Help, paard steigert, hoe af te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:12

KiWiKo schreef:
maakt niet uit of het aangeleer is of niet.......... het moet er weer uit, en je kan alleen iets afleren door af te straffen..... heel simpel, heel duidelijk.

en ik heb jaren lang problemen van andere mensen op mogen lossen, dus niet alleen zadelmak gemaakt. En daar zaten ook zat steigeraars tussen.

Ik geef ook niet voor niks aan dat het helemaal |Klut is dat je een paard op zn sodemieter moet geven gewoonweg omdat hij doet wat je vraagt, en dat heb ik al honderd keer hier gezegd........ misschien wat beter lezen :) :)

DAT is ook een van de redenen waarom ik altijd redelijk fel ben in de topics met de vraag hoe je een paard leert steigeren!!!

maargoed, hoe ga ik te werk dan volgens jou? graag uitleg :) want ik denk dat jij niet zo heel goed weet hoe ik te werk ga :) :)

ik denk dat je heel duidelijk bent in je manier van werken. en je mag een beetje minder deningrerend zijn tov anderen. je hebt niet alle wijsheid in pacht, dus anderen belachelijk maken is gewoon heel laag van je.

Ayasha
Blogger

Re: Help, paard steigert, hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:31

Ik vind haar niet denigrerend... Ze vraagt enkel hoe je het zou aanpakken, da's toch niet denigrerend? :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:08

ik maak je niet belachelijk, ik vraag alleen hoe jij denkt dat ik werk........

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:46

Jemig er wordt om een mening gevraagd over stijgerende paarden en het afleren hiervan.....mensen geven ieder hun eigen mening en je wordt door anderen weer afgebekt.....en in een quote geplaatst...waar gaat het nog over?
Is het geven van een eigen mening hier ook al verboden en ik heb niet het idee dat kiwoko denigrerend is maar wel t idee dat andere mensen zich snel aangesproken voelen......btw je hoeft niet te doen wat een ander zegt, maar ik denk nu dat TS keuze genoeg heeft om het probleem aan te pakken met t stijgerende scheetje.
En oke je moet een paard ook voorwaarts houden, maar hoe doe je dat als hij met opstappen al omhoog gaat en achteroverklapt.......nog voorwaarts houden terwijl je plat ligt met je knol?
En daarbij had ik er nog een die te voorwaarts was en alleen maar wilde vluchten..............de makkelijkste weg voor een paard is weg wezen, maar een kunst is om hem in arbeids tempo te rijden dat jij van m vraagt, in welke gang dan ook.
Heelaas dat andere mensen die geen verstand van paarden hebben de arme dieren stomme dingen aanleren ( stijgeren bokken e.d.) waar het beest inderdaad niks aan kan doen, en eigenlijk moet je daar vijandig op reageren, niet op mensen die maar een goedbedoeld advies geven.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:33

KiWiKo schreef:
LadyLynn schreef:
@ lante ; daar ben ik het 100% mee eens.. met flink voorwaarts rijden, dus door laten galopperen ben je ook al streng genoeg, je laat het paard idd harder werken, waardoor hij er na een tijdje een link naar gaat leggen ; steigeren - galop.

!

maar dan heeft ie al gesteigerd ;) :) de vooruit is het voorkomen van steigeren...........

en daarnaast zet je met een flinke galop het paard niet aan het werk hoor :) :) galop is de meest makkelijke gang voor een paard... en zeker de uit elkaar in hoog tempo galop :)

Als je het goed doet werkt het prima, heb steigeraars zo gereden met goed resultaat. ;) Maar goed, ik de mijne, jij de jouwe. Lees anders eens het boek van Monty Roberts. Het galoperen kan je vergelijken met het wegjagen in de round penn, de leidende merrie in de kudde die een brutale puber op haar of zijn plaats zet jaagt het ook weg (in galop ja). Dàt is in mijn ogen paarden communicatie. Maar goed, daar moet je je wel even in willen verdiepen en er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden. :)

En nu verwijder ik dit topic uit mijn lijst, want de sfeer is hier niet dusdanig dat ik trek heb me hier verder in te gaan mengen.

