik ook. Wel iets been naar achter en dan wat verlicht gaan zitten en als ze scheef gaan met het been recht zetten. Maar het is volgens mij maar wat je aanleert. Een vriendin van mij heeft toen ze overstapte naar haar huidige instructeur haar paard helemaal opnieuw moeten leren om volgens die manier achteruit te gaan. Maar ik zie heel vaak op wedstrijd mensen achteruit gaan zitten, been geven en dan lekker in de mond trekken.....

Ja idd, echt jammer is dat!
Toen mijn paardje het moest leren moest ik inderdaad ook beetje verlicht gaan zitten, iets naar voren en been iets naar achter. Ziet er uiteindelijk netter uit dan trekken en naar achter zitten ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:48

Waarom niet gewoon recht boven het paard blijven zitten en niet trekken en niet de benen naar achter? :)

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:56

Dat was om het aan te leren eh, eigelijk weet ik niet precies waarom ik dat moest doen. Het werd iig wel veel makkelijk voor haar. Nu kan ik gewoon blijven zitten, been heel iets terug en daar gaat ze.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:59

vorame schreef:
Waarom niet gewoon recht boven het paard blijven zitten en niet trekken en niet de benen naar achter? :)

hihi, dan doe je dus eigelijk niks meer :P . (Wel iets meer druk op de teugels zeker?)
Been naar achter is denk ik om haar iets het verschil te laten weten tussen naar voren en naar achteren. Wanneer ik weer naar voren wil leg ik me been weer gewoon op de plek. Voor haar heel duidelijk =).

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:00

Ziezo_X schreef:
vorame schreef:

hihi, dan doe je dus eigelijk niks meer :P . (Wel iets meer druk op de teugels zeker?)
Been naar achter is denk ik om haar iets het verschil te laten weten tussen naar voren en naar achteren. Wanneer ik weer naar voren wil leg ik me been weer gewoon op de plek. Voor haar heel duidelijk =).

even terug lezen misschien? :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:04

Hoewel het topic niet over achterwaarts gaat, ook hier maar nadere uitleg.
Het is verkeerd om een paard in zijn achteruit te trekken.
Verder heb ik het nergens over been GEVEN, maar dat het been het belangrijkste is. Idd om bijvoorbeeld al het paard recht te houden (dan gaat het niet scheef). Been naar achteren leggen is ook een beenhulp en wel zo belangrijk.
En idd kan een paard zelfs achterwaarts galopperen dus je moet erg voorzichtig zijn met het "gasgeven" maar achterwaarts is een gang die niet alleen op trekken mag gaan, het been is het belangrijkste, niet de hand, dat is het enige dat ik zeg.
Wat de zit betreft, bij achterwaarts gaan kan die verschillend gebruikt tot verlichten aan toe, en is zeker niet te onderschatten maar op je zit houd je een paard niet altijd recht en om passen regelmatig te houden is zit vaak ook niet genoeg.

Het is ergens grappig om te zien hoe dingen uit hun verband worden getrokken...

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:04

Owja en drijven ;)
Maar inderdaad, het is net hoe je het ze aanleert.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:10

Bij mij gaat het been bij achterwaarts pas een beetje naar achter als hij dreigt uit te gaan zwaaien.

Dat is ook zo waarom ik in galop mijn been terug leg na de galop hulp.
Hou ik het buitenbeen dan naar achter, dan gaat zijn kont naar binnen want hij vind dat dan een hulp. ;)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:51

Ik leg mijn been bij het achterwaarts wel naar achteren. Dat is voor ons de hulp achterwaarts. Als hij scheef gaat leg ik het aan waar hij uitbreekt. Verder doe ik niks anders dan anders. Alleen het been verplaats ik.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:57

Ziezo_X schreef:
Maar dan heb je wel ietjes 'druk' op de teugels? Stel dat je je hand naar voren brengt (2 cm :P) dan gaat het hoofd ook 2 cm naar voren?
(Ik bedoel denk ik meer contact.. wat is druk wat is contact.)

Ik haak hier even op in, een paard wat goed in aanleuning loopt, gaat niet met zijn hoofd naar voren als de handen ook naar voren gaan. Zowel, heb je teveel druk en te weinig actie in de motor. Het hoofd gaat pas naar voren als je met het been het paard weer naar de hand toe rijd.

Ikzelf heb altijd geen tot minimale druk, en dat is weinig meer dan het gewicht van de teugels. Als ik meer druk geef wordt dat direct afgestraft door mijn paard ;) Eigenlijk heb ik altijd een ontspannen losse verbinding met de mond en soms minder, maar nooit meer.

Ik vind het wel een leuke discussie om te volgen, leuk om te lezen dat iedereen er toch net weer even anders over denkt of het net even anders aanpakt.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:03

Dat bericht had ik niet gezien.

nee het paard volgt niet direct op dat moment.
Dat is wel als jij hem daar dan weer extra naar toe drijft, dan wil je dat hij gaat volgen.

In duitsland is dat nu of ooit een onderdeel in de proeven geweest.
Uberstreichen of zoiets heette dat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:06

Overgang draf-stap is voor mij: zit aansluiten, bij geen reactie hand sluiten, been ligt gesloten aan, zodra ik voel dat er reactie komt hand open en been bij om een ruime actieve eerste stappas te hebben.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:11

wel been,je moet een voorwaartse overgang maken,
anders valt hij eerst terug en dan loopt die pas verder,

teammolenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:13

wel been, achterhand moet mee komen in de overgang.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:28

Over de druk in verzameling:
Afbeelding
Hier zie je dat de druk van voren verdwijnt
Want je ziet de teugels bijna in boogjes hangen, je ziet in ieder geval dat gal niet veel meer in de hand heeft

(en eindelijk eens de top met weer eens een piaffe die lijkt op zoals het hoort)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:48

En wat ik het mooiste vind zijn oortjes strak naar voren :D