TS: sterkte met je probleem en de rest: succes met het 'discuseren'.

michellll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:52

Moeielijke zaak,
Ik zou inieder gaval voorzichtig zijn, een trekpaard op je krijgen pakt niet goed uit.
Ik zou even iemand vragen die hier meerverstand van heeft, bijvoorbeeld iemand die jongepaarden africht. Als paarden eenmaal steigeren dan is dat moelijk af te leren.

Ik wens je veel succes ermee

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:06

LadyLynn: Ik denk dat Kiwiko écht niet de paarden die zij reed voor de lol een draai om hun oren gaf.
Maar dat ze het deed, omdat ze in haar achterhoofd wist dat er anders van zulke paarden helemaal niets
terecht komt. Dus dan is het voor zo'n paard simpel: Een paar keer streng doorkomen en weer redelijk normaal gedrag vertonen, of misschien een enkeltje Stegeman? Ik denk dat zij het juist deed voor het welbevinden voor het paard. En ja op korte termijn is dat heel rot, dat klopt, maar je doet zoiets omdat je het lange termijneffect voor ogen hebt. Je doet zoiets echt niet voor je plezier.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:49

@KiWiKo: Ik had het niet over mezelf persoonlijk, maar over de algemene toon van je berichten samen met de smiley's, als reactie op anderen. Mij maakt het geen fluit uit hoe je reageert op mijn mening hoor :P :D . maar een beetje bescheidenheid kan nooit kwaad. je kan zelfs na 20 jaar nog steeds leren, en mss leer je hier nog een manier buiten het op de kop te slaan, als je ervoor openstaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:10

Als ik een persoon ken die heel goed weet wat ze kan en misschien nog beter wat ze niet kan, dan is het KiWiKo wel := Menig mens mag nog wat leren van KiWiKo haar bescheidenheid. Het punt is wel dat ze niet doet aan valse bescheidenheid ;)

Sunrise_ ik heb nog niet veel paarden geweten die er zo moeilijk om deden als de mensen hier in het topic. Paarden die onder het rijden van hun ruiter een fikse klap kregen en van het moment dat de ruiter er naast stond gingen ze knuffelen :j Zo'n paardenbeest weet, als je duidelijk bent, heel goed hoe het zit met die klap. Ze hebben zelfs liever duidelijkheid dan dat softe "aai beesje aai" gedoe dat tegenwoordig "in" is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:11

_Caitje__ schreef:
Wie kan mij helpen?
Het gaat om een Belgisch Trekpaard van bijna 4. De vorige verzorgster heeft hem leren steigeren zonder dit te overleggen met de eigenaar.
De eigenaar wilde dit niet, maar het paard blijft het nu wel doen. Als je hem halt laat houden en hem geen langere teugel geeft, gaat hij omhoog, een corrigerende tik tege zijn schouder (werkte altijd heel goed als hij de verkeerde kant opging) kan niet meer, gaat hij ook omhoog.

Maar nu mijn vraag, hoe kan je dit het beste afleren?

Hj steigert alleen bij het halthouden met contact-teugel, verder niet?
Dan lijkt mij dat er iets mis gaat op het moment dat je halthoud, wat denk je dat er mis gaat?

Een paard dat heeft aangeleerd te steigeren, heeft iets meer de neiging om dit gedrag ook "zomaar" uit te voeren, gewoon omdat het bekend gedrag is. Doet hij dit alleen op een bepaalde moment, dan zal het eerder met het gedrag van de ts op dat moment te maken hebben.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:32

Dat is vervelend zeg, zeker omdat iemand anders het hem aangeleerd heeft, anders kon je zeggen ja dom van me dat ik het hem geleerd heb, maar nu..
ik zou eigenlijk niet weten wat je eraan kunt doen...

Heel veel succes met het afleren!

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:08

meliciana......ik stond/sta ook open voor vredelievend iets op te lossen,maar als je uiteindelijk na veel geduld toch 3 keer achterover kletterd dan ga je heus wel graag een klap uitdelen op het moment dat je wil opstappen en je paard wil voor de zoveelste keer stijgeren.
Na die tik ( want klap klint zo heftig want je slaat hem heus niet misselijk ) reed ik m voorwaarts op mijn tempo en niet op wat meneer wou hij begreep gelukkig de boodschap toen wel, en ik hoop voor je dat je nooit zo een ettertje krijgt want achteroverklappen doet verekte veel pijn hoor.
Ik weet zeker dat kiwoko heus wel weet wat ze schrijft en doet, want ik denk als je een hengst hebt die bij jou stijgert dan kun je hem beter van de hand doen dan met geduld weken of maanden lang ploeteren want hij pakt jou anders voordat jij hem voor bent, en ik spreek uit ervaring want ik heb ook hengsten staan en die net iets meer ballen hebben( karakter en guts )dan een ruin of merrie.
Kiwiko als ik een ettertje van een paard zou hebben waar ik niks meer mee zou ik hem met een gerust hart uit handen aan jou mee geven en dat heeft niks met leeftijd temaken, want uiteindelijk gaat het om t afleren van iets gevaarlijks.
En idd we leren allemaal bij, zelfs dat een pedagogische tik,klap of draai om de oren heus niet zo heftig hoeft te zijn dat als t klinkt. ;)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:28

Moderatoropmerking:
Er wordt in dit topic heel zinnig advies gegeven. Jammer dat de sfeer wat minder goed is.
Probeer gewoon naar elkaar te luisteren, eruit te halen wat voor jou goed en en respectvol te discussiëren.

Jacqueline3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:37

Mijn verzorgpony (shetlander) heeft dat ook van de eigenaar geleerd, en toen kreeg ze een snoepje, ik laat haar nu nooit meer stijgeren, tenzij ze het zelf doet, of de eigenaar het laat doen, maar bij mij doet ze het bijna nooit, ik heb haar achteruit leren lopen met iemand erop, in het begin ging ze omhoog, maar nu doet ze dat niet meer, maarja, een shetlander is heeel wat anders dan een Belgisch trekpaard, succes ermee!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:50

en, is het al opgelost?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 13:52

Het gaat al beter. Hij probeert nu alleen nog maar te steigeren als hij achteruit moet.

sann210

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:12

Een kennis van mij had ook een paard wat altijd steigerde. Zij heeft het afgeleerd door het paardje altijd bezig te houden en als het paardje wel ging stijgeren trok ze hem meteen om. Dat ging natuurlijk wel wat makkelijker want zij had een Hanoveraan en jij een trekpaard.
Misschien contact opnemen met mensen die inderdaad jonge paarden beleren. Heel veel paarden doen dit en wordt het ook afgeleerd dus er zal wel een goede manier zijn.
Veel succes ermee. ;)

JolandaKne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:03

Misschien door middel van parelli af te leren, dmv ze seven games! kijk eens op internet.

Summmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:11

Nou,, ik had het zelfde prombleem met mijn paardje (hialflinger x draver ) iedere keer als er iets was wat ze niet leuk vond, ging ze achteruit lopen en ging ze steigeren .. ;( dit was echt vervelend,, ze hebben mij toen gezegt :
1. probeer haar voorwaarts te houden.. en zodra ze al een beetje omhoog gaat meteen benen erin ..
2. met het zweepje tussen haar oren ''slaan'' :(
3. een kapotte fles met water in je handen hebben en dan zodra ze omhoog gaan sla je met de fles tussen de oren en dan schrikken ze omdat ze denken dat ze dan bloeden,, want als ze bloeden durven ze het nooit meer te doen

nou veel succes ermee

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:37

em, dit was niet uit verzet, dit is aangeleerd, en nu moet het weer afgeleerd worden... denk niet dat je tips zullen werken :)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 16:38

Nee, denk het ook niet, maar het is er bijna uit!!

desy_kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:11

Ik weet niet hoe het met jou zit hoor..
Maar als je er al zo aan gewend bent dat het paard steigerd.

Kun je misschien ook op het moment dat je verwacht dat ze het doet.. teugels lang houden handen naar voren en zelf wat voorover zitten.. geen reactie geven verder.. misschien is de aardigheid voor het paard er dan ook snel af.

Lucalicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:58

Je zegt dat hij gevoelig is voor beloning door middel van praten, maar dat het straffen op deze manier niet werkt. Wat nou als je een afkeurend geluid maakt (in de trant van eheh) en dat steeds blijft herhalen, iedere keer. Dan zou hij vast vanzelf wel gaan begrijpen dat jij het niet op prijs steld dat hij steigerd. veel succes ermee. lijkt me een lastige situatie ;)